We
door WendyW May 9, 2019 om 19:48
Geldzaken & recht

Dakkapel te breed

Goedenavond.

Mijn buren hebben anderhalve maand geleden een dakkapel laten plaatsen. Wij zelf hebben deze plannen ook en vandaag kwam er iemand om het een en ander op te meten. Bij opmeten constateerde de persoon dat de dakkapel van de buren veel te breed is. Wettelijk gezien dient deze 0,50 afstand te hebben met de erfgrens. Nu is de afstand maar 0,10. Ik heb er niets op tegen dat mijn buren een grotere dakkapel hebben dan is toegestaan, waar ik wel wat op tegen heb is dat hierdoor de brandveiligheid in het geding komt (de wetgeving van 0,50 is er niet voor niks) Het zou dus betekenen dat de afstand van beide dakkapellen uiteindelijk maar 60 cm zullen zijn (50 cm onze kant, 10 cm kant vd buren) dan de wettelijke 100 cm
Na contact te hebben gehad met mijn woonverzekering over de vraag of ik wel verzekerd ben als er bij de buren brand uitbreekt en eventueel doorslaat via de dakkapel naar ons kreeg ik als antwoord dat dit nog wel eens een staartje kan krijgen. Daar wij op voorhand op de hoogte zijn dat deze dus te dicht op onze erfgrens geplaatst zijn en dus de brandveiligheid in het geding brengen. Dit zou dan dus betekenen dat wij bij brandschade minder tot niets uitgekeerd krijgen.

Ben erg benieuwd wat ik hier mee kan en welke rechten ik heb?

Ik hoor graag meningen! Alvast bedankt!

Groetjes Wendy

31400 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 9, 2019 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin antwoord van uw woonverzekeraar. Kan mij haast niet voorstellen dat dat werkelijk hun antwoord was. En die 50 centimeter heeft helemaal niets met brandveiligheid van doen.

Dakkapellen aan de voorzijde moeten standaard weer meer van de erfgrens blijven. Denkt u dat het daar anders brandgevaarlijker zou zijn?

In sommige gemeenten mogen de dakkapellen over de hele breedte doorlopen.

Daarnaast hebben verschillende gemeenten ook nog hun verschillende voorschriften.

Maar u kunt bij de gemeente aangeven dat de dakkapel van de buren niet aan de gemeentelijke voorschriften voldoet.

tenormin
door tenormin May 9, 2019 om 20:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als TS dat doet voorzie ik een gevalletje Rijdende Rechter. ;-)

tijger1
door tijger1 May 9, 2019 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

lol

We
door WendyW May 9, 2019 om 20:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

https://brandveiliggebouw.nu/vragen/item/waar-moet-ik-rekening-mee-houden-als-ik-vergunningvrij-ga-bouwen

Ik ben van mening dat er weinig over te vinden is.
Als de dakkapel volgens richtlijnen van de overheid geplaatst zou zijn zou er geen vergunning nodig zijn. Echter is de dakkapel aan beide zijde 40 cm te breed en voor deze afmeting hadden de buren een vergunning moeten aanvragen. Is niet gebeurd.
Zowel het bedrijf die onze dakkapellen plaatst als de woonverzekering geven aan dat de afstand van 0.50 plichtig is ivm onder andere brandveiligheid waardoor de brandoverslag vertraagd wordt.

Of het nou wel of geen onzin is in de ogen van andere maakt mij op dit moment eigenlijk weinig uit. Ik ben gewoon zoekende naar bewijs waarin wel of niet aangegeven staat dat dit voor problemen kan zorgen.

tijger1
door tijger1 May 9, 2019 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gaat  u toch naar de gemeente? Of bel bouw woningtoezicht. .

Misschien is die dakkapel van de buren aan de binnenzijde van extra brandwerend materiaal gemaakt,

We
door WendyW May 9, 2019 om 21:00
1 Antwoorden / 2 Vragen

Is deze pagina er niet om vragen te stellen? Gemeente is het al aan het uitzoeken. Maar ik ben gewoon benieuwd of meer mensen ervaringen hiermee hebben. Blijkbaar mag dit niet?

tenormin
door tenormin May 9, 2019 om 21:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Wendyw, natuurlijk is deze site om vragen te stellen. U krijgt immers ook antwoord.
Maar het klopt inderdaad dat er bij de ene Gemeente andere voorwaarden zijn dan bij de andere. Iets anders dan: heeft u het met de buren besproken? En hun reactie op uw vraag? Stel dat ze buiten "de wet" hebben gebouwd: zou betekenen dat ze een en ander wat moeten inkorten: met andere woorden: denk dat niemand daar blij van wordt.

We
door WendyW May 9, 2019 om 21:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat de dakkapel te groot is ziet een blinde zelfs.
Daar hoef ik geen vragen voor te stellen aan mijn buren.
Dat die te groot is maakt mij niet uit, dat ik hierdoor misschien niet verzekerd ben voor brandschade wel.
Dit is dus mijn vraag maar hier lijk ik om de een of andere reden geen antwoord op te kunnen krijgen van de mensen die reageren!

panter22
door panter22 May 9, 2019 om 21:45
6599 Antwoorden / Vragen

Bij de gemeente werken deskundigen die je  kunnen vertellen hoe het zit met de eisen mbt brandveiligheid.Mogelijk wordt advies gevraagd aan de brandweer.
Het is duidelijk dat de dakkapel niet zonder vergunning had mogen worden gebouwd.
Dat je met de gemeente contact op hebt genomen, daar komen de buren wel achter als de gemeente gaat handhaven en de dakkapel  gewijzigd moet worden. Of er kan alsnog een vergunning worden aangevraagd.
Want dat is het resultaat van jouw contact met de gemeente. De gemeente zal hier iets mee doen.Dat het jou persoonlijk niet uitmaakt, doet er niet toe. Het balletje is nu gaan rollen.
Kijk ook eens naar deze info, m.n. vraag 42.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/Vragen?t=%2BBouwwerk:Dakkapel

jhogaarts
door jhogaarts May 10, 2019 om 17:15
101 Antwoorden / 1 Vragen

In onze vorige woning waren aan de voorzijde de dakkapellen ook gekoppeld met de buren.

panter22
door panter22 - May 9, 2019 om 20:30
6599 Antwoorden / Vragen

Vergunningvrij moet een dakkapel 50 cm van de erfgrens gebouwd worden. Met vergunning mag de afstand anders zijn, Info:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/07/20/dakkapellen

tijger1
door tijger1 - May 9, 2019 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vraagt toch wat u hiermee kan en welke recht u hebt? En daar krijgt u toch ook antwoord op? Er zijn algemene bouwvoorschriften en gemeentenhebben ook nog afwijkende.

Waar ik eerst woonde, moest de dakkapel 60 cm van de erfgrens blijven. Maar in een straat wilden zes bewoners, in ern rijtje van zes huizen een dakkapel, en die kregen toestemming om de dakkapellen gewoon door te laten lopen.

Misdchien hebben uw buren wel een vergunning.

We
door WendyW May 9, 2019 om 21:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,

Ik zei in mijn vorige reactie ook al dat de buren geen vergunning hebben terwijl dit wel had gemoeten.
Ik krijg zo het idee dat je niet leest en maar reageert om het reageren!

Bedankt voor je reactie maar ik kan hier helaas weinig mee! Het gaat mij namelijk nogmaals niet om het feit dat mijn buren een te grote dakkapel hebben maar het gaat mij om het feit dat ik door meerdere bedrijven te horen heb gekregen dat dit niet brandveilig is.

Maar ik sluit dit topic want schiet hier toch niets mee op.

tijger1
door tijger1 May 9, 2019 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt niets sluiten en dat niet brandveilig zijn is grote flauwekul.

Iv
door Ivo W May 10, 2019 om 16:03
730 Antwoorden / Vragen

@tijger: hoe weet je dat er niets mankeert aan de brandveiligheid?

Dakkapellen worden doorgaans grotendeels van brandbare materialen gemaakt (hout, kunststof gevelbekleding). Juist de brandveiligheid is één van de redenen dat men vergunningvrij niet tot op de erfgrens mag komen.

Met vergunning kan dat mogelijk wel, er worden dan strengere eisen aan de constructie gesteld om branddoorslag en overslag te voorkomen.

tijger1
door tijger1 May 10, 2019 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is het ding wel gemaakt van Trespa. Maar ja, aan de voorzijde van een woning moet men verder van de erfgrens afblijven. Daar is het blijkbaar nog veel brandgevaarlijker.

gerbera
door gerbera - May 9, 2019 om 22:17
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vindt het een vreemde uitspraak van uw verzekering. Dat de dakkapel dichter bij de erfgrens staat is iets waar u zelf niets aan kan doen. Zou de brand overslaan dan kan dat ook zonder dakkapel via het dak. De verzekering behoord dus gewoon te vergoeden en gaan dan zelf maar achter een eventuele vergoeding bij de verzekering van de buren als deze geen vergunning hebben. Met vergunning is het best mogelijk dat de dakkapel breder mag zijn en dan zou de verzekering dan ook niet uitbetalen?. Nogmaals het lijkt mij een vreemde redenering van uw verzekering.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2019 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van meerdere bedrijven hebt u gehoord dat uw verzekering bij brand bij de buren, als die doorslaat, niet betaalt? En wat voor meerdere bedrijven zijn dat dan?

Wellicht diezelfde als schoonsteenvegers die aan de deur komen en stellen dat als je geen briefje van de schoonsteenveger hebt dat je schoorsteen geveegd is, de verzekeraar volgens de polisvoorwaarden bij brand ook niet uitbetaald? Niet dat één schoorsteenveger zo’n polisvoorwaarde kan laten zien hoor.

U wordt in de maling genomen.

Engelse drop
door Engelse drop - May 10, 2019 om 14:10
63 Antwoorden / 5 Vragen

Als de verzekering niet betaald dan is de buurman verantwoordelijk.

Iv
door Ivo W May 10, 2019 om 16:05
730 Antwoorden / Vragen

Als de buurman verantwoordelijk en aansprakelijk is wegens overtredingen van de bouw regels, dan zal je eigen brandverzekering de schade aan gewoon vergoeden. En vervolgens de schade verhalen op de buurman.

Br
door Brons48 May 10, 2019 om 17:29
4 Antwoorden / 2 Vragen

Is dit niet een beetje kort door de bocht. Schade door derden toegebracht zul je veelal zelf civielrechterlijk op de veroorzaker moeten verhalen. De wettelijke aansprakelijkheid zal dan door jezelf aangetoond moeten worden, toch?

tijger1
door tijger1 May 10, 2019 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En daar hebben verzekeraars dus de knock for knock overeenkomsten voor. Die verhalen dat niet op elkaar.

Br
door Brons48 - May 10, 2019 om 16:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Een dakkapel kan vergunningsvrij worden aangebracht. Vergunningsvrij betekent niet dat er dan geen regels zijn. De voorschriften uit het Bouwbesluit moeten altijd gerespecteerd worden. Mogelijk een handhavingsverzoek bij de bevoegde instantie aanvragen.
https://www.dakkapel.net/vergunningsvrij/ geeft m.i. in een opslag de voorschriften met betrekking tot minimum/maximum afmeteingen en afstanden weer.

mo
door mof - May 10, 2019 om 17:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een aangetekende brief bij uw buren laat bezorgen met daarin de tekst dat wettelijk niet is toegestaan een dakkapel zodanig te bouwen en dat u daaruit voortvloeiende schade zal verhalen, dan bent u in principe klaar. Dan kunt u brandschade door overslag bij de buren claimen.
tevens zou ik bezwaarmaken bij de gemeente danwel de woningbouwvereniging, vereniging van huiseigenaren oid.
als dit wettelijk niet mag dan hebben uw buren gewoon pech.

an
door annie van es - May 10, 2019 om 20:36
53 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb sinds een aantal jaren een dakkapel over de volle breedte van het dak, maar 50 cm. moet vrij blijven. Dit is overal zo volgens de leverancier. Vergunning heb je hier ook niet voor nodig

fr
door frankve - May 10, 2019 om 22:15
36 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien dat de buren iets te ver zijn gegaan, maar in plaats van klagen en problemen zoeken zou ik er juist gebruik van maken.

Je kan dan de dakkapel door laten lopen (zodat het één grote wordt over de volle breedte).
Brandverzekering staat hier los van. Het gaat erom of de scheiding tussen beiden voldoende brandwerend is.

De buren moeten het hier natuurlijk wel mee eens zijn, maar aangezien ze zelf te ver zijn gegaan en met deze regels weer binnen de regels blijven zullen ze vermoedelijk geen bezwaar hebben :)

Door de dakkapel door te laten lopen, heeft voor jullie het voordeel dat je aan binnenzijde geen schuin deel krijgt waar je tegenaan kijkt, maar kan de binnenmuur mooi recht doorlopen tot aan het plafond.

gerbera
door gerbera May 10, 2019 om 22:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Is een leuk idee maar dan moeten ze over de erfgrens en dat mag dus niet.

panter22
door panter22 May 11, 2019 om 08:11
6599 Antwoorden / Vragen

Aan elke kant 10 cm van de erfgrens een dakkapel met geluidsisolerend en brandwerend materiaal er tussen, zou misschien een oplossing zijn. In onze gemeente heb je wel meer aaneensluitende dakkapellen.
Maar daar is een vergunning voor nodig.
Het eerste wat ts moet doen is praten met de buren. Maar dat durft ze niet.

avhelvoort
door avhelvoort - May 12, 2019 om 18:56
82 Antwoorden / 1 Vragen

@topicstarter,

Is het misschien zo dat je de bedrijven en vooral de verzekering de woorden in de mond hebt gelegd.
Als ik tegen het zou zeggen zoals in de openingspost geloof ik ook dat ik een positief antwoord krijg, dus dat ze inderdaad zeggen dat het niet mag ivm de brand, dit om hun zelf in te dekken.