keesenmar
door keesenmar Jan 28, 2019 om 15:37
Geldzaken & recht

Declaratie van ziekenhuis in het jaar na behandeling inhouden van EB

Kan de ziekenkostenverzekering een behandeling door een specialist, die geheel is afgewerkt in 2018, verrekenen met de Eigen Bijdrage van 2019? En als dat mogelijk is, hoe gaat het dan wanneer ik in januari ben over gestapt naar een nieuwe verzekeraar?

1228 5 Rapporteer

aadjepiraatje
door aadjepiraatje - Jan 28, 2019 om 15:46
7 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan zelfs tot 5 (VIJF) jaar na be behandelijng. Afhankelijk van het indienen van de declaratie door de specialist. Overstappen naar een andere zorgverzekeraar is hierop niet van invloed.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 28, 2019 om 15:53
16860 Antwoorden / 202 Vragen

??? Als een behandeling geheel is afgerond in 2018 behoort de nota naar de verzekeraar te gaan als toenb aan de orde en valt de verrekening niet in het eigen risico van 2019. (Dat geldt zelf als pas na 4 jaar een declaratie zou worden ingediend aangezien de behandelaar dan alleen op de hoogte is van de verzekeraar die toen aan de orde was.

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2019 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En is die rekening in 2018 ontvangen? En is de DBC in 2018 afgesloten? Of heb je die pas binnengekregen?

Een DBC blijft maximaal 120 dagen openstaan. Voor poliklinische niet-operatieve behandelingen is de looptijd 90 dagen. Dit geldt echter alleen voor het eerste traject voor een nieuwe zorgvraag. Alle vervolgtrajecten (poliklinisch en niet-operatief) hebben een looptijd van 120 dagen.

Als de behandeling volledig is afgerond (dus na de laatste controle), zal het ziekenhuis de factuur opmaken en de nota naar de zorgverzekeraar versturen. In sommige gevallen wordt de rekening naar de patiënt gestuurd.

Voor bepaalde dure medicijnen en behandelingen komt het wel eens voor dat de kosten direct na behandeling worden gedeclareerd.

Hier lees je hoe het eigen risico werkt in combinatie met een DBC.
(Bron)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2019 om 15:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als u een klacht heeft waarvoor u geen naar uw mening terecht antwoord krijgt van uw verzekeraar dan:  info@skgz.nl  (Mail to) Geschillen ziektekosten of  http://www.skgz.nl

N
aar mijn mening is dit niet correct, ook als is de declaratievan de specialist  na 31 december 2018 ingediend.

De rekening/declaratie dient naar de vorige verzekeraar te gaan en dat betekent dat mogelijk de specialist resp. de administratie van de specialist een fout heeft gemaakt. Doe daar dan eerst navraag.

Ra
door RamboRocky - Jan 28, 2019 om 16:00
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is dat wel mogelijk, het is een heel ingewikkeld systeem met zorginkoop etc. waar niet echt rekening gehouden is met klanten/patienten. Het systeem met de betalingen en verrekening is opgezet voor en door mensen die in de zorg werken.

Er was onlangs een item hierover bij Radar, zie Gemaakte zorgkosten in 2018 moeten betalen over 2017, mag dat?

ro
door ron503 - Jan 28, 2019 om 16:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik uw vraag lees is er nog niets in rekening gebracht en heeft u de nota van de eigen kosten over de zorg in 2018 nog niet ontvangen. Als dat juist is en de behandeling is 2018 gesloten kunt u nog een nota van de voormalige zorgverzekeraar ontvangen.