paul-tommy
door paul-tommy May 4, 2011 om 16:24
Geldzaken & recht

BKR

Waarom moet je geld betalen (4.95) als je bij de BKR je gegevens wilt opvragen?
BKR zorgt zelf (zonder onze toestemming) toch voor een registratie van je schulden en betalingsachterstand etc. Is het niet zo dat de wet bepaald dat deze gegevens zonder kosten in te zien moeten zijn?

1496 21 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - May 4, 2011 om 17:02
827 Antwoorden / 2 Vragen

Het ophoesten van je gegevens zal door iemand uitgevoerd moeten worden. Die persoon verricht arbeid en dat zal je moeten betalen.
Het is al een tijdje zo dat alleen de zon voor niets opgaat....

Geef anders even de link van het wetsartikel waaraan je refereert...

rj
door rjw - May 4, 2011 om 21:44
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Wie zou dat geld anders moeten betalen?

Lsk520
door Lsk520 - May 4, 2011 om 22:13
827 Antwoorden / 2 Vragen

Sinterklaas...

valerius-2
door valerius-2 - May 4, 2011 om 23:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Werkt u ook zonder vergoeding? Het zijn geen vrijwilligers die dit voor u opzoeken.

marcel75
door marcel75 - May 5, 2011 om 08:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

BKR zorgt niet zelf voor een notering. Zij krijgen daartoe opdracht van een instantie waar jij een overeenkomst mee aangegaan bent. En bij het aangaan van die overeenkomst, heb je er mee ingestemd dat je gegevens naar het BKR zouden kunnen gaan.

bouke1966
door bouke1966 - May 5, 2011 om 08:47
157 Antwoorden / 3 Vragen

Maar ik heb begrepen dat in de toekomst het via internet opvraagbaar wordt.
http://nos.nl/artikel/217384-inzicht-in-schulden-via-internet.html
http://www.rentetotaal.nl/nws11-onlinebkrraadplegen.html
Of ze daar geld voor gaan vragen staat er niet bij.

Bouke

jaapje_1
door jaapje_1 - May 5, 2011 om 09:05
315 Antwoorden / 0 Vragen

waarschijnlijk gaan ze daar ook geld voor vragen ja. Nu is het wel zo dat als er een foutieve notering staat en deze gecorrigeerd wordt je je geld weer terug krijgt. Nu is het zo dat (uit ervaring) er bijna altijd wel weer een foute notering staat dus dat scheelt.
Wel vreemd overigens dat als jij administratiekosten in rekening brengt voor het weer schrijven van een brief omdat er een foutieve notatie in staat zowel het bedrijf die de notering hebben gedaan als het BKR deze factuur afwijzen :)

Gelukkig is het zo dat steeds meer bedrijven geen gebruik meer van het BKR maken, het is veel te ondoorzichtig voor de consument. Een bedrijf die jou bij het BKR aanmeld als wanbetaler zou jou er wettelijk gezien van op de hoogte moeten stellen maar dit gebeurd bijna nooit, beetje machtsmisbruik.

paul-tommy
door paul-tommy - May 5, 2011 om 10:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tp schreef op woensdag 4 mei 2011, 17:02]Het ophoesten van je gegevens zal door iemand uitgevoerd moeten worden. Die persoon verricht arbeid en dat zal je moeten betalen.
Het is al een tijdje zo dat alleen de zon voor niets opgaat....

Geef anders even de link van het wetsartikel waaraan je refereert...

Even voor mijn beleving: Ik vraag zelf helemaal niet om deze registratie, dat doet iemand anders. Het kan dan toch nooit zo zijn dat ik moet betalen om deze info in te zien?

paul-tommy
door paul-tommy - May 5, 2011 om 10:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tp schreef op woensdag 4 mei 2011, 22:13]Sinterklaas...

geef svp een serieuze reactie

marcel75
door marcel75 - May 5, 2011 om 10:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Paul,
Je vraagt er wel zelf om door zaken te doen met bedrijven die op het moment dat jij je betalingsverplichtingen niet nakomt of deze verzwaard middels kredieten etc een registratie plaatsen.

fo
door forza19 - May 5, 2011 om 15:58
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als je geen schulden maakt heb je geen BKR-notering en hoef je dus ook niet te betalen als je je gegevens wilt opvragen.
Je krijgt niet voor niets een BKR-notering..........

marcel75
door marcel75 - May 5, 2011 om 16:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Forza,
Vrijwel iedere Nederlander heeft een BKR notering. Het gaat alleen om de soort van de codering. Als je een betaallimiet op je betaalrekening hebt, sta je al bij BKR. Maar niet als wanbetaler.

fo
door forza19 - May 5, 2011 om 16:46
19 Antwoorden / 2 Vragen

Oke, sorry, dat wist ik niet!

Lsk520
door Lsk520 - May 5, 2011 om 20:38
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=paul-tommy schreef op donderdag 5 mei 2011, 10:33][quote=tp schreef op woensdag 4 mei 2011, 22:13]Sinterklaas...

geef svp een serieuze reactie

Stomme vragen krijgen stomme antwoorden.

nb
door nbw - May 6, 2011 om 02:12
521 Antwoorden / 24 Vragen

Marcel75 verteld leugens. Als ik uit hoofde van mijn werk het BKR raadpleeg zie en heb ik nog nooit gezien gegevens over kredieten op betaalrekening of andere leningen die volgens afspraak zijn ingelost. En 18 jaar geleden moest je ook al 10 gulden neerleggen voor het opvragen van je eventuele registratie. Wij hadden er destijds folders voor liggen.

Het BKR is opgericht in een tijd dat banken nog onderling haast brieven moesten schrijven over wanbetalers die overal leenden en nooit betaalden. Gezamelijk is toen besloten BKR op te richten teneinde bij een kredietaanvraag dergelijke personen te kunnen weigeren.

Het moderne BKR is verworden tot een excuus financiering te weigeren. En dat staat 5 jaar. En Wehkamp oid kan je zomaar aanmelden.Gelukkig zie je de hoofdsom de data en de code bij het opvragen. En a staat voor achterstand en dan gaat het van 1 tm 5. A1 is zinloos herinneringen verstuurd en A5 is door de deurwaarder uit huis geplaatst en beslag op alles van waarde.De laatste blijft 10 jaar staan.

bouke1966
door bouke1966 - May 6, 2011 om 08:34
157 Antwoorden / 3 Vragen

Ter info, staat op site BKR

In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) staat welk krediet u op uw naam hebt of had staan. Niet meer en niet minder. Alleen uw persoonsgegevens en de gegevens van uw overeenkomst zijn bij ons bekend. Zo weten wij uw naam, maar niet uw politieke voorkeur. Bij ons is bekend om wat voor krediet het gaat, maar niet waarvoor u het geld wilt gebruiken.

Dit is wat er over u bekend is bij BKR:

Persoonsgegevens

Geboortenaam
Voorletter(s)
Geboortedatum
Adres
Woonplaats

Gegevens uit de overeenkomst

Het geleende bedrag of het bedrag dat u maximaal mag besteden
Het moment waarop de overeenkomst is ingegaan
De maand waarin volgens afspraak met de deelnemer de overeenkomst volledig moet zijn afgelost
De maand waarin de overeenkomst daadwerkelijk is beëindigd
Het soort overeenkomst
Eventuele bijzonderheden die zich voordoen tijdens de duur van de overeenkomst

Dus volgens mij verteld marcel75 geen leugen, misschien kan de praktijk afwijken van wat er hier staat

paul-tommy
door paul-tommy - May 6, 2011 om 09:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tp schreef op donderdag 5 mei 2011, 20:38][quote=paul-tommy schreef op donderdag 5 mei 2011, 10:33][quote=tp schreef op woensdag 4 mei 2011, 22:13]Sinterklaas...

geef svp een serieuze reactie

Stomme vragen krijgen stomme antwoorden.

Wil jij svp uit deze BKR serie stappen. Het is een serieus onderwerp, mensen zoals jij verpesten het voor velen.

Lsk520
door Lsk520 - May 6, 2011 om 15:38
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=paul-tommy schreef op vrijdag 6 mei 2011, 09:30][quote=tp schreef op donderdag 5 mei 2011, 20:38][quote=paul-tommy schreef op donderdag 5 mei 2011, 10:33][quote=tp schreef op woensdag 4 mei 2011, 22:13]Sinterklaas...

geef svp een serieuze reactie

Stomme vragen krijgen stomme antwoorden.

Wil jij svp uit deze BKR serie stappen. Het is een serieus onderwerp, mensen zoals jij verpesten het voor velen.

de allereerste reactie kwam van mij:

"Het ophoesten van je gegevens zal door iemand uitgevoerd moeten worden. Die persoon verricht arbeid en dat zal je moeten betalen.
Het is al een tijdje zo dat alleen de zon voor niets opgaat....

Geef anders even de link van het wetsartikel waaraan je refereert..."

Als je daar geen genoegen mee neemt, mij best, maar zo liggen de zaken!
Verder ben jij geen moderator en maak ik zelf uit hoe en wanneer ik reageer.
Wellicht is het een idee om nog even tijd te steken in het beantwoorden van mijn vraag? Dan ben je nuttig bezig en kun je misschien iemand overtuigen van je mening....

paul-tommy
door paul-tommy - May 6, 2011 om 16:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

tp: Natuurlijk mag jij reageren op jou manier, maar ik vond persoonlijk de reactie nergens op slaan.

Ik refereer niet aan een wetsartikel, maar ik kan me zo voorstellen dat dit bij de wet geregeld is. Blijkbaar niet. Kan dus voor mij een reden zijn met bedrijven in zee te gaan welke niet met het BKR registratie werken. Er is al zoveel bekend (Big Brother).

Lsk520
door Lsk520 - May 6, 2011 om 17:33
827 Antwoorden / 2 Vragen

oeps, da's heel gevaarlijk omdat soort opmerkingen te maken...
Als je op dit Forum een opmerking maakt over wetsartikelen of wetten dan kun je er vergif op innemen dat je wordt gevraagd dit aan te tonen.
Het is beter om eerst een stukkie huiswerk te doen en dan de bewering dmv een "link" te bewijzen.
Nu wordt het een heel vervelende discussie die nutteloze tijd en energie kost.

bouke1966
door bouke1966 - May 6, 2011 om 18:57
157 Antwoorden / 3 Vragen

mag ik de vergelijking maken met de overheid

Maar als je bijvoorbeeld een uittreksel GBA vraag aan de gemeente moet je daar leges voor betalen.

kort gezegd indien je echt de gegevens nodig heb zal je moeten betalen of je het rechtvaardig vind of niet.