ma
door maaikevr Aug 21, 2010 om 23:54
Geldzaken & recht

Boetes ClickAndBuy (iTunes store)

Ik heb onlangs via mijn iPhone een app gekocht voor €7,99 terwijl ik op vakantie was. Na de aanschaf bedacht ik me dat ik recentelijk van rekening ben veranderd en dat de gekoppelde rekening leeg is. Aangezien je de koop niet stop kunt zetten en ik binnen een week weer thuis zou zijn, wilde ik het thuis regelen.
Thuis aangekomen blijk ik "administratiekosten" er bij hebben gekregen van 15 euro. Ik heb naar ClickAndBuy via het contactformulier een bericht gestuurd dat ik nog geen week de tijd heb gehad om het te betalen, ik alle intentie had om de rekening te betalen, maar dat het door de vakantie niet helemaal goed is gelopen.

Daar heb ik nu twee weken later nog geen reactie op gehad. Ik heb na het sturen van mijn bericht wel gelijk de openstaande €7,99 overgemaakt. Maar heb met de "administratiekosten" nog even gewacht in afwachting van een reactie.
Nou blijkt dat ze elke week er nòg eens 15 euro bovenop de rekening doen, waarbij ze wel waarschuwingsmailtjes sturen, maar die gaan naar een op het moment niet zo'n gunstig e-mail adres.

Mijn vraag is:
Kunnen ze een boete (want dat is het toch gewoon) zomaar afschrijven als administratiekosten?
En is de wettelijke betalingstermijn niet 30 dagen?
En is bovendien niet de boete wettelijk vastgesteld op 7% ?

En, wat moet ik nou doen? Die 7,99 heb ik wel. Maar die 45 euro er bovenop niet. Bovendien overtreden ze volgens mij de wet door dit te vragen.

4921 29 Rapporteer

an
door anicu - Aug 22, 2010 om 00:18
110 Antwoorden / 0 Vragen

Als je van plan bent een App te kopen, dan moet je vaak iets aanklikken wat lijkt op "voorwaarden gelezen". Daarin staat hoe het geldproces verloopt en welke actie je moet ondernemen als er iets fout gaat. Ook moet daar iets in staan wat de andere partij gaat doen als de betaling niet gaat zoals afgesproken.

Zoek dat eens op. Misschien staat daar je antwoord.

yke
door yke - Aug 22, 2010 om 01:30
82 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de betaling niet op tijd gedaan kan worden en het door jou aan hun opgegeven e-mailadres momenteel niet zo gunstig is daar kan ClickandBuy niets aan doen, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Ik vind dat ze wel erg snel administratiekosten in rekening brengen maar dat mogen ze doen. €15,- vind ik niet schokkend veel maar het is natuurlijk wel zonde van je geld.

Ik vind het wel jammer dat je niet de moeite hebt genomen om de voorwaarden door te lezen voordat je het account ging aanmaken. Het is een hoop tekst maar levert wel nuttige informatie op. In ieder geval een goede tip voor een volgende keer dat je een overeenkomst aangaat. :)

Als je via google zoekt op ervaring met ClickandBuy zul je lezen dat je niet de enige bent die dit meemaakt.

mastag
door mastag - Aug 22, 2010 om 09:36
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Maaike.
De wettelijke betalingstermijn is geen 30 dagen, deze is zoals overeengekomen tussen de verkopende partij en koper. Hier is dus geen wettelijke termijn voor. Als de overeenkomst het over 3 dagen heeft, is dat waar u mee akkoord bent gegaan. Dat uw rekening en e-mail niet functioneren is geen probleem van de verkopende partij. Ze kunnen niet incasseren en berekenen hun tijd gewoon aan u door, en dan is 15 euro nog aan de lage kant.

Als bv mijn internetprovider niet kan incasseren rekent hij direct 22,50 administratiekosten over die maand.

Mastag

freya
door freya - Aug 22, 2010 om 09:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo maaikevr,

Wettelijke regeltjes gelden voor nederlandse bedrijven en Click&Buy is géén nederlands bedrijf. Verder staat het wel ergens in de voorwaarden van Click&Buy dat je (schofterig hoge) kosten moet betalen als je Click&Buy rekening niet over voldoende saldo beschikt.

Het was verstandiger geweest als je meteen die rekening (plus €15 boete) had betaald en het dan maar als 'leergeld' had gezien. Nu loopt het alleen maar op en ga maar eens in discussie met een amerikaans bedrijf die volgens zijn eigen voorwaarden handelt. Kortom, je trekt toch aan het kortste eind.....

Click&Buy werkt perfect, zolang je er maar voor zorgt dat je saldo altijd toereikend is.

m.vr.gr. Freya

ma
door maaikevr - Aug 22, 2010 om 10:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het kost ongeveer 30 cent voor een bedrijf om een poging te doen tot afschrijven, dus nee ik vind 15 euro nog steeds heel veel. Die 22,50 is zoals je zegt per maand, maar ze schrijven er bij mij nou 15 euro per week bij.

Ik heb de algemene voorwaarden inmiddels gelezen. Deze zijn in het engels (ook al niet netjes) en er staat in dat de "fee" (boete) wordt bepaald aan de hand van een boeteschema, die ik nergens op de site kan vinden. Ik heb inmiddels ook ontdekt dat de betalingstermijn 3 dagen is.
Natuurlijk moet je de algemene voorwaarden lezen, maar niemand die het doet totdat ze zoiets als dit meemaken. Dat is geen goed excuus, ik weet het. Ik heb voor mijn opleiding een aantal algemene voorwaarden moeten onderzoeken en kwam tot de ontdekking dat ze veel vaker gelezen worden als ze niet zo saai zijn en dat de meeste algemene voorwaarden geen nare verassingen in petto hebben zoals hier.

Op: http://www.zibb.nl/10122780/Financien/Financien-how-to-guides/Debiteurenbeheer/De-betalingstermijn.htm
Staat dat de gemiddelde betalingstermijn 30 dagen is, dus inderdaad niet wettelijk.
Maar hier: http://www.zibb.nl/10113724/Financien/Financien-how-to-guides/Debiteurenbeheer/Hoge-boeterente-voor-notoire-wanbetalers.htm
staat dat de boete rente 7% plus de huidige herfinancieringsrente die de Europese Bank berekent is.
Dat is wel wettelijk bepaald en je mag in je voorwaarden de wet niet overtreden. Als ze in de algemene voorwaarden zeggen dat ze mijn hoofd zullen openslaan als een spaarvarken als ik niet betaal, mag dat toch ook nog steeds niet?

freya
door freya - Aug 22, 2010 om 10:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, zoals ik al schreef: Nederlandse regeltjes voor Nederlandse bedrijven en Click&Buy is een Amerikaans bedrijf.

Verder wordt er op internet veel 'geklaagd' over die hoge boetes van Click&Buy, dus als je daar niet mee kunt leven, kun je mijns inziens twee dingen doen. Of je zorgt ervoor dat je rekening altijd voldoende saldo heeft of je doet geen zaken meer met Click&Buy, maar dan is 'winkelen' in de iTunes-store niet meer mogelijk....

Zelf controleer ik vóór ik iets aanschaf in de iTunes-store éérst mijn Click&Buy rekening en als daar niet voldoende saldo op staat, dan stort ik daar via iDeal eerst wat geld op (dat staat er dan ook direct op) en kan dan vervolgens mijn aanschaf via iTunes doen. Ik laat het geld dus niet automatisch door Click&Buy van mijn eigen rekening halen (ik hou graag zelf de controle).

Freya

mastag
door mastag - Aug 22, 2010 om 10:36
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Maaike,
Je schrijft dat een herincasso 30 cent zou kosten.
Laat iemand daar twee minuten mee bezig zijn, dan al haar uurloon € 9 zijn.
Zo zou je niet moeten rekenen, jij neemt alleen de kosten van het incasseren maar er is nog steeds iemand die het uitvoert en dus niet zijn/haar gewone werk doet. Daar betaal je dus alle extra geld voor.

Mastag

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2010 om 10:40
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry maar je zult je verlies moeten incasseren. Clickandbuy is een Engels bedrijf en die hanteren geen Nederlands recht. Dat ze niet de moeite hebben genomen om de algemene voorwaarden in 37 talen te publiceren is gewoon pech hebben. Je stemt vooraf in met de voorwaarden en als je dat niet doet, moet je ook geen bestelling plaatsen.

De 7% waar jij het over hebt is wat anders, het gaat hier om administratiekosten (ze moeten immers achter je aan voor hun geld en dat kost extra tijd en dus geld). Wat boeterente is hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Het is natuurlijk jammer van het geld, maar je had zelf bij het verhuizen van je bankrekening gewoon moeten denken aan alle instanties waar jouw rekeningnummer een rol speelt. Daarom blijven mensen vaak bij dezelfde bank, het is gewoon best omslachtig. Misschien leuk als er ook nummerbehoud bij banken zou komen, maar nu dwaal ik af.

yke
door yke - Aug 22, 2010 om 10:55
82 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=maaikevr]Ik heb de algemene voorwaarden inmiddels gelezen. Deze zijn in het engels (ook al niet netjes) en er staat in dat de "fee" (boete) wordt bepaald aan de hand van een boeteschema, die ik nergens op de site kan vinden.

De fee table vind je in artikel 17 van de Terms & Conditions of ClickandBuy International Limited for ClickandBuy users.

ma
door maaikevr - Aug 23, 2010 om 10:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Yke, dank je!

Edwardus, als een bedrijf in Nederland opereert moeten ze ook de Nederlandse wet aanhouden.

Mastag, een werknemer doet er echt geen uur over om een incasso te regelen.

Het ziet er naar uit dat ik het gewoon moet betalen. Maar ik vind dit zeker geen net bedrijf.

edwardus
door edwardus - Aug 23, 2010 om 11:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je blijft bij je mening, dat mag, maar daarmee heb je niet per definitie gelijk.
Als je het geen net bedrijf vindt is prima, doe er dan geen zaken meer mee.

mastag
door mastag - Aug 23, 2010 om 12:06
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Maaike,
Ik schrijf ook "Laat iemand daar twee minuten mee bezig zijn, dan zal haar uurloon € 9 zijn. "
Ik schrijf niet dat iemand er een uur mee bezig is maar dat de kosten veel hoger zullen zijn, want niemand werkt voor die €9 per uur.

Mastag

mastag
door mastag - Aug 23, 2010 om 12:10
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ Maaike,
Je hebt wederom bewezen dat begrijpend lezen niet je sterkste kant is,
lees toch nogmaals alle reacties eens door.
Waarom houdt je voet bij stuk???
Dat die incasso opdracht € 0,30 kost is niet relevant. De arbeid en het afwijkend patroon worden door berekend.

Mastag

freya
door freya - Aug 23, 2010 om 13:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=maaikevr schreef op maandag 23 aug 2010, 10:56]....
Edwardus, als een bedrijf in Nederland opereert moeten ze ook de Nederlandse wet aanhouden.
....
En zoals al vaker gezegd, Click&Buy is géén Nederlands bedrijf en is ook helemaal niet speciaal op Nederland gericht. Click&Buy is een Amerikaans bedrijf dat betalingen op het internet regelt. Winkels (waar ook ter wereld) sluiten zich daarbij aan en kopers (waar ook ter wereld) kunnen in die winkels van deze betalingsmogelijkheid gebruik maken. Het maakt daarbij niet uit of je vanuit Nederland, Frankrijk, Peru of Verweggiestan je bestelling doet. Dat jij toevallig vanuit Nederland je betaling via Click&Buy doet maakt nog niet dat je daar dan ook allerlei Nederlandse wetgeving op los kunt laten.

En zoals ook al gezegd, kun je er niet mee leven, dan maak je er toch gewoon geen gebruik meer van?

Freya

edwardus
door edwardus - Aug 23, 2010 om 13:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is het nog steeds een Engels bedrijf i.p.v. Amerikaans maar dat maakt voor het verhaal niet zoveel verschil.

freya
door freya - Aug 23, 2010 om 13:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 23 aug 2010, 13:30]Volgens mij is het nog steeds een Engels bedrijf i.p.v. Amerikaans maar dat maakt voor het verhaal niet zoveel verschil.
Je hebt gelijk, is inderdaad een Engels bedrijf. Om de één of andere reden ben ik er altijd vanuit gegaan dat het een Amerikaans bedrijf is.
Ik zal het niet meer doen.... ;-)

Freya

do
door dorahaesneut - Sep 8, 2011 om 12:29
8 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet genoeg geld op je rekening hebt ben je het toch zelf schuld als er kosten zijn. Dat staat in de voorwaarden en zijn dus de afspraken die zijn gemaakt. Je zult je aan de afspraken moeten houden net zoals click&buy zich ook eraan moet houden. Je kunt niet achteraf een deel van de voorwaarden eruit pikken die niet goed uitkomen en daar niet meer mee accoord zijn.
Ik heb per ongeluk iets gekocht in de app store. Kostte 39,99. Ik heb apple gemaild en gelukkig heeft apple het bedrag snel naar mijn click&buy gestort. Dat duurde 2 dagen.
In de tussentijd had Click&Buy al geprobeerd van mij rekening af te schrijven en dat is blijkbaar niet gelukt (geen saldo). Dus kreeg ik ook een bericht dat ik 15 euro moest betalen. Pech hebben. Ik heb een email gestuurd met een nette vraag of ze me tegemoet kunnen komen omdat ik de app eigenlijk helemaal niet wilde. Gewoon een nette mail zonder gezeur of gedreig. Het duurde wel lang, ongeveer een week, maar toen kreeg ik bericht dat die 15 euro kwijtgescholden zijn en mijn Click&Buy weer te gebruiken is.

Met netjes vragen kom je meestal verder dan met zeuren (dat kun je daarna altijd nog).

Wat de bank betreft: Als je van bank wisselt kun je vragen voor de 'overstapservice'. Als een bedrijf dan van je oude rekening probeert af te schrijven gaat dat automatisch door naar je nieuwe rekening en het bedrijf krijgt een bericht van de bank. Tenminste had ik dat toen ik van ing naar rabo wisselde (werd me aangeboden ik wist ook niet dat zoiets bestond).

Wat betreft een engels bedrijf. Zo simpel zit dat niet in elkaar. Voor de consument telt altijd het recht van het land waarin hij/zij zich bevindt. Bij internetkopen in het buitenland telt dus wel degelijk het Nederlandse recht. Click&Buy is zo slim het niet als boete maar als administratie kosten te declareren. Zul je niet veel tegen kunnen doen. Ook volgens Nederlands recht is dat toegestaan. Mij viel in de algemene voorwaarden trouwens op dat ze alleen bij mislukte incasso kosten vragen, als ze niet kunnen afschrijven van een creditkaart vragen ze daar geen kosten voor. Waarschijnlijk is het voor hun als buitenlands bedrijf gewoon veel duurder van een Nederlandse rekening af te schrijven of wordt het handmatig verwerkt.

stacey
door stacey - Sep 8, 2011 om 12:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dorahaesneut schreef op donderdag 8 sep 2011, 12:29]
Wat betreft een engels bedrijf. Zo simpel zit dat niet in elkaar. Voor de consument telt altijd het recht van het land waarin hij/zij zich bevindt. Bij internetkopen in het buitenland telt dus wel degelijk het Nederlandse recht. .

--Welke recht geldt voor aankopen via internet?
Voor internetaankopen in Nederland geldt het Nederlandse recht. Als je koopt bij een ondernemer geldt de Wet Koop op Afstand.

--Ins en outs van internetaankopen.
Koop je elders in Europa, dan geldt het consumentenrecht uit het betreffende EU-land; als je koopt bij een buitenlandse ondernemer. Als het een EU-land is, komt dat (minimaal) overeen met het Europese consumentenrecht. Je leest daarover hier meer. Dus ook bedenktijd, informatieplicht, garantie etc. Maar..... dat EU-recht is in de verschillende EU-landen nogal verschillend uitgewerkt. In de meeste EU-landen is je positie als consument zwakker dan in Nederland. Bij ons is het bovengemiddeld gunstig. En aankopen via internet bij een buitenlandse particulier kan een extra risico inhouden, omdat die EU-regels daarvoor niet gelden!--Bron

Je info klopt niet en bovendien, Zowel Engeland als Amerika zijn ook geen EU land.............

do
door dorahaesneut - Sep 8, 2011 om 13:50
8 Antwoorden / 0 Vragen

Verenigd koninkrijk is wel degelijk een EU-lidstaat. Click&Buy is Engels, niet Amerikaans dus heeft haar zit in een eu-lidstaat. iTunes rekent trouwens af vanaf luxemburg (op mijn afrekeningen staat altijd itunes s.a.r.l.) maar dat doet hier niet ter zake omdat de administratiekosten door click&buy worden gevraagd.

De vraagsteller heeft een product wel gekregen maar niet betaald. Daardoor zijn er kosten berekend. Het bedrijf eist nu de kosten van de koper. Het bedrijf gaat waarschijnlijk een Nederlands incassobureau inschakelen. Er komen wat dreigbrieven en misschien komt de claim uiteindelijk bij de kantonrechter terecht. in NEDERLAND, niet in UK. De Nederlandse rechter werkt volgens Nederlands recht. Hij kan niet volgens Engels recht rechtspreken.
In dit geval zou de vraagsteller natuurlijk toch pech hebben, want het vragen van adminstratiekosten die van te voren overeen zijn gekomen is ook in Nederland toegestaan.

check maar eens http://curia.europa.eu/common/recdoc/convention/en/c-textes/2001R0044-idx.htm
het gaat om een consumenten contract dus sectie 4 (jurisdiction over consumer contracts), daar lees je bij artikel 16:
1. A consumer may bring proceedings against the other party to a contract either in the courts of the Member State in which that party is domiciled or in the courts for the place where the consumer is domiciled.
-- de consument kan dus kiezen welk recht geldt, dat van Nederland of van de verkoper.
2. Proceedings may be brought against a consumer by the other party to the contract only in the courts of the Member State in which the consumer is domiciled.
-- de verkoper heeft die keuze niet

Als de vraagsteller omgekeerd had betaald, maar niets ontvangen, zou hij tegen de verkoper aan moeten gaan en zou het wat lastiger zijn.
Zoals gezegd maakt het in het geval van de vraagsteller niet uit, omdat het vragen van administratiekosten van 15 euro ook in Nederland niet door de wet is verboden.

stacey
door stacey - Sep 8, 2011 om 16:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dorahaesneut schreef op donderdag 8 sep 2011, 13:50]Verenigd koninkrijk is wel degelijk een EU-lidstaat.

Even in de war door de euro..

Maar wat je zegt, Nederlands recht geldt voor aankoop in buitenland, daar ging het hier even om, is niet correct.

Dat een Nederlandse rechter Nederlands recht spreekt lijkt me logisch, maar dat heeft er niet veel mee te maken.
Betreft een buitenlands bedrijf en dus buitenlands recht.

do
door dorahaesneut - Sep 8, 2011 om 16:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

Als je naar de praktijk kijkt zul je inzien dat Click&Buy, al dan niet door een incassobureau, naar een Nederlandse kantonrechter zal moeten gaan om het openstaande bedrag te claimen. Ze kunnen daarvoor niet bij een Engelse rechter terecht. Die zal het niet behandelen omdat de consument in Nederland woont.

Het ziet er anders uit als je in het buitenland iets koopt, het wil retourneren, problemen met de garantie hebt of helemaal niks geleverd kreeg etc. Dan zul je in praktijk niet veel kunnen doen. Dat is waar het forum, waaruit je citeerde, voor waarschuwt.

In dit geval is er geen eis van de consument aan de dienstverlener. Hier heeft de dienstverlener een eis die hij enkel in Nederland hard kan maken en dat kan enkel met inachtneming van de Nederlandse regels.

De vraag is of de vraagsteller dat wil riskeren. Het vragen van de administratiekosten is mijns inziens ook in Nederland legitiem. Hij heeft de keuze die 15 euro te betalen of te wachten wat de kantonrechter zegt. Komen wel in dat traject flink wat dreigbrieven en behoorlijk veel kosten bij. Hij kan er ook op gokken dat het incassobureau de zaak niet voor laat komen en het er na een paar brieven gewoon bij laat zitten (wat ik voor waarschijnlijk acht). In dat geval is het wel handig om steeds iets terug te schrijven. In de praktijk zal het incassobureau overwegen of het de moeite waard is voor de kantonrechter te gaan. Als er regelmatig weerstand komt waarin de claim als niet gegrond wordt teruggewezen, zal het incassobureau op een gegeven moment de zaak sluiten, zeker bij zo een gering bedrag. Ik zou het er niet op gokken...

ma
door maaikevr - Sep 8, 2011 om 16:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ mastag en dorahaesneut

Als je mijn andere reacties goed leest, kom je er achter dat ik me allang heb neergelegd bij het feit dat ik de 53 euro moet betalen (en dat ook heb gedaan) en dat ik voortaan bij elk wissewasje de voorwaarden lees.

Wat vooral mastag nog steeds niet begrijpt is dat ik prima mijn mening kan scheiden van mijn acties. Ik heb een fout gemaakt en heb daar de kosten voor betaald, punt! Maar dan hoef ik het nog niet met die kosten eens te zijn.

Ik kan niks tegen die voorwaarden doen en doe dan ook geen zaken meer met ze. Ik koop iTunes kaarten in de winkel.

Ik heb destijds uiterst beleeft de verwarring met de vakantie uitgelegd in de hoop een beetje vriendelijke service te krijgen. Als ze terug hadden gemaild dat ik pech had en dat het zo echt zo in de voorwaarden staat, had ik toen ter plekke de 15 euro administratie betaald, zonder mokken.
Ik kreeg echter geen reactie en dus ben ik elders op zoek gegaan naar hulp.

stacey
door stacey - Sep 8, 2011 om 16:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb niet zo`n behoefte aan hele verhalen ........
Gaat erom dat je verkeerde info neerzet en dan mensen dan verkeerd geinformeerd worden.

Je zegt --Wat betreft een engels bedrijf. Zo simpel zit dat niet in elkaar. Voor de consument telt altijd het recht van het land waarin hij/zij zich bevindt. Bij internetkopen in het buitenland telt dus wel degelijk het Nederlandse recht. --

Dat is dus niet correct.

In Buitenland kopen (gewoon of online) = onder buitenlands recht.

Wat er later verder aan incassogedoe mocht komen valt dan te bezien maar daar gaat het verder niet echt om, zijn ook internationale incassoburo`s en bij de kantonrechter zit je ook niet zomaar, en daarmee ben je ook niet zomaar gered.

ma
door maaikevr - Sep 8, 2011 om 17:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vrijwel alles wat ik heb gezegd over de wet heb ik als vraag gesteld, omdat ik er niet zeker van was.
Het enige wat ik stellig heb gezegd is inderdaad dat gedeelte wat je noemt, omdat dat geldt voor bedrijven die fysiek in Nederland opereren, dacht ik.

Sorry dat ik ook geen expert ben op dat gebied, daarom kwam ik er hier ook naar vragen.

stacey
door stacey - Sep 8, 2011 om 17:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=maaikevr schreef op donderdag 8 sep 2011, 17:10]Sorry dat ik ook geen expert ben op dat gebied, daarom kwam ik er hier ook naar vragen.

@ Maaikevr, Het was ook niet aan jouw gericht :-)
Mijn schrijven was gericht aan dorahaesneut.

freya
door freya - Sep 8, 2011 om 18:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom een topic van méér dan een jaar oud nog eens omhoog gehaald wordt, terwijl alles al gezegd was.....

@dorahaesneut:

Als je mensen wil helpen, kijk dan eens naar actuele onderwerpen. Dat zijn de mensen die hulp nodig hebben. Die oude zaken zijn door de topicstarters allang afgesloten en zoals je gemerkt hebt, leidt het alleen maar weer tot nieuwe discussies....

Freya

stacey
door stacey - Sep 8, 2011 om 22:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=freya schreef op donderdag 8 sep 2011, 18:13]
Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom een topic van méér dan een jaar oud nog eens omhoog gehaald wordt, terwijl alles al gezegd was.....

@dorahaesneut:

Als je mensen wil helpen, kijk dan eens naar actuele onderwerpen. Dat zijn de mensen die hulp nodig hebben. Die oude zaken zijn door de topicstarters allang afgesloten en zoals je gemerkt hebt, leidt het alleen maar weer tot nieuwe discussies.... Freya

Chips, had ik ook niet eens gezien, hij stond boven in lijst .........

Vraagsteller is in elk geval nog onder ons zo te lezen ;-)

freya
door freya - Sep 8, 2011 om 22:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 8 sep 2011, 22:48][quote=freya schreef op donderdag 8 sep 2011, 18:13]
Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom een topic van méér dan een jaar oud nog eens omhoog gehaald wordt, terwijl alles al gezegd was.....
....

Chips, had ik ook niet eens gezien, hij stond boven in lijst .........
....
Zoiets vermoedde ik al.... ;-)

Freya