Ta
door Tamara57 Jan 9, 2024 om 14:34
Geldzaken & recht

CBR vraagt statiegeld koffiebeker, maar betaalt niet terug. Mag dat?

Bij het CBR examencentrum in Eindhoven moet je tegenwoordig een Euro statiegeld bijbetalen voor een beker koffie. Dat is de tegenwoordige tijd, en daar kan ik inkomen. Maar als je de beker inlevert heb je de keuze tussen: Een munt voor een nieuwe beker bij een volgend bezoek, of ter plekke een andere aankoop doen met een Euro korting. Je geld teruggeven doen ze niet. Mag dit zomaar?

4650 14 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2024 om 14:40
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Een m.i. wel merkwaardige gang van zaken maar of het mag, op zich lijkt mij van wel hoewel??? Het lijkt mij zinvol om deze vraag te stellen neer te leggen bij : - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

vd
door vdlieuw - Jan 9, 2024 om 15:00
211 Antwoorden / 6 Vragen

Of het mag....? De brutalen hebben de halve wereld zeggen ze.... Maar ik persoonlijk vind dit een vorm van chantage.  Immers, statiegeld is een tijdelijke betaling voor het gebruik van iets, als dat weer retour gaat mag men volgens nette regels verwachten het geld weer terug te krijgen. Als dat niet gedaan wordt en een alternatief wordt geboden maar dusdanig dat de betaler zijn geld kwijt is,  is dat oneigenlijke toeeigening van andermands geld  misschien zelfs wel diefstal te noemen. Ik zou een brief schrijven naar direktie CBR

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2024 om 15:10
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt, mij in ieder geval, zeer onterecht en dan druk ik me netjes uit. Hoe vaak is men überhaupt in een examencentrum te vinden, tenzij men er werkt. Maar ook dan, de beker is leeg en daar hoort, alweer volgens mij, het statiegeld ter plekke weer teruggegeven te worden.

rj
door rjw - Jan 9, 2024 om 15:21
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem dat soort bekers en glazen altijd mee als ik statiegeld heb moeten betalen. Ik heb al een leuke collectie bekers en glazen uit Frankrijk en Duitsland.

sira
door sira - Jan 9, 2024 om 15:21
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad nogal van de zotte, € 1,-. Leg het inderdaad aan de ACM voor.

Als u vaak moet afrijden, neem dan een beker van huis mee, want ik maak uit uw topic op dat u er vaker heen moet.

Mabelle
door Mabelle - Jan 9, 2024 om 15:50
427 Antwoorden / 1 Vragen

Tot aan het hoogste gerecht deze kwestie uitvechten. Hoe halen ze het in hun hoofd. Succes met de rechtszaak.

Gr
door Grunn1 Jan 9, 2024 om 16:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een zielige reactie, gemeld bij de redactie

Redacteur
door Redacteur Jan 9, 2024 om 16:59
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Een reactie als deze kan best hoor, zie er geen kwaad in. Het is inderdaad geen wereldschokkende kwestie van de allerhoogste urgentie, maar de vraag is daarom niet per se irrelevant. Het is zelfs best een aardige vraag, niet in de laatste plaats omdat het CBR voor de meeste bezoekers – namelijk examenkandidaten – een locatie is waarvoor geldt dat velen hopen er zo min mogelijk hoeven te komen. Daardoor voelt het argument 'een munt voor een nieuwe beker bij een volgend bezoek' een beetje onzinnig.

Mabelle
door Mabelle Jan 9, 2024 om 17:06
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dank, redacteur voor je nuchtere reactie.

Gr
door Grunn1 Jan 9, 2024 om 19:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als dit soort zielige denigrerende reacties de standaard worden zegt dat meer dan genoeg over dit forum m de redactie en sommige mensen die hier reageren.

Ja
door JannyBoe Jan 9, 2024 om 22:24
519 Antwoorden / Vragen

Exact, zo is het @GRUNN1. De redactie mist dat punt volledig helaas.

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 14:12
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ben het een keer met Janny en Grunn eens.
Waar leggen we de grens dat een topic wel belangrijk vinden?
1 euro is blijkbaar niet genoeg, 5 euro dan? of 10 of 100?

Ozymandias
door Ozymandias - Jan 9, 2024 om 16:52
167 Antwoorden / Vragen

Laten we eerst beginnen met: kan je wel contact betalen daar of gaat alles digitaal? Als het inderdaad digitaal is, hoe wil jij die euro terug krijgen als er geen contanten aanwezig zijn?

Ik snap principe kwesties maar om nou te sterven op deze heuvel voor een euro.... Koop een Snickers met een euro korting en klaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 9, 2024 om 18:14
2067 Antwoorden / Vragen

Er bestaat zoiets als retourpinnen.

Ozymandias
door Ozymandias Jan 9, 2024 om 19:23
167 Antwoorden / Vragen

Ah, okay. Ik zie dat dat 10 jaar geleden is ingevoerd. Nooit zelf ervaren maar handig dat dat tegenwoordig kan.

Doch blijf ik er bij dat ik mij persoonlijk niet druk zou maken om die ene euro.

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 14:14
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Het zal ook wel niet om de ene euro gaan maar om het principe.
Het statiegeld systeem is opgezet dat je dus als je het artikel weer inleverd je het statiegeld terugkrijgt. Een soort van gedwongen winkelnering lijkt me niet de bedoeling van het systeem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 9, 2024 om 18:16
2067 Antwoorden / Vragen

Ik vind het super klantonvriendelijk maar ik zie geen juridische bezwaren. Het is gewoon een andere propositie waar je ja of nee tegen kunt zeggen.

sw
door swat1500 - Jan 9, 2024 om 20:53
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het mag maar mijns inziens moet de werkwijze wel vooraf op een eenduidige wijze worden gemeld zodat de klant weet waar hij aan toe is. Anders heeft men gewoon recht op geld terug.
Klagen bij het cbr zal mogelijk niet heel veel zin hebben omdat de catering zeer waarschijnlijk extern is uitbesteed.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 10, 2024 om 07:58
428 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon meenemen naar huis, U hebt daar toch voor betaald?

ka
door kaartendraak - Jan 10, 2024 om 13:57
182 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij niet dat dit mag, het is een vorm van borg: bij terugbrengen in goede staat(zodat een machine de barcode goed kan scannen bijv) krijg je je geld terug.

ju
door juliomariner - Jan 10, 2024 om 14:15
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me gewoon onwenselijke vorm van gedwongen winkelnering waarvoor een statiegeldsysteem niet is bedoelt.

Mabelle
door Mabelle Jan 10, 2024 om 16:33
427 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo gedwongen? Niemand is verplicht daar een bak koffie te nemen. Dat je geen cash statiegeld terug krijgt, weet je van tevoren.

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 16:49
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt alleen de waarde van het statiegeld terugkrijgen door dit te besteden bij de verkoper, dat is dus gewoon gedwongen winkelnering. Nee je wordt niet gedwongen om een bak koffie te nemen. TS wordt ook niet gedwongen om het CBR gebouw te betreden, maar dat zijn dus gewoon drogredenen die u gebruikt (waar ik u wel vaker op kan betrappen trouwens)

Ga
door Gargamel1900 - Jan 10, 2024 om 19:10
10 Antwoorden / 2 Vragen

statiegeld op een koffiebeker, het moet niet nog gekker worden met al die mileu onzin. Straks krijg je nog statiegeld op wc papier. moet je het na gebruik apart inzamelen zodat het niet in het riool terecht komt. hou toch een op met al die onzin. het is gewoon een nieuwe melk koe ,bedacht door de mileufreaks. kregen ze maar de schijt met al die onzin die ons klauwen met geld kost

Ozymandias
door Ozymandias Jan 12, 2024 om 13:18
167 Antwoorden / Vragen

Of je hebt mensen zoals jij waar de wereld ook niet beter van word.

Milieufreaks? Laat me raden, jij zal alle invloed van de mensheid op het milieu ontkennen.