jo
door jodasoft Dec 8, 2010 om 18:20
Geldzaken & recht

Declaratie tandarts

Bij de ingang van de praktijk van mijn tandarts hangt altijd een verzoek om medicijngebruik en/of verandering hiervan te melden bij de tandarts.
Dat heb ik gedaan, ik krijg ook nog een vragenlijst mee, of ik die even wil invullen. Uiteraard doe ik dat.
Na een paar weken krijg ik van mijn zorgverzekeraar
Menzis een rekening van €19,75 wegens het
" vastleggen van medische gegevens" dit heeft mijn tandarts gedeclareerd en wordt ook nog aan hem vergoed door mijn zorgverzekeraar.Voor mij is dit onbegrijpelijk.
Graag een reactie hierop en kunnen jullie hier iets mee
Met vriendelijke groet
J.D.Seelt
Ede

5934 21 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Dec 9, 2010 om 09:38
439 Antwoorden / 47 Vragen

Fijne tandarts heb je. Ik zou zeggen zoek een andere tandarts. Dat Menzis deze kosten aan de tandarts betaald, komt omdat zorgverzekeraars in principe gewoon de declaratie's van de tandartsen vergoeden. Zij kunnen niet beoordelen of een declaratie wel of niet rechtmatig is. Maar omdat deze declaratie niet in de vergoedingenlijst staat, wordt het bedrag door Menzis weer bij jou in rekening gebracht.

birdies
door birdies - Dec 9, 2010 om 10:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Onder bepaalde voorwaarden mag een tandarts dit in rekening brengen:

Code 22 Schriftelijke medische anamnese 19,47 euro:
Uitsluitend te berekenen indien anamnese vereist is na het stellen van de routinevragen betreffende de gezondheidstoestand van de patiënt. Inclusief bespreking met de patiënt en zonodig overleg met zorgaanbieder, zijnde huisarts of specialist.

fa
door fa - Dec 10, 2010 om 13:45
107 Antwoorden / 53 Vragen

Komt die tandarts soms uit veenendaal.??
Zal geen namen noemen maar die had er ook een handje van.
Ben nu over gestapt

simon55
door simon55 - Dec 10, 2010 om 13:55
1556 Antwoorden / 5 Vragen

ik zou zeggen zoek lekker n andere tandarts die van jou is echt leip

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2010 om 14:06
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat mogen tandartsen doen. Voorbeeld: ik heb bij mijn verzekering hogere tandartsverzekering aangevraagd. Heb de papieren van verzekering ontvangen. Tandarts moet dan invullen of hij komende 2 jaar hogere kosten verwacht. Zijn "bijdrage aan invulformulier" is € 25.90. Ik kan die verzekering NIET krijgen want er staan mij minstens 6 kronen te wachten in 2011 van ca. € 700 per stuk. Dat is dus met recht KASSA voor de tandarts. Ik ben maar verzekerd voor € 500.

simon55
door simon55 - Dec 10, 2010 om 14:22
1556 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb gewoon n standaard basis verzekering plus daarbij aanvullend ,heb drie jaar terug implantaten laten zetten en moest ik inclusief complete prothese € 180 betalen had ik nou simpel n normale prothese genomen kost dat € 220 terwijl de behandeling van implantaten € 7125 voor t ziekenfonds kost

gallito
door gallito - Dec 10, 2010 om 14:31
480 Antwoorden / 66 Vragen

Het kan nog gekker, mijn tandarts stuurde een rekening voor het beantwoorden van een e-mail, terwijl hij een behandeling op de rekening declareerde.

Omdat ik altijd eerst de rekening krijg toegestuurd, die ik dan vervolgens indien bij mijn verzekering ben ik niet van plan dit te betalen.

Na mijn laatste bezoek zei hij nog letterlijk tegen mij; als je vragen hebt mail je me maar. Zo lust ik nog wel een.

defries
door defries - Dec 10, 2010 om 14:53
69 Antwoorden / 0 Vragen

En dan nog verbaasd zijn, dat de 'zorg' zo uit de hand gelopen is.....................

simon55
door simon55 - Dec 10, 2010 om 15:20
1556 Antwoorden / 5 Vragen

lijkt me leuk om assistent van de tandarts te zijn,zou ik me de hele dag scheel lopen mailen,wat n leipe artsen lopen hier op deze aardbol rond

simon55
door simon55 - Dec 10, 2010 om 15:22
1556 Antwoorden / 5 Vragen

sterker ik zet m n vrachtwagen aan de kant en ga meteen n studie tandarts doen

du
door dusjka44 - Dec 10, 2010 om 16:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ook leuk :-(, ik heb een klikgebit en een bovenprothese. Na een contole onderzoek bleek de tandarts ook een gebitsreiniging had gedeclareerd. Deze was duurder dan de gewone controle. Buiten het feit dat ik binnen 5 min. weer buiten stond heb ik geen tanden meer in me mond, dus hoezo gebitsreiniging? Ik heb met succes bezwaar aangetekend bij de maatschappij die de declaraties verstuurd.

hu
door hubbersg - Dec 10, 2010 om 16:30
13 Antwoorden / 0 Vragen

De laatste tijd blijkt uit allerlei informatie dat tandartsen artsen en specialisten als declaratie-hobbyisten alles declareren [soms zelfs kosten die ze niet werkelijk gemaakt hebben] wat aannemelijk is, maar dat net niet op fraude lijkt,dus kun je er vanuit gaan dat de hedendaagse zorg voor een heel groot deel van de uitgaven van zorgfondsen uit diefstal bestaat.Uiteraard wordt er ook door ziekenfonds verzekerden onterecht gedeclareerd.
Ik zelf krijg van het ziekenfonds allen een briefje waar de prijs op staat die ikzelf[eigen risico] moet betalen maar niet exact wat ze daar voor gedaan hebben.dus is het voor de verzekerde die het moeten betalen ook moeien te controleren.

jo
door johannes1 - Dec 10, 2010 om 17:56
63 Antwoorden / 53 Vragen

ook wij kregen te maken met kosten die de tandarts in rekening bracht toen we onze bsn-gegevens moesten laten verifiëren.
het was een bedrag van [meen ik] € 2,50 per persoon.
toen ik er over reclameerde kreeg ik als antwoord, dat zij dat in rekening mochte n brengen.
ja, ALS die verzekeringsmaatschappijen dát tolereren, - en dat is helaas het geval - , dan is toch het hek van de dam.
MAAR : ze zijn allemaal precies eendere.
Uroloog zegt : we ziten nu ruim jaar na datum, dus je hoeft bij mij niet meer ter controle te komen; krijg ca 9 mnd later toch oproep ; ga in ziekenhuis langs om te vragen of ik soms weer eerst bloed moet laten prikken en met volle blaas komen; neen niet nodig; staat alleen op : controle !!
ben bij kno-arts geweest om keel te laten bekijken; zegt : zaak in orde, niets aan de hand; laat me toch nog een keer komen.
en zo kunnen we doorgaan.
Beter Horen declareerde 2 x fm-zender om geluid van tv/radio te kunnen horen; gewoon door ziektekst verz. betaald !! bij toeval ontdekt.

le
door leoborgers - Dec 10, 2010 om 19:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nederlandse tandartsen zijn vreselijk duur. Als je veel kronen of een brug nodig hebt moet je naar Hongarije op vacantie gaan in de buurt van een goede tandarts die gespecialiseerd is in het behandelen van buitenlanders. Die rekenen 30% van de prijs die een nederlandse tandarts vraagt. En is twee weken is je hele behandeling rond. Ik zelf heb er heel goede ervaringen mee.

pi
door piet limburg - Dec 10, 2010 om 23:20
233 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is er toch mis met die tandarts.Bij hem moet ook brood op de plank.
Als MENZIS de declaratie honoreert is er toch niets aan de hand.Moet MENZIS de tandarts maar controleren.
Bij een notaris loopt de teller al als je op zijn deurbel duwt.En zijn vette rekeningen moet je ook nog zelf betalen.
Arme tandarts.

groeten van Piet.

gallito
door gallito - Dec 10, 2010 om 23:46
480 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=jodasoft schreef op woensdag 8 dec 2010, 18:20]Na een paar weken krijg ik van mijn zorgverzekeraar
Menzis een rekening van €19,75 wegens het
" vastleggen van medische gegevens" dit heeft mijn tandarts gedeclareerd en wordt ook nog aan hem vergoed door mijn zorgverzekeraar.
J.D.Seelt
Ede
@pietvoncken
Als u goed leest honoreert Menzis de declaratie niet aan t.s. Deze valt niet onder de tandartsvergoeding. Dus moeten zij de €19,75 zelf betalen. Beetje overtrokken voor het invullen van een vragenlijst.

pi
door piet limburg - Dec 11, 2010 om 00:03
233 Antwoorden / 15 Vragen

gallito,

Als ik het goed lees heeft de zorgverzekeraar het bedrag WEL aan de tandarts vergoedt.Alleen moet judasoft zijn eigen deel van de rekening (meestal 25%) zelf betalen aan de zorgverzekeraar.(tandarts)
In ieder geval staat er duidelijk dat het aan ,,hem'' vergoedt wordt door de zorgverzekeraar.Of lees ik dat niet goed.

Groeten van Piet.

börgemeister
door börgemeister - Dec 11, 2010 om 02:51
506 Antwoorden / 25 Vragen

Bij mijn tandarts heeft de tandartsassistente dit gratis geregistreerd.

Heet uw tandarts toevalleig: Dagobert Duck of Geldwolf?

ja
door janboerfluit - Dec 11, 2010 om 10:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Als je dit allemaal leest kan ik me bepaalde verontwaardiging wel voorstellen.
MAAR je moet de zaken wel in verhouding bekijken, hoe komt dit nu eigenlijk.
De overheid heeft enkele jaren geleden “de zorg” verkwanseld aan de “zorgverzekeraar”. Er zijn allerlei schijnbeloftes gedaan en de overheid wast sindsdien de handen in onschuld. Wat er nu allemaal gebeurt? Das haben sie (iedere “blinde” kon je dit voorspellen, maar goed) nicht gewusst!
De zorgverzekeraar had al een reputatie op het gebied van manipuleren en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig MAFFIA-bedrijf, niet in het minst gesteund door de NZA, een door de overheid gefinancieerde staatspolitie die het er om te doen is het vooral de zorgverzekeringsmaffia naar de zin te maken door zorgverleners “uit te knijpen”.
De zorgverzekeringsmaffia zet zorgverleners zodanig onder druk dat die zorgverleners “tig” uren per maand VOOR NIETS allerlei onzinnige administratieve taken moet verrichten. Er dienen cijfers/getallen te worden gegenereerd waarmee de zorgverzekeringsmaffia in een later stadium weer verder kan gaan met manipuleren. Gaan jullie “tig” uur voor niets werken? NEE, en gelijk heb je. Deze “prostitueringsverplichting” Is een grof schandaal! Dus wanneer een zorgverlener de kans heeft om (eens) iets te declareren? Niet meteen veroordelen, probeer de zaken ook van een andere kant te bekijken!

he
door henna50 - Dec 11, 2010 om 21:58
9 Antwoorden / 7 Vragen

In 2008 een andere woonplaats, dus een andere tandarts. Eerste periodiek preventief onderzoek 19,10 euro + schriftelijke medische anamnese 19,10 euro.
In 2009 3 minuten controle 19,50 euro. Dit jaar ben ik niet bij hem geweest.
Ik ga 2x per jaar naar de mondhygieniste, is ook duur 53,80 per keer, maar zij maakt tenminste mijn gebit goed schoon. Verder zorg ik zelf goed voor mijn gebit en let op mijn voeding, rook niet. Ik heb geen aanvullende tandartsverzekering en heb mijn eigen risico verhoogd om mijn premie te verlagen. Verder leg ik wat geld opzij. Ik hoor net op het nieuws dat er onnodig veel operaties worden gedaan.
Kassa voor de heren medici en de premies gaan maar omhoog. Ik ben er flauw van. Oneerlijk allemaal. Dus zorg goed voor jezelf!

ja
door janboerfluit - Dec 18, 2010 om 10:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoor net op het nieuws dat er onnodig veel operaties worden gedaan.
Kassa voor de heren medici en de premies gaan maar omhoog. Ik ben er flauw van. Oneerlijk allemaal. Dus zorg goed voor jezelf!
Beste H,
"Onnodige" operaties?
Er wordt niet gekeken/gevraagd naar de reden van de operatie maar alleen maar naar cijfertjes. Wanneer ergens meer dan "het gemiddelde" wordt geopereerd dan suggereert de zorgverzekeringsmaffia onmiddellijk dat dat dan onnodig is.
Een schandalige vorm van manipulatie door "de zorgverzekeringsmaffia"!
En zoals bekend heeft de maffia ook in Nederland vrij spel!