ka
door kanariepiet Aug 26, 2011 om 17:37
Geldzaken & recht

Betaling pensioen aan ex

Ben 1991 gescheiden. Op m'n 65e heb ik diverse kleine pensioenen uit betaald gekregen. Nu krijg ik via de advocaat van m'n ex dat ik haar uit moet betalen.Ik heb juridisch advies gevraagd en die zeggen dat ik onder de zgn pensioenarrest van loon val.
Ik zou niets hoeven te betalen, maar daar denk de advocaat van m'n ex anders over en wil een gerechtelijke procedure starten. Hoe sterk sta ik???
Graag een advies
VGR Kanariepiet

1623 5 Rapporteer

frelco
door frelco - Aug 26, 2011 om 17:39
28 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat je niet erg sterk staat, dit had je moeten regelen bij de scheiding zelf, dit wordt als het goed is ook gevraagd aan beide partijen, tijdens de echtscheidingsprocedure.

ka
door kanariepiet - Aug 26, 2011 om 17:42
15 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=frelco schreef op vrijdag 26 aug 2011, 17:39]Ik denk dat je niet erg sterk staat, dit had je moeten regelen bij de scheiding zelf, dit wordt als het goed is ook gevraagd aan beide partijen, tijdens de echtscheidingsprocedure.

Bij de scheiding is niets gevraagd laat staan overlegd. Ik heb begrepen dat het binnen 2 jaar door m'n ex aangevraagd had moeten worden wat ook nooit is gedaan

vladja
door vladja - Aug 26, 2011 om 18:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij scheidingen tussen 27 november 1981 en 1 mei 1995 val je niet onder de Wet VPS (Verevening Pensioenrechten bij Scheiding. Je valt wel in die periode onder de regeling in het Pensioenarrest, ook bekend als Boon Van Loon. Het is een arrest uitgeproken door de Hoge Raad dus bindend.

Dit arrest verdeelt het ouderdomspensioen en het nabestaandenpensioen. Of er aanspraak gemaakt kan worden op een deel van het pensioen hangt af van drie voorwaarden:

1. Er was ouderdomspensioen opgebouwd op het moment van de scheiding;

2. U was getrouwd in gemeenschap van goederen. Zo niet, en hebben beide partners elke gemeenschap van goederen uitgesloten (de 'koude uitsluiting'), dan zijn er geen pensioenaanspraken;

3. Er is bij de scheiding en deling van het pensioen geen of niet volledig rekening gehouden met het Boon/Van Loon-arrest.

Pensioenaanspraken die voortvloeien uit het Boon/Van Loon-arrest moet de ex zelf verhalen op de ex-partner, die het pensioen heeft opgebouwd. Het wordt dus niet uitbetaald via de pensioenuitvoerder. Als de partner niet meewerkt aan de uit(door)betaling, dan kan wel - via de rechter - beslag gelegd worden bij de pensioenuitvoerder.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 26, 2011 om 18:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De berekening van het deel, waar de ex recht op heeft, is een ingewikkeld sommetje. Daarvoor kan je je wenden tot: de de Vereniging Familierecht Advocaten Scheidingsmediators (VFAS) www.verenigingfas.nl. Die zijn goed bekend met dit specifieke scheidingsgebeuren. Dit is een commerciële instelling, dus die moet je inhuren en betalen. Geen idee wat voor tarieven ze hanteren.

Alternatief, is er samen proberen uit te komen met de advocaat van je ex. Zij heeft de advocaat ingeschakeld, dus zij krijgt de rekening, mits je er maar geen gezamenlijke zaak van maakt.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 26, 2011 om 18:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kanariepiet schreef op vrijdag 26 aug 2011, 17:42]

Bij de scheiding is niets gevraagd laat staan overlegd. Ik heb begrepen dat het binnen 2 jaar door m'n ex aangevraagd had moeten worden wat ook nooit is gedaan

Nee, die 2 jaars termijn geldt voor iets anders. Als de pensioenrechten verdeeld zijn bij de echtscheiding volgens de Wet VPS, dan moet dit binnen 2 jaar doorgegeven worden aan het desbetreffende pensioenfonds. Het pensioenfonds betaalt dan na pensionering rechtstreeks het pensioengedeelte uit aan de ex. Die hoeft dan haar/zijn handje op te houden bij de ex om om uit(door)betaling te vragen. (Je bent echt helemaal van elkaar af).

Voor het verkrijgen van het aandeel onder het Arrest Boon van Loon is geen maximum termijn (ik heb dat niet gevonden). Als die er wel was, dan betwijfel ik of de advocaat de claim nog bij je neer gelegd had.

Vladja