Ma
door Marloes2203 Oct 21, 2016 om 16:20
Geldzaken & recht

Cadeaubon van Belevenissen.nl

Wij hebben een cadeaubon gekregen met een belevenis: Paragliding (2 stuks).
Heel erg leuk cadeau, ook stond erop: Geldig t/m 14-02-2017.

Na vandaag te bellen met Action Air Sports (aanbieder van de tandemvlucht) kwamen we erachter dat er nog maar 2 weekenden gesprongen werd, dat die vol zitten en dat ze daarna niet meer springen, pas in april 2017 weer.
Op de bon en op de site staat het volgende vermeld:

Op de bon:
Duur: Afhankelijk van het weer
Waar: Sterksel (Eindhoven)
Wanneer: Na reservering
Geldigheid: 1 jaar

- Hoe weet ik welke data er beschikbaar zijn?
  Alle cadeaubonnen zijn 1 jaar lang geldig. De ontvanger heeft zo alle tijd om zelf een geschikte datum te kiezen.
  Gegevens om te reserveren worden vermeld op de cadeaubon.
- Hoe lang is de cadeaubon geldig?
  Een cadeaubon is één jaar lang geldig. De ontvanger heeft dus alle tijd om een geschikte datum te kiezen en te genieten van het
  originele cadeau.

Wij hebben de klantenservice van belevenissen.nl gebeld, omdat we ons cadeau niet kunnen verzilveren. Met de vraag hoe nu verder:

- U kunt de bon verlengen voor €15 per stuk. Dan kunt u vanaf april weer gewoon gebruik maken van het product.

- Degene die het cadeau gaf had zelf voorafgaand contact moeten hebben met de aanbieder van de sprong, zodat u op de hoogte was van de beschikbaarheid.

Mag dit zomaar? Dat we een cadeau krijgen dat zogenaamd een jaar geldig is, wat eigenlijk maar 4 maanden in een jaar wordt aangeboden? En dat het voor 14-02-2016 niet meer wordt aangeboden en we dus €30,00 verlengingskosten voor ons cadeau moeten betalen?
Overigens hebben de cadeaubonnen €70,00 gekost voor degene die ons hiermee heeft verrast.

Het lijkt mij logischer dat ze aanbieden om voor €70,00 een andere aankoop te doen bij dezelfde site.

6833 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2016 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is de ellende van cadeaubonnen, en dan ook nog voor iets speciaals. Lijkt me ook logisch dat ze in de winter niet springen. Dus nog maar extra geld uitgeven.

Maar als u dus op 14-2 hoogzwanger was, hebt u alle tijd gehad om die bonnen te verzilveren.

Ma
door Marloes2203 Oct 21, 2016 om 17:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Tijger,

Als een bon t/m februari geldig is hoef ik toch geen haast te hebben met verzilveren?
Daarnaast sla je een beetje de strekking van het verhaal mis... Het is overigens voorlopig nog geen winter!

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u hoeft voor die bon geen haast te hebben, maar sommige zaken zijn seizoen of weergebonden.

Maar ik neem aan dat u ook een beetje misgeslagen hebt, door mijn reactie tot Topantwoord te benoemen.
Afgezien daarvan heb ik een grote hekel aan cadeaubonnen. Geef gewoon geld in een leuke enveloppe. Het hele jaar in bijna heel Europa geldig voor van alles en nog wat.

Ma
door Marloes2203 Oct 21, 2016 om 21:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ach ik wilde je toch wat credits geven voor je moeite :-p ookal was het antwoord niet nuttig.

Vond het trouwens een leuke gedachte, maar helaas altijd gedoe met die bonnen!

Ma
door Marloes2203 - Oct 21, 2016 om 16:57
1 Antwoorden / 1 Vragen
edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2016 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, ze gaan er blijkbaar vanuit dat je na het ontvangen van de bon een datum/data prikt waarop je er gebruik van wilt maken.
Dan heb je inderdaad een geldigheid van  (minder dan) een jaar.
Nu is het een beetje sneu.
Zou maar gebruik maken van die verlengingsmogelijkheid, er van uitgaande dat je nog altijd een sprong wilt maken.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2016 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou toch eens een klacht indienen bij belevenissen.nl
Er staat nog steeds een aanbod op de site (op voorraad).

Dit arrangement is mogelijk na reservering op zaterdag, zondag en woensdag.
- De uitvoering van dit arrangement is afhankelijk van de weersomstandigheden. Het kan dus voorkomen dat je afspraak bij slecht weer wordt verzet.

Uitgaande van jouw info zou je dus pas vanaf april eventueel kunnen boeken (t/m 21 oktober) indien je nu zo'n bon zou bestellen.
Dan is de werkelijkegeldigheid/gebruiksduur inderdaad dus maar zo'n 6 á 7 maanden ipv een jaar.

Ma
door Marloes2203 Oct 21, 2016 om 21:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het opzoeken. Het is inderdaad nogal misleidend dat je deze bon nog zou kunnen gebruiken na oktober.

De werkelijke geldigheid is inderdaad dus niet in lijn met de geldigheidsduur van de aanbieding. Ik ga me daar toch nog maar even hard voor maken.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Oct 21, 2016 om 19:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit lijkt mij ook niet te kloppen. In feite is deze bon geen jaar geldig, maar 7 maanden. Dat is misleiding.
Deze moet in feite verlengd worden met de maanden waarin niet wordt gesprongen. 5 maanden dus.

Als ik u was zou ik verzoeken om een verlenging van de bon (gratis natuurlijk) en als ze daar niet toe bereid zijn, dan dient u een klacht bij de ACM in via consuwijzer.nl.

Altijd weer dat gekloot met die cadeaubonnen.

Ma
door Marloes2203 Oct 21, 2016 om 21:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Zoekster, bedankt voor deze doorverwijzing, daar ga ik even gebruik van maken!

Vervelend met al die kortings/cadeaubonnen, nu is het vooral zonde dat iemand ons daar heel erg blij mee wilde maken en daar een klap geld voor heeft neergelegd. Ik ga de klacht indienen. Bedankt!

Topantwoord

hutch
door hutch - Oct 22, 2016 om 09:46
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dus als de aanbieder (bijv.) geen zin heeft, om uitvoering aan die overeenkomst te geven, met wat voor smoesje dan ook, moet een klant dan maar bijbetalen?

Action Air Sports dient gewoon aan te geven dat TS altijd welkom is. Weer zo'n bedrijfje dat alléén naar de centen kijkt.
Of pas de voorwaarden aan, zodat het goed duidelijk is waar en wanneer gebruik gemaakt kan worden van die bon, of verleng de bon helemaal gratis.

En waarom die €2,50 p.p. voor het 'gebruik' van een weiland niet gewoon in die €35,-- zit, is mij een raadsel.
Zal wel net zo zijn als bij andere bedrijven. Zo goedkoop mogelijk aanbieden, dan lijkt het nog wat.

Gelukkig is iedereen nu gewaarschuwd.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2016 om 15:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

idem als zoekster@: klacht indienen bij consumentenwijzer.nl en vooral ook aangegeven dat zoals edrick3@ meldt dat het aanbod nog steeds op de website staat. Dat kan ook aanleiding zijn om een klacht in te dienen bij de reclamecodecommissie aangezien er dan m.i. sprake is van misleiding.