er
door erikhans Dec 14, 2015 om 08:57
Geldzaken & recht

Beste medewerker;

Is het wettelijk toegestaan dat de banken iedere maand kosten in rekening brengen voor het bezit van een betaalpakket en een betaalpas?

Ik vindt het nl vreemd dat dit gebeurd aangezien mijn pasje er niet beter ofwat dan ook van wordt.

Het is in mijn ogen gewoon een manier van graaien.

1397 11 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 14, 2015 om 09:07
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Erikhans,

ja, dit is toegestaan. U betaalt niet alleen voor dat fysieke pasje (wat uiteraard heel weinig is), maar vooral voor al die diensten die daar aan gekoppeld zijn.

En dat er (asociaal) gegraaid wordt in Nederland is een feit. Maar dat is een heel ander onderwerp.

marita567
door marita567 - Dec 14, 2015 om 09:27
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ja dit mogen de banken voor geleverde diensten  , voor meer informatie klik hier kunt u zien waarvoor u betaalt en hoeveel .

Cookies
door Cookies - Dec 14, 2015 om 09:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja natuurlijk is het wettelijk toegestaan deze kosten in rekening te brengen. En ach, wat dat graaien betreft: het is tegenwoordig erg popie jopie om alles graaien te vinden. Krijg altijd de indruk dat iedereen die dat vindt, zelf aan het einde van de maand geen salaris of uitkering verwacht.

eclipse
door eclipse Dec 14, 2015 om 10:06
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Carola, ik zie het verband niet zo tussen salaris /uitkering krijgen en het betalen voor de diensten die het pasje verleent..

Cookies
door Cookies Dec 14, 2015 om 19:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bankmedewerkers willen aan het einde vd maand ook graag hun salaris.

pi
door pieterwolters Dec 14, 2015 om 20:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@Eclipse: zie je dat verband echt niet? Ongelofelijk.

diumenge
door diumenge - Dec 14, 2015 om 09:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat te denken van die graaiende woningcoöperaties

, die gewoon elke maand huur in rekening brengen. Schandalig!

tenormin
door tenormin Dec 14, 2015 om 11:11
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Waren er emoticons op de site, kreeg je een lachje. Nu maar zo: ☺

akkerdistel
door akkerdistel Dec 14, 2015 om 11:47
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zou Hubert Möllenkamp straks voor zijn 'kamertje' ook netjes huur gaan betalen?

diumenge
door diumenge Dec 14, 2015 om 11:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee waar je het over hebt @akkerdistel.

fl
door flessebon - Dec 14, 2015 om 10:07
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is het ook, graaien. Want de kosten van betaaldiensten gaan elk jaar omhoog. De rente op spaarrekeningen gaat elke keer omlaag. De relatie tussen inflatie en rente is jaren geleden losgelaten. Dit kost spaarders al tientallen jaren geld. Een mooi onderwerp voor Kassa.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2015 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dan maar mazzel dat u hier uw vraag gratis kunt stellen, dus voor het beantwoorden van uw vraag niet hoeft te betalen.

Maar dat komt omdat wij vrijwilligers zijn en geen medewerkers van deze site.

De mensen die in dienst zijn van de bank willen graag aan het eind van de maand een salaris ontvangen en dat moeten de klanten van de bank opbrengen.

fl
door flessebon - Dec 14, 2015 om 10:57
418 Antwoorden / 7 Vragen

Wat Tijger1 zegt is in zijn algemeenheid waar. Maar als banken geen eerlijke prijs aan de producten hangen dan gaat dat argument niet op. Denk maar aan de woekerpolissen en aan het feit dat de rente op spaarrekeningen al tientallen jaren lager is dan de inflatie. Bewaarloon terwijl het maar een getalletje in de computer is etc. etc.. Zo zijn ze aan die dure glimmende kantoren en enorme bonussen gekomen. Dat heeft weinig met eerlijk werken voor een eerlijk salaris te maken.

diumenge
door diumenge Dec 14, 2015 om 11:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Getalletje in de computer? Wat dacht je van het fysieke geld dat moet worden opgeslagen en getransporteerd? Naar schatting kost dat al ongeveer een half procent. Het ligt dus wel wat ingewikkelder.

fl
door flessebon Dec 14, 2015 om 18:51
418 Antwoorden / 7 Vragen

Sprak over bewaarloon, dat moest je betalen voor het bewaren van aandelen en obligaties. Dat stamde uit de tijd dat men papieren aandelen en obligaties verhandelde. Toen het digitaal werd bewaard moest men nog steeds bewaarloon betalen. Nu spreken ze meestal over fee of abonnement. https://www.veb.net/artikel/05138/beleggers-op-kosten-gejaagd-door-rekening-voor-extra-service

me
door mein33 - Dec 14, 2015 om 11:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@erikhans,

U maakt door het hebben van een betaalrekening met de daaraan gekoppelde betaalpas gebruik van de dienst(en) die de bank levert en dat is niet (meer) gratis, daar betaald u maandelijks een vergoeding voor.

marita567
door marita567 - Dec 14, 2015 om 11:34
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Aan Iedereen

Ik heb op jullie rekening bij de GELUKSBANK voor 2016

kusjes , knuffels , 365 geluksdagen , veel liefde en een goede gezondheid gestort .

Veel plezier bij het uitgeven .

Prettige Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar Gewenst .

Ps. : Bij deze bank hoeft uw niet te betalen , en word ook niet gegraait

fl
door flessebon - Dec 14, 2015 om 11:47
418 Antwoorden / 7 Vragen

Vroeger werden klanten binnengehaald met een gratis of bijna gratis betaalrekening om ze daarna beleggingsproducten en andere producten met een hoog winstpercentage te verkopen. Na het woekerpolissschandaal moeten de banken betere producten verkopen. De kosten van de betaalrekening zullen daarom blijven stijgen. Alleen doen ze dit in kleine stapjes omdat de klanten daar minder van schrikken.

Cookies
door Cookies Dec 15, 2015 om 10:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vroeger is verleden tijd. Totaal zinloos om iedere x vroeger er bij te halen. En vroeger was echt niet alles beter, maar dat vergeten mensen al snel.

traporgel
door traporgel - Dec 15, 2015 om 10:34
191 Antwoorden / 4 Vragen

U meldt dat de kosten voor uw pinpas een voorbeeld van graaien is. Anderen hebben al gemeld dat die kosten uiteraard niet alleen voor uw pinpas zijn.

Bedenkt eens dit.  U krijgt elke maand salaris. Ik gun u een leuk salaris, laten we zeggen:  € 3482 per maand. Daar komt op jaarbasis nog 8% vakantiegeld en en krijgt ook nog een kerstgratificatie van € 500.

Er gaat dus € 45.626,72 door de handen van de bank. De bank moet dus dat bedrag dag in dag uit correct verplaatsen en controleren of alles op de juiste bankrekening terecht komt.  En dat kost dan ongeveer 45 euro.  Kortom: peanuts.