Vorig jaar is mijn dochter met d'r vriend op vakantie geweest in Frankrijk. Thuisgekomen bleek dat d'r creditcard in Frankrijk geskimmd was. Tig keren naar Rabobank geweest, ze zouden de creditcard blokkeren maar dat gebeurde eerst niet, eindelijk werd deze card wel geblokkeerd heeft ze nu ook zwart op wit. (Creditcard is ook al door haar doormidden geknipt) Het heeft haar al enkele duizenden euro's gekost. Ze heeft ook aangifte gedaan bij de politie. Ze wil natuurlijk al dat geld dat ze heeft moeten betalen terugkrijgen, maar de Rabobank zegt omdat ze geen reisverzekering had, dit waarschijnlijk niet het geval is. Wat kan ze hier aan doen om het geld terug te krijgen?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
door astrid luijtenFeb 29, 2016 om 19:53
1 Antwoorden / 1 Vragen
Volgens de bank heeft ze waarschijnlijk nergens recht op. Vind het ook eigenlijk te gek voor woorden doordat criminelen haar creditcard geskimmd hebben dat zij er de dupe van is. Ze werkt zich 10 slagen in de ronde en nog kan ze niks sparen door dit gedoe.
door astrid luijten29 Feb 2016 om 19:53 Antwoorden / 1 Vragen
Volgens de bank heeft ze waarschijnlijk nergens recht op. Vind het ook eigenlijk te gek voor woorden doordat criminelen haar creditcard geskimmd hebben dat zij er de dupe van is. Ze werkt zich 10 slagen in de ronde en nog kan ze niks sparen door dit gedoe.
Is de fraude gepleegd vóór of ná het melden? Ik kan mij voorstellen dat je er pas achterkomt als je de afschriften ziet en er dan pas melding van doet namelijk.
door astrid luijtenFeb 29, 2016 om 21:50
1 Antwoorden / 1 Vragen
Bedankt allemaal voor jullie reacties. @Philip36 : Wist helemaal niet van het bestaan van de Belbus af. Zal hierover het e.e.a. op internet opzoeken. Bedankt voor de tip. @Diumenge : Dat skimmen heeft ze pas ontdekt toen ze al lang van vakantie terug was, en gelijk gemeld natuurlijk. @Tijger1 : Ja inderdaad, volgens mij ook. Dit ga ik ook uitzoeken. Bedankt voor de tip. @Marita567: Dank je wel voor de link
Zet dit verhaal ook op facebook. Doe het dan onder een van hun onderwerpen, bijv. onder het onderwerp over de Rabo app. dan blijf je lekker lang staan. Vreemd overigens dat de kaart niet meteen geblokkeerd werd.
TS is er niet geheel duidelijk over, maar ik meen toch op te maken dat alle fraude heeft plaatsgevonden vóór het melden aan de bank. Dat ze kaart pas wat later hebben geblokkeerd maakt dan dus niets uit, de schade was immers al geleden. Ook het doorknippen van de kaart maakt bij skimmen natuulijk niets uit.
Maar zoals al eerder opgemerkt, creditcards zijn hier toch tegen verzekerd? Het skimmen dient dus aangetoond te worden.
door astrid luijtenMar 1, 2016 om 18:30
1 Antwoorden / 1 Vragen
Ja inderdaad het skimmen heeft plaatsgevonden voor het melden aan de bank. En het skimmen is eigenlijk wel aangetoond, want zij was niet in Frankrijk toen daar geld van haar creditcard werd gehaald. Morgen gaat ze weer naar de Rabobank en nu maar hopen dat ze dit goed gaan oplossen.
Voordat Kifid een klacht in behandeling neemt moet u eerst een interne klachtprocedure ( IKP ) volgen van de Rabobank , dien een klacht in bij de Rabobank zie hier ,
door astrid luijtenMar 1, 2016 om 18:27
1 Antwoorden / 1 Vragen
Jazeker kijk ik Nederlandse TV wel eens gehoord van Belbus maar wist niet precies wat het was. En nee nog nooit gehoord van Kifid. Zij dacht als ik de creditcard doorknip dan weet ik zeker dat ik die zelf nooit meer gebruik en dat me dit nooit meer gaat overkomen
Vanaf het begin van de creditcardfraude tot aan de melding van deze creditcardfraude is uw dochter zelf aansprakelijk, voor alle gebeurtenissen na de melding bij de bank is de bank aansprakelijk. Wat ik niet begrijp is dat de skimmers de rekening niet in zeer korte tijd hebben leeg geplunderd maar er de gehele vakantie van uw dochter er geld mee opgenomen hebben. Uw dochter valt zeker iets aan te rekenen want ze heeft nooit een saldocheck gedaan maar is de kaart blijven gebruiken totdat ze er bij thuiskomst achter kwam dat er toch wel erg veel geld is verdwenen. Als de Rabo net zo als ik in bovenstaande redeneert geeft ik uw dochter weinig tot geen kans om het geld terug te krijgen.
Lijkt mij nogal vreemd dat je niets krijgt zou krijgen tot aan de melding. Hoe moet je weten dat je bent geskiimd? Daar kom je alleen maar achter nadat er geld van je rekening is geplunderd. Dan zou je dus altijd verantwoordelijk zijn voor het bedrag dat er als eerste wordt afgehaald. Of je moet in een glazen bol zien dat je bent geskimd. Mijn zus is ook geskimd in Nederland, al weer wat jaren geleden. Zij heeft dat NATUURLIJK gemeld toen zij erachter kwam en er dus al geld van de rekening was gehaald. Daarvoor kon niet want toen had zij er geen weet van. Dat geld heeft zij overigens ook terug gekregen.
Vreemde reactie van de Rabobank. Met je creditcard ben je immers voor zoiets verzekerd. En dit heeft ook niks met een reisverzekering te maken (hoewel je het dan eventueel wel daarbij had kunnen indienen). Ik heb een VISA-card van de ANWB en ben in de loop der jaren al een aantal malen het slachtoffer geweest van internetfraude en ICS heeft telkens zonder problemen het hele bedrag gewoon vergoed. Lijkt mij weer een poging om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Gelukkig ben ik jaren geleden met mijn creditcard overgestapt van de Rabobank naar de ANWB. Ik zou de Rabobank nogmaals proberen op hun verantwoordelijkheid te wijzen en anders naar het klachteninstituut KIFID stappen of anders (indien u dit hebt) uw rechtsbijstandverzekering inschakelen. Of natuurlijk zoveel mogelijk publiciteit zoeken zoals de Belbus, daar zijn ze meestal ook gevoelig voor. Ik ben zelf klant van de Rabobank, maar deze bank begint steeds naardere trekjes te vertonen. De klant is ook hier allang niet meer koning.
Gezien het standpunt van de Rabo bank zou ik een van onderstaande wegen bewandelen: - Rechtsbijstandverzekering inschakelen. - Consumentenbond om hulp vragen. - Nagaan of de rijdende rechter iets kan doen.
Een beetje goed nieuws. Nadat ze afgelopen maandag had gedreigd met dit verhaal verder te gaan, hebben ze vandaag gebeld dat ze het geld ,vanaf het moment dat de pas was geblokkeerd, terugkrijgt. Dus een beetje goed nieuws. Nog even iets recht zetten, ze had geld met haar creditcard in Frankrijk gepind. Pas nadat ze terug was uit Frankrijk ( een maand later wordt het geld dat je gepind hebt van je normale betaalrekening afgeschreven), kwam ze in de 2de maand erachter dat er heel veel geld van haar betaalrekening werd afgeschreven en toen is ze naar de Rabobank gegaan om opheldering.
En wat betekend dit nu voor uw dochter. met hoeveel schade blijft ze nu toch nog zitten? Ik denk dat zij moet gaan voor vergoeding van alle schade. Toch maar de belbus mailen voor en vragen voor bemiddeling.
door astrid luijtenMar 2, 2016 om 21:03
1 Antwoorden / 1 Vragen
Ze blijft met een schade van bijna 3500 euro zitten. Heb ik ook tegen haar gezegd. De bal ligt nu bij haar, ik heb alleen manieren om dit op te lossen aangegeven. Ze is 27 jaar en ze wilt het zelf oplossen en dit vind ze een goede oplossing.
ph
door philip36Mar 2, 2016 om 21:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen
Dat is een behoorlijke schadepost. En welk bedrag wordt dan vergoed?
Deze Rabobank creditcard is nog slechter dan een gewone pinpas waarbij je de pincode bij je pinpas bewaard en deze verliest of weggehaald wordt. Dat mag wel eens aan het grote publiek getoond worden, vandaar die belbus optie.
Ik weet niet hoe de procedure bij de belbus gaat maar denk dat daar serieus gekeken wordt of ze recht heeft op volledige compensatie. Zou de Rabobank even laten wachten en contact zoeken met de belbus, dat kan ook per e-mail. Denk dat de Rabobank een balletje opgooit en als zij akkoord gaat is het toch €3500 winst voor de Rabobank en krijgt de betreffende medewerker een pluim. Er zal wel op haar ingepraat zijn dat er anders niets vergoed gaat worden.
as
door astrid luijtenMar 2, 2016 om 22:05
1 Antwoorden / 1 Vragen
Ja vind ik ook Philip. Ja volgens mij hebben ze op haar ingepraat. Maar ja wat kan ik doen.
Ik begrijp het even niet. Geld gepind met een creditcard in Frankrijk? Om geld te pinnen gebruik je een pinpas, toch niet je creditcard.
En na een maand wordt de creditcard rekening van je betaalrekening afgeschreven niet alleen dat pinnen.
En wat is er nou voor goed nieuws? Na die blokkade is het sowieso voor rekening van de bank. En mijns inziens voordien ook, met hooguit ern stukje eigen risico.
Wat u kunt doen is uw dochter dit topic laten lezen. Dan kan ze ook lezen dat ze niet zo goed begrepen heeft dat een creditcard doorknippen niets te maken heeft met skimmen. Natuurlijk moet ze achter e.e.a. aangaan en misschien zelf eerst ook maar een overzicht maken van wat ze zelf gepind heeft en wat via skimmen van haar rekening gehaald is. Het gaat n.b. om een bedrag waar sommigen maanden van moeten leven, dus misschien moet ze wat minder gemakkelijk erover denken en zich er nog maar eens voor inspannen. Met 27 jaar mag ze toch wel bedenken dat de huidige oplossing totaal geen goede en juiste oplossing is. Wie weet heeft ze het geld ergens in de toekomst hard nodig, dus dan kan het maar beter op een spaarrekening staan dan dat de bank er voordeel van heeft. Het is al genoemd: rechtsbijstand. Als ze dat heeft dan kan ze die erachteraan laten gaan.
Vraag eens aan uw dochter of er aan de 'oplossing' van de Rabobank nog condities verbonden zijn, zoals geen publiciteit. ik blijf toch maar weer terugkomen op de belbus, kan uw dochter zomaar €3500 opleveren. Rabobank is natuurlijk als de dood dat dit op tv komt en klanten zien wat voor risico ze lopen met een Rabobank creditcard. Hopelijk gaat uw dochter niet akkoord met het voorstel van de Rabobank. Als ze €3500 op wil geven maakt dat beetje wat de Rabobank wil vergoeden ook niets meer uit.
Volgens mij is er maar een ding belangrijk. Er wordt betaald voor een dienst die wordt afgenomen van een bank. Als klant van die bank mag je verwachten dat zij jou deugdelijke middelen, de creditcard, ter beschikking stellen om van die dienst gebruik te maken. Je hoeft in de basis er geen rekening mee te houden dat je pas kan worden geskimd. Het is de verantwoordelijkheid van de bank om je een pas te leveren waar dit niet mee kan gebeuren.
Banken weten dat hun produkt, pinpas en creditcard, niet volledig veilig zijn. Daarvoor doen ze een reservering van enkele miljoenen per jaar om dit af te dekken. Domweg de kosten van skimmen voor lief nemen omdat een goede oplossing, een veilige creditcard vele malen duurder is.
Voor de goede orde, ik ben klant bij de groen gele bank. Op een avond kon ik niet internetbankieren en werd gevraagd contact op te nemen met de bank. De volgendde dag gebeld en mij werd gezegd dat een nieuwe pas onderweg was omdat mijn pas vermoedelijk was geskimd. Ik zou daar verder niets van merken, elke ongeoorloofde transactie was ongedaan gemaakt. Ik heb daar verder nooit wat van teruggezien. Geen kosten, helemaal niets.
Even doorduwen, en eventueel een rechtsbijstandje er achteraan sturen met een mooie brief.
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald? Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar) Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Mijn stiefmoeder is overleden En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens Mijn vader is sinds 2008 dood En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten Dat moet nu dus verrekend worden
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer