ct
door ctke Dec 29, 2007 om 19:02
Geldzaken & recht

Boedelscheiding

hoi,

ex had voor samenwonen en daarna huwelijk een studieschuld en lening bij provincie en een doorlopend krediet.

na scheiding zijn deze kosten opgevoerd als zijnde schulden in gemeenschappelijk goederen huwelijk.

nu zegt kennis dat deze schulden niet voor de gemeenschappelijk huwelijk zijn maar voor degene die ze aanging.

Ook na het huwelijk heeft hij het doorlopend krediet verhoogd en daarna nog eens zonder mijn weten, dus volgens kennis is dit niet rechtsgeldig en komt dit voor zijn rekening.

heeft deze kennis nu gelijk? groeten ctke

3250 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen u trouwde bent u waarschijnlijk niet onder huwelijksvoorwaarde getrouwd.
Schulden van voor het huwelijk en bezittingen zijn dan voor beide geworden, en bij scheiding worden deze dan weer verdeeld over beide.
Dus de schuld is ook aan u.
Het doorlopende krediet zou u kunnen aanvechten, maar bij scheiding had u deze beter kunnen opheffen, dit kan een lange en moeilijke weg worden.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe bent u getrouwd? Op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikwasik,

De schulden worden bij echtscheiding misschien onderling tussen de exen verdeeld bij de ontbinding van een huwelijk in gemeenschap van goederen, maar voor de buitenwereld blijven ze beiden hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag. Als de één niet betaalt, dan wordt het volledig bij de ander verhaald (indien mogelijk).

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is ook de rede om een lening te beëindigen bij een scheiding.
Maar bij het verhogen van een doorlopend krediet is eigenlijk ook de toestemming van beide noodzakelijk.
Maar zoals ik al aangaf kan dit een moeilijke en slepende kwestie worden, en voor het eerdere gedeelte blijven beide aansprakelijk.
Met andere woorden het zal altijd geld gaan kosten.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikwasik,

Ctke
is al 15 jaar bezig met haar boedelscheiding met advocaten, zie:

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=666&qid=341905

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ik was getrouwd na 6 jaar samenwonen en 3 kinderen in gemeenschap van goederen.

aangezien ex nooit heeft gepraat over schulden en mij met de echtscheiding er mee overrompeld heeft, had ik geen weerwoord, ik weet niet hoe het nu zit; die kennis zegt stellig dat de schulden in het huwelijk gemaakt moeten zijn willen ze gezamelijk zijn. en d weet ik nu pas en niet 15 jsar geleden.

hij zegt dat hij een studieschuld heeft, hij zegt dat hij de hypotheek schuld heef en dan mijn \'schuld"overgekocht dus dat dat niet kan, zoveel schuld en dan nog krediet krijgen dat kan niet, er moeten leugens zijn van ex-man, en ik ben niet zo gemeen.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja je link volgend is CTKE in gemeenschap van goederen gehuwd geweest.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen worden alle oude schulden en bezittingen ingebracht in de gemeenschap en zijn dan van beiden.

Dus zijn beiden eigenaar van de bezittingen en beiden zijn verantwoordelijk voor de schulden en wel beiden hoofdelijk (totaal) aansprakelijk voor de schulden.

Het is niet anders.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,vraagsteller
Het zit iets ingewikkelder in elkaar. Omdat de schulden van de zijde van uw ex in de gemeenschap van goederen zijn gevallen is en was hij voor 100% aansprakelijk voor de terug betaling. Doordat er nu een echtscheiding is uitgesproken, is er een ontbonden huwelijksgoederengemeenschap ontstaan, Hierop zijn wat bijzondere regels van toepassing. 1 van die regels is dat de echtgenoot die de schuld niet is aangegaan voor de helft hoofdelijk aansprakelijk wordt voor die schuld. U bent dus voor de helft hoofdelijk aansprakelijk. Schuldeisers kunnen echter wel verhaal zoeken op de gemeenschap zelve (en dus op de gemeenschappelijke goederen. Dat betekend dat schuldeisers bijvoorbeeld beslag kunnen leggen op een gemeenschappelijke rekening.

Het is een fabel dat schulden die voor het huwelijk zijn ontstaan, na echtscheiding alleen maar bij degene die de schuld is aangegaan terecht komen.

Ook is de kans klein dat er toestemming verleend had moeten worden voor de verhoging van een krediet. Dat zou alleen maar spelen als er bijvoorbeeld een borgstelling voor een derde in opgenomen is of als de echtelijke woning verbonden zou worden (maar dat kan alleen via een hypotheekakte en dan hebt u bij de notaris een akte voor moeten tekenen waarin de toestemming was opgenomen).

Spijtig om te concluderen, maar uw kennis baseert zich op bakerpraat en is waarschijnlijk geen praktijkjurist. (ben eigenlijk benieuwd waarop hij zijn vermeende kennis op baseert).

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 01:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies wat Marcel zegt!

Groet en goed 08

Canna

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

al 15 jaren bezig dus. Ten aanzien van het verhogen van het krediet na de scheiding is ctke niet aansprakelijk en ook niet aansprakelijk te stellen. De bank of andere financierder moet dat weten. Overigens mocht hij het wel degelijk verhogen maar dan uitsluitend op zijn naam. Ik vraag me af hoe het staat met het halen van eventueel verhaal ivm verjaringsaspecten (marcel / cabnna ???)

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit,
Verjaring speelt niet zo snel. Dat zou alleen spelen als de bank stil heeft gezeten terwijl er ook jaren niet betaald zou zijn. Anders zou bijvoorbeeld de aflossingsvrije lening waarvoor een hypotheekrecht is verleend ook vervallen als gevolg van verjaring. Een bank zal dus niet achterover leunen als er niets meer betaald zou worden.

Voor de ophoging van het krediet na het huwelijk is de ex inderdaad in beginsel zelf alleen aansprakelijk, echter het krediet in de gemeenschap gevallen. Van belang is dan om te weten wat de stand was op het moment van inschrijving van de echtscheidingsbeschikking in de registers van de Burgerlijke Stand en wat er over in het convenant en/of akte van verdeling over is bepaald.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

m@ dank, weer wat bijgeleerd.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle schulden en tegoeden worden gedeeld bij normaal huwelijk dus ook verborgen schulden!

Daarom kun je beter onder voorwaarden trouwen, maar nu te laat...

Alle schulden die na de echtscheiding zijn gemaakt en kredieten die opgenomen zijn vallen er buiten, dus de helft van toenmalig bedrag is voor U en de rest niet!

Beter kun je de schulden aflossen en 2 nieuwe leningen op ieders naam nemen, en dan heb je alleen je eigen deel af te lossen, nu proberen ze als je jou deel hebt algelost ook zijn deel altijd op jou te verhalen!

Dus oversluiten van die oude naar 2 halve leningen is beter!

Het kan nog op basis van die oude schuldbedragen van tijdstip scheiding dus niet huidige schulden!

Succes.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

4711@ de scheiding was al 15 jaren geleden! (Knipoog)

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi vladja,

had mijn ex dan niet eerst de schuld van studiefinanciering en provincie met de erfenis van zijn vader moeten voldoen, lang voordat ik samenwoonde en later met hem getrouwd ben geworden. weet jij wat de provincie en studiefinanciering hierover zegt. (dus vanaf 18 e jaar studiefinanciering + 1974 tm 1982 ) had zijn ouders niet voordat hij 21`e jaar werd voorzijn studie moeten betalen? wie weet wat de regeling hierover zegt.

Bij een andere lening is het wel zo dat je zo spoedig mogelijk als je dit kunt een lening moet terugbetalen, alleen van de provincie en studiefinanciering weet ik het niet. wie kan helpen

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@4711,
Voordat je nogmaals dit soort opmerkingen plaats, wil ik je aanraden eerst bijvoorbeeld het Handboek Vermogensrecht bij Echtscheiding door te nemen en te begrijpen. Pas dan zul je doorhebben dat schulden die voor of tijdens het huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden door een van de echtgenoten zijn aangegaan, na echtscheiding de echtgenoot die de schuld is aangegaan nog steeds voor 100% aansprakelijk is, de ontbonden, maar nog niet verdeelde gemeenschap als verhaalsobject in zijn geheel kan worden aangesproken en de echtgenoot van wiens zijde de schuld niet in de gemeenschap is gevallen voor 50% hoofdelijk aansprakelijk is.