Pr
door Prospero2021 Mar 23, 2021 om 12:38
Geldzaken & recht

Datalek dpg media ticketcounter

Op 2 maart heeft DPG Media een melding gemaakt bij haar klanten naar aanleiding van een belangrijke datalek waarbij - volgens hun melding - door grove onoplettendheid de privégegevens van de klanten van Ticketcounter in de handen van malafide partijen is gekomen. Dit is best een ernstige overtreding van de AVG wetgeving waardoor een heleboel mensen nu in aanraking komen met phishing, ongewenste telefoontjes enz. Heeft iemand ervaring met dit soort situaties en is het zinnig om DPG Media aansprakelijk te stellen voor de schade die het veroorzaakt heeft? En zo ja, hoe gaat dat in het werk?

5220 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2021 om 12:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is je schade dan?

Donuts
door Donuts - Mar 23, 2021 om 13:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage]

Hoe denkt u te kunnen bewijzen dat toename van phishing of vervelende telefoontjes daaraan te wijten valt?

mi
door miennaamishaaz - Mar 23, 2021 om 13:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

op de volgende site kan je zien of je Email is gelekt samen met mogelijke wachtwoorden en andere gegevens

https://haveibeenpwned.com/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2021 om 16:02
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Ik leid uit uw vraag af dat u deze, zeer gemakkelijk te vinden,  informatie niet kent https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/beveiliging/meldplicht-datalekken en bijv. ook deze

(met in ieder geval de opmerking dat waar u stelt schade te hebben door de het lek die schade ook moet kunnen aantonen, wilt u enig recht krijgen op schadeloosstelling)

Gevolgen bij niet-melden

  • Het melden van een datalek leidt niet automatisch tot een boete of andere sanctie.
  • Juist het niet-melden levert een (extra zware) boete op, als het datalek uitkomt.
  • Het is de vraag of men van werknemers überhaupt kan eisen dat zij een datalek geheimhouden. ...
  • Het verhullen van een datalek voorkomt in eerste instantie publieke aandacht. ...

Meer items...

www.justitia.nl/privacy/datalekken

sw
door swat1500 - Mar 23, 2021 om 19:07
3851 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard kunt u een schadevergoeding eisen als u aantoonbaar schade hebt geleden. U dient dit te bewijzen.
U kunt ticket counter per aangetekende brief aansprakelijk stellen en eisen de aangetoonde geleden schade vergoed te krijgen.

koekeloer
door koekeloer - Mar 24, 2021 om 13:29
562 Antwoorden / 19 Vragen

U heeft wel een punt vind ik. De AVG is er niet voor niets en als een bedrijf dit niet goed implementeert zou er volgens mij een soort van strafmaatregel moeten zijn. Als het elke keer maar blijft bij het melden heeft deze wet helemaal geen zin.

No
door Noa44evan! Mar 29, 2021 om 19:31
Antwoorden / 1 Vragen

Naief, geloofd u ook nog in de "wet". De wet is alleen voor de elite,rijken, die bepalen alles. En waar euro's dollars enz. de belangen zijn, spelen ze gezamenlijk onder een hoedje. Dus niet alleen hier maar met alles,verzekeringen banken gezondheid en de arme drommel ook nog de euro's stelen. Dus geloof dit maar!!

mo
door mof - Mar 24, 2021 om 13:48
3620 Antwoorden / 3 Vragen

DPG media is zeker aansprakelijk te stellen. U heeft met dat bedrijf een overeenkomst waarbij zij uw gegevens beheren. Dat moeten zij verantwoord doen. Hoe en met wie ze daarvoor in zee gaan is niet uw probleem. Ze zijn biet schuldig aan het datalek, maar dragen wel verantwoordelijkheid voor uw gegevens.

zie het maar eens zo: u brengt een zak geld naar de bank die zij zullen beheren, de bank wordt overvallen en uw geld gestolen, toch is de bank aansprakelijk voor het verlies van uw geld. Dit gaat met uw peraoonsgegevens net zo.

u moet wel aantoonbare schade hebben ondervonden om adh van aansprakelijkheid ook financiele vergoeding te ontvangen. Die schade moet wel buiten uw schuld zijn ontstaan. Als u in een phishing mail bent getrapt dan ligt het bojvoorbeeld wel aan de toonzetting van de mail, had u kunnen zien dat het nep was?

mo
door mof - Mar 26, 2021 om 14:15
3620 Antwoorden / 3 Vragen
aurora1
door aurora1 - Mar 27, 2021 om 00:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welke schade heeft u en is die te bewijzen?