ta
door tanja23 Oct 18, 2012 om 14:03
Geldzaken & recht

Contributie Sportclub

Sinds september 2011 ben ik niet meer op de sportclub geweest en heb formulier ingevuld, waarbij ik heb aangegeven geen verlenging te willen van het contract. Nu, na inmiddels een jaar, krijg ik ineens een rekening met het verzoek 525 euro te betalen voor achterstallige contributie. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik de sportclub waarschijnlijk wel 2 maanden contributie verschuldigd ben, alhoewel ik daar niet van op de hoogte was. Dacht dat het contract namelijk per september/oktober afliep... Mag de Club mij deze contributie in rekening brengen? Heb helaas geen kopie meer van de opzegging... En zelfs na 10 maanden, zonder ooit een herinnering o.i.d. te hebben verstuurd?

4705 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe verjaren vorderingen pas na 5 jaar, ze mogen dus nog geld van je eisen mits dat terecht is. Dat is echter met bovenstaande gegevens niet te controleren. Het kan zijn dat je abonnement nog net voor een jaar verlengd is (vlak voordat dat dus verboden werd).

Als dit laatste het geval is en je abonnement dus net verlengd was, dan kan het zo zijn dat je vast zit aan de volledige betaling. Je zal in ieder geval uit moeten zoeken per wanneer je contract is beëindigd.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u een copie van de opzegging.Zo0 ja dan gewoon die 2 maanden betalen als u tussentijds er niet op gewezen bent.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 18 okt 2012, 15:14: Heeft u een copie van de opzegging.

Je bent weer lekker bezig

tanja23** schreef op donderdag 18 okt 2012, 14:03: Heb helaas geen kopie meer van de opzegging...

Contributie van de sportclub loopt per (sport)jaar. Zeg jij niet op tijd op dan ben je niet een paar maanden, maar een heel jaar verschuldigd. Zeg je dan weer niet op, zit je er opnieuw een jaar aan vast.
Hier geld het verenigingsrecht.

Ben wel benieuwd wat voor sport het is dat de contributie zo hoog is.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties.

Het betreft een fitnessclub, meneer Winterman.

Heb nooit meer iets vernomen na de opzegging. (waarvan ik dus geen bewijs meer heb.) Op geen enkele wijze is contact met mij opgenomen. Hoe had ik moeten weten dat het contract wellicht kwijt is geraakt, waardoor ik nog geregistreerd sta als lid? Is dit niet een onduidelijke situatie? De persoon die ik aan de telefoon heb gehad heeft bevestigd dat ik vanaf september niet meer op de club ben geweest. Je wordt namelijk telkens als je komt aangemeld en bij vertrek afgemeld.

En dan hebben we nog het puntje waarbij stilzwijgende verlenging ook niet meer kan.

Ik hoop van harte dat ik niet degene ben die hier fout zit...

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had je een pasje voor die fitnessclub en indien ja, heb je die ingeleverd?

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

tanja23** schreef op donderdag 18 okt 2012, 20:37:

Het betreft een fitnessclub, meneer Winterman.

Had je beter even eerder kunnen vermelden. Fitnessclub, zoals een sportschool, of zoals een sportvereniging.
Dat is een wezenlijk verschil.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een soort sleutel die je na opzegging van het contract niet hoeft in te leveren. Dat is namelijk je eigendom.

Sorry Winterman, dat het een fitnessclub betreft had ik inderdaad beter even kunnen vermelden. Bij deze dan.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan kan je nu dus ook in ieder geval met een opzegtermijn van een maand per direct opzeggen.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tanja23, ik zie je zaak heel somber in. Je hebt geen enkel bewijs dat je hebt opgezegd. Dat je al lang niet bent komen opdagen, zegt helemaal niets. Wat die stilzwijgende verlenging betreft, dat zegt alleen maar dat je na je jaarcontract per maand mag opzeggen, maar je hebt niet opgezegd (niet dat je bewijzen kunt althans). Je zou nu meteen moeten opzeggen. Ik neem ook aan dat je geen automatische incasso had lopen voordat je hebt opgezegd. Dat zou nog een laatste aanknopingspunt zijn. En anders zit je in de problemen.

Je kunt het op een rechtszaak laten aankomen, die zou de sportclub dan tegen je beginnen, omdat je de rekening niet betaalt. En dan maar hopen dat de rechter je gelooft, maar dat is een hele riskante gok. Zij staan sterker. En waarschijnlijk krijg je eerst nog een incassobureau aan je broek, nog meer kosten.

Wat je misschien nog kunt doen is een compromisvoorstel doen. Dus met de sportclub in contact treden, jouw kant van het verhaal vertellen en dan kijken of er een betere deal voor je uit te slepen is..

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de laatste 2 maanden van je eerste jaar niet hebt betaald, kan dat de reden zijn waarom jouw opzegging niet geaccepteerd is.

Kijk even naar de algemene voorwaarden van deze club.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wordt volgende week gebeld, nadat e.e.a. is uitgezocht. Ik hoop van harte dat het mogelijk is een compromis te sluiten met deze club. En anders zal ik alsnog, of eigenlijk weer, een aangetekende brief schrijven met opzegging.

Blijft voor mij wel staan dat ook al kan ik het niet aantonen dat ik heb opgezegd, zij in ieder geval slordig zijn geweest met het formulier dat ik heb ondertekend... Hetgeen mij nu duur komt te staan!

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Trend spray,

Dat klinkt aannemelijk. Helaas! Ik ben benieuwd naar de verklaring van de club en vertrouw op hun billijkheid. Indien interesse, houd ik jullie graag op de hoogte.