ca
door calimer Jun 3, 2008 om 20:42
Geldzaken & recht

Contract voor bepaalde tijd -> onbepaalde tijd

Hoi,

Eenkort vraagje, als je een arbeidscontract hebt voor de duur van een jaar, met de intentie om bij voldoende goed functioneren een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd te krijgen, moet er dan een bepaalde tijd voor afloop van de tijdelijke overeenkomst medegedeeld worden of de ovk omgezet wordt, of evt doorloopt voor nog een bepaalde tijd? Dus: hoe lang van te voren moet je werkgever je mededelen of je al dan niet op zoek moet naar een andere baan?

Bedankt alvast!

9902 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 3, 2008 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Als u een jaarcontract heeft met daarin de intentie dit om te zetten naar een definitief contract voor onbepaalde tijd hoeft uw werkgever helemaal niet op het eind, van het jaarcontract, te wachten. In de loop van het jaarcontract kan de werkgever dit omzetten naar een vast voor onbepaalde tijd. Doet men dat niet dan moet u in de elfde maand horen wat er gaat gebeuren als uw contract beeindigt wordt na één jaar. Er geldt namelijk toch gewoon een opzegtermijn van één maand dus moet u in de elfde maand  te horen krijgen wat er gaat gebeuren.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jun 3, 2008 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Abonnement op vraag.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2008 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

wat Poltol aangeeft is complete onzin!!!!!

U heeft een contract bepaalde duur, meer niet. De intentie is geen houvast op meer. Uw werkgever kan U op de laatste dag vertellen dat U niet meer terug hoeft te komen. Dat is de eigenschap van een contract bepaalde duur.

U mag uw werkgever natuurlijk eerder info vragen. Hij is echter op geen enkele wijze verplicht deze info eerder dan bij de afloop van het contract te geven.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2008 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens.

e.e.a. zou geregeld moeten zijn in BW: art 7.667.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2008 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is wat Poltol antwoord geen onzin. Die is behoorlijk goed op de hoogte. Wellicht nog een kleine aanvulling daarop: als je werkgever helemaal niets laat weten voor de dag van de afloop is verstreken, dan heb je daarmee automatisch een contract voor onbepaalde tijd! Dus al jij niks zegt en je baas doet niks voor de verloopdatum, dan zit jij goed!
Succes!
Marie

ve
door verwijderd - Jun 3, 2008 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een contract voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege op de aangegeven datum.

Het siert de werkgever wel als hij jou voor het eindigen van het contract meedeelt wat hij met jouw van plan is. Hij is tot niets verplicht.

Vraag het hem gewoon en blijf jezelf niet opvreten van de zenuwen, succes en groet, Rebel

ve
door verwijderd - Jun 4, 2008 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt dus vanzelf !!!! na
afloop van de periode van het contract, Tenzij in het contract staat
vermeld dat het opgezegd moet worden.---

--Een tijdelijke arbeidsovereenkomst is een
overeenkomst die voor een bepaalde tijd is afgesproken. Is de
afgesproken tijdsduur verstreken, dan eindigt de overeenkomst
automatisch. Dit heet ‘van rechtswege’ ------

--
De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege
wanneer de tijd waarvoor zij is aangegaan verstreken is. Dit betekent
dat er GEEN Opzegging Vereist is (art. 7:667 lid 1 BW).---

ve
door verwijderd - Jun 4, 2008 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook met dit verhaal gezeten.

Een tijdelijk contract is idd een tijdelijk contract. Dus geldig tot bv 1 januari. Na 1 januari bestaat deze verbintenis/contract niet meer.

Er zijn 2 opties wanneer dit niet het geval is, beiden komen echter vrij zelden voor:
1) Er staat in het contract dat deze stilzwijgend verlengd word
2) Er staat in het contract iets opgenomen over de voorgenomen overeenkomst voor onbepaalde tijd.

De werkgever mag dus op 31 december nog aan jou vertellen dat hij jou wel of niet wil houden.

Mijn advies zou zijn, ga vast op zoek naar een andere baan. Er zijn er genoeg op het moment, op z'n minst geeft het je een goede onderhandelings positie om te kunnen zeggen:
"Ja jij (a) wil me nou wel, maar daar (b) willen ze me ook en bieden ze 100 euro per maand meer"

Terwijl je tegen b zegt
"Fijn die 100 euro meer, maar hier (a) krijg ik een vast contract en dat is me ook wel wat waard"

Voor je het weet heb je een vast contract (voor onbepaalde tijd) en 100 euro bruto in de maand meer. Bij a of bij b.

Bij mij kwam a inderdaad op 31 december met een contract aanlopen waarbij ze me mededeelden dat ik net iets onder de maat presteerde, maar toch mocht blijven in ruil voor iets minder salaris!
Ik heb alleen maar gelachen en ben 1 januari bij b begonnen, het aflopen van dat contract geldt namelijk aan beide kanten!

Mijn positie bij a moet nu nog worden ingevuld, met alle puinhoop van dien. Want na een jaar loop je toch met wat extra bagage en kennis het bedrijf uit, zonder wat dan ook aan overdracht... Niet geheel netjes misschien, maar dan had het bedrijf e.a. maar eerder & beter moeten regelen en niet op het laatste moment voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2008 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een belachelijke domme reactie van die erg domme persoon hierboven die met het fabeltje aankomt dat je bij geen opzegging gelijk een contract onbepaalde duur hebt!

NEEN *IKEL, dan wordt je oude contract onder de zelfde voorwaarden voortgezet, dus weer een contract van bepaalde duur.

Als je zo dom ben dat je het gewoon niet weet geef dan geen antwoord. Met dit soort achtelijke opmerkingen worden mensen compleet op het verkeerde been gezet.

Deze reactie is gewoon heftig, maar dit soort domme opmerkingen zijn nog erger dan Poltol!

ve
door verwijderd - Jun 5, 2008 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties! Het is bij het bedrijf in kwestie waarschijnlijk een beetje gewoonte geworden om zoveel tijd tevoren te laten weten of je wel of niet kun blijven, zonder dat het juridisch gezien misschien zou moeten.