as
door astrid luijten Feb 29, 2016 om 19:36
Geldzaken & recht

Creditcard geskimmd in Frankrijk

Vorig jaar is mijn dochter met d'r vriend op vakantie geweest in Frankrijk. Thuisgekomen bleek dat d'r creditcard in Frankrijk geskimmd was. Tig keren naar Rabobank geweest, ze zouden de creditcard blokkeren maar dat gebeurde eerst niet, eindelijk werd deze card wel geblokkeerd heeft ze nu ook zwart op wit. (Creditcard is ook al door haar doormidden geknipt) Het heeft haar al enkele duizenden euro's gekost. Ze heeft ook aangifte gedaan bij de politie. Ze wil natuurlijk al dat geld dat ze heeft moeten betalen terugkrijgen, maar de Rabobank zegt omdat ze geen reisverzekering had, dit waarschijnlijk niet het geval is. Wat kan ze hier aan doen om het geld terug te krijgen?

Bedankt alvast voor uw antwoord.

mvrgr
Een bezorgde moeder

10000 24 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 29, 2016 om 19:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij dat alle fraude tussen de eerste (aantoonbare) melding en het blokkeren voor kosten van de Rabobank is.

as
door astrid luijten Feb 29, 2016 om 19:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de bank heeft ze waarschijnlijk nergens recht op. Vind het ook eigenlijk te gek voor woorden doordat criminelen haar creditcard geskimmd hebben dat zij er de dupe van is. Ze werkt zich 10 slagen in de ronde en nog kan ze niks sparen door dit gedoe.

marita567
door marita567 - Feb 29, 2016 om 20:00
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Astrid Luijten ,

Lees eens deze informatie , en dan met name tips voor een schadevergoeding .

http://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/Extra/voorkom_pinpasfraude/#item0

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2016 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook die reisverzekering zou dat niet betaald hebben. Wat een onzin opmerking van de bank. Maar een creditcard is toch verzekerd?

pi
door pieterwolters Mar 1, 2016 om 19:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Aankopen die gedaan zijn met een credit card zijn verzekerd.

ph
door philip36 - Feb 29, 2016 om 20:54
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de rabobank met dergelijke smoesjes komt dan maar de Belbus proberen in te schakelen.
Enkele duizenden euro's is veel geld voor zo'n jonge dame.

diumenge
door diumenge - Feb 29, 2016 om 21:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

door astrid luijten 29 Feb 2016 om 19:53
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de bank heeft ze waarschijnlijk nergens recht op. Vind het ook eigenlijk te gek voor woorden doordat criminelen haar creditcard geskimmd hebben dat zij er de dupe van is. Ze werkt zich 10 slagen in de ronde en nog kan ze niks sparen door dit gedoe.

Is de fraude gepleegd vóór of ná het melden? Ik kan mij voorstellen dat je er pas achterkomt als je de afschriften ziet en er dan pas melding van doet namelijk.

as
door astrid luijten Feb 29, 2016 om 21:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
@Philip36 : Wist helemaal niet van het bestaan van de Belbus af. Zal hierover het e.e.a. op internet opzoeken. Bedankt voor de tip.
@Diumenge : Dat skimmen heeft ze pas ontdekt toen ze al lang van vakantie terug was, en gelijk gemeld natuurlijk.
@Tijger1 : Ja inderdaad, volgens mij ook. Dit ga ik ook uitzoeken. Bedankt voor de tip.
@Marita567: Dank je wel voor de link

sw
door swat1500 - Feb 29, 2016 om 22:24
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Mijns inziens kan dochterlief klagen bij het KIFID over de gang van zaken.

as
door astrid luijten Feb 29, 2016 om 22:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dat de KIFID?

zoekster1
door zoekster1 - Feb 29, 2016 om 22:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zet dit verhaal ook op facebook. Doe het dan onder een van hun onderwerpen, bijv. onder het onderwerp over de Rabo app. dan blijf je lekker lang staan. Vreemd overigens dat de kaart niet meteen geblokkeerd werd.

as
door astrid luijten Feb 29, 2016 om 22:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is ook een goed idee baat het niet schaad het ook niet he bedankt voor deze tip

diumenge
door diumenge - Feb 29, 2016 om 22:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS is er niet geheel duidelijk over, maar ik meen toch op te maken dat alle fraude heeft plaatsgevonden vóór het melden aan de bank. Dat ze kaart pas wat later hebben geblokkeerd maakt dan dus niets uit, de schade was immers al geleden. Ook het doorknippen van de kaart maakt bij skimmen natuulijk niets uit.

Maar zoals al eerder opgemerkt, creditcards zijn hier toch tegen verzekerd? Het skimmen dient dus aangetoond te worden.

as
door astrid luijten Mar 1, 2016 om 18:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja inderdaad het skimmen heeft plaatsgevonden voor het melden aan de bank. En het skimmen is eigenlijk wel aangetoond, want zij was niet in Frankrijk toen daar geld van haar creditcard werd gehaald. Morgen gaat ze weer naar de Rabobank en nu maar hopen dat ze dit goed gaan oplossen.

marita567
door marita567 - Feb 29, 2016 om 23:11
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@astrid Luijten ,

Voordat Kifid een klacht in behandeling neemt moet u eerst een interne klachtprocedure  ( IKP ) volgen van de Rabobank , dien een klacht in bij de Rabobank zie hier ,

https://www.rabobank.nl/particulieren/klacht/

Uw vraag wat is Kifid ( Klachteninstituut Financiële Dienstverlening )

https://www.kifid.nl/dienstverleners/wat-kan-kifid-voor-u-betekenen

Veelgestelde vragen Kifid ,

https://www.kifid.nl/consumenten/veelgestelde-vragen

as
door astrid luijten Mar 1, 2016 om 18:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de links

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2016 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even off topic. Kijkt u wel eens Nederlandse tv? Nooit gehoord van de Belbus, nooit gehoord van het Kifid?

En wat dacht dochterlief te bereiken met het doorknippen van die creditcard!

as
door astrid luijten Mar 1, 2016 om 18:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker kijk ik Nederlandse TV wel eens gehoord van Belbus maar wist niet precies wat het was. En nee nog nooit gehoord van Kifid.
Zij dacht als ik de creditcard doorknip dan weet ik zeker dat ik die zelf nooit meer gebruik en dat me dit nooit meer gaat overkomen

ro
door ronny530 - Mar 1, 2016 om 20:12
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Vanaf het begin van de creditcardfraude tot aan de melding van deze creditcardfraude is uw dochter zelf aansprakelijk, voor alle gebeurtenissen na de melding bij de bank is de bank aansprakelijk. Wat ik niet begrijp is dat de skimmers de rekening niet in zeer korte tijd hebben leeg geplunderd maar er de gehele vakantie van uw dochter er geld mee opgenomen hebben. Uw dochter valt zeker iets aan te rekenen want ze heeft nooit een saldocheck gedaan maar is de kaart blijven gebruiken totdat ze er bij thuiskomst achter kwam dat er toch wel erg veel geld is verdwenen. Als de Rabo net zo als ik in bovenstaande redeneert geeft ik uw dochter weinig tot geen kans om het geld terug te krijgen.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 1, 2016 om 20:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij nogal vreemd dat je niets krijgt zou krijgen tot aan de melding. Hoe moet je weten dat je bent geskiimd? Daar kom je alleen maar achter nadat er geld van je rekening is geplunderd. Dan zou je dus altijd verantwoordelijk zijn voor het bedrag dat er als eerste wordt afgehaald. Of je moet in een glazen bol zien dat je bent geskimd. Mijn zus is ook geskimd in Nederland, al weer wat jaren geleden. Zij heeft dat NATUURLIJK gemeld toen zij erachter kwam en er dus al geld van de rekening was gehaald. Daarvoor kon niet want toen had zij er geen weet van. Dat geld heeft zij overigens ook terug gekregen.

di
door diversion - Mar 2, 2016 om 12:09
103 Antwoorden / 7 Vragen

Vreemde reactie van de Rabobank. Met je creditcard ben je immers voor zoiets verzekerd. En dit heeft ook niks met een reisverzekering te maken (hoewel je het dan eventueel wel daarbij had kunnen indienen). Ik heb een VISA-card van de ANWB en ben in de loop der jaren al een aantal malen het slachtoffer geweest van internetfraude en ICS heeft telkens zonder problemen het hele bedrag gewoon vergoed. Lijkt mij weer een poging om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Gelukkig ben ik jaren geleden met mijn creditcard overgestapt van de Rabobank naar de ANWB. Ik zou de Rabobank nogmaals proberen op hun verantwoordelijkheid te wijzen en anders naar het klachteninstituut KIFID stappen of anders (indien u dit hebt) uw rechtsbijstandverzekering inschakelen. Of natuurlijk zoveel mogelijk publiciteit zoeken zoals de Belbus, daar zijn ze meestal ook gevoelig voor. Ik ben zelf klant van de Rabobank, maar deze bank begint steeds naardere trekjes te vertonen. De klant is ook hier allang niet meer koning.

ma
door mariovdmade - Mar 2, 2016 om 15:38
8 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien het standpunt van de Rabo bank zou ik een van onderstaande wegen bewandelen:
- Rechtsbijstandverzekering inschakelen.
- Consumentenbond om hulp vragen.
- Nagaan of de rijdende rechter iets kan       doen.

koekeloer
door koekeloer - Mar 2, 2016 om 19:36
562 Antwoorden / 18 Vragen

Doorknippen van je kaart helpt in dit geval helemaal niet.

as
door astrid luijten - Mar 2, 2016 om 20:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een beetje goed nieuws. Nadat ze afgelopen maandag had gedreigd met dit verhaal verder te gaan, hebben ze vandaag gebeld dat ze het geld ,vanaf het moment dat de pas was geblokkeerd, terugkrijgt. Dus een beetje goed nieuws.
Nog even iets recht zetten, ze had geld met haar creditcard in Frankrijk gepind. Pas nadat ze terug was uit Frankrijk ( een maand later wordt het geld dat je gepind hebt van je normale betaalrekening afgeschreven), kwam ze in de 2de maand erachter dat er heel veel geld van haar betaalrekening werd afgeschreven en toen is ze naar de Rabobank gegaan om opheldering.

Bedankt allemaal voor de goede tips

ph
door philip36 - Mar 2, 2016 om 20:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

En wat betekend dit nu voor uw dochter.
met hoeveel schade blijft ze nu toch nog zitten?
Ik denk dat zij moet gaan voor vergoeding van alle schade.
Toch maar de belbus mailen voor en vragen voor bemiddeling.

as
door astrid luijten Mar 2, 2016 om 21:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze blijft met een schade van bijna 3500 euro zitten.
Heb ik ook tegen haar gezegd. De bal ligt nu bij haar, ik heb alleen manieren om dit op te lossen aangegeven. Ze is 27 jaar en ze wilt het zelf oplossen en dit vind ze een goede oplossing.

ph
door philip36 Mar 2, 2016 om 21:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is een behoorlijke schadepost.
En welk bedrag wordt dan vergoed?

Deze Rabobank creditcard is nog slechter dan een gewone pinpas waarbij je de pincode bij je pinpas bewaard en deze verliest of weggehaald wordt.
Dat mag wel eens aan het grote publiek getoond worden, vandaar die belbus optie.

Ik weet niet hoe de procedure bij de belbus gaat maar denk dat daar serieus gekeken wordt of ze recht heeft op volledige compensatie.
Zou de Rabobank even laten wachten en contact zoeken met de belbus, dat kan ook per e-mail.
Denk dat de Rabobank een balletje opgooit en als zij akkoord gaat is het toch €3500 winst voor de Rabobank en krijgt de betreffende medewerker een pluim.
Er zal wel op haar ingepraat zijn dat er anders niets vergoed gaat worden.

as
door astrid luijten Mar 2, 2016 om 22:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja vind ik ook Philip.  Ja volgens mij hebben ze op haar ingepraat. Maar ja wat kan ik doen.

diumenge
door diumenge - Mar 2, 2016 om 21:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

" dat ze het geld ,vanaf het moment dat de pas was geblokkeerd, terugkrijgt. "

Na de blokkade kan er toch niets meer zijn afgeschreven?

as
door astrid luijten Mar 2, 2016 om 22:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

De afschrijving komt altijd een maand later. Dus een maand na de blokkade kreeg ze weer een afschrijving.

diumenge
door diumenge Mar 2, 2016 om 22:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Van een transactie die is gedaan vóór de blokkade mag ik aannemen.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2016 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp het even niet. Geld gepind met een creditcard in Frankrijk? Om geld te pinnen gebruik je een pinpas, toch niet je creditcard.

En na een maand wordt de creditcard rekening van je betaalrekening afgeschreven niet alleen dat pinnen.

En wat is er nou voor goed nieuws? Na die blokkade is het sowieso voor rekening van de bank. En mijns inziens voordien ook, met hooguit ern stukje eigen risico.

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2016 om 22:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u kunt doen is uw dochter dit topic laten lezen. Dan kan ze ook lezen dat ze niet zo goed begrepen heeft dat een creditcard doorknippen niets te maken heeft met skimmen.
Natuurlijk moet ze achter e.e.a. aangaan en misschien zelf eerst ook maar een overzicht maken van wat ze zelf gepind heeft en wat via skimmen van haar rekening gehaald is. Het gaat n.b. om een bedrag waar sommigen maanden van moeten leven, dus misschien moet ze wat minder gemakkelijk erover denken en zich er nog maar eens voor inspannen. Met 27 jaar mag ze toch wel bedenken dat de huidige oplossing totaal geen goede en juiste oplossing is. Wie weet heeft ze het geld ergens in de toekomst hard nodig, dus dan kan het maar beter op een spaarrekening staan dan dat de bank er voordeel van heeft.
Het is al genoemd: rechtsbijstand. Als ze dat heeft dan kan ze die erachteraan laten gaan.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2016 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij klopt er gern hout van de opstelling van de Rabo bank. Nooit met dat voorstel akkoord gaan.

En had ze dan zo'n hoge limiet op die creditcard?

ph
door philip36 - Mar 3, 2016 om 00:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag eens aan uw dochter of er aan de 'oplossing' van de Rabobank nog condities verbonden zijn, zoals geen publiciteit.
ik blijf toch maar weer terugkomen op de belbus, kan uw dochter zomaar €3500 opleveren.
Rabobank is natuurlijk als de dood dat dit op tv komt en klanten zien wat voor risico ze lopen met een Rabobank creditcard.
Hopelijk gaat uw dochter niet akkoord met het voorstel van de Rabobank.
Als ze €3500 op wil geven maakt dat beetje wat de Rabobank wil vergoeden ook niets meer uit.

ve
door veldhuis66 - Mar 3, 2016 om 00:40
3 Antwoorden / 0 Vragen
Re
door Rednose5 - Mar 3, 2016 om 01:20
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is er maar een ding belangrijk. Er wordt betaald voor een dienst die wordt afgenomen van een bank.
Als klant van die bank mag je verwachten dat zij jou deugdelijke middelen, de creditcard, ter beschikking stellen
om van die dienst gebruik te maken. Je hoeft in de basis er geen rekening mee te houden dat je pas kan worden geskimd.
Het is de verantwoordelijkheid van de bank om je een pas te leveren waar dit niet mee kan gebeuren.

Banken weten dat hun produkt, pinpas en creditcard, niet volledig veilig zijn. Daarvoor doen ze een reservering van enkele miljoenen per jaar om dit af te dekken. Domweg de kosten van skimmen voor lief nemen omdat een goede oplossing, een veilige creditcard vele malen duurder is.

Voor de goede orde, ik ben klant bij de groen gele bank. Op een avond kon ik niet internetbankieren en werd gevraagd contact op te nemen met de bank. De volgendde dag gebeld en mij werd gezegd dat een nieuwe pas onderweg was omdat mijn pas vermoedelijk was geskimd. Ik zou daar verder niets van merken, elke ongeoorloofde transactie was ongedaan gemaakt. Ik heb daar verder nooit wat van teruggezien. Geen kosten, helemaal niets.

Even doorduwen, en eventueel een rechtsbijstandje er achteraan sturen met een mooie brief.

Succes