ne
door nelie100 Dec 2, 2015 om 20:24
Geldzaken & recht

Boete "overlastregistrtie Nederland" bij ziekte Alzheimer

Mijn moeder van 80 jaar heeft de ziekte van Alzheimer en is “zonder te betalen” de supermarkt uitgelopen en aangehouden voor diefstal. De politie heeft haar meegenomen naar het politiebureau en men kwam er al snel achter dat ze dement was en er dus niets "zinnigs" uit haar mond kwam. De politie heeft overlegd met de officier van justitie en de zaak geseponeerd en dat ook het winkelverbod voor de supermarkt niet geldig is, de politie heeft de zaak met de directie van de winkel afgehandeld.

Nu ligt er een brief van een vereniging van ondernemers “overlastregistratie Nederland” dat ze een boete van EUR 181 dient te betalen.

Mag dit als justitie de zaak geseponeerd heeft en zij niet toerekeningsvatbaar verklaard is, een sepot wil zeggen dat ze onschuldig is lijkt me?

5998 8 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Dec 2, 2015 om 20:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste nelie100,

het sepot wil nog niet zeggen dat uw moeder onschuldig is. Het betekent dat justitie afziet van verdere strafrechtelijke vervolging.
De boete van € 181 heeft niets met 'strafrecht' te maken, maar ligt op het civielrechtelijke vlak
Overlastregistratie Nederland BV is een bedrijf waar bedrijven zich bij kunnen aansluiten om de boete van € 181,- op te leggen en te innen.
De boete komt er op neer dat uw moeder door de winkelier civielrechtelijk aansprakelijk gesteld is op grond van een onrechtmatige daad. De winkelier claimt de schade die hij door toedoen van het handelen van uw moeder heeft geleden.
Gezien de ziekte van Alzheimer is 'onrechtmatige daad' van uw 80 jarige moeder wel erg overdreven (dat heeft politie/justitie inmiddels al ingezien).
Als ik u was zou ik contact opnemen met de betreffende winkelier, die zal dan bij Overlastregistratie Nederland aan kunnen geven om de boete in te trekken. Ik ga er tenminste vanuit dat de boete voortvloeit uit een melding die de winkelier gedaan heeft.

Men men mag uw moeder de boete opleggen. Het is maar de vraag of (als er niet betaald wordt, ook niet na het incasso traject) de boete via de rechter bij een civielrechtelijke zaak wel te halen is.

ne
door nelie100 - Dec 2, 2015 om 21:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor het antwoord hopetobehelping, ze dreigen verder het bedrag te verhogen en een incassoburo in te schakelen als er niet betaald wordt.

..."Wij herinneren u eraan dat, indien betaling van het volledige bedrag achterwege blijft, wij uw dossier zullen overdragen aan Intrum Justitia om het incassoproces te starten. De Wet Incasso Kosten is hierop van toepassing. Dit betekent dat het bedrag van de civiele compensatie met minimaal EUR 40,00 wordt verhoogd"...;

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een incassobureau stelt helemaal niets voor. Ook u en in kunnen een incassubureau beginnen en die brieven met kosten rondsturen.

Uiteraard betaalt u, of uw moeder, helemaal niets. En als die winkel het dan niet aankaart bij die overlastregistratie en zij het in handen geven van een incassobureau, moet dat bureau toch eerst naar de rechter en geen een rechter zal uw moeder tot betaling veroordelen.

Laat u niet bang maken. U kunt hooguit die club bellen en zeggen dat uw moeder Alzheimer heeft en dat ze moeten stoppen met vorderen en dan klaar.

marita567
door marita567 - Dec 2, 2015 om 23:06
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

Het lijkt mij dat de winkelier dit al gemeld heeft bij overlastregistratie , gezien de boete van € 181 , -

Zie hier : Waarom een bedrag van euro 181,00

De rechter heeft in het verleden bepaald dat dit bedrag een passende vergoeding is voor de vele werkzaamheden die samenhangen met winkeldiefstal / overlast (denk aan het observeren, het daadwerkelijke aanhouden, het invullen van de formulieren en de overdracht aan de politie ed.). Voor u als winkelier dan alsnog een compensatie van de overlast .
Zie ook het antwoord van hopetobehelping .

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja die winkelier zal dat wrllicht meteen gemeld hebben, en dan drasit hij het meteen maar weer terug,

ne
door nelie100 - Dec 3, 2015 om 00:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Is het verhalen van schade wettelijk toegestaan?

Ja, winkeldiefstal is naast een strafbaar feit ook een onrechtmatige daad. Schade die voorkomt uit die onrechtmatige daad mag u verhalen op de dader (zie artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek). Artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek zegt: “Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden”. Deze schadevergoeding staat los van een strafrechtelijk vervolg door justitie. De juridische basis van de aansprakelijkstelling is dus ook geregeld.

ne
door nelie100 - Dec 3, 2015 om 00:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

In het geval van ziekte van Alzheimer is ze ontoerekeningsvatbaar volgens mij, dus kan ze niet aansprakelijk worden gesteld voor een onrechtmatige daad en kan er wettelijk geen boete worden geëist.

aurora1
door aurora1 - Dec 4, 2015 om 07:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@nelie100, mijn eerdere reactie is verdwenen dus nog eens een poging.

Lees eens http://nos.nl/artikel/2045834-een-klant-met-dementie-niet-gelijk-oordelen.html.

Of deze link werkt weet ik niet maar tikt u anders eens op Google in: supermarkt en demente klanten. U vindt dan meerdere artikelen over dit onderwerp waarmee u misschien van de boete af kunt komen door een printje ervan mee te nemen naar de betreffende winkel.