gewoonwillem
door gewoonwillem Mar 19, 2021 om 16:21
Geldzaken & recht

Carport buren staat te dichtbij

Mijn vroegere buren hebben een betonnen schutting geplaatst. Dat is ongeveer 30 jaar geleden gebeurd. Later hebben ze er een carport van gemaakt.
Echter als ik uit het zijraam, deurraam en w.c. raam kijk heb ik zicht op een betonnen schutting. Afstand is 3 stoeptegels, ongeveer 1 meter. Is er een mogelijkheid om er nu nog iets aan te doen?
Zoniet dan het volgende.
Door de constructie van de carport ( beton palen staan onder druk bewegen iets ) is er betonrot ontstaan.
Stel de betonschutting moet over een tijdje vervangen worden. Kan ik dan bezwaar maken? D.w.z. betonschutting in zijn geheel weg en geen nieuwe meer?

2003 7 Rapporteer

getty
door getty - Mar 19, 2021 om 16:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn nu nieuwe buren begrijp ik?

Mogelijk staat het er al zo lang zo , dat dit mag, al met de nieuwe buren gepraat?

gewoonwillem
door gewoonwillem Mar 19, 2021 om 16:36
1 Antwoorden / 5 Vragen

De nieuwe buren wonen er ongeveer 6 jaren. Heb een goed contact. Maar vroeg me af als er in de (nabije) toekomst een nieuwe schutting moet komen wat zijn dan de rechten en plichten in zo'n geval?

getty
door getty - Mar 19, 2021 om 16:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En vraag eerst eens bij het kadaster hoe precies de erfafscheiding is.

Mogelijk  is er niets aan de hand en zit u verkeerd

gewoonwillem
door gewoonwillem Mar 19, 2021 om 16:35
1 Antwoorden / 5 Vragen

De schutting staat op mijn grond ( Heb de kadastrele grenzen even opgezocht ). Echter is langer dan 30 jaren geleden. Is er dan sprake van verjaring?

getty
door getty Mar 19, 2021 om 17:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, ben bang van wel

1paul
door 1paul - Mar 19, 2021 om 16:39
3188 Antwoorden / 0 Vragen

nee, is inmiddels verjaard....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 19, 2021 om 17:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vrees dat er weinig of beter gezegd niets aan te doen is.
De situatie bestaat al 30 jaar. Een ‘uitweg’ kan zijn indien de schutting nu exact op de erfgrens aat en daarmee dan uw mede eigendom is.
Als dat niet zo is kan en mag een nieuwe schutting zonder meer weer tegen de erfgrens worden gebouwde en is door de buren dan wel rekening te houden met eventuele max. toegestane hoogte (normaliter 2 m). Dat zal dan m.b.t uw uitzicht geen verandering geven.

U kunt, ervan uitgaande dat u een iegen woning heeft nader advies vragen bij https://www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#

ro
door ronny530 - Mar 19, 2021 om 17:08
2802 Antwoorden / 41 Vragen

U denkt blijkbaar dat nu er nieuwe bewoners zijn u alsnog kunt klagen om een betonnen schutting die er al 30 jaar staat!!. Denk eens na, u heeft die betonnen schutting in de jaren dat u er woont nooit als bezwaar gezien en nu ineens wel en dat zal m.i. zal een reden hebben.

panter22
door panter22 - Mar 19, 2021 om 18:16
6599 Antwoorden / Vragen

Het is precies andersom dan je denkt. Niet de schutting  is te hoog en staat te dicht bij jullie ramen, maar jullie ramen zijn te dicht bij de erfgrens.  Boek 5 van het burgerlijk wetboek:

Artikel 50

  •
  • 1Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.

  • Lees verder:
  • https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19
De schutting en de ramen zitten er al 30 jaar. Met 20 jaar is de situatie verjaard. En als de betonnen schutting vervangen moet worden en hij staat op de erfgrens, dan moeten jullie officieel meebetalen aan en nieuwe, Dus als de buurman een eigen schutting neer zet op eigen kosten, dan ben je goed af.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 19, 2021 om 20:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Verjaard?
Ik lees ook op uw grond,  helemaal of voor de helft...
Bij volledig op jou grond  is het Juridisch jou betonnen schutting en ben jij verantwoordelijk voor de betonrot.

Ook de Carport aan jou schutting in dat geval,  vorige bewoners mogen dat met  toestemming doen.
Ik denk eerder aan de blikjes van de Action.
Dat was 2 Componenten plamuur waarmee ik  ook betonrot herstelde...
Losse zooi  weg halen,  ijzer  insmeren met roest werend  product en dan die  goedkope blikjes  die na mengen kei hard werden
en dat zit nu al vanaf  2009  perfect op een betonnen rand  van Ex giertank.

Ik heb dat hersteld omdat weghalen veel werk was en met ramen en schuifdak een  Open/dicht zwembad van gemaakt.

Na tegelen herkende alleen mijn buren die giertank nog....

Maar bij 100% op jou grond is het ook door verjaring  jou eigendom  geworden....
of toch op erfgrens en ben je mede eigenaar?