ma
door magnolia Sep 26, 2013 om 11:12
Geldzaken & recht

Deurwaarder Groeneweg & Partners

L.S.,
Ik heb mijn dochter aangeboden haar probleem aan het forum voor te leggen.
Zij heeft een oude schuld bij Telfort van 156,-- euro. De schuld dateert uit 2011. Iedere maand werd van haar uitkering geld ingehouden om deze schuld af te betalen.
Wie schetst haar verbazing wanneer ze een paar dagen geleden te zien krijgt (op haar afrekening) dat er meer dan het afgesproken bedrag is afgeschreven en zij hierdoor slechts 100,-- euro voor de hele maand overhoudt.
De deurwaarders beweren dat de schuld is opgelopen tot een schrikbarend bedrag van maar liefst 1500,-- euro. Volgens hen komt dat door gerechts- en griffiekosten. Zij is echter nooit voor de rechter verschenen en heeft ook geen 'bezoek' gehad van deurwaarders.
Wat kan zij doen?
Ik heb haar al aangeraden haar dossier (kopietjes) op te vragen om inzicht te krijgen in de uitspraak van de rechter (zo die er zou zijn) en een overzicht van de schuld en de reeds gedane afbetalingen. Helaas, is men niet welwillend. Integendeel wordt haar op een norse toon verteld dat zij wel weet waar de schuld vandaan komt en dat zij die moet betalen.
De hoogte van het bedrag en vooral geen inzicht hebbend over de schuld breekt haar op. Zo kan ze wel eindeloos blijven betalen en dat van een uitkering.
Wat is uw advies?
m.vrgr.
Magnolia

895 2 Rapporteer

ge
door gerboe - Sep 26, 2013 om 11:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ze zal ongetwijfeld post van de deurwaarder gehad hebben en op de hoogte zijn van de schulden. Mocht ze die niet meer kunnen vinden dan nog maar eens contact opnemen met het kantoor van de deurwaarder en vragen om kopieën.

zoekster
door zoekster - Sep 26, 2013 om 11:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat zij niet voor de rechter is verschenen zegt niet dat er geen rechtszaak is geweest en dat er geen vonnis is uitgesproken. Dat zij beslag hebben gelegd op haar loon/uitkering, doet mij vermoeden dat er wel een rechtszaak is geweest, anders mag er nl helemaal geen beslag worden gelegd. Zij moet indertijd wel een dagvaarding om bij de rechter te verschijnen hebben ontvangen.
Dat zij daardoor ook proceskosten heeft moeten betalen én de deurwaarderskosten spreekt voor zich.
Bij beslaglegging moet echter altijd rekening worden gehouden met de beslagvrije voet.
Lees klik HIER daar meer over.

Wat het erg moeilijk maakt is dat ik hier nu met iemand te maken heb, die niet direct betrokken is bij dit verhaal. Ik weet ook niet wat u met de schuld van 156 euro bedoelt, is dat wat er nu nog over is van de schuld, of was dat de oorspronkelijke schuld aan Telfort, want het lijkt mij totaal bezopen om het voor zo'n bedrag zo uit de hand te laten lopen. Ook is het oerdom om niet op bij de rechtbank te verschijnen als je wordt gedaagd.

Wat nu te doen. Het beste is om met alle papieren die maar met deze zaak te maken hebben naar het juridisch loket te gaan. Ook met bankafschriften, alles wat inzicht geeft over de beslaglegging en deze zaak. Ook het vonnis van de rechter moet zij maar weer eens zien op te duikelen, want dat moet zij hebben ontvangen.

Als er echt geen uitspraak van de rechter is geweest (kan ik me niet voorstellen) dan moet ze onmiddellijk een klacht indienen tegen de deurwaarder. Vooralsnog ga ik er vanuit dat uw dochter u niet helemaal opening van zaken heeft gegeven, of wellicht een warhoofd is.

klik HIER voor de adressen van het juridisch loket.