jh
door jhkremer Mar 6, 2008 om 17:58
Geldzaken & recht

Beslagleging

hallo mijn naam is marianne

ik ben gehuwd en moeder van een zoon van 38 jaar die bij ons in huis woont

onze zoon is op dit moment nog niet in staat om zelfstandig te wonen

de oorzaak is zijn verslaving ,hij is n.l. 20 jaar verslaafd geweest en hierbij onderstreep ik geweest want godzijdank is hij nu op de goede weg na jaren van ellende

we hebben hem nooit laten vallen en tussen de opnames in diverse klienieken en inrichtingen heeft hij ook altijd thuis gewoont

hij heeft door zijn verslaving ook ontzettend veel schulden overal gemaakt en de eerste jaren hebben wij zoveel als ons mogelijk was die schulden betaald maar sinds mijn man met det vut is kunnen we dat niet meer missen

hij werkt nu en er is loonbeslag gelegd maar nu komen er zoveel schuldeisers op hem af dat kan hij niet allemaal tegelijk betalen, maar nu heeft er een deurwaarder aan de deur gestaan en bij ons naar binnen gekeken en genoteerd wat wij in huis hadden staan want ze wilden alles in beslag nemen wat wij hebben dat gaven ze mijn zoon te kennen aan de telefoon,het maakte volgens dat incassoburo niets uit of de spullen van ons ,zijn ouders, zijn of niet.

maar mijn vraag is nu kan dat zo maar we hebben al zoveel voor onze zoon betaald al die jaren en nu gaat mijn man met pensioen en we kunnen ons geen nieuwe

inboedel aanschaffen en onze zoon heeft werkelijk niets van zichzelf zelfs de fiets waarop hij rijdt hebben wij gekocht ,maar nogmaals we kunnen het niet meer

moeten wij echt bang zijn dat onze spullen in beslag genomen worden

832 15 Rapporteer

no
door nogeda - Mar 6, 2008 om 19:21
34 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat u ongerust bent.  Maar de zaken die van u zijn kan men niet in beslag nemen, alleen de zaken van uw zoon.

Dit kan alleen door een gerechtsdeurwaarder nam een uitspraak van een rechter

Als u in Google intoest: inbeslagname door deurwaarder dan kunt u heel wat lezen over dit onderwerp. Ik heb er een voor u uitgezocht       http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=37232

Een incassobureau denkt alleen maar binnen is binnen, dit probeerd men door grootspraak en intimidattie.

Veelsuc6

jh
door jhkremer - Mar 6, 2008 om 21:16
10 Antwoorden / 9 Vragen

hartelijk dank voor uw reactie

ik ga gelijk naar google

groetjes marianne

johanpc
door johanpc - Mar 6, 2008 om 21:26
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Was het niet iemand van een incassoburo die blufte, alleen een gerechtsdeurwaard kan beslag leggen op de eigendommen van uw zoon nadat er een rechtzaak is geweest en de rechter dus beslag laat leggen.

johanpc
door johanpc - Mar 6, 2008 om 21:27
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Gerechtsdeurwaard moet zijn gerechtsdeurwaarder.

brynnar
door brynnar - Mar 6, 2008 om 21:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Het is belangrijk dat u nu kunt aantonen welke spullen daadwerkelijk van u zijn. Hier kan namelijk dan geen beslag op gelegd worden. De enige instantie die dit kan is de belastingdienst d.m.v. een bodembeslag, waarbij alles gevorderd kan worden.

Mvgr - B

jh
door jhkremer - Mar 8, 2008 om 14:32
10 Antwoorden / 9 Vragen

ik dank u allen voor uw reacties en ik weet niet of het een incassomedewerker of een gerechtsdeurwaarder is geweest maar door uw antwoorden en door te kijken op google ben ik toch al een stuk gerustgesteld en van de meeste spullen heb ik nog wel de aankoopbonnen.

nogmaals bedankt

johanpc
door johanpc - Mar 8, 2008 om 16:22
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als het een gerechtsdeurwaarder was moet er een uitspraak en vonnis van de rechtbank zijn en dat gebeurt niet ongemerkt dus dat zou u weten.

als dat niet zo is was het dus een bluffer die geen enkele bevoegdheid heeft dus terug bluffen.

Dus komt hij weer vraag naar zijn bewijzen, wedden dat hij afdruipt.

succes hans.

vladja
door vladja - Mar 8, 2008 om 16:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Johan,

Er hoeft niet altijd een gerechtelijk vonnis te liggen voor beslaglegging. Dat is alleen nodig als het gaat om een vordering van een particulier of bedrijf.

Als het een vordering van de overheid is: belasting, sociale dienst, gemeentelijke belastingen, waterschap, studiefinanciering, boetes etc. is er geen gerechtelijk vonnis nodig.

Vladja

jh
door jhkremer - Mar 8, 2008 om 16:56
10 Antwoorden / 9 Vragen

wil dat dan zeggen dat als het een vordering van de overheid is dat ze dan wel beslag kunnen leggen op mijn inboedel?

vladja
door vladja - Mar 8, 2008 om 17:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, niet zomaar. Er is alleen geen gerechtelijk vonnis voor nodig, voordat ze beslag kunnen leggen. Dit is in zaken waarbij een bedrijf of een particulier geld vordert wel nodig.

Als u kunt aantonen dat het huis op uw naam staat, u er woont en uw zoon inwonend is, dan kunnen zo niet zomaar beslag leggen op alles.
Alleen de belastingdienst (de enige overheid in dit geval) kan bodembeslag leggen. Dat houdt in dat alles wat zich op die bodem bevindt, is beslag genomen is. Daarna moet je als eigenaar aantonen dat de spullen van jouw zijn. De andere overheden hebben hetzelfde beslagrecht als alle andere (alleen hebben ze geen gerechtelijk vonnis nodig). Dat is het enige verschil.

Er is een groot verschil tussen incassobureaus en deurwaarders. Van incassobureaus hoeft u zich niets aan te trekken. Die hebben geen enkel machtsmiddel behalve ontzettend dreigende taal uitslaan en daarmee proberen de mensen de stuipen op het lijf te jagen. Ze hebben geen recht van toegang tot uw woning. U kunt ze vergelijken met bijv. uw buurman, die op hoge toon geld eist.

Ik zoek nog even wat op en kom dan terug op (gerechts)deurwaarders.

Vladja

johanpc
door johanpc - Mar 8, 2008 om 17:19
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@ vladja ik was niet uitgegaan van een overheids instantie die beslag wil leggen omdat dan bijna zeker de deurwaarder zal zeggen dat hij beslag legd namens bv de belastingdienst.

en dat zou ze dus wel geschreven hebben nam ik aan.

groet hans

vladja
door vladja - Mar 8, 2008 om 17:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar, benoemd
door de Kroon. Dat is dus een heel ander persoon dan zo’n incasso cowboy. Een
gerechtsdeurwaarder is verplicht lid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van
Gerechtsdeurwaarders en is gebonden aan de in de beroeps- en gedragsregels
neergelegde normen. Het niet naleven hiervan kan tot gevolg hebben dat de
tuchtrechter kan worden ingeschakeld.

Als er een gerechtsdeurwaarder aan de deur komt, kunt u
die rustig binnen laten en met hem/haar de situatie bespreken, nl. dat uw zoon
inwonend is en dus de huisraad van u is. Als u bewijs heeft van de verslaving
van uw zoon destijds toon dat dan en bewijs daarmee dat er bij uw zoon dus
niets te halen valt. Immers als de spullen van uw zoon waren geweest, dan had hij
die spullen zeer waarschijnlijk allang te gelde gemaakt voor zijn verslaving.
Met een deurwaarder valt echt te praten, daar hoeft u niet bang voor te zijn.
Vraag de deurwaarder een visitekaartje voor het geval er nog een tweede
deurwaarder mocht komen. Verwijs die dan door naar de eerste deurwaarder.

Zie ook de site van deze beroepsorganisatie, daar staat
informatie op:

http://www.kbvg.nl/

Vladja

vladja
door vladja - Mar 8, 2008 om 17:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Quote

maar nu heeft er een deurwaarder aan de deur gestaan en
bij ons naar binnen gekeken en genoteerd wat wij in huis hadden staan want ze
wilden alles in beslag nemen wat wij hebben dat gaven ze mijn zoon te kennen
aan de telefoon,het maakte volgens dat incassoburo niets uit of de spullen van
ons ,zijn ouders, zijn of niet.

Unquote

Dit zijn typisch incasso cowboy streken en taal. Ze hebben
geen poot om op te staan.

Voordat een deurwaarder beslag gaat leggen, is hij
verplicht om de Gemeentelijke Basis Administratie te raadplegen. Daar heeft een
echte deurwaarder toegang toe (een incassobureau niet). Op dat moment ziet de
deurwaarder ook, dat er meerdere personen op dat adres ingeschreven staan en
wie dat zijn. Daar kunt u ook naar verwijzen (de GBA) om aan te tonen dat uw
zoon inwonend is bij zijn ouders. Dus dat niet alle spullen van hem zijn.
Volgens de beroeps- en gedragsregels hoort een deurwaarder daar rekening mee te
houden (anders heeft of krijgt hij/zij een probleem als u de tuchtrechter zou
inschakelen).

Maar dat is echt niet nodig. Met een deurwaarder valt een
goed gesprek te voeren, met een incasso cowboy niet. Die kunnen alleen maar
dreigen om te proberen geld los te krijgen.

Incasso cowboys, niet mee in gesprek gaan. Zeg maar dat ze
naar een deurwaarder moeten gaan als ze wat willen en zeker niet binnen laten.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 8, 2008 om 18:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kijk ook nog even hier:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=thema_artikel&number=571271

GERECHTSDEURWAARDERSWET

Tekst zoals deze geldt op 18 januari 2008

Artikel 13

Bij het verrichten van ambtshandelingen is de
gerechtsdeurwaarder verplicht zich desverlangd te legitimeren door middel van
een door Onze Minister afgegeven legitimatiebewijs.

Dus neem de tijd om die legitimatie goed te bekijken en
niet even iets voor uw ogen langs laten flitsen. Als het een incasso cowboy is,
kan hij proberen u met zijn lidmaatschap van bijv. de tennisvereniging te
imponeren. Of zeg dat u graag even het nummer van het legitimatiebewijs wilt
noteren op zijn visitekaartje, dat u eerst vraagt.

Vladja

jh
door jhkremer - Mar 8, 2008 om 18:25
10 Antwoorden / 9 Vragen

nou  u hebt allen erg uw best gedaan en ik zal uw raad zeker ter harte nemen .

ik ben nu zeker gerustgesteld en als er nog eens iemand aan de deur komt (wat zeker nog wel zal gebeuren ) zal ik eerrst goed informeren in wat voor funcie die persoon komt.

ik dank u allen voor de moeite

met vriendelijke groeten Marianne