Me
door MeneerFrank Jan 19, 2023 om 14:36
Geldzaken & recht

Consumentenbond verwijderd prive gegevens niet na 7 jaar?

Volgens regelwetgeving mogen bedrijven na opzegging abonnement max. 7 jaar je prive gegevens bewaren. Nu ben ik er achter gekomen dat na zeker 10 jaar mijn prive gegevens met een niet meer gebruikt email adres nog steeds op de dataservers staan van de consumentenbond. Na een schriftelijk verzoek op 29-12-2022 na 3 weken de reactie dat zij deze gegevens alleen verwijderen als ik met een ID kan aantonen dat ik de juiste verzoek persoon ben? Dat lijkt mij de omgekeerde wereld, zij hadden die gegevens allang verwijderd moeten hebben, of is dat niet zo?

2113 7 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2023 om 14:42
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u in uw recht staat, ik ken de regelwetgeving in deze niet is het zaak om dit schriftelijk bij de Consumentenbond kenbaar te maken en daarin het dringende verzoek om uw gegevens te verwijderen.
Indien men daar geen gehoor aangeeft, onverhoopt, dan kunt u melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens enn zie dan: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap

Me
door MeneerFrank Jan 19, 2023 om 21:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dat dringende verzoek heb ik al gedaan en hun reactie is dat ik moet bewijzen dat ik de naam gestelde ben die dit verzoek heeft ingediend.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 19, 2023 om 21:52
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij mag men niet om uw ID vragen en in ieder gevakl niet waar ook uw ISBN op staat.

Nu kom ik wel op een 'achterdeur'idee: meld uw klacht bij https://www.klachtenkompas.nl/ waar men normaliter de klacht voorlegt aan de organsatie die wordt genoemd en dat is in uw geval de Consumentenbomd zelf. En laat weten hoe men dan reageert. Ik ben wel heel erg benieuwd.

Ik gaf u al een advies m.b.t. melden bij de AP.

Me
door MeneerFrank Jan 20, 2023 om 10:54
Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u dit artikel al gelezen van Kassa:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/burger-krijgt-geen-gehoor-bij-autoriteit-persoonsgegevens

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 20, 2023 om 11:09
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dat bericht is is ruim een jaar oud en mogelijk/ hopelijk is er medse daardoor wel verbetering gekomenn. Bovendien: niet geschoten is toch altijd mis.

sira
door sira - Jan 19, 2023 om 15:57
2408 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u zich 10 jaar geleden afgemeld c.q. uitgeschreven. Consumentenbond kan niet weten of het oude emailadres wel of niet in gebruik is.

Me
door MeneerFrank Jan 19, 2023 om 21:47
Antwoorden / 1 Vragen

Op 28 december 2022 heb ik mijn gegevens ingevuld met mijn huidige emailadres en toen gaf de computer de reactie dat mijn gegevens bekend zijn, alleen met een ander email adres. Verder handelen was niet mogelijk.

sira
door sira Jan 19, 2023 om 21:52
2408 Antwoorden / 24 Vragen

Dan is uw account al die tijd voor u toegankelijk geweest, want u heeft zich niet uitgeschreven.

Had de consumentenbond uw account zonder uw toestemming verwijderd, was dat ook niet goed geweest.

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2023 om 16:04
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Is de bewaartermijn van persoonsgegevens voorbij? Of zijn de gegevens niet meer noodzakelijk? Dan moeten organisaties de gegevens vernietigen.

U heeft het recht om een organisatie te vragen bepaalde persoonsgegevens van u te verwijderen. Dat kunt u vragen als deze gegevens niet kloppen, niet compleet zijn of niet (meer) ter zake doen.

Bron;

Me
door MeneerFrank Jan 19, 2023 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klinkt heel plausibel, maar hun antwoord daarop is dat ik mijn ID bewijs moet tonen aan hen, anders wordt er niets verwijderd.

gerbera
door gerbera Jan 19, 2023 om 21:52
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Wijs ze dan maar eens op de door mij gegeven site, uw gegevens hadden al lang verwijderd moeten  zijn. Tevens houden zij zich niet aan hun eigen regels nml dat ze de gegevens na 2 jaar verwijderen. zie de link van @marita5

marita5
door marita5 - Jan 19, 2023 om 16:53
11559 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Meneerfrank ,

Lees hier eens de privacyverklaring van de consumentenbond , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/over-ons/voorwaarden-en-privacy/privacyverklaring

Me
door MeneerFrank Jan 19, 2023 om 21:51
Antwoorden / 1 Vragen

De consumentenbond werkt met huidige privacy wetgeving, alleen dit speelt in principe met regels die zijn opgesteld dat gegevens max. 7 jaar bewaard mogen worden en dan automatisch van hun dataservers verwijderd dient te worden, wat dus niet gebeurd.

marita5
door marita5 Jan 20, 2023 om 09:17
11559 Antwoorden / 15 Vragen

Of het nou met vorige regels is , of met de regels van nu , maakt niks uit , zij horen uw privegegevens te verwijderen zonder alle poespas .

gerbera
door gerbera Jan 20, 2023 om 14:49
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf geven ze aan dat persoonsgegevens 2 jaar bewaard worden nadat iemand geen lid meer is, staat in hun voorwaarden.

rj
door rjw - Jan 20, 2023 om 13:00
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Is het niet een account wat los staat van het (toenmalige) abonnement? Ik zie dat je op de site forumlid kan worden zonder dat je CB abonnee/lid bent. Dus eigenlijk vergelijkbaar met deze site: als je je VARA lidmaatschap opzegt, blijft je account op dit forum gewoon bestaan.

Me
door MeneerFrank Jan 23, 2023 om 11:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je idee.
Het blijft raar als je na meer dan 10-15 jaar dat het automatische systeem aangeeft dat je met jou gegevens een ander emaiadres hebt en dat je moet bellen met de consumentenbond, waar je vervolgens na 30 min. aan de lijn nog steeds niemand hebt kunnen spreken hierover.

Ik heb nooit een forum account genomen.

Re
door Reviewer - Feb 20, 2023 om 12:06
2 Antwoorden / Vragen

Van de website autoriteitpersoongegevens:

Er is op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Hierbij kijken zij naar hoe lang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor deze zijn verzameld of worden gebruikt.

Zie link website