li
door littljojo Dec 20, 2015 om 14:10
Geldzaken & recht

Derving huurgenot

Wij hebben sinds drie maanden minder huurgenot. Wij hebben last van geur overlast, sigaretten rook en etensluchten komen vanuit het complex onze gang binnen. Ontzettend vies.

Mogen wij voor de tijd dat wij derving huurgenot hebben huur restitutie vragen?

Mijn man is namelijk erg astmatisch en kan bijna niet leven in deze situatie.

Kan je aan de hand hiervan je jaar contract laten ontbinden?

11949 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2015 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, voor die "schade" (welke schade) kunt u geen huur restitutie vragen.

En die etensluchten komen uw gang binnen? Doe de deur dicht. En laat de afzuiging eens nakijken.

En een jaarcontract voor de huur?

li
door littljojo - Dec 20, 2015 om 14:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er is genoeg schade. Kunt u niet lezen? Lichamelijke schade aan mijn man. Lekker makkelijk gezegd doe de deur dicht? U heeft dit blijkbaar nog niet eerder meegemaakt. Als je als huurder een vrije sector woning huurt moet je optimaal kunnen genieten van de woning, dat de buren onder ons roken als een ketter mag voor onze geen geur overlast leveren. Dus de deur dicht doen, is een te simpel antwoord.

li
door littljojo - Dec 20, 2015 om 14:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

derving huurgenot, daar willen wij huur restitutie voor. Wij betalen een hoop geld voor een woning die niet optimaal in orde is.

hansje klein
door hansje klein - Dec 20, 2015 om 14:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De astma gaat met een huurrestitutie niet weg.....

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2015 om 14:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een astmapatiënt krijgt geen last door alleen de GEUR van sigaretten rook!

li
door littljojo - Dec 20, 2015 om 14:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Oh nee? en dat weet u ZEKER! Toch heeft mijn parter er last van! Als u niet met antwoorden komt zeg ik bij deze REAGEER niet meer!

Cookies
door Cookies Dec 20, 2015 om 14:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat weet ik zeker! Bovendien bepaalt niet u wie er reageert en hoe er gereageerd wordt! Veel plezier in je woning! Het antwoord is overigens al lang gegeven!

le
door leenpres Dec 21, 2015 om 12:33
79 Antwoorden / 7 Vragen

U kunt de huur warschijnlijk niet betalen .En loop daarom te zeuren. Bij mij rijden auto,s voorbij die hoor ik ook dus

li
door littljojo - Dec 20, 2015 om 14:23
6 Antwoorden / 1 Vragen

Luister goed mensen, ik stel hier een vraag. Ik hoef geen bijdehante opmerkingen of het wel of niet kan. Dit is mijn probleem, kom met antwoorden of reageer lekker niet.

crewmember
door crewmember Dec 21, 2015 om 14:07
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Luister goed LITTLJOJO.  Dit is niet jouw forum dus jij hebt helemaal niks te eisen.  Als het antwoord op jouw vraag je niet aanstaat is dat jouw probleem.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2015 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

li
DOOR LITTLJOJO - 20 DEC 2015 OM 14:17
ANTWOORDEN / VRAGEN

Er is genoeg schade. Kunt u niet lezen? Lichamelijke schade aan mijn man. Lekker makkelijk gezegd doe de deur dicht? U heeft dit blijkbaar nog niet eerder meegemaakt. Als je als huurder een vrije sector woning huurt moet je optimaal kunnen genieten van de woning, dat de buren onder ons roken als een ketter mag voor onze geen geur overlast leveren. Dus de deur dicht doen, is een te simpel antwoord.

Ik kan zeker lezen.
Dus omdat het een vrije sector woning is zou u meer rechten hebben? Dat zullen die buren onder u dan ook wel vinden.
Van rare etensluchten en de geur van sigarettenrook krijgt men geen lichamelijke schade. Maar u mag van mij de deur naar de gang openlaten hoor.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2015 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u, dit is een openbaar forum waar mensen vragen kunnen stellen.

Maar de vragenstellers kunnen niet bepalen wie antwoordt en op welke manier er geantwoord wordt.

En als de huur verlaagd zou worden, heeft uw man geen last meer van de luchtjes? Wonderlijk.

li
door littljojo - Dec 20, 2015 om 14:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Luister eens goed TIJGER. Ik stel hier een vraag, dat u komt met bijdehante opmerking wilt zeggen dat u of niks te doen heeft in uw leven of uw mond niet durft open te trekken in het 'echte' leven. Of ik mijn deur wel of niet open heb naar de gang mag niet baten! Ik hoor GEEN geur overlast te ondervinden van de BUREN of wie dan ook. Dat heeft niks te maken met een vrije sector woning of een sociale huurwoning waar u in woont zoals ik begrijp uit uw reactie. Mocht u het antwoord niet weten hou dan lekker uw vingers van het toetsenbord en ga iets anders doen.

Cookies
door Cookies Dec 20, 2015 om 14:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, alle beantwoorders wonen inderdaad in een krotje op de hei (geen last van sigarettenrook, da's een voordeel).

li
door littljojo Dec 20, 2015 om 14:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dom Mens!

Cookies
door Cookies Dec 20, 2015 om 14:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van boven bont, van onder stront, was een (wijs) gezegde van mijn oma voor mensen zoals jij!

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2015 om 14:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lost huur restitutie de lichamelijke klachten van uw man op dan?

li
door littljojo - Dec 20, 2015 om 14:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het erg frappant dat iedereen zich bekommert om de astma van mijn man terwijl mijn vraagstelling duidelijk anders is! Vraag ik huurrestitutie omdat mijn man astma heeft of omdat ik last heb van geur overlast? Duidelijk kennen jullie het verschil niet.

Cookies
door Cookies Dec 20, 2015 om 14:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wij kennen het verschil wel, maar JIJ blijkbaar niet! Als het niks met die astma te maken heeft, moet je dat er niet bij slepen! Dat noemen we hier een k-smoes! Schakel je rechtsbijstandsverzekering in, zou ik zeggen.

li
door littljojo Dec 20, 2015 om 14:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens aan mevrouw komt toch nog met een goed antwoord. Dat zijn antwoorden waar ik op zit te wachten en niet op die rompslomp eromheen!

getty
door getty - Dec 20, 2015 om 14:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt nooit eenzijdig uw huur verlagen. Dan krijgt u zeker een deurwaarder aan uw broek.
Heeft u de klacht gemeld bij de verhuurder? Wat zei hij?  Wat is volgens u de oorzaak van de klachten?
Het enige officiele is, nadat u eerst schriftelijk hebt geklaagd bij de verhuurder, is een procedure bij de huurcommissie starten. Maar dit kan alleen als de overlast te wijten is aan een onderhoudsgebrek. Is dit niet het geval kunt u niet zoveel.
Heeft u de verhuurder al gevraagd of hij akkoord gaat met een voortijdige stopzetting van het huurcontract? kan me namelijk voorstellen dat hij ook niet zit te wachten op voortdurend klagende huurders. Dus of ga naar de huurcommissie of ga in gesprek met de verhuurder.
Komt er niets uit, dan kunt u niet veel ben ik bang.

runet1
door runet1 Dec 20, 2015 om 17:37
12 Antwoorden / 0 Vragen

U mag inderdaad de huur verlagen, de buren uit de woning laten zetten en verder gaan met uw leven.
nu heeft U het antwoord wat U graag wil horen. succes ermee.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2015 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

TOON REACTIES (1)Luister eens goed TIJGER. Ik stel hier een vraag, dat u komt met bijdehante opmerking wilt zeggen dat u of niks te doen heeft in uw leven of uw mond niet durft open te trekken in het 'echte' leven. Of ik mijn deur wel of niet open heb naar de gang mag niet baten! Ik hoor GEEN geur overlast te ondervinden van de BUREN of wie dan ook. Dat heeft niks te maken met een vrije sector woning of een sociale huurwoning waar u in woont zoals ik begrijp uit uw reactie. Mocht u het antwoord niet weten hou dan lekker uw vingers van het toetsenbord en ga iets anders doen.

Als u alleen maar reacties wilt waarin u beklaagd wordt of die u groot gelijk geven, dan bent u hier aan het verkeerde adres. U haalde de term "vrije sector woning" aan, alsof u dat meer rechten zou geven, dan een sociale huurwoning. Voor uw informatie, niet dat dat er verder toe doet, ik woon al meer dan 40 jaar in mijn EIGEN woning.

U kunt beter contact opnemen met bijvoorbeeld een advocaat en daar uw geld verspillen aan een kwestie waarin u geen poot hebt om op te staan, dan hier een vraag te stellen waarop u geen antwoord wilt hebben.  Of trek uw mond open tegen de buren, zij zullen u vierkant uitlachen en adviseren de deur dicht te doen,

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2015 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach, het gaat dus niet over de astma van uw man en dat hij bijna niet kan leven in die situatie.

Dat verandert de zaak.:-))

snah
door snah - Dec 20, 2015 om 14:59
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Restitutie aanvragen kan , maar ik denk niet dat u dat krijgt .
Het contract laten ontbinden zou kunnen maar dat hangt van de verhuurder en het contract af .

Waarom niet met de verhuurder tot een oplossing komen ? Het zou kunnen liggen aan de ventilatie misschien moet deze schoongemaakt worden .
Misschien heeft het astmafonds een oplossing en dan denk ik aan bv. een luchtfilter of een ionisator .

getty
door getty - Dec 20, 2015 om 15:00
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wil nog wel even een lans breken voor TS. Wij woonden jaren geleden in een flat met een afzuiging die niet goed werkte en hadden in onze douche constant een rookgeur hangen. Als je zelf niet rookt, is dit een bijzonder storende geur. Maar zogezegd bij ons was er sprake van een mankement die gemaakt is. Als dat bij u niet het geval is, is het erg lastig om van de verhuurder te verwachten dit op te lossen. U kunt bv ook uw buren op het balkon niet verbieden te roken (en u door hun rook last hebt omdat dat uw raam binnenwaait). Maar ik snap dat het erg vervelend is om een dergelijke geur in huis te hebben en zeker als dat niet uw eigen keuze is.

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2015 om 15:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@getty: ik begrijp best wel, dat sigarettenrook onaangenaam kan zijn voor niet-rokers. Maar haal er dan niet de astma bij van je man, want van geurtjes krijgt NIEMAND astma aanvallen.

ro
door ronny530 - Dec 20, 2015 om 15:25
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Wat u wil is andere buren beperken in hun woongenot omdat hun gedrag u niet aanstaat, gezien de reacties die u ventileerd ben ik zowiezo blij dat ik geen medebewoner van uw appartementen complex ben maar terzijde. Op basis van derving woongenot kunt u geen restitutie vragen want geen enkele verhuurder biedt een steriele woonomgeving aan. Blijkbaar komt de geur van een huurder op dezelfde etage en is het stadium van gesprek al gepasseerd want anders was het niet zover gekomen.

pi
door pieterwolters - Dec 20, 2015 om 15:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard heb je in deze situatie recht op 100% restitutie van de huur. Tevens dienen alle andere bewoners binnen een week het complex te verlaten. De verhuurder moet dan per direct het hele complex grondig reinigen.

Zo goed?

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2015 om 15:45
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U wilt antwoord op uw vragen; 1 u komt niet in aanmerking voor derving woongenot. 2 u kunt in overleg met de verhuurder het contract laten ontbinden indien deze daarmee akkoord gaat. En dan ? ja dan staat u op straat, geen last meer van die vieze luchtjes.
Laat mij raden, wat u ruikt is duidelijk géén hollandse pot en ze koken de hele dag door. Ook staan met een grote groep, ook de gehele dag, gezellig te roken in de hal. Ga met die mensen praten, wordt u misschien wel uitgenodigd voor de maaltijd. Wedden dat u het heerlijk vindt wat er gekookt is.

marita567
door marita567 Dec 20, 2015 om 16:22
1576 Antwoorden / 17 Vragen

ja dan staat u op straat, geen last meer van die vieze luchtjes , dat gaat ook niet want dan krijgt haar man een astma - aanval van de uitlaat van de auto`s .

sira
door sira - Dec 21, 2015 om 13:06
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Geachte mevrouw Littljojo,

Allereerst, alle leden op dit forum beantwoorden de vragen vrijwillig.

Ik veronderstel dat dit forum voor u de voordeligste manier is om aan een antwoord te komen. Blijkens uw reactie's moeten de antwoorden wel in uw straatje passen, maar indien de antwoorden u niet aanstaan, begin dan niet op de toon die u nu aanslaat (c'est le ton qui fait la musique). Ik adviseer u dan ook een advocaat in de hand te nemen, is voor u wellicht beter, èn wie weet?! Het kost wel wat meer, maar zij doen het héél graag voor u. Een tweede optie is een andere woning zoeken.

Uw beledigende antwoorden naar sommige forumleden getuigt van weinig of geen opvoeding.

Wimmi20 had hier vast wel een oplossing voor. Komop Wimmi, laat wat van je horen.

Cookies
door Cookies Dec 21, 2015 om 14:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......c'est le ton qui fait la musique....... Precies! Mevrouw heeft blijkbaar maar een miezerig dun laagje beschaving.

crewmember
door crewmember - Dec 21, 2015 om 14:08
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe komt die lucht precies binnen? Als u de voordeur openheeft of door ramen ofzo?  Hoe ziet de situatie eruit?

gerbera
door gerbera Dec 21, 2015 om 14:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ts geeft aan dat de vieze lucht uit het complex komt. Nu ga ik er van uit dat een complex uit meerdere woningen bestaat en dat van al die woningen de luchtjes in haar hal komen. In dat geval zouden tochtstrippen op de haldeur al een oplossing kunnen zijn. Ik denk echter dat hier wat anders speelt nml dat er 3 maanden geleden in haar buurt bewoners zijn gekomen die geen hollandse pot koken en dat ruikt natuurlijk anders dan boerenkool of spruitjes die overigens ook behoorlijk kunnen stinken tijdens de kook. En gelet op haar reacties wilde ze blijkbaar ff haar frustratie kwijt. Dat is dan gelukt want er komen, van haar kant, geen reacties meer op. Hebben de forumleden het blijkbaar toch goed gedaan.

hi
door hipppo - Dec 21, 2015 om 14:20
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp uit de vraag van TS dat zij verwacht dat de verhuurder ervoor zorgt dat er geen onaangename luchtjes in de gang te ruiken zijn. Vind ik wel terecht, zeker als er een flinke huur betaald moet worden. Rooklucht kan m.i. alleen waarneembaar zijn als er ook sprake is van tabaksrook, hetgeen voor astmalijders zeker hinder kan opleveren. Waar die vandaan komt, evenals de etensluchtjes, is nog niet duidelijk. Wel duidelijk is, dat er iets mankeert aan de luchtverversing. Zolang dat niet kenbaar is gemaakt aan de verhuurder kan deze ook geen actie ondernemen.
Vragen om restitutie van huur zal waarschijnlijk niet direct gehonoreerd worden, al kan je natuurlijk altijd eisen dat het euvel zeer snel verholpen wordt en zo niet, dan alsnog aankondigen minder huur te gaan betalen.

ki
door kimsalabim - Dec 21, 2015 om 14:46
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het antwoord eerder ligt in het onderhandelen met je medebewoner die de stankoverlast veroorzaakt, kijken of je daar wat kunt doen aan vermindering van de problemen, en inderdaad, bv afzuiging of iets dergelijks als een restitutie want dat zit er in deze niet in. Daar is het probleem niet groot genoeg voor. Ik snap dat het voor je partner wel een groot probleem is, maar voor je huurbaas waarschijnlijk niet.
Bovendien zou het wel fijn zijn als je de hulp die je hier geboden word op waarde zou schatten.

di
door digioma - Dec 21, 2015 om 15:00
646 Antwoorden / 29 Vragen

Mevrouw is kennelijk niet in staat op zinvolle reacties van de mensen die reageren zelf ook een zinvol antwoord te geven.
De sneer die zij uitdeelde naar "Tijger" was onbetamelijk, ongegrond en zeker onnodig.
Waarschijnlijk zoekt mevrouw nu haar gelijk elders...

re
door red1 - Dec 21, 2015 om 16:37
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, er zijn menssen die overal een slaatje uit willen slaan

wa
door walsum107 - Dec 21, 2015 om 23:00
54 Antwoorden / 0 Vragen

Praat met de mogelijke veroorzakers.Wellicht is er brgrip.

blok
door blok - Dec 24, 2015 om 15:00
79 Antwoorden / 8 Vragen

wat is de oorzaak van de onprettige geuren ?
want het is pas sinds 3 maanden zegt u.
weet u wat er sinds die tijd veranderd is ?

pintje
door pintje - Dec 24, 2015 om 21:17
48 Antwoorden / 25 Vragen

Pintje.

Zelfde vraag maar is het ook van toepassing als je een koop appartement hebt?

Pintje.

pintje
door pintje - Dec 24, 2015 om 21:35
48 Antwoorden / 25 Vragen

Beste mede panelleden, dit is een probleem die veel narigheid veroorzaakt.
Er zijn geen wetten die het verbieden van barbequen op het balkon, het roken van wiet in uw appartement is toegestaan.
Dat u last heeft van de houtkachel rook, en de peukenstank die uw slaapkamer binnen rollen, is geen reden tot huur.......... of als u de pech heeft dat u in een koopappartement woont, dan is uw woongenot naar de knoppen. Jammer dan, zegt de Wijkagent, ik kan niks doen.

Heeft u last van harde muziek, of slaande deuren dan is het overlast en is ingrijpen wettelijk mogelijk.
Wel zorgen dat u bewijs heeft uiteraard.

Er is wel een oplossing! Ga op de heide wonen. (advies van een huurder,die de last veroorzaakte.)

Pintje.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 25, 2015 om 01:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als dit zo erg Is dat uw man dergelijke klachten krijgt zult nergens in een stad meer kunnen wonen.  Er zal altijd overlast zijn waar dan ook.  Dat u in de vrije sector huurt maakt niet uit, het probleem ligt immers niet aan de woning. Derhalve kunt u het vergeten als het om de restitutie gaat.  U kunt mensen niet verbieden te koken en te roken omdat u man hier last van heeft.
Erg vervelend voor u maar vrijstaand wonen klinkt als de enige optie waar u dit uit kunt sluiten.
Diewilik