ha
door hannah254 Mar 21, 2015 om 19:11
Geldzaken & recht

Bij AOW meer belasting betalen

Ik ben eind 2013 met pensioen gegaan en kreeg alle jaren belasting terug. Nu blijkt dat ik over 2014 900,- moet betalen. Heb AOW en een pensioen. Snap er niks van en heb het nog maals nagekeken maar het schijnt te kloppen. Zijn er meer mensen die dat ervaren ?

9207 23 Rapporteer

getty
door getty - Mar 21, 2015 om 19:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u misschien en op uw pensioen en op uw aow de loonheffingskorting laten toepassen?

ta
door tanteriet - Mar 21, 2015 om 20:02
87 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft en partner en zelf de laatste jaren weinig of niet gewerkt? Dan kreeg u de algemene heffingskorting uitbetaald omdat u geen/weinig inkomen had en uw partner veel belasting betaalde.
Nu heeft u wel inkomen en wordt de algemene heffingskorting daarop toegepast. Uw partner betaalt ws. minder belasting omdat hij geen partnertoeslag meer krijgt.
per saldo voor u twee samen, betaalt u in totaal ws. minder

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult wat meer informatie moeten geven bijvoorbeeld over de hoogte van het pensioen. Hebt u AOW voor alleenstaande of met partnertoeslag?

En waarom kreeg u toen u werkte dan belasting terug?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 22, 2015 om 00:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u op alle bij de inkomsten geen loonheffing betaald? Of alleen maar bij u pensioen? En als dat boven een bepaalde norm (het pensioen) dan is dit mogelijk.

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 03:04
851 Antwoorden / 3 Vragen

Alle reacties hierboven laten zien dat er geen of weinig ervaring is in het doen voor aangiften voor AOW-gerechtigden. Het jaar van AOW-gerechtigd worden laten we hier even buiten beschouwing. Teruggave of bijbetalen is dan sterk afhankelijk van de maand waarin men AOW-gerechtigd wordt en ook van belang is welk inkomen er was vóór de AOW-leeftijd en het inkomen ná de AOW-leeftijd.

Algemeen:
Gehuwden met een AOW-inkomen van € 9732 en een aanvullend pensioen van maximaal z'n € 11.000 krijgen zonder aftrekposten sowieso € 200 tot ruim € 300 teruggave. Oorzaak: de heffingskortingen die een grotere verzilvering opleveren.
Alleenstaanden met een inkomen vallend in schijf 1 krijgen geen teruggave en hoeven niets bij te betalen. De 3 heffingskortingen: algemene heffingskorting, ouderenkorting en alleenstaande ouderenkorting worden sowieso volledig verzilverd.
N.B: het is dus zaak voor gehuwde AOW-gerechtigden met een inkomen in schijf 1 om aangifte te doen. Vaak krijgen deze mensen géén uitnodigingsbrief!

Nu de aangifte van hannah254:
Jammer genoeg is niet vermeld of het een aangifte is voor een alleenstaande of een aangifte voor een gehuwde / samenwonende.
In elk geval moet er over het meerdere inkomen boven € 19.645 extra belasting worden betaald, omdat dit inkomen met 5,75% extra is belast. Instanties houden regulier in schijf 1 belasting in. € 10.000 inkomen vallend in schijf 2 geeft een te betalen bedrag van € 575. Omdat hier € 900 moet worden betaald, zal het totale inkomen van hannah254 boven de € 30.000 zijn. Het inkomen boven € 33.363 wordt met 42% belast! AOW-ers met een goed pensioen boven modaal krijgen de schrik van hun leven als ze voor de eerste keer worden geconfronteerd met duizenden euro's bij te betalen. Eenmaal maakte ik een AOW-er mee die het zien van het bij te betalen bedrag minutenlang met zijn hoofd op het bureau van de schrik lag bij te komen.

N.B: Een 'levensgevaarlijk' inkomen is in dit verband een inkomen rond € 35.000. Want de ouderenkorting van € 1032 wordt slechts gerealiseerd bij een (verzamel)inkomen van € 35.450 of minder. 1 euro erboven geeft slechts € 150 ouderenkorting. Zo kan het dus gebeuren dat bij een inkomen van € 35.451 er bijna € 900 meer belasting moet worden betaald dan bij een inkomen van € 35.450. (jaar 2014) Zaak dus om hier goed op de verdeling te letten (als er een fiscaal partner is) Door te schuiven met aftrekposten en box3 vermogen kan de ouderenkorting in deze grenssituaties vaak nog worden gerealiseerd. (zie verder bericht 2)

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ik moet toch echt protesteren.

Met de zeer summiere gegevens van de Ts kan geen antwoord gegeven worden. En daarom wordt ook verdere informatie gevraagd.

Het overgrote deel van mijn "klantjes" is AOW-er. Dus juist genoeg ervaring.

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 10:12
851 Antwoorden / 3 Vragen

N.B: het gevaar van de online aangifte is dat er niet of nauwelijks 'onder water' gekeken kan worden. Pats boem de uitslag en daarmee moet je het doen. Het gewone aangifteprogramma heeft hier aanzienlijk meer mogelijkheden te zien of er optimaal is verdeeld en of de mogelijke heffingskortingen daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Het online programma geeft een summier overzicht van de aangifte pas NA inzending. Het opnieuw insturen van de aangifte zal meestal achterwege blijven. Met de eventuele (grote) fiscale schade als gevolg. Maar wat niet weet wat niet deert toch?

N.B: de Belastingdienst heeft het gewone aangifteprogramma diep verstopt op de site. De dienst wil dat we allemaal het online programma (of de app) gebruiken. Een minachting van de belastingplichtige om slechts deze twee programma's voor dummies te presenteren. En misleiding door het gewone aangifteprogramma onder de toonbank te houden. En dit accepteren we allemaal!
Tip: het gewone aangifteprogramma 2014 is eenvoudig te vinden door te googelen op: aangifteprogramma 2014 downloaden windows (of apple) Ik adviseer iedereen de reeds ingestuurde aangifte te checken met het gewone aangifteprogramma. Ook de vooringevulde gegevens komen in dit programma nog simpeler dan vorig jaar te voorschijn. Beide prgramma's kunnen zonder probleem naast elkaar worden gebruikt.

ha
door hannah254 - Mar 22, 2015 om 10:19
2 Antwoorden / 4 Vragen

Fijn deze reacties vooral die van fisbel !
Hier nog Aanvullend : ben alleenstaand, huurhuis en mijn AOW + pensioen is 34.143 dus zoals ik lees een "levensgevaarlijk" inkomen. Alleen bij AOW loonheffing. Heb geen aftrekposten en de heffingskortingen zijn volgens de belasting : algemeen 924, ouderen 1023 en alleenstaande ouder 429.
Voor de volledigheid: ik heb een zoon van 28 die bij mij ingeschreven staat, is op wereldreis en geen inkomen.
Hoop dat iemand hier iets mee kan. Ook vraag ik me af hoe ik zo'n aanslag volgend jaar kan voorkomen ?
Met groet

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dus de toelichting van @fisbel goed gelezen hebt, moet u al duidelijk zijn waardoor die asnslag zo groot is en correct. U hebt ca. € 20.000 inkomen van uw pensioen wat tegen het lage tarief belast wordt, maar waarvan u over ca. 14.000 ruim 5% moet nabetalen, omdat dat in een hogere schijf valt.

U kunt twee dingen doen om volgend jaar weer zo'n aanslag te voorkomen. Niet dat u dat niet moet betalen, maar alleen dat het u wat beter uitkomt.

U kunt voor dit jaar een voorlopige aanslag vragen. Kan via de site van de belastingdienst. Of u kunt aan de SVB verzoeken GEEN rekening meer te houden met de loonheffingskorting. Even daar inloggen en dan bij vraag uw verzoek doen.

Dan wordt er wel te veel ingehouden, maar dat komt met de aangifte weer goed.

De ingeschreven zoon is voor de belastingdienst niet relevant.

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 11:47
851 Antwoorden / 3 Vragen

@hannah254:
Gezien het te betalen bedrag heb ik inderdaad goed ingeschat dat uw belastbaar inkomen tussen € 30.000 en € 35.450 ligt (grens ouderenkorting) De ouderenkorting is overigens € 1032, niet € 1023.

Uw inkomen is nog meer dan € 1000 verwijderd van de ouderenkorting-grens. U heeft geen (wisselende) aftrekposten die van invloed kunnen zijn op deze ouderkorting. Wel wordt de AOW jaarlijks geïndexeerd. Maar de andere pensioenen waarschijnlijk niet of nauwelijks. Voorlopig is er dus nog enige fiscale ruimte om de hoge ouderenkorting te realiseren.

ha
door hannah254 - Mar 22, 2015 om 17:53
2 Antwoorden / 4 Vragen

Ontzettend bedankt ! Het is mij nu een stuk duidelijker geworden. ik moet betalen maar weet nu waardoor dat komt. Vind het den goed idee om bij svb de heffingskorting te laten wijzigen. Is dan een soort spaarpotje en is de klap eind van het jaar niet zo groot.
Nogmaals dank !!!?

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2015 om 19:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor loonheffingskorting kunt u even op deze klik hier site van de SVB kijken en eventueel advies inwinnen.

ja
door janf43 - Mar 22, 2015 om 22:27
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hannah254 schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 19:11]Ik ben eind 2013 met pensioen gegaan en kreeg alle jaren belasting terug. Nu blijkt dat ik over 2014 900,- moet betalen. Heb AOW en een pensioen. Snap er niks van en heb het nog maals nagekeken maar het schijnt te kloppen. Zijn er meer mensen die dat ervaren ?

Over uw pensioen wordt inkomstenbelasting ingehouden (naast de inhouding van de IAB-zorgverzekering. Afhankelijk van uw inkomen zal dat in schijf 1, 2 of 3 zijn. Over uw AOW houdt de SVB geen belasting in, wel een IAB-zorgverzekering. Over uw AOW dient u alsnog belasting te betalen. De AOW wordt bij het pensioen opgeteld en dan wordt de belasting over totale inkomen bepaald, rekening houdend met de van toepassing zijnde heffingskortingen.

Als u het bedrag dat u, waarschijnlijk nu jaarlijks zult moeten gaan betalen, te hoog vindt om in een keer te betalen, kunt u om een voorlopige aanslag voor het lopende jaar verzoeken. Dan kunt het bedrag dat u zult moeten bijbetalen in de loop van het jaar in maandelijkse termijnen betalen. U doet dan volgend jaar gewoon aangifte en daarbij zal het vooruitbetaalde bedrag verrekend worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf43

Hoe is het mogelijk. Het is toch niet wasr?;-))

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 23:35
851 Antwoorden / 3 Vragen

@janf43:
Over een gehuwden AOW wordt geen belasting ingehouden. Maar over een AOW voor alleenstaanden vanaf 2014 wel. De inhouding bedroeg hier € 61. Als er een partnertoeslag is op de AOW wordt er ook belasting ingehouden.

Over het aanvullend pensioen wordt belasting ingehouden. De inhouding vindt meestal uitsluitend plaats in schijf 1. Als het aanvullend pensioen hoger is dan € 19.645 vindt inhouding plaats in de schijven 2 en soms in 3 en zelfs 4.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hannah254

Als u het advies volgt van @aurora1 van gisteren en dus op de site van de SVB kijkt bij hun advies over het toepassen van de loonheffingskorting, ziet u in uw geval het volgende geadviseerd:

Bij een AOW voor alleenstaanden en een pensioen tussen de € 1.006 en € 1.806 dat u zou moeten kiezen voor loonheffingskorting op uw pensioen, want zij schrijven dan:

Wat u terug moet betalen is dan zo klein mogelijk.......

Maar ook:

U krijgt volgend jaar nog een bedrag terug van de belastingdienst......

Die twee gaan niet samen en is dus onzin. En u moet dat advies dus niet opvolgen.

Als u half in het jaar bij de SVB aangeeft dat zij GEEN rekening moeten houden met de loonheffingskorting, zult u volgend jaar nog wat van de belastingdienst terugkrijgen.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2015 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1, inderdaad vreemd.
Ik kwam klik hier nog informatie erover van de Belastingdienst tegen, daar staat dat je het beste de instantie die de hoogste uitkering betaalt rekening kunt laten houden met de loonheffingskorting (als ik het goed gelezen heb...).

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Ja, dat heb ik ook gelezen, maar daar ben ik het in principe ook niet mee eens.

Als voorbeeld.

Iemand met de halve AOW, dus gehuwd en geen toeslag, met zeg daarnaast € 15.000 pensioen. Wat doet zich dan voor?

Stel bij pensioen heffingskorting, dan is over de hele AOW loonheffing ingehouden, maar over ca. € 5.000 het te lage tarief, dus daarover ruim 5% nabetalen. ( even grofweg gerekend)

Stel bij AOW heffingskorting, dan gebruikt men niet de hele heffingskorting. Bij het pensioen wordt ingehouden volgens het lage tarief, dus weer over ca. € 5.000 ruim 5% nabetalen. Maar omdat er nog een stukje heffingskorting ongebruikt is van de AOW is de nabetaling veel minder.

Dus ik kan de gedachtengang van de SVB daarin niet volgen.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Ik bedoel natuurlijk de gedachtengang van de belastingdienst.

Als je naar hun eigen voorbeeld kijkt, wordt op de AOW de loonheffingskorting toegepast. Maar daar blijft, door het hoge totale inkomen ca. € 160 van ongebruikt. (In dat voorbeeld moet de algemene loonheffingskorting al gematigd worden)

En die € 160 kan dan worden benut, bij de afrekening over het totale inkomen.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2015 om 18:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1, wederom dank.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Graag gedaan.;-)) Ik heb me persoonlijk al meer gebogen over die kwestie. Die adviezen dus.

Zou er eigenlijk een mailtje aan moeten wagen naar de SVB en naar de verklaringen van die tegenstrijdige zinnen vragen.;-))

Maar ik hou het voor mijn eigen "klantjes" gewoon makkelijk. Ik leg ze uit wat er gebeurd met de belasting doordat er uit meerdere bronnen inkomen binnenkomt, dus AOW en pensioen(tjes). Toen ze nog werkten, kregen ze natuurlijk in mei of juni hun vakantiegeld. Nu alleen nog maar schamel 6% over de AOW. De meesten vinden het heel plezierig vóór 1 juli nog wat van de belastingdienst te krijgen. Ze zitten er niet op te wachten dat ze dan nog een bedrag moeten betalen.

En dat bereik je meestal simpel door dat verzoek aan de SVB aan het begin of half in het jaar.

fi
door fisbel - Mar 23, 2015 om 21:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger1:
Meerdere inkomens:
de loonheffingskorting zo toepassen dat er weinig of niets is terug te betalen, kan volgens de door u beschreven systematiek. Dit vraagt individuele aanpak.

In het algemeen is deze precisering voor organisaties en belastingplichtigen veel te lastig. En moet je teruggrijpen op de hoofdregel: heffingskorting toepassen op het hoogste inkomen, op de andere inkomens niet. Dan zal er desondanks vaak moeten worden bijbetaald, omdat een deel van het inkomen in een hogere schijf terechtkomt. Als dit structureel is kan er een Voorlopige Aanslag aangevraagd worden.

En vaak stuurt de Belastingdienst die Voorlopige Aanslag al zelf. Begin 2015 werden meer dan een half miljoen Nederlanders voor het eerst in hun leven met deze 'blijde boodschap' van de Belastingdienst geconfronteerd. Niet onterecht, want duidelijk is dat in verreweg de meeste gevallen er achteraf sowieso zou moeten worden bijbetaald. Niks gedoe met creatief gereken, bijvoorbeeld halverwege het jaar maar weer eens de heffingskorting omzetten enzovoort, maar gewoon de verschuldigde belasting (laten) betalen in het belastingjaar zelf.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Maar dan zou je toch juist verwachten, dat men zou adviseren Loonheffingskorting toepassen op het lasgste inkomen, zeker bij de halve AOW? Want dan moet er het minst worden nabetaald. Dus mijns inziens is de Hoofdregel onjuist.

Maakt verder niet uit, want voor mijn "klantjes" ben ik graag "creatief" bezig. Staan me allemaal na en ik weet wat hun wensen zijn.