ol
door olda Mar 20, 2012 om 16:31
Geldzaken & recht

Brilproblemen

Eind december mijn tweede multifocale bril bestelt bij een eyewishketen.
De eerste multifocale werd geleverd juli 2007 en heb daar prima door kunnen zien, alsmede perfect lezen, zonder mijn hoofd in mijn nek te moeten gooien.
In de tussentijd is er staar ontdekt in het rechteroog, maar niet rijp genoeg om wat aan te doen. Eyewish wist hiervan.
Ok, de tweede bril werd afgeleverd na meting in jan.2012, kon niets meer lezen, computerscherm niet, etiketjes van potjes in het keukenkastje, boek, tijdschrift etc. wanneer kon ik het wel lezen? Als ik de bril omhoog duwde tegen mijn wenkbrauwen aan (dan werk je fijn achter de pc!!) of als ik hem als een echt leesbrilletje op het puntje van mijn neus zette. Dat grapje heeft dus bijna 900 euro gekost.

Na een paar fijne gesprekken (maar niet heus) bij eyewish zijn er compactglazen cq kortefase glazen ingezet (multifocaal) want dat zou de oorzaak zijn volgens de opticien. (die zaten dus in het eerste brilletje. (zijn multifocale glazen voor kleine monturen)
Het is weer kommer en kwel, en ben het zat, temeer omdat
a., ik een second opinion heb laten doen en die opticien zei: u heeft bijna 3 dioptrien verschil tussen beide ogen, dat is niet goed en daar hoor je als opticien vraagtekens bij te zetten.
b., ik ben weer terug gegaan naar het oogziekenhuis en moet aan de staar geholpen worden.
Dus mij lijkt het nu dat eyewish, willens en wetens een bril verkocht heeft, terwijl ze wisten en konden zien dat de staar erger was geworden, maar dat staat dan weer los van het niet kunnen lezen met het leesgedeelte.
Ik kan iedereen verzekeren, dat je gek wordt van niet goed kunnen zien en je bent een gevaar in het verkeer.
Kan ik ontbinding van de koopovereenkomst eisen, zal ik de gang naar de geschillencommissie maken, want ik kan die man wel weer andere glazen erin laten zetten, maar ik vind dat hij aan de andere kant ondeskundig te werk is gegaan. Trouwens de staaroperatie komt eraan, dus hopelijk geen bril meer nodig (hooguit leesbrilletje)
Het recht voor consumenten op dit gebied vind ik bedroevend, alsmede het vinden van een deskundige opticien.
Graag een reactie

2962 10 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Mar 20, 2012 om 18:43
529 Antwoorden / 75 Vragen

olda
waarom heb je je niet eerst laten helpen aan je oog
en daarna na een gekeken voor een nieuwe bril

soepkiep
door soepkiep - Mar 20, 2012 om 18:44
529 Antwoorden / 75 Vragen

olda
waarom heb je niet eerst laten helpen aan je oog
en daarna gekeken voor een nieuwe bril

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2012 om 18:57
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Je haalt me de woorden uit de mond, soepkiep. Olda, heb ook nieuwe bril nodig, had ook afspraak met oogarts, ook staar, ook komende operaties (beide ogen) dus ik ga pas (lees)bril kopen na de 2 operaties. Als je hard kunt maken dat Eyewish wist (had moeten weten volgens een andere opticien) dat je staar had hadden ze je natuurlijk nooit een bril moeten verkopen tot na de operatie. Ik zou nog maar eens een onprettig gesprek met ze aangaan over een teruggave van geld of, na de operatie en herstel, dat ze je een nieuwe leesbril gratis aanbieden.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 20, 2012 om 19:45
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een iets grotere bril is meestal prettiger.
De kleine is meer voor alleen ver weg en een losse leesbril erbij.

Maar omdat sommige toch voor te kleine brievenbus modellen kiezen is het lees gedeelte te klein of te hoog.

Maar bij ontvangst in de winkel eerst goed proberen en als niet goed weigeren.
Betaal nooit vooraf maar nadat ze een goed product leverden.
Als het niet of zeer moeilijk is kun je hun dan met deze waardeloze bril laten zitten.
Ga terug en vraag eventueel 2 brillen want dat geeft meestal minder problemen.
U heeft dus alleen normale glazen nodig en een goedkope leesbril op sterkte er naast.

eyewishopticiens
door eyewishopticiens - Mar 21, 2012 om 11:26
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Olda,

Wat vervelend dat deze situatie is ontstaan. We willen u graag hierbij helpen. Ons advies is dan ook om het contactformulier op onze website in te vullen. Wij nemen dan zo spoedig mogeljk contact met u op. Zou u dan in het formulier willen vermelden dat u hier eerder u verhaal heeft geplaatst?

http://www.eyewishgroeneveld.nl/over-ons/contact/

Alvast bedankt voor de te nemen moeite
Willemijn
Consumentenservice Eye Wish Groeneveld

ol
door olda - Mar 21, 2012 om 12:44
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=soepkiep schreef op dinsdag 20 mrt 2012, 18:44]olda
waarom heb je niet eerst laten helpen aan je oog
en daarna gekeken voor een nieuwe bril

Omdat de oogarts zei dat het nog niet rijp was en daar moet je je dan bij neerleggen, maar toen ik na het nemen van deze bril die leesproblemen kreeg, ben ik dus weer terug gegaan naar de oogarts en toen was het heel hard nodig, maar volgens mij moet de opticien dat ook zien en je adviseren eerst de oogarts te bezoeken, zeker als ze weten dat je staar aan het ontwikkelen bent. Maar buiten dat, ik kan niet lezen met het leesgedeelte op welke afstand dan ook.
dat heeft niets met de staar te maken, wat trouwens maar in een oog zit en als ik wil lezen met het goede oog gaat het ook niet.

ol
door olda - Mar 21, 2012 om 12:52
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op dinsdag 20 mrt 2012, 19:45]Een iets grotere bril is meestal prettiger.
De kleine is meer voor alleen ver weg en een losse leesbril erbij.

Maar omdat sommige toch voor te kleine brievenbus modellen kiezen is het lees gedeelte te klein of te hoog.

Maar bij ontvangst in de winkel eerst goed proberen en als niet goed weigeren.
Betaal nooit vooraf maar nadat ze een goed product leverden.
Als het niet of zeer moeilijk is kun je hun dan met deze waardeloze bril laten zitten.
Ga terug en vraag eventueel 2 brillen want dat geeft meestal minder problemen.
U heeft dus alleen normale glazen nodig en een goedkope leesbril op sterkte er naast.

Je moet tekenen als de bril besteld wordt, als je hem opzet en meteen zegt ik kan niets lezen, ktijg je als antwoord, je moer er aan wennen. Achteraf, weten we natuurlijk altijd precies wat we hadden moeten doen. Ik ga als leek af op de deskundige (nou ja) en als je rechts -12 hebt en links -8 dan ben je knap wanhopig in mijn geval met die serktes is twee brillen dus geen optie, maar ik heb geld uitggeven (een hoop) voor iets wat de opticien had moeten zien, dat eerst er weer een opinie moet komen van een oogarts om dat het staar oog in zeer korte tijd erg achteruit was gegaan. verder wordt je steeds door een ander geholpen en vind ik dat er diplomas in de winkel moeten hangen van hun opleidingen. Opticien is een onbeschermd beroep, ik kan mij zovestigen en dat vind ik het kwallijke, want ziektekostenverzekeraars heen deals met opticiens, waardoor je ietse pietsje meer terugkrijgt, dus ben je min of meer gedwonen naar een bepaalde te gaan.

ol
door olda - Mar 21, 2012 om 12:53
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=eyewishgroen schreef op woensdag 21 mrt 2012, 11:26]Beste Olda,

Wat vervelend dat deze situatie is ontstaan. We willen u graag hierbij helpen. Ons advies is dan ook om het contactformulier op onze website in te vullen. Wij nemen dan zo spoedig mogeljk contact met u op. Zou u dan in het formulier willen vermelden dat u hier eerder u verhaal heeft geplaatst?

http://www.eyewishgroeneveld.nl/over-ons/contact/

Alvast bedankt voor de te nemen moeite
Willemijn
Consumentenservice Eye Wish Groeneveld [quote=tot15karakters schreef op dinsdag 20 mrt 2012, 19:45]Een iets grotere bril is meestal prettiger.
De kleine is meer voor alleen ver weg en een losse leesbril erbij.

Maar omdat sommige toch voor te kleine brievenbus modellen kiezen is het lees gedeelte te klein of te hoog.

Maar bij ontvangst in de winkel eerst goed proberen en als niet goed weigeren.
Betaal nooit vooraf maar nadat ze een goed product leverden.
Als het niet of zeer moeilijk is kun je hun dan met deze waardeloze bril laten zitten.
Ga terug en vraag eventueel 2 brillen want dat geeft meestal minder problemen.
U heeft dus alleen normale glazen nodig en een goedkope leesbril op sterkte er naast.

Je moet tekenen als de bril besteld wordt, als je hem opzet en meteen zegt ik kan niets lezen, ktijg je als antwoord, je moer er aan wennen. Achteraf, weten we natuurlijk altijd precies wat we hadden moeten doen. Ik ga als leek af op de deskundige (nou ja) en als je rechts -12 hebt en links -8 dan ben je knap wanhopig in mijn geval met die serktes is twee brillen dus geen optie, maar ik heb geld uitggeven (een hoop) voor iets wat de opticien had moeten zien, dat eerst er weer een opinie moet komen van een oogarts om dat het staar oog in zeer korte tijd erg achteruit was gegaan. verder wordt je steeds door een ander geholpen en vind ik dat er diplomas in de winkel moeten hangen van hun opleidingen. Opticien is een onbeschermd beroep, ik kan mij zovestigen en dat vind ik het kwallijke, want ziektekostenverzekeraars heen deals met opticiens, waardoor je ietse pietsje meer terugkrijgt, dus ben je min of meer gedwonen naar een bepaalde te gaan.

ol
door olda - Mar 21, 2012 om 13:11
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=eyewishgroen schreef op woensdag 21 mrt 2012, 11:26]Beste Olda,

Wat vervelend dat deze situatie is ontstaan. We willen u graag hierbij helpen. Ons advies is dan ook om het contactformulier op onze website in te vullen. Wij nemen dan zo spoedig mogeljk contact met u op. Zou u dan in het formulier willen vermelden dat u hier eerder u verhaal heeft geplaatst?

http://www.eyewishgroeneveld.nl/over-ons/contact/

Alvast bedankt voor de te nemen moeite
Willemijn
Consumentenservice Eye Wish Groeneveld

Geachte eyewish,

Dank voor uw reactie, keurig.
Ik heb dit reeds gedaan, maar ik vind dat ik recht heb op ontbinding van de koopovereenkomst, daar de verwachting niet waargemaakt kan worden, ondanks inzetten van andere glazen. ik kan wel aan de gang blijven en ondertussen ben ik een gevaar en kan niets goed lezen, herken zelfs mensen niet meer, ook met het niet staaroog.

Het ergste vind ik dat deze opticien mij naar de oogarts had moeten sturen alvorens een bril aan te meten.
verder word je in de zaak steeds door een ander geholpen, moet je volgens mij niet doen.

Hoe bemiddelen jullie, als ik ontbinding wens of laten jullie de klant dan de hele gang naar de geschillencommissie maken?

Begrijp me goed, ik vind dit een afschuwelijke situatie en wou dat het anders was.
Er zijn een paar suggesties mijnerzijds voor jullie winkelketen.

1. Laat de klant geholpen worden door dezelfde, in ieder geval bij brilmetingen.
2. hang de diploma's op van het winkelpersoneel.
3. dwing de klant niet naar zeiss glazen, door alleen dat als optie in de winkel te laten zien.
4. op jullie voorwaarden staat tot 2 maanden omruilgarantie, maar in deze keten staat, net zo lang omruilen tot het goed is, verwarrend.
5. ik vind dat de klantgegevens ook bij jullie moeten komen, zodat bij problemen alle partijen weten, wat de geschiedenis is.

Ben benieuwd naar uw antwoord

eyewishopticiens
door eyewishopticiens - Mar 21, 2012 om 17:42
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Olda,

Aan de hand van uw verhaal vermoeden wij dat we hebben kunnen achterhalen wie uw dossier eerder heeft behandeld. Zij zal binnenkort contact met u opnemen. Mocht dit onverhoopt niet gebeuren voor het eind van deze week, zou u dan zo vriendelijk willen zijn alsnog zelf contact met ons op te nemen?

Onze bemiddeling bestaat er uit dat wij uw verhaal zullen voorleggen aan de betreffende winkel (hoor en wederhoor). Aan de hand van uw beider verhalen ontstaat er een zo volledig mogelijk beeld van de situatie. Naar aanleiding hiervan wordt beoordeeld wat de mogelijk oplossingen zijn. Gezien de aard van onze onderneming streven wij naar het bieden van een zichtoplossing. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal er worden overgegaan tot ontbinding van de koop. Dit is afhankelijk van de aard van de klacht.

Daarnaast wil ik vriendelijk bedanken voor de door u benoemde verbeterpunten. Deze zullen wij zeker ter harte nemen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende en correct te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
Willemijn
Consumentenservice Eye Wish Groeneveld