Ma
door Maestro12 Dec 12, 2019 om 13:32
Geldzaken & recht

Bezwaar positie raam bouwcomplex bij "de buren"

Op het kavel naast ons is men begonnen met het realiseren van een appartementencomplex. In de voorbereiding heb ik, nadat ik afspraken heb gemaakt met de projectontwikkelaar, mijn bezwaar ingetrokken en afgesproken dat ik ook geen bezwaar meer zou maken. Nu, tijdens de bouw, valt het mij pas op hoe dicht de ramen in de achtergevel van enkele appartementen op de erfgrens komen te liggen. Dit lijkt aanzienlijk minder te zijn dan 2 meter. De bouw tekening die bij de aanvraag is opgenomen lijkt dit te bevestigen.

Mij is verteld dat dit geen grond kon zijn waarop de omgevingsvergunning destijds kon worden ingetrokken. Nu lees ik overal dat hierover wel privacy beschermende regels zijn opgenomen in het Burgelijk wetboek. Klopt is en in hoeverre kan ik hier nu nog een beroep op doen zonder dat ik bij de gemeente een bezwaar moet indienen?

4916 8 Rapporteer

me
door mein33 - Dec 12, 2019 om 14:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MAESTRO12 12 DEC. 2019  Dit lijkt aanzienlijk minder te zijn dan 2 meter.

Meten is weten en met "het lijkt" zo te zijn, kan niemand iets !
Houdt er wel rekening mee dat twee meter in je gedachten heel anders 'lijkt' dan de twee meter die met een rolmaat gemeten zijn.
Eerst maar eens de echte maten opnemen en wel vanaf de erfgrens die bij het Kadaster is vastgelegd tot de gevel waar de gewraakte ramen in zijn/worden geplaatst.

panter22
door panter22 - Dec 12, 2019 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

De omgevingsvergunning is verleend. De bezwaartermijn is verstreken. Dan kun je niet opnieuw bezwaar maken,
Lees deze info eens:
http://www.hilbertsadvocatuur.nl/specialisatie/burenrecht/regels-over-inkijk-van-de-buren

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 12, 2019 om 15:54
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Eerst meten, dan weten en als het inderdaad anders is dan hetgeen is afgesproken m.b.t. het niet maken van bezwaar kunt u alsnog bezwaar maken bij uw Gemeente. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bezwaar-en-beroep/vraag-en-antwoord/bezwaar-tegen-beslissing-overheid

 Bezwaar maken bij de projectontwikkjelaar zal m.i. niet helpen en dat zou dan procederen kunnen betekenen en het is m.i. daarom beter dan uw bezwaar in te dienen bij uw Gemeente.

Topantwoord

ma
door malty - Dec 12, 2019 om 16:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer iemand vanuit het raam rechtuit of naar beneden op uw erf kan kijken is de 2m. grens van toepassing.
Lees eens. http://www.hilbertsadvocatuur.nl/specialisatie/burenrecht/regels-over-inkijk-van-de-buren

ro
door ron503 - Dec 12, 2019 om 18:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat de gemeente een bouw en omgevingsvergunning afgeeft dient het gebouw aan vele eisen te voldoen dus ook aan de erfgrens regels. Nu de bouw van start is gegaan gaan u zaken opvallen waar u niet blij van wordt maar omdat u het toenmalige bezwaar ingetrokken heeft en ook geen bezwaar meer zou maken kunt u de bouw niet meer stoppen. Daarbij is het zo dat uw privacy nog niet geschonden wordt maar dat u bang bent dat het in de toekomst wel eens zo zou kunnen zijn. Op basis van angst voor iets dat nog niet vast staat kunt u geen beroep doen beschermende privacy regels zoals u die in het burgelijk wetboek lees.

jo
door jorisw - Dec 12, 2019 om 20:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe groot is de afstand die op de bouwtekeningen is aangegeven?

ev
door evertgd - Dec 13, 2019 om 13:17
41 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wordt moeilijk. U had al bezwaar moeten maken bij de gemeente, terwijl het plan ter visie lag en geen (mondelinge) afspraken maken met de projectontwikkelaar. Waarschijnlijk hebt u niets op papier, dus hebt u geen been om op te staan.

De projectontwikkelaar wijzen op de afspraak, heeft geen zin. De bouw is al in gang gezet, de positie van de ramen bepaald. Dat achteraf veranderen, kost een boel geld en daar zitten projectontwikkelaars niet op te wachten. Een bezwaar bij de gemeente indienen, helpt in dit stadium ook niet meer, het wordt niet-ontvankelijk verklaard, omdat de bezwaartermijn (ruim) verstreken is.

Kortom, u zult ermee moeten leren leven. Of verhuizen. Wel kunt u waarschijnlijk in aanmerking komen voor planschade. Zoekt u dat eens uit bij de gemeente. Uw huis wordt tenslotte minder waard hierdoor en dat kan een aardig bedrag opleveren.

Topantwoord

defries
door defries - Dec 13, 2019 om 13:50
69 Antwoorden / 0 Vragen

Bouwen moet altijd gebeuren overeenkomstig het bouwbesluit (is wet) en overeenkomstig verdere van toepassing zijnde wettelijke regels. Dit heeft niets met bezwaartermijnen te maken.
Dus als de plaatsing van de vensters strijdig is met het bouwbesluit, dan bezwaar maken bij de gemeente.
Dus zoals opgemerkt 'meten is weten'.