Th
door Theun Klein Jul 13, 2023 om 21:41
Geldzaken & recht

Betaalherinnering

Ik krijg een betaalherinnering voor een  zorgpremie die in november niet betaald zou zijn. Telefonische nagevraagd bij de IZA die in eerste instantie antwoordde dat tot 3 jaar na dato nog een herinnering verstuurd mag worden. Op mijn reactie dat dit veel langer dan 3 jaar is, kreeg ik te horen dat het de IZA speet maar er toch betaald moest worden, want e termijn was tijdens het telefoongesprek opgerekt tot 5 jaar.
Helaas heb ik geen afschriften meer uit 2019 dus ik kan het niet nakijken. Maar los daarvan, mag een ziektekostenverzekering meer dan 3 jaar na de termijn nog een herinnering sturen?

6955 12 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 13, 2023 om 21:46
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Theun,

Ik raad u aan om uw bankafschriften uit 2019 op te vragen bij uw bank,uiteraard tegen betaling daarvoor.

CP
door CPV Jul 14, 2023 om 09:47
21 Antwoorden / Vragen

Bij ABN kun je ze gewoon gratis downloaden.

Mabelle
door Mabelle Jul 14, 2023 om 12:01
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan ook bij andere Nederlandse banken.

mahadma
door mahadma - Jul 13, 2023 om 22:16
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Na even zoeken (good old google) vond ik dit:
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.

Hieruit blijkt dat om diensten gaat, en zorg is een dienst, dus na 5 jaar verjaard.

U kunt natuurlijk wel de afschriften opvragen bij uw bank, en voor die kosten zou ik dat ook doen. Stel dat u gelijk heeft!

CP
door CPV Jul 14, 2023 om 09:50
21 Antwoorden / Vragen

Google, ja ja.
Van wie is deze tekst? Ik zie, als ik dit zoek, alleen maar teksten (eigen mening?) van allerlei bedrijven, maar ik zie nergens de officiële regeling, zoals die bij een rechtbank ook stand zou houden. Ik las vanmorgen nog dat de AI chatbot Bard beweert dat Hugo de Jonge in race voor VVD is.

rj
door rjw Jul 14, 2023 om 11:06
3268 Antwoorden / 5 Vragen

En je vertrouwt wel op wij leken hier neer kunnen zetten?

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2023 om 22:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn vraag alleen is: Dat het 3 jaar geleden was, u dus contact hebt opgenomen met IZA? Ja, ergens logisch, niet fijn uiteraard, maar dat is de inning gestuit en begint er weer een nieuwe periode van 5 jaar. Voor zover ik weet is het meestal, bij een Zorgverzekering 5 jaar. Maar dat moet ik toch nog zelf kunnen nagaan? Tegenwoordig worden bij een bank betalingen t/m 7 jaar bewaard, dus dat zou u, tegen betaling, kunnen opvragen.

ne
door neodutchio - Jul 13, 2023 om 22:37
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al is het jaren geleden, als u opmerkt dat er een betaling niet gedaan is, wat heeft u toen gedaan? Controleert u uw af- en bijschrijvingen niet, gaat u er van uit dat het wel goed zal gaan komen of hebt u helemaal geen actie ondernomen?

De verjaringstermijn is 5 jaar in dit geval en is nu gestuit waardoor de vordering nog tot 2028 sowieso blijft staan.

sira
door sira - Jul 13, 2023 om 22:40
2348 Antwoorden / 24 Vragen

U gooit dan wel erg snel uw bankafschriften weg. Voor de belastingdienst moet u uw administratie 7 jaar bewaren.

Volg het advies van de anderen op en vraag bij uw bank de afschriften over 2019 op en bewaar ze in het vervolg in ieder geval 7 jaar.

rj
door rjw Jul 13, 2023 om 23:46
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Bankafschriften worden al lang niet meer gestuurd. Ook niet belangrijk want je kunt alles via de app of website opzoeken.

Franske1958
door Franske1958 Jul 14, 2023 om 08:05
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Bankafschriften worden al lang niet meer gestuurd"
Er zijn nog steeds veel mensen. waaronder ikzelf, die bewust niet internet bankieren vanwege het grote voordeel van bankieren
op papier, zoals netjes iedere twee weken een afschrift thuis krijgen met  de post en geen gedoe met om de zoveel tijd weer een
andere inlogmanier, En hulp daarbij vragen van een ander wil en kan niet, omdat dan iemand die niets te maken heeft met mijn bank
dan ook kan meekijken naar mijn rekeningen als ik die zoveelste uitleg daarover niet snap.  Overschrijven han ook op papier maar
doe ik zelden of nooit, alles gaat automatisch en iets online bestellen doe ik nooit. Oude afschriften bewaar ik netjes in mapjes per
jaar gesorteerd in een grote doos, samen met al mijn papieren en printouts van mijn belastingaangifte.

marita5
door marita5 Jul 14, 2023 om 08:10
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw , Bankafschriften worden al lang niet meer gestuurd , onzin , ik krijg de bankafschriften nog iedere maand .

sira
door sira Jul 14, 2023 om 08:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik krijg privé + zakelijk ook nog iedere maand bankafschriften, dus zo bijzonder is het niet.

Gr
door Grunn1 Jul 14, 2023 om 10:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Papieren afschriften ontvangen is een keuze en geen verplichting meer, al jaren niet.
Bewaren kan dus ook niet maar ze zijn ten alle tijde tot 7 jaar terug op te vragen of uit te printen via digitaal bankieren.

@marita5, onzin? Nee het is een keuze dus geen onzin heb ze zelf ook al jaren niet meer gekregen

Bij de Ing zijn er rekeningen waarbij papieren afschriften zelfs niet meer mogelijk zijn.
Daar waar je ze nog wel krijgt bij de Ing moet je ervoor betalen.

Papieren Afschriften in Nederland en in het buitenland, per maand (ook in braille)*
  Tarief
Dagelijks € 8,00
Wekelijks € 4,00
Tweewekelijks € 1,75
Maandelijks € 1,25**

Kopie van Afschrift € 4,50

Mabelle
door Mabelle Jul 14, 2023 om 11:38
427 Antwoorden / 1 Vragen

Papieren afschriften is iets uit de vorige eeuw. Volkomen nutteloos (zeker als particulier) om al die papieren rommel te ontvangen en nog erger te bewaren.

JMA2
door JMA2 Jul 16, 2023 om 00:11
117 Antwoorden / 2 Vragen

Waar haalt u de termijn van 7 jaar vandaan? U bent niet verplicht uw administratie te behouden maar bij het leveren van bewijs is het wel handig dat u het enige tijd bewaart. Een bedrijf.moet wel 7njaar aanhouden. Maar als je de definitieve aanslag hebt gehad ben je toch klaar.

Zie link Rijksoverheid

hereistom
door hereistom - Jul 13, 2023 om 23:02
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat u ook digitaal bankiert dan kun je nog langer dan 5 jaar terugzoeken.

JanF42
door JanF42 - Jul 13, 2023 om 23:08
31 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet bij welke bank u uw rekening heeft, maar ik kan bij de ING in de app op mijn iPad de betalingen tot 2014 terugvinden. Dus in uw bank app even zoeken naar IZA...

marita5
door marita5 - Jul 14, 2023 om 08:15
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Theun Klein ,

Verjaard

Wanneer een zorgverzekeraar vijf jaar geen actie onderneemt om de premieachterstand te innen, zal de vordering verjaren. Verjaring heeft tot gevolg dat de vordering niet meer afdwingbaar is. Het gaat hier om vijf jaar ‘stilzitten’. Wanneer de zorgverzekeraar een aanmaning stuurt of wanneer de debiteur een deel van de vordering betaalt, wordt de verjaringstermijn gestuit en gaat de termijn opnieuw lopen. Dit kan zich telkens herhalen met als gevolg dat de vordering niet verjaart.

Wanneer sprake is van verjaring is de vordering volgens Nederlands recht echter niet helemaal verdwenen. Tot aan je dood blijft een soort van morele schuld bestaan, een natuurlijke verbintenis genoemd. Gevolg hiervan is dat als de debiteur ondanks verjaring, al dan niet per ongeluk, toch betaalt, hij niet onverschuldigd heeft betaald en dat hij het niet kan terugvorderen.

Lees ook hier ,

https://verzekering-winkel.com/zorgverzekering/kennisbank/verjaringstermijn-factuur/

mo
door mof - Jul 14, 2023 om 10:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als een rekening in het verleden is verstuurd zou dit kunnen. Als geen rekening is verstuurd kan dit niet want dan verjaart de claim in principe na twee jaar. Het versturen van een rekening stuit de verjaring. Vijf jaar is lang, echter, om nog een herinnering te sturen. U zou de afschriften uit 2019 nog kunnen opvragen, banken bewaren die gegevens veel langer dan 5 jaar.

Janzegt
door Janzegt - Jul 14, 2023 om 11:29
127 Antwoorden / Vragen

Via de app van Rabo en ING kan ik de transacties van 01-01-2026 tot nu downloaden in één PDF bestand. Kan dat misschien ook met jouw bank? Dan kun je snel zoeken of je al iets hebt betaald.
Op diverse websites van incasso en/of juridische bureaus is te vinden dat een factuur voor een dienst een verjaringstermijn van 5 jaar heeft.
Zie als voorbeeld https://billincasso.nl/blog/alles-over-het-verjaren-van-facturen/

Thecla58
door Thecla58 Jul 14, 2023 om 14:51
857 Antwoorden / 3 Vragen

@Janzegt...

kun jij afschriften downloaden de in de toekomst liggen?? ;-))

Sorry, ik moest even plagend reageren. So no offense

Janzegt
door Janzegt Jul 15, 2023 om 23:17
127 Antwoorden / Vragen

@Thecla58. Ik heb het net even geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. ;-). En je reactie kan ik waarderen.

Mabelle
door Mabelle - Jul 14, 2023 om 11:33
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, een zorgverzekeraar mag tot 5 jaar nog een herinnering sturen. Neem aan dat je internetbankiert, daar kun je tot zeker 5 jaar terug (bij de ING zelfs tot 10 jaar terug) je af- en bijschrijvingen terug vinden.

Als je internetbankiert is er dus geen enkele reden om een papieren afschrift op te vragen waar je notabene ook nog voor zou moeten betalen.

Wat bewaarplicht belastingdienst betreft: in tegenstelling tot wat anderen beweren, heeft een particulier GEEN bewaarplicht. Een eventuele correctie van de inkomstenbelasting gaat bovendien maar tot 5 jaar terug. Maar dan nog is er geen enkele reden om papieren bankafschriften te bewaren, aangezien je bepaalde afschrijvingen ook kan terugvinden in MijnING, MijnRabo enz.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/hoe-lang-moet-ik-mijn-financiele-administratie-bewaren

marita5
door marita5 Jul 14, 2023 om 14:45
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@mabelle , Als je internetbankiert is er dus geen enkele reden om een papieren afschrift op te vragen waar je notabene ook nog voor zou moeten betalen ,
Ik krijg de bankafschriften 1x per / maand , ik betaal niet SNS Bank , bespaar inkt van de printer uit ;-))

Mabelle
door Mabelle Jul 16, 2023 om 00:24
427 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn antwoord was een reactie op de beantwoorders die topicstarter adviseren een kopie-afschrift op te vragen (waar hij voor moet betalen!) omdat hij geen afschriften uit 2019 heeft. Als hij internetbankiert hoeft hij helemaal geen papieren afschrift op te vragen (en te betalen).

Terzijde: ik spaar ook inkt uit, want ik print nooit bankoverzichten uit. Waarom zou ik als ik alles tot 9 jaar terug in MijnING kan terug vinden. Sowieso bewaar ik 90-95% van al mijn administratie digitaal. Kan het iedereen aanbevelen. Precies 2 mapjes (geen ordners) zijn er in mijn huis te vinden waar wat papierwerk in zit.

ro
door ronny530 - Jul 14, 2023 om 12:45
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Blijkbaar is pas na een controle door de IZA geconstateerd dat u een termijn vergeten bent te voldoen en wordt u er nu aan herinnert die termijn alsnog te voldoen.
Rijkelijk laat maar er bestaat geen redelijke termijn tussen de vervaldatum en het versturen van een herinnering maar als de herinnering 5 jaar op zich laat wachten dan is de IZA te laat.
Ik vrees dat u het termijn bedrag toch dient te voldoen en wellicht kan dat in termijnen gedaan worden want daarmee voorkomt u extra incassokosten.