mandytje
door mandytje Apr 13, 2011 om 11:08
Geldzaken & recht

Bezuinigingen Defensie

Hallo beste mensen,
Zoals jullie aan de titel al kunnen zien gaat deze discussie-punt over de bezuiniging op Defensie.

Zelf ben ik het er NIET!mee eens dat er miljarden worden bezuinigd op Defensie.
Ik heb zelf een broer die beroepsmilitair is, en al twee uitzendingen heeft meegemaakt waaronder 1 heftige in 2007 in Afghanistan.

In mijn ogen, wat de militairen daar hebben gedaan, krijgen ze stank voor dank !!
Miljarden gaan bezuinigen op militairen en hun materiaal is onzin!!

Waaromalle tanks verkopen aan het buitenland waar wij alsnog GEEN!gebruik van mogen maken?
Waaromalleen nog maar luchtversterking?

De "overheid" (als ik het goed zeg) moet gaan bezuinigen op het onnodige speciale zogenoemde "geld-papier".
Wat hebben wij in hemelsnaam aan briefjes van 200,- en 500,-? HELEMAAL NIKS!!
In de winkels kan je daarmee nergens betalen!

Ze moeten ook niet zoveel miljard euro naar andere landen gaan sturen, want in die andere landen doen ze niks met het geld, kijk maar naar Haiti.

De militairen zijn daar in tegen wel goed om geld in te steken, want die kunnen we naar landen zoals Haiti sturen voor wederopbouw (bijv. scholen, huizen, ziekenhuizen, wegen, etc etc.).

Mensen laat alstublieft uw mening weten of U het met mij eens bent of niet.
Zo niet, laat het dan op een normale manier weten.
Als u het wel er volledig mee eens bent, kunt U deelnemen aan de protest die 16 Juni plaatsvindt in Den haag.

Alvast vriendelijk bedankt.

4033 31 Rapporteer

pino123
door pino123 - Apr 13, 2011 om 11:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Persoonlijk ben ik het wel eens met de bezuinigingen op de tankdivisies. Als ik verneem dat de tanks voor het laatst een decennium terug zijn ingezet, heb ik hier persoonlijk wel moeite mee.
Ik vind dat het leger ondersteunende taken zou moeten uitvoeren met andere landen met inderdaad militairen. Zoals in Haïti. Daar zijn geen tanks voor nodig, dus het plan om hier op te bezuinigen vind ik persoonlijk een goed plan. Wel zal er sprake moeten zijn van een goed afvloeiingsplan.
Overal wordt bezuinigd dus ook binnen het leger.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 11:20
14 Antwoorden / 2 Vragen

Oké ik snap jou punt.
Maaaaar, de tanks die voor het laatst zijn ingezet was eind vorig jaar nog in Afghanistan.
De tanks die wij hier hebben, zijn voornamelijk om mee op oefening te gaan en dus om er mee te oefenen.

Daarom zeg ik ook dat we geld in de militairen moeten steken voor landen waar hun wederopbouw kunnen doen maar dat gaat zo te zien ook niet door, door die bezuiniging.

Maar wat nou als hun op uitzending gaan? ze hebben geen grond steun alleen maar luchtsteun, dus dat houdt in dat ze op de grond geen malle moer kunnen doen zeg maar.

En wat nou als hier wel weer ooit een oorlog uitbreek?? dan hebben de militairen gewoon niks !

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 11:37
83 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben het eens met de bezuinigingen bij de defensie.
Er is daar nu eenmaal een groot tekort dus moet het daar ook opgelost worden.
Is niet leuk maar het is niet anders.
Ook is er vele jaren bij defensie veel geld verspild, ik ken ook militairen, er was een tijd dat alles daar kon, dus is ingrijpen nu wel terecht.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 11:40
14 Antwoorden / 2 Vragen

en waar is dat geld aan verspild dan??

pino123
door pino123 - Apr 13, 2011 om 12:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is verspild aan stilstaande tanks.

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 12:09
83 Antwoorden / 14 Vragen

Te hoge salarissen voor de top.
Auto's met chauffeur voor de hoge pieten, "zakenreisjes" en uitjes, onnodige declaraties van topmensen etc.
Echt zo'n; bij ons kan alles mentaliteit.
En dat is nu dus voorbij, gelukkig.

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 12:11
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mandytje schreef op woensdag 13 apr 2011, 11:40]en waar is dat geld aan verspild dan??

En het geld is ook verspild aan het feit dat Nederland altijd overal haantje de voorste wil zijn terwijl we een onbeduidend landje zijn en het geld er niet voor niet hebben.

pino123
door pino123 - Apr 13, 2011 om 12:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als er weer oorlog uitbreekt hebben we niks, dat klopt, maar ten eerste zijn wij zo'n klein landje, dus zullen we overlopen worden door bijna elk land, daarnaast is de kans op een oorlog binnen Europa zo ontzettend klein, dat dat eigenlijk niet meer als verweer aangebracht kan worden.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 12:17
14 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 13 apr 2011, 12:09]Het is verspild aan stilstaande tanks.

stilstaand?? vind ik knap!
zowat alle tanks worden meegenomen op oefening naar Duitsland of noorwegen om daar te kunnen oefenen voor de uitzending.

en als ze daar klaar mee zijn worden alle tanks per militair vliegtuig meevervoerd naar het uitzendgebied zodat ze die daar kunnen gebruiken, dus stilstaand is niet waar !! want die door jou zogenoemde "Stilstaande tanks" worden dus wel DEGELIJK gebruikt!

rj
door rjw - Apr 13, 2011 om 12:23
3273 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 13 apr 2011, 12:14]Als er weer oorlog uitbreekt hebben we niks, dat klopt, maar ten eerste zijn wij zo'n klein landje, dus zullen we overlopen worden door bijna elk land, daarnaast is de kans op een oorlog binnen Europa zo ontzettend klein, dat dat eigenlijk niet meer als verweer aangebracht kan worden.

En mocht het ooit nog oorlog worden dan wordt dat toch niet meer op het land uitgevochten dus tanks zijn behoorlijk overbodig.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 12:24
14 Antwoorden / 2 Vragen

nee pino oké dat is waar, maar denk ook hieraan..... : ZEG NOOIT NOOIT!!het kan altijd gebeuren.

en niet alleen defensie heeft hoge salarissen, want mijn broer verdient hetzelfde salaris als ieder mens, alleen hun onderschatten het omdat het toch maar militairen zijn terwijl ze zelf ook niet veel verdienen, alleen als ze op uitzend gebied zijn want dan komt er ook nog is gevarengeld bij.

ik doe zelf beveiliging en ik ga binnekort zelf ook bijna 1700,- bruto per maand verdienen, dus mag je mij ook uitkafferen dat dat geld verspilling is maarja, het is gewoon een risico vak wat je kiest.
meschien dat de meeste mensen wel ietsjes meer verdienen dan de rest maar dat komt dan door het beroep en risicovak wat ze hebben gekozen, ik maak zelf ook best heftige dingen mee namelijk.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 12:27
14 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 13 apr 2011, 12:23]

En mocht het ooit nog oorlog worden dan wordt dat toch niet meer op het land uitgevochten dus tanks zijn behoorlijk overbodig.

en dat is niet waar RJW.
het word zowel op het land als in de lucht uitgevochten.
dus Tanks zijn dus wel degelijk nodig mocht het wel gebeuren.

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 12:31
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mandytje schreef op woensdag 13 apr 2011, 12:17][quote=pino123 schreef op woensdag 13 apr 2011, 12:09]Het is verspild aan stilstaande tanks.

stilstaand?? vind ik knap!
zowat alle tanks worden meegenomen op oefening naar Duitsland of noorwegen om daar te kunnen oefenen voor de uitzending.

en als ze daar klaar mee zijn worden alle tanks per militair vliegtuig meevervoerd naar het uitzendgebied zodat ze die daar kunnen gebruiken, dus stilstaand is niet waar !! want die door jou zogenoemde "Stilstaande tanks" worden dus wel DEGELIJK gebruikt!

Op de site inoverheid.nl staat te lezen dat de tanks niet meer nodig zijn nu het "Rode gevaar" is geweken en ook worden de tanks nauwelijks ingezet bij buitenlandse missies.
Waarom houden dan?
En waar moet anders die 1 miljard vandaan komen?
Niet bij onderwijs, ontwikkelingssamenwerking of zorg, het tekort is bij defensie dus moeten ze het daar maar oplossen.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 12:34
14 Antwoorden / 2 Vragen

de tanks worden wel degelijk gebruikt, alleen dat weten de mens niet die of niet militair zijn of niemand in dienst hebben zitten, maar van het internet, politiek en de overheid, uitgaan.

ze worden gebruikt op de kazernes zelf, op oefening , en op uitzending, want ze worden meegenomen vanuit NL naar het buitenland.

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 12:37
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mandytje schreef op woensdag 13 apr 2011, 12:24]

ik doe zelf beveiliging en ik ga binnekort zelf ook bijna 1700,- bruto per maand verdienen, dus mag je mij ook uitkafferen dat dat geld verspilling is maarja, het is gewoon een risico vak wat je kiest.
.

1700 euro is niet echt een hoog salaris en daar had ik het niet over.
Ik had het over de hoge pieten zoals officieren etc die alle privé etentjes,privé reisjes, privé chauffeur maar declareren terwijl ze tonnen verdienen.
En dan vind ik het helemaal niet gek dat er nu bezuinigd moiet worden.
Maar ik vind ook wel dat Nederland moet afzien van de JSF, waarvan de bedragen uit de klauwen gaan lopen.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 12:48
14 Antwoorden / 2 Vragen

kijk en daar ben ik het volledig mt je overeens Birgit67!
ik vind dat ook onzin al die privé dingen!

maar bezuinigen op tanks en marineschepen vind ik onzin want dat zijn materialen wat ze nodig hebben en die wel degelijk gebruikt worden.

en vraagje, hahahaha, wat bedoel je met die laatste zin??

pino123
door pino123 - Apr 13, 2011 om 12:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je geeft zelf aan dat ze gebruikt worden voor oefeningen, da's heel leuk, maar kost echt heel veel geld. En waarvoor? Voor een dreiging die echt heel minimaal is. Wat mij verstandiger lijkt is, om inderdaad een ondersteunende functie te gaan bekleden als krijgsmacht. Gooi inderdaad al deze nutteloze speeltjes als tanks eruit en ga je als krijgsmacht specialiseren in ondersteunende taken bij natuurgeweld etc etc. Net zoals onze helikoptermissie, welke zo faliekant mis is gelopen, wees reëel, wat stellen wij nu voor als krijgsmacht. Ze kunnen niet eens een helikopter op een normale manier ergens neerzetten. Heeft niets te maken met de mensen die de helikopter bestuurden, maar wel met het hele circus erom heen. Wat een aanfluiting....
Gooi ook meteen de JSF eruit, slaat ook nergens op. Nederland koopt straks voor miljarden aan vliegtuigen, terwijl de mensen die moeten leven van en in de zorg aan hun lot worden overgelaten.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 13:10
14 Antwoorden / 2 Vragen

als jij is goed leest geef ik ook aan dat deze tanks worden gebruikt op UITZENDGEBIED.

maar oké ga jij maar in de overheid, dan weet ik nu al dat jij helemaal geen leger in NL wilt hebben maar alleen aan je eigen hachje denkt.

maarja dalijk als er wel iets in NL gebeurd dan ineens moet alles terug komen zoals marineschepen, tanks, en vliegtuigen want ja dat hebben we dan WEL ineens nodig.

pino123
door pino123 - Apr 13, 2011 om 13:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mandytje schreef op woensdag 13 apr 2011, 13:10]als jij is goed leest geef ik ook aan dat deze tanks worden gebruikt op UITZENDGEBIED.

maar oké ga jij maar in de overheid, dan weet ik nu al dat jij helemaal geen leger in NL wilt hebben maar alleen aan je eigen hachje denkt.

maarja dalijk als er wel iets in NL gebeurd dan ineens moet alles terug komen zoals marineschepen, tanks, en vliegtuigen want ja dat hebben we dan WEL ineens nodig.

Ik zeg niet dat we geen leger moeten hebben, ik zeg alleen dat de functie van het leger anders moet zijn. En dat daarbij passend materieel aangeschaft moet worden. Daarnaast is onze huidige technologie binnen het leger, gezamenlijk met andere landen zo hoog, dat ik mij persoonlijk weinig zorgen maak over dat er opeens wel iets gebeurd. Laat het leger zich dan zo specialiseren dat we 'flaters' zoals in Libië niet voor kunnen komen. Maar wees reëel, we zijn kleiner dan de grootste deelstaat van Duitsland, provincie van Frankrijk of Spanje. Ik denk dat we ons geld wel beter kunnen besteden dan aan een tankdivisie die een keer per jaar rondjes rijdt op de heide of aan een JSF-vliegtuid die ons miljarden meer gaat kosten dan ons is voorgespiegeld.

Daarnaast aan jou de vraag, welke reële dreiging zie jij op dit moment voor Nederland, dat wij zo moeten vasthouden aan bijv. een tankdivisie of aan een heel duur nieuw vliegtuig?

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 13:34
14 Antwoorden / 2 Vragen

de regering stuurt onze jongens en meiden op missie zoals onder andere Afghanistan.
Dus dat houdt in dat hun zoveel geld neer willen leggen om de militairen in het buitenland te helpen.

waarom moeten onze jongens en meiden die werkzaam zijn binnen defensie daar dan voor boete??

laat de regering maar lekker bezuinigen op het speciale geld papier want we hebben niks aan briefjes van 200,- en 500,- omdat dat makkelijk te vervalsen is dus nemen ze dat nergens aan , zelfs bij de bank tegenwoordig niet meer !!.

laat ze dan ook maar stoppen met het onnodig geld inzamelen voor andere landen waar ook miljarden euro's naar toe gaan.
die landen doen niks met dat geld hoor anders had Haiti allang kunnen beginnen met het opbouwen van huizen etc etc.

maar nee daar denkt de mens natuurlijk niet aan.
maja maakt niet uit, ik zou jullie wel is willen horen als wij dalijk die "Speeltjes" niet meer hebben en hier in NL oorlog uitbreekt want dan zijn die "Speeltjes" wel ineens hard nodig.

ik zou jullie ook willen horen als er op jullie werk keihard word bezuinigd want dan is het ineens wel klin klare onzin en dat ze dat niet kunnen maken.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 13:37
14 Antwoorden / 2 Vragen

wat dacht je aan de bedreigingen die NL heeft gekregen van Libie en Afghanistan?? binnekort ontstaat er een 3e wereldoorlog en weet je ook hoezo?? omdat de rest van de wereld weet dat wij nu niks meer hebben dus zullen ze nu zeker proberen aan te vallen (Libie, Afghanistan, etc etc...)

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 14:04
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mandytje schreef op woensdag 13 apr 2011, 13:34]

ik zou jullie ook willen horen als er op jullie werk keihard word bezuinigd want dan is het ineens wel klin klare onzin en dat ze dat niet kunnen maken.

Ik werk in de zorg, en sta in een avonddienst alleen op 11 zwaar dementerende bewoners met heel af en toe een vrijwilliger die helpt met de warme maaltijd.
Ik heb geen etenspauze en geen koffiepauze, ben continu bij de bewoners omdat ik dus alleen ben.
Ik ben bekaf als ik naar huis ga, maar ik ga wel met een goed gevoel naar huis.
Vertel mij dus niet dat ik niet weet wat bezuinigen is, dat weet ik dondersgoed.
Ik weet ook dat de bezuinigingen nodig zijn omdat zorg erg duur is en het geld verkeerd wordt besteedt.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet vind dat er niet bezuinigd mag worden in de zorg.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 14:13
14 Antwoorden / 2 Vragen

nee oké.

maar denk ook is na, jullie zijn dalijk aan het schreeuwen om die klin klare `Speeltjes` van defensie toch als hier wel ooit oorlog uit breekt??
dan is het wel ineens nodig.

het is wereld nieuws, dus verbaast me niks als er binnekort nog meer bedreigingen naar NL komen en dat we worden aangevallen.

en leg AJB! niet de schuld bij de militairen zelf , maar leg je schuld bij de regering want die wilde ze er naar toe sturen en de militairen mogen dat NIET weigeren.

en tanks worden niet alleen maar gebruikt om mee te schieten, maar worden ook gebruikt voor bescherming etc etc...

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 14:14
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mandytje schreef op woensdag 13 apr 2011, 13:37]wat dacht je aan de bedreigingen die NL heeft gekregen van Libie en Afghanistan?? binnekort ontstaat er een 3e wereldoorlog en weet je ook hoezo?? omdat de rest van de wereld weet dat wij nu niks meer hebben dus zullen ze nu zeker proberen aan te vallen (Libie, Afghanistan, etc etc...)

We komen niet zonder leger te zitten maar het wordt ingekrimpt.
En al werd er niet bezuinigd denk je dan echt dat ons Nederlandse legertje een land als bv Rusland zou kunnen stoppen als die ons aanvallen?

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 14:21
14 Antwoorden / 2 Vragen

nja we zijn van alle landen de sterkste krijgsmacht vanwege de oefeningen die we krijgen en vanwege de materialen die jullie weg willen hebben ;) dus het zou goed mogelijk kunnen zijn ja dat we hun kunnen stoppen.

maar dat zal jij niet begrijpen want jij heb er blijkbaar geen verstand van anders had je mijn punten ook wel gesnapt ;).

ga maar is opzoek naar mensen die militair zijn of ga zelf maar in dienst dan praat je wel anders als je hun kant van het verhaal hoort :).

ow en nog wat, dalijk komt er weer wss dienstplicht, weet niet hoe oud u bent maar als je kinderen of kleinkinderen heb, dan praat je ook wel anders :).

dus ga nu eerst maar goed opzoek naar de kanten van HUN verhaal inplaats meteen conclusies trekken dat het leger en hun speeltjes onzin is, want je bekijkt het maar van 1 kant en niet van 2.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 14:23
14 Antwoorden / 2 Vragen

en nog wat, ik heb nooit gezegd dat ons leger helemaal verdwijnt, als je de gesprekken daarvoor heb gelezen weet je dat het over de materialen gaat en niet dat het leger verdwijnt =).

birgit67
door birgit67 - Apr 13, 2011 om 14:26
83 Antwoorden / 14 Vragen

Als je denkt dat het Nederlandse leger een aanval van bv Rusland kan tegenhouden zit er echt een steekje los.
Dit wordt zo'n welles nietes discussie waarin je toch gelijk wilt hebben..
Zonde van mijn energie en tijd.

mandytje
door mandytje - Apr 13, 2011 om 14:36
14 Antwoorden / 2 Vragen

sja bij jou zit er ook een steekie los om zo te denken blijkbaar.
maar ag wat kan jou het allemaal schelen toch??

voor de rest ga ik niet op jou onzin in, want dat is verspilde energie.
maak is goeie punten net als Pino123, en ga niet bullshit zeggen want je heb er geen verstand van , van het leger.
ga lekker naar een andere discussie punt maar kap hier gewoon in.

Lsk520
door Lsk520 - Apr 13, 2011 om 16:53
827 Antwoorden / 2 Vragen

@mandytje:

Vooropgesteld dat deze discussie eigenlijk niet op een consumentenforum gevoerd moet worden, ben ik van mening dat je niet helemaal precies weet hoe de wondere wereld van Defensie er uitziet...
Als je deze opmerking plaatst; "Maaaaar, de tanks die voor het laatst zijn ingezet was eind vorig jaar nog in Afghanistan"
dan ben je echt niet op de hoogte....
En dan je uitlatingen over WO III....denk je echt dat Libie ons landje gaat aanvallen?
Misschien moet je deze discussie gaan voeren op "defensieforum.nl"
Kun je verder kletsen met mensen die dagelijks met deze zaken te maken hebben. Enne misschien heb ik er zelf ook een klein beetje verstand cvan....

tdehond
door tdehond - Apr 13, 2011 om 17:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Waarschijnlijk hoopt de Nederlandse regering op bijstand van andere landen als Nederland door een vreemde mogendheid wordt aangevallen.

Ik denk overigens dat 1 atoombom voldoende is om Nederland van de kaart te vegen en dat defensie daar niets tegen in kan brengen. Zeker als deze deskundig wordt wegbezuinigd.

Op korte termijn zal het tot flinke toename van werkeloosheid leiden, zeker in gebieden waar het al erg moeilijk is om aan een baan te komen.

Redacteur
door Redacteur - Apr 13, 2011 om 17:05
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Onze rubriek Discussies is bedoeld voor consumentengerelateerde kwesties. Derhalve wordt dit topic gesloten.

Maatschappelijk getinte discussies kunt u op tal van andere fora voeren, zoals op de VARA opinie- en debatsite www.joop.nl.

Redactie Kassa-online