m.
door m.vonk Feb 15, 2018 om 11:13
Geldzaken & recht

Bouwkundige fouten huis, verkoper aansprakelijk?

Eind september vorig jaar werden we de eigenaren van ons "droomhuis". De door ons ingehuurde aankoopmakelaar heeft ons afgeraden om een bouwkundige keuring te laten doen, omdat het huis pas 15 jaar oud was, en er behalve wat achterstallig schilderwerk, verder niets raars te ontdekken was. Al na enkele weken, merkten we dat er bij regen bij 8 ramen water naar binnen kwam, allemaal aan de "regenzijde" van het huis. Nadat we diverse mensen hebben laten langskomen, die van alles hebben geprobeerd maar het niet opgelost kregen, besloten we om de bouwtekeningen op te zoeken, die we na de overdracht hadden gekregen, op zoek naar de aannemer. Wat blijkt; de verkopers hebben het huis zelf gebouwd, zonder aannemer. Dit wisten wij uiteraard niet en onze aankoopmakelaar stuurde op zijn kosten een bouwkundige langs, die verschillende bouwfouten heeft ontdekt, waaronder aan de ramen waardoor ze lekken. Hij gaf wel aan dat dit tijdens een bouwkundige keuring niet was ontdekt, omdat er op het oog niets raars te zien is. Hij kwam er alleen achter aan de hand van de bouwtekeningen, waarvan de verkopers op verschillende punten zijn afgeweken op manieren die niet kunnen. De totale schade: 20.000 - 25.000 euro. In hoeverre kunnen wij dit nog verhalen op de verkopers?

10972 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2018 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En op wat voor manier komt er dan water naar binnen bij die acht ramen? En zijn daar dan binnen geen sporen van die lekkages te zien?

En “op het oog niets raars te zien” wat is er dan voor bijzonders aan die ramen, dat dat bij een bouwtechnische keuring niet te zien zou zijn, maar wat die bouwkundige ontdekt in de tekeningen! Wonderlijk verhaal.

Dan moeten daar dus al 15 jaar lekkages geweest zijn.

gerbera
door gerbera - Feb 15, 2018 om 11:22
7360 Antwoorden / 14 Vragen

De door ons ingehuurde aankoopmakelaar heeft ons afgeraden om een bouwkundige keuring te laten doen, omdat het huis pas 15 jaar oud was, en er behalve wat achterstallig schilderwerk, verder niets raars te ontdekken was.
Beschikt uw aankoopmakelaar ook over bouwkundige kennis. Vindt het een beetje vreemd advies een bouwkundige was het waarschijnlijk wel opgevallen zoals u zelf al schrijft. Hoe deze het a.d.h. van de bouwtekening ontdekt heeft vindt ik een vreemde opmerking. Op deze zal het bouwtechnisch wel in orde geweest zijn maar zijn de bouwers hiervan afgeweken. En dat is op tekening niet te zien. De kans nog iets te verhalen bij de verkoper schat ik zeer gering.

m.
door m.vonk - Feb 15, 2018 om 11:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het water sijpelt achter rubbers door van vaste bovenramen, die aan de buitenzijde een dikke sierlijst hebben, die verkeerd is aangebracht. Volgens de bouwkundige zijn deze ramen bedoeld om open te kunnen, en niet als vaste ramen. Er zijn verder geen sporen te zien zodra het water weggeveegd is. De vensterbanken zijn van steen en er zijn dikke sierkozijnen die een tijdje voor onze aankoop nog geverfd zijn.

m.
door m.vonk - Feb 15, 2018 om 11:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben de makelaar hier op aangesproken en hij zegt dat dit de normale procedure is bij huizen van deze prijsklasse ( boven 400.000) en leeftijd. Vanwege de strenge bouwregels, zou je mogen verwachten dat het allemaal in orde is.
De bouwkundige gaf juist aan het NIET ontdekt te hebben tijdens een standaard keuring, omdat de sierlijsten het probleem afdekken.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2018 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En acht sierlijsten herstellen/op de juiste manier plaatsen zou € 25.000 moeten kosten?

kc
door kcdb - Feb 15, 2018 om 12:03
113 Antwoorden / 2 Vragen

Vooraf voor u een eigen woning wilde kopen geen lid geworden van de Vereniging Eigen Huis? U daardoor, voordat u dit huis kocht, niet goed ingelezen met de veelal gratis aangeleverde informatie voor aspirant-huizenkopers door deze Vereniging? U dacht het wel beter te weten en ging klakkeloos af op de mooie praatjes van uw aankoopmakelaar? U daardoor te weinig kennis van zaken had om ook niet alles van aankoopmakelaars te geloven en daartegen weerstand te bieden. Om zaken te kopen, die vele malen minder kosten als een eigen huis, bijvoorbeeld een auto, lezen sommige huizenkopers zich beter in.

Met een gedegen bouwkundige keuring, waarbij vrijwel zeker de bouwkundige gebreken aan het licht gekomen zouden zijn, had u ook nog een argument gehad om een flink bedrag van de vraagprijs af te praten. Ook dat bent u dus al misgelopen.

Door € 27,00 lidmaatschap per jaar en ca. € 320,00 kosten voor een bouwkundige keuring, uitgevoerd door deze vereniging, te besparen zit u nu met een schadepost van ca.  € 20.000,00 - € 25.000,00. Zelfs als u nu lid van deze Vereniging zou worden kunt u wat dit betreft natuurlijk geen beroep meer doen op hun juridische service voor leden. En reken dat die service ver was gegaan als u bewust door de verkopers was misleid en u op een juiste manier aan uw onderzoekplicht had voldaan.

Ja, die onderzoekplicht hé? Met een eventuele rechtszaak tegen de verkopers zult u waarschijnlijk weinig bereiken. Door het achterwege blijven van een bouwkundige keuring heeft u, maar de rechter kan daar anders over denken, waarschijnlijk onvoldoende aan uw onderzoekplicht voldaan. Overweeg sterk of u hierdoor wel een rechtszaak wil beginnen tegen de verkopers van het huis, want de kosten daarvan zullen ook niet gering zijn. Mogelijk dat uw eventuele rechtsbijstandsverzekering u hierover nog kunt informeren.

Voor u valt er naar alle waarschijnlijkheid weinig meer aan te doen als uw wonden te likken en uw ziel in lijdelijkheid te bezitten. Voor een ieder die dit leest wellicht een waarschuwing. Door op kleine kosten te besparen en misschien wel een klein stukje eigenwijsheid omdat u het toch wel beter weet, kun je achteraf voor hele grote kosten komen.

En voor een ieder dit weer een reclameverhaal voor de Vereniging Eigen Huis vindt. Mij best. Het zij zo. U mag het natuurlijk altijd beter weten als de deskundigen die daar werken en u veel narigheid achteraf kunnen besparen.

pe
door pebk Feb 16, 2018 om 13:01
581 Antwoorden / 0 Vragen

"Voor u valt er naar alle waarschijnlijkheid weinig meer aan te doen als uw wonden te likken en uw ziel in lijdelijkheid te bezitten."

Tja, achteraf is het makkelijk zeggen. Ik snap wel waarom aangeraden wordt de wonden te likken. Het zout moet er nog uit...

m.
door m.vonk - Feb 15, 2018 om 12:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de bouwkundige gaat het om alle ramen in huis. De ramen die lekken, zitten allemaal aan de " regenzijde" van het huis. Volgens hem moeten alle ramen verwijderd en door een timmerman aangepast worden, zodat ze waterdicht worden,voor ze terug geplaatst kunnen worden in de kozijnen. Daarna moet alles uiteraard opnieuw afgekit en binnen en buiten geschilderd worden. Het gaat om heel veel ramen; vrijstaande woning van 3 verdiepingen. Door de contructie, is hij er al vanuit gegaan dat er een paar ramen gaan sneuvelen bij het verwijderen. De totale schade bestaat uit het bedrag voor de ramen en zoals ik aangaf andere bouwkundige fouten, die op ongeveer 8.000 euro uitkomen.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2018 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik dat zo lees hebt u dus een “krot” of een “bouwval” gekocht, maar mijns inziens hebt u geen kans om de kosten van die “renovatie” op de verkopers te verhalen.

pe
door peentjes - Feb 15, 2018 om 12:48
421 Antwoorden / 0 Vragen

U zou een beroep kunnen doen op verborgen gebreken bij de verkoper. Nee hebt u en ja kunt u krijgen. Ik zou dan nog wel even de juiste definities nazoeken zodat u weet waar u over praat. Tegelijkertijd heeft u zich er door uw makelaar in laten luizen en daarmee uw eigen onderzoeksplicht terzijde geschoven. 'Op het oog niks raars te zien' is nu net de aanleding om juist wel een bouwkundig onderzoek te laten doen. Altijd. Ik zou ook eens nakijken of u de makelaar op een of andere manier kunt aanspreken. Die betaalt niet voor niks een bouwkundige uit eigen zak, toch?

panter22
door panter22 - Feb 15, 2018 om 13:13
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent niet helemaal kansloos met die ramen. De eigenaren hebben het huis zelf gebouwd en de lekkage verborgen door de sierkozijnen te verven. Vreemd , want er was achterstallig schilderwerk.
Lees deze info eens:
https://www.verborgen-gebreken.net/onderzoeksplicht

m.
door m.vonk Feb 15, 2018 om 15:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

De fouten zitten verborgen onder de dikke sierlijsten aan de buitenzijde, die alleen zichtbaar worden bij het verwijderen van de vaste ramen. ( die dus niet open kunnen). Het schilderwerk was daar nog vrij nieuw, daar is naar gevraagd en dat was omdat de zon daar de hele dag op staat, en het daar dus vaker nodig is. Dit is bevestigd door de buurvrouw, die vertelde daar ook last van te hebben. Het achterstallige schilderwerk was aan de muren en plafonds en wat binnendeuren, volgens de verkoopster omdat kopers het toch naar hun smaak willen maken. Ten tijde van de bezichtigingen was het hartje zomer en was alles dus kurkdroog, aangezien de regenzijde hier ook de zonzijde is. We hebben wel degelijk vragen gesteld, en omdat er door de verkoopster een vragenlijst was ingevuld waarin ze verklaarde nooit lekkages te hebben gehad aan ramen, hebben we daar niet speciaal naar gevraagd. Ze heeft alleen aangegeven ooit een lekkage in de badkamer te hebben gehad, en daar hebben we uiteraard wel naar gevraagd.

panter22
door panter22 Feb 15, 2018 om 19:33
6599 Antwoorden / Vragen

Het is wel heel onwaarschijnlijk dat de verkoopster geen lekkages heeft gehad aan de ramen maar wel de ramen recent heeft (laten) verven.  En een geluk dat ze heeft opgeschreven dat ze nooit lekkages aan de ramen heeft gehad..Het is afwachten wat de bouwkundige in zijn rapport schrijft.
Het lijkt er op dat zij haar mededelingsplicht heeft geschonden
Ik zou contact houden met de makelaar over deze kwestie. Mogelijk komen jullie er met de verkoopster uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2018 om 13:17
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Uw aankoopmakelaar aansprakelijk stellen voor zijn slechte advies. Makelaars hebben als zij zijn aangesloten bij een branche orgsnisatie ook een geschillen regeling

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 15, 2018 om 14:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wel 400.000 voor een woning betalen maar niet laten keuren voor een paar honderd euro. Dat is echt een verkeerde bezuiniging geweest.
Naar mijn mening is het uw fout niet die van de verkopers, die hebben u alle gelegenheid gegeven, u heeft de gelegenheid niet gepakt en naar mijn mening daarmee de woning in de huidige staat geaccepteerd.

gerbera
door gerbera - Feb 15, 2018 om 15:05
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens hem moeten alle ramen verwijderd en door een timmerman aangepast worden, zodat ze waterdicht worden,
Vraag mij af wat een timmerman moet aanpassen om ze waterdicht te krijgen. Zijn ze te klein dat ze te ruim in de kozijnen passen. Als het daar om gaat kan dat alleen maar opgelost worden door a) nieuwe ramen b) gebruik van, speciaal daarvoor bestaande, rubberen strippen en of de gehele boel af te kitten.

m.
door m.vonk Feb 15, 2018 om 15:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er geen verstand van, daarom is hij de bouwkundige. Hij heeft gezegd dat sowieso de sierlijsten eraf moeten, dat kan alleen door de ramen te verwijderen, en dat de rubbers die er nu op zitten eraf moeten om er echt vaste ramen van te maken. Er was ook iets niet goed met de waterkering? We wachten nog op zijn rapport, daar staat het duidelijk in. Volgens hem zijn dit ramen die bedoeld zijn om open te kunnen maken, er is alleen geen beslag op gemaakt. De sierlijsten aan de buitenzijde zijn met schroeven vastgezet op het kozijn vanaf de binnenzijde, voordat de ramen geplaatst zijn. Daardoor lijkt het vanaf de buitenzijde 1 geheel, maar dat is het dus niet.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2018 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sierlijsten aan de buitenzijde met schroeven vastgezet op het kozijn vanaf de binnenzijde? Wonderlijke constructie.

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 13:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

De sierlijsten zijn inderdaad bevestigd door vanuit de binnenzijde te schroeven, en daarna zijn de ramen pas geplaatst. Doordat het achter het raam valt, is dat dus niet meer te zien. Daar moet eerst het raam voor verwijderd worden.

De bouwkundige had dit ook nooit eerder gezien, volgens de bouwtekeningen hadden de sierlijsten op de ramen gelijmd moeten worden, zoals dat normaal gebeurd.

gerbera
door gerbera Feb 16, 2018 om 15:58
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het is mij duidelijk, er is duidelijk geprutst met de bouw. Vraag mij alleen nog af of het met goed afkitten niet verholpen kan worden zodat de ramen er niet uit hoeven, Veel suc6 met het herstel.

ri
door ritchie - Feb 16, 2018 om 12:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Meeste hierboven zijn jankers die zich denken te kunnen indekken met een bouwkundige keuring. Zoals je al aangaf was dit niet boven water ( punt indeed ) gekomen, en is hier sprake van een verborgen gebrek of zelfs dwaling ( als aangetoont kan worden dat dit ook de afgelopen jaren gelekt heeft had de verkoper dit moeten melden )

Gewoon de verkopers er op aanspreken, je zal in een rechtzaak sterk staan maar ga er niet vanuit dat je die 25K vergoed krijgt maar een bijdgrage van herstel zul je zeker kunnen afdwingen ( ga er vanuit dat de verkopers op bemiddeling ingaan, zeker als je kunt aan tonen dat de ramen verkeerd geplaatst zijn )

ook hier een huis gekocht van 20 jaar oud , ook zonder bouwtechnische keuring, je kan ook nog wel een beetje op eigen gezonds verstand uitgaan , maar meeste mensen kunnen niet bepaald logisch nadenken

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 13:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor deze reactie. Inderdaad heeft de bouwkundige zelf aangegeven dit niet te hebben gezien tijdens een keuring. Ik moest hem de foto's en filmpjes laten zien van hoe er water binnen komt. Het klinkt ook raar, dat begrijp ik, maar het is echt niet te zien. Hij stond er zelf ook van te kijken en is toch een zeer ervaren bouwkundige. Volgens hem is het onmogelijk dat dit bij de verkopers niet is gebeurd, want de ramen zijn gewoon niet waterdicht aan de onderzijde.

Wij zijn er vanuit gegaan dat de lijst van zaken eerlijk was ingevuld, misschien is dat naief, maar wat heeft zo'n lijst anders voor zin? Andere zaken waren wel eerlijk vermeld.

makreel18
door makreel18 - Feb 16, 2018 om 13:04
15 Antwoorden / 7 Vragen

Laat u niets wijsmaken.
Ramen vervangen?
Het lekt natuurlijk niet dóór de kozijnen en de ramen maar waarschijnlijk tussen de naden van kozijnen en muur die niet meer helemaal afgesloten zijn.
Het spuiten van exterieur afdichtingskit tussen deze naden en daarover afdek- en eventueel siertrippen van hout en/of aluminium zou afdoende kunnen zijn.
Geholpen door 'n ervaren doe-het-zelver met 2 rechterhanden is ook meestal beter en goedkoper dan
profesionele experts die een zo hoog mogelijke rekening willen uitschrijven.
De reparatie op de begane grond zal wel makkelijker uit te voeren zijn dan op b.v. op 'n 12e verdieping zonder balkon.

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 13:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat het moeilijk is om voor te stellen, het is moeilijk te beschrijven maar ik waag nog een poging; ik neem als voorbeeld de erker even, daar zitten verschillende ramen in een groot kozijn. Zowel bovenraamjes als grotere ramen. Deze kunnen niet open, maar de ramen die geplaatst zijn, zijn ramen die normaal wel open kunnen, er is alleen geen beslag op geplaatst. We hebben dus rondom de ramen, rubbers aan de binnenzijde van de woonkamer. Deze rubbers drukken tegen het kozijn. Als het regent en een beetje waait, drupt het van onder de onderste rubbers van de ramen naar binnen.

billieboy
door billieboy - Feb 16, 2018 om 13:29
84 Antwoorden / 29 Vragen

Dit zijn voor u verborgen gebreken. Omdat uw makelaar u heeft geadviseerd geen bouwkundig onderzoek te laten doen, vraag ik mij af of de makelaar de mensen kent en wist van deze gebreken. De eigenaar wist het in iedergeval wel en heeft het verzwegen. Ik zou hen schriftelijk in gebreke stellen en in deze brief meldien dat u een juridische procedure begint als u het niet eens wordt met de schadevergoeding. Vraag hen binnen 2 weken met een reactie te komen. Stuur de brief aangetekend met een antwoord. IK DENK DAT U GAAT WINNEN

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2018 om 13:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vreemd verhaal. Voor de zekerheid zou ik lid worden van de VEH en daar nog op eigen kosten een bouwkundige keuring aanvragen.
Als dat met die lekkage al lang het geval was dan heeft de verkoopster verzuimd het te melden. Vreemd dat er geen plekken door lekkage te vinden zijn, want als dat lekken voortdurend plaats vindt- en gevonden heeft zal het vocht toch ook in mureren trekken? U staat met een zaak tegen de verkoopster minder sterk omdat u geen keuring heeft laten doen, dus niet voldaan heeft aan de onderzoeksplicht. Een makelaar kan wel van alles beweren over niet laten keuren. Ook een huis voor een veel lager bedrag laat je een keuring op los. Was er haast met verkopen/kopen?

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 13:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Na de reactie van VEH, ga ik dat zeker niet doen. Ik kwam voor advies en niet voor de van sarcasme doordrenkte reactie die ik kreeg, terwijl daar totaal geen aanleiding voor was. Een andere bouwkundige uitnodigen kan natuurlijk nooit kwaad!

aurora1
door aurora1 Feb 16, 2018 om 13:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik weet niet wat tussen u en de VEH voorgevallen is, ik was er ook niet bij, dus kan dat niet beoordelen. Ik laat zelf een uitroepteken achterwege want ik heb met u en niemand een appeltje te schillen dat toeroepen zou rechtvaardigen. U had het zelf ook (maar beter) achterwege kunnen laten.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@m.vonk.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat u van VEH een van “sarcasme doordrenkte” reactie gekregen hebt. Zij zullen hooguit gezegd hebben, dat zij u geen advies zullen geven omdat u geen lid bent.

aurora1
door aurora1 Feb 16, 2018 om 14:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat vermoed ik ook.....

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 14:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Excuses, ik bedoelde de reactie van kcdb, niet van VVE.

En dat uitroepteken was positief bedoeld, niet sarcastisch of boos. Dat is namelijk een heel goed idee.

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 14:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is dat er geen sporen achterblijven, er zijn dikke sierkozijnen, en de vensterbanken zijn van steen. Zodra het opgedroogd is, zie je er niks meer van. En zoals ik aangaf zit alles nog goed in de verf. Het water blijft op de vensterbank staan, die zijn heel breed. Tot nu toe is er nog niks over de muren gelopen.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@m.vonk

Ik kan overigens ook in de reactie van @kcdb, die ongetwijfeld helemaal niets met VEH van doen heeft, iets sarcastisch ontdekken.

aurora1
door aurora1 Feb 16, 2018 om 14:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een wereld van verschil, de VEH (dus niet VVE) of @kcdb, die overigens gelijk heeft met zijn reactie.

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 14:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het huis stond al langere tijd te koop vanwege scheiding van de verkopers. Wij hebben om vervroeging gevraagd, vanwege het feit dat ik een operatie moest ondergaan net voor de geplande overdracht. De bouwkundige kon ook niets zien aan de plaatsen waar het lekt. Alleen omdat ik na de laatste keer de ramen niet heb gewassen, zie je nu een waterdruppelspoor over het raam naar beneden lopen. Als ik dat wegveeg zie je niets meer.

mo
door mof - Feb 16, 2018 om 13:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat u de keuring niet heeft laten doorgaan. U heeft een onderzoeksplicht. Desalniettemin, de verkopers hebben een meldplicht en hadden moeten
aangeven dat het huis zelfgebouwd was. Dit is een belangrijke factor in de waardebepaling van de woning. Als de bouwkundige wil verklaren dat bij een
standaard bouwkundige keuring de gebreken niet zouden zijn ontdekt als de verkopers hadden aangegeven dat het huis zelfbouw was zullen uiteindelijk de
verkopers de schade moeten betalen. U moet er echter geen gras over laten groeien. Spreek ze keihard aan op hun meldplicht.

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 14:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels contact gehad met de rechtsbijstandsverzekering en daar werd me verteld dat verkopers wettelijk niet verplicht zijn, om te vermelden dat het om een zelfbouwwoning gaat. Dat zou voor de waarde ook niets uitmaken, wat ik zelf heel vreemd vind. Ten eerste hadden we het huis dan nooit gekocht en ten tweede zouden wij dat dus ook niet hoeven melden,zodra wij het verkopen. De taxatiewaarde veranderd blijkbaar niet of het huis nou door een aannemer of doe-het-zelver is gebouwd.

aurora1
door aurora1 Feb 16, 2018 om 15:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En heeft u de rechtsbijstand dan niet gevraagd of het uitmaakt dat u geen bouwkundige keuring heeft laten doen (dus niet aan uw onderzoeksplicht voldaan heeft) of dat de verkoopster dit had moeten melden e.d.? Naar mijn mening is dat eerder relevant voor uw hier gestelde vraag.
Mij lijkt het overigens een buitensporig hoog bedrag om de lekkage zoals u die omschrijft en zich kennelijk niet in muren e.d. manifesteert op te lossen.

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 19:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees nu zelf dat ik het onduidelijk heb omschreven, maar het was de bouwkundige zelf, die aangaf dit niet te hebben gezien bij een keuring. Zoals gezegd gaat het om alle ramen in het hele huis, plus daarbij nog andere bouwkundige gebreken. De lekkages doen zich alleen voor aan de regenzijde van het huis.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie heeft eigenlijk die schatting gegeven van de kosten? En over wat voor andere bouwkundige gebreken gaat het dan nog meer? Waren die dan ook niet te zien?

Bijvoorbeeld in Brabant bouwden heel veel bouwvakkers vroeger hun eigen huis. Waarom zouden zij dat moeten melden!

1paul
door 1paul - Feb 16, 2018 om 14:13
3141 Antwoorden / 0 Vragen

verkopers hadden dit aan u moeten melden, nu zij dit niet hebben gedaan zijn zij in gebreke gebleven, wat u nu moet doen is een in gebrekestelling naar hen toesturen meet daarin vermeld ELK gebrek welk u heeft geconstateerd en tegelijk voor elk gebrek welk nog naar voren komt in de toekomst, u hoeft dit niet zelf op te lossen, sterker, ik raad u aan zelfs om dit niet te doen tot de zaak is afgehandeld...

laat u niet verlijden tot een schikking trouwens, daarmee komt men niet alleen nu weg maar ook eventuele toekomstige gebreken zullen dan voor uzelf zijn...

zet ook in de brief dat zij niet volgens de bouw tekening gebouwd hebben en daarmee waarschijnlijk niet volgens de geldende bouwvoorschriften!!!

laat dat laatste ook onderzoeken...

m.
door m.vonk Feb 16, 2018 om 14:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een goed idee, we hebben nu de rechtsbijstand ingeschakeld en we wachten nog op het rapport van de bouwkundige. Daarover werd wel nog gezegd dat er een nieuw onderzoek gedaan moet worden, door een onpartijdige bouwkundige, waar de verkopers bij mogen/moeten zijn.

Door wie kunnen we laten onderzoeken, of ze zich aan de bouwvoorschriften hebben gehouden? Is dat een taak voor de bouwkundige? Misschien doet hij dat al, hij heeft de bouwtekeningen wel meegenomen en stuurt ze met het rapport mee terug.

1paul
door 1paul Feb 17, 2018 om 08:38
3141 Antwoorden / 0 Vragen

ja bouwkundige weet dit en kan dit constateren, vraag huier wel specifiek naar dat ie hier naar kijkt en dit onderzoekt...

he
door henry1942 - Feb 16, 2018 om 15:46
100 Antwoorden / 28 Vragen

Eigenlijk is de oplossing heel simpel....
U hebt een rechtsbijstandverzekering niet voor niets,
dus laat die het "kawei" dan opknappen.

ha
door harryromijn - Feb 16, 2018 om 17:00
272 Antwoorden / 0 Vragen

Vlg mij heeft u als koper een informatieplicht ( en de verkoper een inlichtingsplicht).
Daar u een eigen aankoopmakelaar erbij heeft, mag de verkoper aannemen, dat u zo goed als alles boven tafel krijgt. En om een verborgen gebrek = maakt een normale bewoning onmogelijk - moet u nogal beslagen ten ijs komen. Want DAN kunt u met een schadeclaim komen.
Raar: door deze constructiefout zou er dus al 15 jaar lekkage moeten zijn, en dat is door niemand opgemerkt ?
MIJN verklaring van GEEN bouwkundige keuring: men zou de verkoper eens op het idee brengen, dat het huis beduidend beter als gedacht en dus meer waard was.
Sorry, maar deze stommiteit gaat mijn pet te boven.
Zelf in 2002 een huis gebouwd in 1982 verkocht. Van de verkoopmakelaar meer last dan gemak gehad. En bouwkundige kennis.... ? ?
Wel zelf een bouwkundig onderzoek laten doen via de VEH. En.. die man ontdekte, waarom er soms onder ons huis zo'n "toiletgeur" hing: het controledopje op de afvoer zat er niet goed opgedraaid. Alleen dat al was zijn kosten waard geweest.

ma
door mario47 - Feb 16, 2018 om 19:18
56 Antwoorden / 2 Vragen

Makelaar is aansprakelijk

AM advocatuur
door AM advocatuur - Mar 1, 2018 om 11:05
11 Antwoorden / Vragen

Het is verstandig om juridische bijstand in te schakelen en dan niet alleen uw pijlen te richten op de verkopers, maar ook op uw eigen aankoopmakelaar. Het lijkt me wel van belang of u zelf nog iets aan de kozijnen heeft veranderd. Als u niets heeft veranderd, dan is het inderdaad onaannemelijk dat de verkopers niets zouden hebben geweten van het lekken.

Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, schakel die dan in. U mag ook een eigen advocaat inschakelen, maar alleen in overleg met de rechtsbijstandverzekeraar, anders betaalt die de advocaat niet (check goed de voorwaarden van de verzekeraar daarover en overleg met je voorkeursadvocaat als je die mocht hebben).