CV-Installatie bedrijf stuurt factuur 5 keer zo hoog als offerte
Beste mensen,
Dit is mijn eerste keer in een situatie als deze te zijn, vandaar dat ik graag wat advies zou willen. Laatst hebben wij een CV-installatiebedrijf over de vloer gehad om de handmatige radiatorknoppen met thermostaatknoppen te laten vervangen, in totaal op 4 radiatoren. Bedrijf heeft een offerte gestuurd van 154,28. Mijn eerste leermoment is dat ik deze beter moet raadplegen in de toekomst: deze laat alleen 1 uur arbeid starttarief/voorrijkosten zien en 1 uur arbeidsprijs opvolgende uren. Verder een notitie dat er geen vaste prijs gegeven kan worden en het voorstel dat uren gerekend worden. Daarbij ook notitie dat materiaalkosten en huur van apparatuur doorberekend wordt. Bij het sturen van de offerte kreeg ik te horen dat de prijs 'wat' af kan wijken.
Afijn, dag van de afspraak. Er komen 2 monteurs opdagen. In eerste instantie moeten ze alweer meteen weg want de leverancier van het bevries apparaat heeft er een bepaald onderdeel niet bijgedaan (monteur vertelt mij dat dit eerder ook is voorgevallen en hij dit bij zijn baas gemeld heeft). Zij weer weg, en komen later weer terug. Monteurs gaan aan de slag (een van ze leek in opleiding), wat vooral wachten op het bevriesapparaat inhoudt. Drie knoppen zijn na een tijd vervangen, dan komt de vierde. Hier zegt de monteur dat hij niet de juiste koppeling voor die grootte leiding heeft - een probleem wat met hetzelfde bevries apparaat van dezelfde leverancier bij een andere flat in ons gebouw (met dezelfde leidingen) ook onlangs al eens voorgevallen is. Afijn, hij zegt 'we geven niet zomaar op' en het wachten begint of dat de leiding toch wil bevriezen met deze koppeling. Uiteindelijk lukt dit niet, en de mannen houden ermee op, met het bericht dat dit een andere keer met een goede koppeling moet gebeuren. Ik teken zijn bonnetje (tweede leermoment), en de mannen gaan weg.
Weken hoor ik niks, tot ik een mailtje stuur of dat ze nog terug komen. Dan krijg ik een belletje van de baas dat ze met de leverancier van het bevries apparaat in conclaaf gaan en dat hij me nog terug belt later in de week. Weer een ruime week niks, tot ik gisteren ineens de factuur toegestuurd krijg. Bedrag komt uiteindelijk op 821,59 EUR, ruim 5 keer zo hoog als de offerte. Onderdeel hiervan is 80 EUR materiaalkosten, 125 EUR huur voor het bevries apparaat, 50 EUR cv installatie uitzetten van tevoren, en de rest is arbeid: 3,5 uur voor 2 man wat samen dik 300 EUR is. Ik ben al een beetje verbolgen over het feit dat materiaalkosten, huur van het vries apparaat en kosten om de cv uit te zetten niet op de offerte stonden; bedrijf is het vaste CV bedrijf voor dit gebouw en heeft hetzelfde bevries apparaat hier dus ook al minimiaal een keer gebruikt, dus deze kosten hadden (lijkt mij) prima ingeschat kunnen worden. Echter, de 3,5 uur voor 2 man, wat dus alle tijd wachten op een door hen ingehuurd apparaat inhoudt (dat uiteindelijk niet werkte en waarvan ze wisten dat het waarschijnlijk niet zou werken) en het teruggaan naar de leverancier doordat deze wat vergeten was, lijkt me compleet onrechtvaardig. Daarbij is het werk nog steeds niet afgerond - op de factuur heeft het bedrijf alleen aangegeven dat voor de 4e knop we de huur van het bevries apparaat niet hoeven te betalen (maar dus wel weer opnieuw afsluit (50), arbeid (??), en voorrijkosten (78)).
Bedrijf meteen een mail teruggestuurd (telefoon wordt niet beantwoord op zaterdag, maar facturen sturen kan wel) dat ik het hier niet mee eens ben en dat het mij niet eerlijk lijkt te moeten betalen voor extra tijd door een apparaat wat zij gehuurd hebben waarvan ze wisten dat t problemen zou veroorzaken.
Ik zou graag horen of dit een normale gang van zaken is, of dat ik genoeg reden heb minder te betalen dan de factuur of hoe ik dit anders aan kan pakken. Een hoop leermomenten voor mij voor de toekomst in ieder geval - ik ging er in mijn naïviteit vanuit dat 'wat hoger' niet 5x zo hoog als de offerte is en dat uren die door hun fouten worden gemaakt niet gefactureerd gaan worden - en als t niet anders is dan betalen we het wel. Maar het laat wel een naar gevoel achter. Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en uw reacties!
Topantwoord
Een geheel normale gang van zaken lijkt het mij inderdaad niet, maar het begint (zoals zelf al geconstateerd) met het goed lezen van de offerte. Want zonder enige kennis van deze tak van sport kan ik nog wel begrijpen dat het gevraagde voor 155 euro niet mogelijk is.
Ik vond het erg goedkoop, en had makkelijk het dubbele verwacht. Maar 5 keer zoveel, met daarin minimaal 1,5 uur gerekend voor terugrijden naar de leverancier of wachten op een apparaat waar eerder problemen mee waren... Is dat niet erg extreem?
Ja, die tijd om het bevriesapparaat op te halen in rekening brengen lijkt mij onterecht. Het wachten op het bevriezen van laatste leiding lijkt mij discutabel. Als het was gelukt dan is het in rekening brengen van die wachttijd namelijk terecht. Maar omdat het zonder de juiste koppeling dus kennelijk niet mogelijk is, hadden ze dat die poging helemaal niet hoeven te ondernemen. In rekening brengen van die laatste wachttijd lijkt mij uiteindelijk dan ook niet terecht.
We hebben geen inzicht in de offerte. Mocht de poster zelf de thermostatische kranen hebben gekocht, dan vind ik € 155 een redelijke prijs.
Uitgaande van een uurloon van € 60 kan één monteur binnen een uur, maar zeker binnen 1,5 uur, 4 kranen vervangen.
Als (professionele) monteur had hij navraag moeten doen of er converters nodig waren en deze als klein materiaal bij kunnen leveren.
@QFJM, omdat de TS niet aangeeft zelf de kranen gekocht te hebben ga ik daar ook niet vanuit. Zoals al gezegd, ik heb hier geen verstand van, maar als ik voor het vervangen van vier kranen een offerte van € 155 (met de opmerking dat de prijs 'wat' kan afwijken) zou ontvangen, dan zou ik toch even navraag doen, want het lijkt mij héél goedkoop. Gezien jouw inschatting, lijkt de offerte inderdaad alleen gebaseerd op misschien 1,5 uur werk en voorrijkosten.
Wij hadden inderdaad niet zelf de kranen gekocht. Ik had dus het bedrag in de offerte verwacht (+- wat variatie voor tijd), plus materiaalkosten. Dat deze 80 euro zijn, en zelfs 125 euro voor de huur van het bevriesapparaat, heb ik echt geen problemen mee. Zou fijn zijn als dit gemeld was in de offerte, maar 150-200 euro bovenop het offertebedrag had ik niet moeilijk over gedaan. Bijna 700 euro... dat is een ander verhaal.
In de offerte staat niet dat de monteurs er 1 uur mee bezig zouden zijn. In dat geval had je een vaste prijs betaald.
Je schrijft: 'Verder een notitie dat er geen vaste prijs gegeven kan worden en het voorstel dat uren gerekend worden.
Met dat voorstel, een prijs per gewerkt uur ben je akkoord gegaan. Omdat er 2 monteurs nodig waren, was je al direct het dubbele uurtarief kwijt, €120 incl btw per uur. In 1 uur lukt het niet om 4 kranen te vervangen, inclusief bevriezen van de leidingen. Het zal wel niet iets geweest zijn van de kraan er af en de termostaatkraan er weer opschroeven. Gezien de materiaalkosten hebben ze ook onderdelen vervangen.
Ben het er absoluut mee eens dat ik niet heel handig heb gehandeld mbt de "offerte". Ik ging uit van dat bedrag, plus waarschijnlijk wat meer, en materiaalkosten - 400/500 euro - al met al nog niet het bedrag waar de factuur op uit komt. Aan de andere kant zie ik ook dat discussie over de uren weinig nut heeft. Ik maak nu een tegenvoorstel voor de hele klus waarin de tweede monteur (in opleiding) minder uurloon betaald krijgt en we maar eenmaal voorrijkosten/afsluitkosten/huur apparaat betalen. Dat de communicatie zo slecht verloopt, en nog steeds zo loopt (net voicemail om afspraak in te plannen voor de rest van de werkzaamheden, zonder aan te geven dat ze mijn reactie op hun factuur ontvangen hebben), helpt ze niet.
Kan het niet zo zijn dat de offerte per geplaatste kraan is want 154,28 voor 4 thermostaatkranen inclusief montage in rekening brengen is wel heel erg goedkoop.
Nee, dat is niet het geval. De offerte is met opzet vaag gehouden en laat alleen de basisprijs voorrijkosten zien en wat 1 uur vervolgarbeid zou zijn. Wel bericht dat 2 monteurs nodig zijn (hoewel dit in de praktijk moeilijk te begrijpen is, helemaal met de lange wachttijden op bevriezen leidingen) en dat er dus materiaalkosten en huurkosten zijn.
Topantwoord
U hebt dus helemaal geen offerte gekregen voor die klus, slecht een prijsopgave voor voorrijkosten en een uur werk..
Uiteraard hoeft u voor die tijd dat ze een onderdeel van dat apparaat moesten halen, niet te betalen. Dat was hun fout.
Maar dat u moet betalen voor de tijd totdat de leiding bevroren was, is logisch. Ook dat u voor het materiaal, die thermosstaatkranen moet betalen, plus voor de huur van dat apparaat, is normaal.
Persoonlijk zou ik die vierde knop niet laten vervangen. Zet die kraan dicht als die ruimte niet verwarmt hoeft te worden.
Dus ik zou een klacht indienen over de berekening van die uren. Dus over de tijd dat ze weggeweest zijn voor dat onderdeel.
En als ze deze werkzaamheden al eerder in zo’n flat hebben uitgevoerd, is het een prutsbedrijf dat ze niet op de hoogte zijn van de situatie en benodigde spullen.
Bedankt voor uw reactie!
Er staat duidelijk "Offerte" op de offerte, en "Hartelijk dank voor uw offerteaanvraag. De besproken werkzaamheden en/of leveringen kunnen wij u aanbieden voor de op de... offerte aangegeven prijs." Dan beginnen de kleine lettertjes in de berekening...
Voor materiaal en huurkosten van het apparaat, natuurlijk moeten we die betalen. Het was fijn geweest als dit van tevoren gemeld was, maar ik snap dat dit kosten zijn die wij betalen. Voor de tijd betalen dat de leidingen moesten bevriezen op de radiatoren waar het is gelukt, ook natuurlijk logisch. Maar voor de tijd dat het apparaat met verkeerde koppeling aan de laatste radiator heeft gehangen zonder resultaat, terwijl de monteur wist (op basis van eerdere klus) dat dit waarschijnlijk niet zou werken? In mijn optiek waren ze met de juiste koppeling minstens een uur minder tijd kwijt geweest en hadden we nu 4 knoppen ipv 3.
Topantwoord
De goedkoopste kraan die ik zie kost al ca. € 89,00 zonder montage.
Het is dus overduidelijk dat hier sprake is van een fout in de offerte. Dat betekent naar mijn mening dat u recht heeft op een zeer duidelijke afrekening van geleverde en geplaatste kranen maar dan wel vanuit een situatie dat de kranen ook in één keer goed geplaatst zijn en de tijd die daar normaliter voor staat.
Alhetgeen niet goed is gegaan waaronder ook het niet functioneren van door de installateur ingezet gereedscap (Vriesapparaat) begoeft u niet te betalen.
In dat geval is er duidelijk sprake van wanprestatie of juridisch gezegd: in gebreke blijven in naleving van een overeenkomst
Gaat de intallateur er niet op in, ga dan na of die is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie. En anders uw rechtsbijstandsverzekaraar als u verzekerd bent.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/onderwerpen/overzicht/installateur/
Bedankt voor uw reactie! Zo te zien zijn ze aangesloten bij de geschillencommissie. Helaas hebben we geen rechtsbijstandverzekering. Tot voor kort met een huurwoning nog niet echt het nut voor gehad, maar daar gaan we nu toch wel eens naar kijken.
Topantwoord
Wat hield dat uitzetten van de cv installatie in dat ze daar €50 (een uurloon) voor rekenen en materiaalkosten van €80 voor 3 kranen?
Een belachelijk hoge rekening voor vervanging van 3 radiatorkranen.
Kan me ook niet voorstellen dat 2 monteurs nodig zijn, er moet toch maar aan één ding tegelijk gewerkt worden, de radiatorkraan.
Wat heeft de 2e monteur aan werk gedaan?
Voor zover ik het gevolgd heb, vooral wachten met de andere monteur op het bevriezen (inclusief koffie drinken en sigaretje roken), en misschien een handdoek of opvangbakje aangeven. Wil niet vervelend doen over de monteurs, het waren aardige mannen, maar het leek mij ook geen werk voor 2 man. Hij heeft geloof ik 1 van de kranen gedaan, maar toen deed de ander niet veel. Zoals ik al aangaf, de ene leek in opleiding, de ander legde hem steeds dingen uit. Uitzetten van de cv is, voor zover ik het begrijp, het feit dat ze eerder in de ochtend langs moesten komen om de cv uit te zetten voor het hele gebouw zodat het water af kon koelen. Ook niet echt goed aangelegd, want iedereen zit dus zonder verwarming als er bij 1 flat iets moet gebeuren.
Topantwoord
Beste Jallist,
Bij dit soort dingen je e-mail altijd tot een minimum beperken.
Ga niet diep in op punten, dat levert eerder een heen en weer touwtrekken op.
Want zij gaan op jouw argumenten weer tegenargumenten verzinnen.
Je moet alleen een e-mail of aangetekende brief sturen dat:
1. het je bevreemd dat de werkzaamheden niet af zijn en zij nu al ene factuur sturen
2. je niet eens bent met de factuur gezien de eerdere offerte3
3. zij eerst de geoffreerde werkzaamheden af moeten maken voordat er überhaupt sprake is van enige betaling
4. graag hoor je van hun wanneer ze een afspraak willen maken om de 4e kraan te plaatsen.
------------------------------------------
Mocht je een (deel)betaling doen, dan zal het betreffende nedrijf waarschijnlijk nooit meer de 4e kraan komen doen.
Doe niks telefonisch. Laat alles per e-mail lopen. Mocht je toch dingen telefonisch doen, bevestig zo snel mogelijk het gesprek door een samenvatting,
van het gesprek per e-mail te bevestigen. Eindigend met: Mocht u niet eens zijn met het bovenstaande dan zie graag uw reactie tegemoet.
Het vervangen van een radiator kraan is het werk van 1 man, daar heb je geen (hulp) monteur bij nodig.
Dus ik zou de volgende keer maar 1 man toelaten of dit zeggen tegen de monteurs en daarna meteen e-mail sturen naar het bedrijf.
Dat je maar 1 monteur wilde voor de werkzaamheden. (let op minimuum nooit aangeven wat je gaat betalen of zo, dat is namelij voor later)
Mocht het werk helemaal af zijn, dan ga je met ze onderhandelen over de prijs.
Waarbij je (als ik jouw eerdere post zie), heel veel punten heb om ze tegen te spreken.
Maar let op bij het winnen van geschillen gaat het om de feiten en niet om gevoelens!
Bedankt voor je reactie! Derde leermoment, advies vragen voor er een email de deur uit gaat. :) Ik heb in ieder geval geloof ik de emotie er wel buiten weten te houden (niet heel makkelijk), maar wel teveel in detail. Ik zal nu even hun reactie afwachten en dan in opvolgende communicatie je tips volgen.
En stel ze ingebreke..inzake de werkzaamheden.
Topantwoord
Je moet € 821,59 betalen voor het vervangen van 3 kranen of moest je alvast betalen voor de 4de kraan?
De offerte was voor 1 uur voorrijkosten en arbeidstijd van 1 uur.Totaal €154.28
De voorrijkosten zijn €78, schreef je verderop, dus 1 uur werk zal dan €76 zijn.
De huur van het apparaat was €125 en het materiaal €80. En het uitzetten van de cv €50.
Je hebt een bon getekend waarop het aantal werkuren stond, neem ik aan. De werktijd staat daarmee vast.
Stond daar 3,5 uur op dan heeft de montage je €266 gekost. Kennelijk was het uurloon iets hoger, want je moet meer dan €300
betalen.Dat uurloon is voor 1 man. Als je het gevoel hebt dat er een leerling bij was, kan dus kloppen. De leerling heb je niet betaald.
Je moest dus betalen, € 78 + €125 + €50 + €80 = €333. zonder dat er gewerkt is.
Het werkoon is €300, dus totaal €633. Blijft over voor de kranen € 188.
Maar nu, die 4de kraan, De afspraak is dat 4 kranen vervangen zouden worden. Dat is niet gelukt. Dat niet is voor jouw rekening.Het installatiebedrijf had zijn zaken op orde moeten hebben.
Extra afsluitkosten en weer huren van dat apparaat en voorrijkosten zijn m.i. niet aan de orde. Werkloon wel en uiteraard de kosten van de kraan. Daar kun je nog wel even over onderhandelen.
Bedankt voor je reactie!
Sorry als ik het niet duidelijk heb weergegeven. Het is niet exact zoals je zegt. Starttarief 1 uur arbeidsloon voor 1 monteur incl. voorrij en administratiekosten is 78 EUR excl. Dit is in de factuur eenmaal gerekend. Opeenvolgende uren op locatie zijn 49 EUR excl. In de factuur zijn deze voor 2 man 3,5 keer gerekend = 343 EUR. In de offerte waren beide bedragen 1 keer genoemd, en dan dus met BTW 154 EUR totaal. Een van de monteurs was dus een leerling, maar is wel betaald (zo staat het ook aangegeven in de factuur, als 2 man met aparte berekening). Afijn, sinds ik de bon heb getekend, zie ik dat hier inderdaad misschien weinig aan te doen is.
De bon zegt wel specifiek dat het werk voor 4 kranen had moeten zijn, maar er zijn er maar 3 in rekening gebracht. Verder: "Vervolg afspraak voor slaapkamer moet nog uitgevoerd worden waarbij het bevies apparaat niet in rekening wordt gebracht.". Lijkt er dus wel op dat ze hier een aparte factuur voor op willen maken die wel die andere kosten (voorrij/afsluit/arbeidsloon) weer rekent.
Je hebt een starttarief, dat bent je kwijt zonder dat de monteur ook maar iets doet. Dat is die €78.ex btw
Dan heb je 2 monteurs over de vloer gehad. Een echte en een leerling,
De monteur kost €49 ex btw per uur. Die leerling iets meer de helft. En wordt voor de leerling het volle tarief berekend?
Begrijp ik het nu goed?
Voorbeeld:
https://vredenburgsteenwijk.nl/tarieven/
Klopt, voor beide wordt hetzelfde bedrag berekend.
Dan maar eens even vragen hoe dat zit met het uurloon.
Kijk eens op de site van de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/wonen/problemen-aannemer/prijs-aannemer-hoger
of de site van Consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/offerte
Bedankt voor de tip!
Vriezen gebeurt uit veiligheid met 2 man, als het mis gaat kan er 1 monteur naar de auto rennen / iets uitzetten / dweilen terwijl de ander bv een opgetreden lekkage probeert te verhelpen. En vriesklusjes duren lang, en dat is voor een groot gedeelte idd alleen maar wachten..... ( betaald )
Vaak betaal je dan niet voor 1 monteur € 55 of € 60 per uur, maar voor een monteur met hulp, of ploeg, een iets hoger tarief.
er is geen offerte bedrag afgesproken. Wat u verzuimd heeft te vragen, is hoe lang de gemiddelde vries-operatie incl. vervangen kraan zou duren. U had dan kunnen weten hoe lang alle werkzaamheden zouden kunnen duren, en hoe hoog de rekening uiteindelijk zou kunnen zijn. Er is nu gewoon op regie-basis werk uitgevoerd, waarbij ieder uur berekend werd.
uitgaande van 4 kranen is per kraan 2 uur + kraan = globaal € 200 x 4 = € 800 te hanteren. Hierna voorrijden, en BTW. € 821 klinkt dan niet eens zo gek, als ze alle 4 gedaan zouden zijn.
maar niet passende klemmetjes of kranen, en materiaal moeten halen, is niet uw probleem. Prutswerk .
een leiding bevriezen terwijl de cv nog werkt is tegen de klippen op werken, stap 1 is dan ook om de cv ketels en pompen uit te zetten, of om de afsluiters in bv de kelderboxen dicht te draaien. Waarom u hiervoor een apart bedrag voor krijgt berekend is onduidelijk, als dit niet de middag of avond ervoor zou zijn gebeurd. Het is in ieder geval niets meer dan arbeidsloon.
ik zou de installateur in de gelegenheid stellen om tegen betaling van € 821 ook de 4e kraan te laten plaatsen, en daarna snel afscheid van elkaar te nemen. En anders aanzeggen bij de Uneto VNI aan te kloppen ( geschillencomissie, mits installateur daar aangesloten )
maar, zoals ue zelf al aangeeft, vooral veel leermomentjes voor je zelf.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zijn er meerdere klachten over het bedrijf Onzelly?
Klacht Onzelly Lees meer
Wie heeft ervaringen met het bedrijf EerlijkeWOZ?
Wij hebben een onaangename ervaring met dit internetbedrijf. Zij maken een dubieuze indruk. Zijn wij de enigen? Lees meer
Opi Nagellak Infinite Shine; kan deze ook een allergie veroorzaken?
Gel nagelak kan een allergie veroorzaken. Is dit alleen voor nagellak waar je een lamp bij gebruikt of ook voor bijvoorbeeld Opi Infinite Shine. Het lijkt erop dat hier ook bepaalde ingredienten in zitten die niet goed zijn.
Dus gaat het alleen om de nagellak samen met de lamp of gaat het puur om de ingredienten?
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer