El
door Eline van Gennip Jan 20, 2018 om 20:18
Geldzaken & recht

Boete van post.nl

Kreeg met kerst blijkbaar kaart zonder postzegel.
Uit coulance heeft de post toch kaart geleverd maar ik moet nu 3x postzegel betalen en dat lijkt mij niet in orde.
Geweigerd vervolgens herinnering

8659 11 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2018 om 20:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de mededeling. Mij verbaast dat u voor deze mededeling zelfs de moeite doet om een account te openen, terwijl dit een rubriek Vraag&Beantwoord is.
U kunt op de website van Post.nl lezen hoe het werkt, maar dat staat ook op dat bijgevoegde kaartje.
Als mij dat gebeurt betaal ik altijd want ze hebben tenslotte de post toch maar bezorgd. Hoezo dat het "niet in orde" lijkt? Ik vind het prima in orde.
Heeft u ook nog een vraag?

Le
door Leonardio Jan 21, 2018 om 00:30
4 Antwoorden / Vragen

Dus u betaalt elk willekeurig bedrijf wat iets bezorgt en zegt dat degene die het verstuurd heeft te weinig heeft betaald en alleen omdat het op hun website staat.
Beetje vreemd want zoals verderop al vermeld wordt door Hutch, als er wat uit de brief of het pakketje gestolen is kan je als ontvanger geen verhaal halen bij PostNL omdat dan ineens wel alleen de verzender dat kan.
PostNL moet bij de verzender wezen en niet bij de ontvanger.

aurora1
door aurora1 Jan 21, 2018 om 15:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, dat heeft alles met fatsoen te maken. Mogelijk wordt u niet daardoor gehinderd?

marita5
door marita5 - Jan 20, 2018 om 20:29
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eline Van Gennip ,

U heeft de kaart geaccepteerd , dan is dit juist .
Als u de kaart had geweigerd , had u niet hoeven te betalen , zie hier klik op de rode regel .

https://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/portokosten-bij-onderfrankering/

AWYeah28
door AWYeah28 Jan 20, 2018 om 23:24
355 Antwoorden / Vragen

Hoe kan een kaart die in de bus wordt gedaan worden geweigerd?

marita5
door marita5 Jan 20, 2018 om 23:27
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Daar zegt u zo iets , heb ik niet aan gedacht .

getty
door getty - Jan 20, 2018 om 20:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet betalen, hoort u niets meer van terug.

jo
door jorisw Jan 21, 2018 om 09:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En dan weer klagen als de postzegels duurder worden....

getty
door getty Jan 21, 2018 om 10:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee hoor

hutch
door hutch - Jan 20, 2018 om 21:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Formeel gezien bent u niet verplicht te betalen. Iemand anders heeft PostNL opdracht gegeven om die kaart te versturen en niet of te weinig (port) betaald.

Ik zou absoluut niet betalen, om reden dat als het andersom is, u een pakket ontvangt waaruit iets gestolen is (of dat hele pakket niet ontvangt), u als ontvanger, door PostNL altijd afgewimpeld wordt met reden dat u geen verzender bent. Daarnaast worden klachten omtrent gestolen of niet ontvangen post zogenaamd 'onderzocht', maar zo goed als nooit opgelost.

Dus de verzender is verantwoordelijk en aansprakelijk. Dat PostNL de afzender niet kan achterhalen is niet uw probleem.

me
door mein33 - Jan 20, 2018 om 22:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet negeren en het stopt vanzelf, zonder enige verdere consequentie.

getty
door getty Jan 20, 2018 om 22:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wel negeren dus

me
door mein33 Jan 21, 2018 om 10:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@getty,

Heel goed van u opgemerkt, er stond eerst 'reageren' en heb het dus foutief verandert.
Is een beetje dom ;-))

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 20, 2018 om 23:21
355 Antwoorden / Vragen

Beste Eline,

PostNL doet altijd alsof ze de post 'uit coulance' toch bezorgd hebben, alsof het een enorme gunst is van ze. De waarheid is dat de kans om alsnog geld te krijgen een stuk groter is als de kaart bezorgd wordt en de ontvanger wordt opgezadeld met de kosten, dan wanneer de post geretourneerd moet worden of de verzender moet worden opgespoord. U bent absoluut niet verplicht dit bedrag te betalen, ik heb dat nog nooit in mijn leven gedaan. U hoort daar na die herinnering niets meer van.

Succes!

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 20, 2018 om 23:42
509 Antwoorden / Vragen

Na een herinnering hoor je er niets meer van.dus niet betalen.

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2018 om 07:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is geen boete, ze hebben een dienst geleverd en willen daar een betaling voor. Als u dat niet wilt betalen, dan doet u dat niet. Totaal niet interessant verder om dat hier mede te delen.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 21, 2018 om 15:34
509 Antwoorden / Vragen

Inderdaad hebben ze een dienst verleend voor de verzender , maar als de verzender onvoelde frankeert is het niet de bedoeling om het 3 voudige bedrag uit gemakzucht bij de ontvanger te claimen.

ti
door tilpend - Jan 21, 2018 om 07:39
132 Antwoorden / 0 Vragen

"Omdat het om een belangrijk poststuk kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat u als ontvanger bereid bent om te betalen voor uw poststuk."

Het heeft met fatsoen te maken omdat zij wel hun werk hebben verricht maar er niet voor betaald zijn. Ik neem aan dat de afzender u wel bekend is en in dat geval kunt u de afzender informeren en vragen om te betalen. Het is mij een paar keer overkomen en ik heb altijd wel gewoon betaald, wel zo netjes.

hutch
door hutch Jan 21, 2018 om 09:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Fatsoen is geen eenrichtingsverkeer!!

Grunnen.
door Grunnen. Jan 21, 2018 om 15:26
509 Antwoorden / Vragen

@Tilpend

Je kunt hier wel de moraalridder uithangen..Het zou fatsoenlijker zijn als de afzender zijn postuk voldoende frankeert .Het is ontfatsoenlijk van Postnl om de ontvanger uit gemakszucht  3 postzegels ( strafporto )te laten betalen i.p.v. 1 zegel. Daarvoor moeten bij  de verzender zijn en dat is lastig want ze mogen de brief niet openen. Van mij kunnen ze wat.

diumenge
door diumenge Jan 21, 2018 om 15:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@v1126, ik begrijp hieruit dat u liever hebt dat PostNL de onvoldoende of niet gefrankeerde post voortaan niet meer bezorgt?

ti
door tilpend Jan 21, 2018 om 15:53
132 Antwoorden / 0 Vragen

@V1126: ach, de een heeft fatsoen en de ander niet.

@Diumenge: Ik denk dat een prima oplossing zou zijn: eerst een bericht krijgen van PostNL dat zij een onvoldoende gefrankeerd poststuk hebben ontvangen en als de begunstigde het wil hebben dan mag hij eerst betalen en dan krijgt hij pas het poststuk. En als de ontvanger niet wil betalen: gewoon de papierversnipperaar in.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 21, 2018 om 16:54
509 Antwoorden / Vragen

@Diumenge

Leg eens uit waarom dat dan € 2,52 moet kosten i.p.v. €0,84 oftewel 3x zo duur moet zijn.
En nee ,die brieven mogen inclusief rekening retour afzender.

@ Tilpend

Wat is onfatsoenlijker , een rekening sturen van 3x de werkelijke kosten of niet aan het verzoek voldoen om dit bedrag te betalen.

diumenge
door diumenge Jan 21, 2018 om 17:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@v1126, moet ik je dat echt uitleggen? Denk je werkelijk dat een rekening sturen niets kost? Wil je mijn collega worden, mijn werkgever zal vast blij zijn met iemand die voor niets wil werken.

ti
door tilpend Jan 21, 2018 om 18:25
132 Antwoorden / 0 Vragen

DIUMENGE +10

Redacteur
door Redacteur Jan 22, 2018 om 15:24
1054 Antwoorden / 62 Vragen

graag weer alleen on topic reageren. Dank alvast!

De redactie

ti
door tilpend Jan 22, 2018 om 15:44
132 Antwoorden / 0 Vragen

@redactie: serieus? de meest belachelijke berichten & antwoorden worden geplaatst en daar zeggen jullie niets over maar hier wel?

Ga eerst hier maar eens naar kijken, is dat dan wel on topic en een normaal antwoord?

Grunnen.
door Grunnen. Jan 22, 2018 om 15:45
509 Antwoorden / Vragen

@DiumengeTwee keer nee.De verzender is de opdrachtgever en dus is de rekening (strafporto ) voor de opdrachtgever .Je denkt toch niet dat ik strafporto ga betalen voor ongevraagde post ,want dat was het in mijn geval. De gewenste post komt tegenwoordig per e-mail.Ik heb het verzoek tot betaling naar de afzender gestuurd. Zo simpel kan het zijn.