Sa
door Sam0o Feb 28, 2024 om 16:40
Geldzaken & recht

Diefstal op werkplek

Begin december is de tas van een collega en mijn tas gestolen op het werk.

uiteraard is dit gemeld bij manager en is er aangifte gedaan.

vanuit eigen verzekering is er geen vergoeding.

op dit moment staat de vraag op werk uit of wij recht hebben op vergoeding van de werkgever.

(In gebreke gebleven door afwezigheid van mogelijkheid om spullen veilig weg te bergen?)

onderstaand een situatie schets van de diefstal:

Tassen/ jassen liggen in de behandelkamer. Deze kamer is de hele dag in gebruik en kan daarom tussendoor niet worden afgesloten.

Is geen openbare ruimte.

Vorige manager heeft destijds besloten dat de behandelaren (ik/ collega) hun kluissleutel moesten inleveren en dat de kleedruimte met kluisjes enkel bedoeld is voor de verpleging/ verzorging.

Hiermee is er voor de behandelaren geen mogelijkheid om tassen/ jassen achter slot op te bergen.

tassen zijn weggenomen uit de behandelkamer tijdens werktijd.

weet iemand hier het antwoord op? Hebben wij recht op schadeloosstelling?

4659 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Feb 28, 2024 om 16:45
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me wel omdat de verpleging wel de kluisjes heeft. De werkgever is er zich dus wel van bewust van de noodzaak.
Echter, hoe groot is de schade en is dat bedrag het waard om problemen met de werkgever te krijgen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2024 om 16:49
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een lastige. Gelet op hetgeen u stelt m.b.t. het eerder moeten afgeven van sleutels etc. lijkt het mij dat de werkgever hiervoor dient te worden aangesproken. M.a.w. Naar mijn mening is xdiue verantwoordelijk omdat er geen afdoende opbergruimte is. Bent u lid van een vakbond resp. één of meer collega's, schakel die dan in of raadpleeg een advocaat in deze. Bent u werkzaak als behandelaar en is daar ook een beroepsvereniging vooractief waar u lid van bent, raadpleeg die dan voor juridische bijstand.

Herhaald, op basis van mijn mening, gebaseerd op gedegen kennis van wetgeving als zowel werknemer en vakbondskaderlid als ook werkgever(werkgeversverantwoordiger en arbeidsjuridischjurist is de werkgever aansprakelijkdoch kan het uiteindelijk een rechter zijn die de bedlissing zal nemen indien de werkver niet ingaat op de vordering tot schadeloosstelling. Zie evt ook - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

1paul
door 1paul Mar 1, 2024 om 16:39
3161 Antwoorden / 0 Vragen

wetstekst heremietkreeft, wil ik dan wel zien als u denkt die kennis te hebben!! uw mening doet niet ter zake, gaat om de wet en/of afspraken cao..

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 1, 2024 om 17:33
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@1paul, op deze site gaat het om meningen en verwacht mag worden dat die dan gebaseerd zijn op kennis en ervaring en helaas voor u beschik ik daar ruimschoots over. Tot en met bijv. CAO onderhandelingen en afsluuiten, sociale regelingen m.b.t. fusie en/of bedrijfsbeEindiguing en adviseren.bijstaan in gerechtelijke procedures en de laatse al of niet door of namens mij geïnitieerd.

De diefstal op zich is een strafrechtelijk iets en dient de dader dan bekend te zijn en moet er afdoiende bewijs zijn. In deze casus kan de werkgever ook wordeen aangesprken vandaar die verwijzingen., Let wel: Ik ben geen rechter, ik kan hooguit inschattren wat een rechter zou beslissen op basis van goede argumenten zijdens de gedupeerde.

1paul
door 1paul Mar 1, 2024 om 18:08
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Nee zo werkt het niet en dat weet jij als geen ander, juist jij komt heel vaak met de juiste links..

Nogmaals, show me one die jouw Statement onderbouwd als je die kunt vinden!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 1, 2024 om 18:59
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@1PAUL, leest u de inhoud zelf wel van de link die u geeft? Hoe dan ook, zo men hoe of waar dan ook verantwoordelijkheden wil aanspreken of andere rechten, dan is een procedure nodig en zal een rechter uitspraak doen. Bovendien is het aan de vraagsteller om te beslissen wat zij/hij met onze meningen/adviezen doet. Zo ik alle info zou hebben en zou handelen in opdracht van vraagsteller zou ik de pleitnota dan onderbouwd met bewijs en verwijzingen naar jrisprudentie zo opstellen dat ik hoop dat de rechter in kwestie dat dan ook zal volgen. Ik ben geen rechter!.

Verzuim in zorgplicht zou een argument kunnen zijn, edoch is de eigen verantwoordelijkheid ook een niet onbelangrijk aspect.

1paul
door 1paul Mar 2, 2024 om 08:18
3161 Antwoorden / 0 Vragen

yep gelezen en lijkt me duidelijk!! welk wollig taalgebruik er ook gebruikt word je bent gewoon zelf verantwoordelijk....

sira
door sira - Feb 28, 2024 om 17:07
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Tegen dit probleem loopt iedere werknemer aan die niet over een kluisje kan beschikken. Ik zat in mijn werk ook niet comtinue op mijn werkplek en als ik van mijn werkplek af was, kon ik mijn tas niet meenemen. Ik nam daarom altijd zo weinig mogelijk mee en al helemaal geen kostbaarheden. Portemonneetje met wat geld deed ik in mijn zak en tas verstopte ik.

Ja
door JannyBoe - Feb 28, 2024 om 19:10
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, in een vergelijkbare zaak heeft de rechter geoordeeld dat de werkgever niet aansprakelijk is.

me
door meganega Mar 2, 2024 om 09:29
43 Antwoorden / Vragen

Dit is geen analoog. In die zaak mag er wel gebruik gemaakt worden van een kluisje, en was het niet nodig om de sieraden af te doen. Daarnaast is het niet nodig om ringen mee te nemen naar het werk, een tas is natuurlijk een heel ander verhaal.

Ja
door JannyBoe Mar 2, 2024 om 10:53
520 Antwoorden / Vragen

Die zaak is nu juist wél analoog: het gaat om 'persoonlijke eigendommen'.

En ook hier was het de keuze van de werknemer zelf om een tas op een bepaalde plaats achter te laten.

Het gaat niet om 'fouten bij de uitvoering van hun taak'

me
door meganega Mar 4, 2024 om 17:54
43 Antwoorden / Vragen

Heb je het oordeel wel gelezen? Dit is geen analoog.

"Daarnaast kan [eiseres] ook geen geslaagd beroep doen op artikel 7:611 BW. Volgens [eiseres] was er geen voorschrift van Jacquet & De Groot dat zij persoonlijke spullen moest afgeven. Het is daarom niet redelijk om te oordelen dat er voor Jacquet & De Groot een verplichting bestond om maatregelen te treffen om persoonlijke spullen van werknemers veilig op te bergen. Het was de eigen keuze van [eiseres] om de ringen in de kluis te leggen in plaats van de ringen bij zich te houden. Aangezien [eiseres] heeft erkend dat zij ervan op de hoogte was dat de kluis nog niet op slot was toen zij ging werken en zij ervan op de hoogte was dat meerdere mensen toegang hadden tot de kluis en de kluis regelmatig openstond, kan zij niet de schuld van het verlies of de diefstal op Jacquet & De Groot afschuiven. Daarom kan niet geoordeeld worden dat Jacquet & De Groot aansprakelijk is voor de schade van [eiseres] op grond van artikel 7:611 BW."

Je moet toch echt voor de uitvoering van je werk je tas afdoen, en je kunt je tas niet thuislaten. Bovendien mag er in dit geval geen gebruik worden gemaakt van een kluisje, terwijl ze wel aanwezig zijn.

Ja
door JannyBoe Mar 5, 2024 om 08:21
520 Antwoorden / Vragen

Dezelfde vraag zou ik u ook kunnen stellen maar laten we dat nou niet doen ;) We lezen allebei goed, maar kijken er anders tegenaan.

Een cv monteur die zijn/haar tas met gereedschap kwijtraakt bijvoorbeeld, om zo'n geval draait de tekst.
De monteur heeft de tas met inhoud nodig voor de uitoefening van zijn/haar werk.
Iemand die privé spullen achterlaat, spullen die voor de uitoefening van de functie niet van belang zijn, kan geen aanspraak maken op vergoeding.

In jurisprudentie en op sites met informatie vind ik vele malen uitspraken en info die deze uitleg ondersteunen.
Als u mij kunt overtuigen met links naar uitspraken die anders aangeven laat ik me zonder probleem overtuigen.

me
door meganega Mar 5, 2024 om 10:37
43 Antwoorden / Vragen

Wederom stel je een verkeerd analoog. Een tas is gewoon noodzakelijk voor het werk, je moet toch echt bepaalde dingen bij je hebben. Er zijn hier kluisjes die expliciet niet mogen worden gebruikt. Dan ben je als werkgever altijd nalatig en dus verantwoordelijk voor diefstal.

Waarom heeft de rechter dan in jouw voorbeeld iets anders geoordeeld?
Ringen zijn niet noodzakelijk, je kunt ze thuislaten. Bovendien gaf de eiseres toe er van te weten dat de kluis niet op slot was, meerdere mensen toegang hebben tot de kluis, en de kluis regelmatig openstond. Dan is het niet zo gek om te stellen dat je zelf nalatig bent. Als je het oordeel hebt gelezen, dan zie je dat de vordering enkel om die reden is afgewezen. De eiseres wist beter, maar heeft daar niet naar gehandeld.

Ja
door JannyBoe Mar 5, 2024 om 11:14
520 Antwoorden / Vragen

Verdere discussie heeft geen zin. Misschien gaat de vraagsteller zijn/haar recht halen via een rechter en lezen we hier de uitspraak nog eens.

atlas1302
door atlas1302 - Feb 28, 2024 om 19:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Lijkr me niet, je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen spullen. Dus zo weinig mogelijk meenemen naar het werk, alleen het hoognodige.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2024 om 19:39
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Samoo,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Wat voor een functie heeft u precies?

Is er geen beveiliging/portier/balie aanwezig in het gebouw?

Hoe groot is de schade van de diefstal?

rj
door rjw Feb 28, 2024 om 20:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Totaal irrelevante vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 20:33
1770 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Tja ,vanuit uw IT-achtergrond snap ik uw mening.....

Heeft u wel eens van een Ondernemings Raad gehoord?.....

Mabelle
door Mabelle Feb 28, 2024 om 21:30
427 Antwoorden / 1 Vragen

Die vragen van jou hebben niets te maken met wel of niet een IT achtergrond. @RJW heeft gelijk, je vragen zijn as usual totaal irrelevant.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 21:46
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Madbelle,

Uw alter ego Tijger1 gaf net zulke vreemde antwoorden als u.

U bepaalt hier gelukkig niet het beleid.

tenormin
door tenormin Feb 29, 2024 om 00:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer. Denkt u dat Tijger1 net zulke antwooorden gaf als Mabelle? Ik dacht het niet, eerlijk waar. Mabelle lijkt me meer om mensen die antwoordigen te beledigen. Tijger1 deed dit niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 29, 2024 om 00:22
1770 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Mabelle kraakt steeds antwoorden af van andere forumleden zonder motivatie.

Ook is hij/zij vrijpostig naar andere leden toe.

Toen Tijger1 verdween op dit forum was de sfeer gemoedelijker.

Mabelle brengt weer onrust.

pino123
door pino123 Feb 29, 2024 om 11:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@GA,
Leg ons eens uit wat de functie ermee van doen heeft? Heeft een behandelaar meer of minder rechten dan de receptioniste of zo?
Misschien moet je ook eens hand in eigen boezem steken als het gaat om de totaal irrelevante vragen die je stelt.
Beveiliging? Portier? Ook totaal irrelevant, het gaat erom of gezien de vraag de werkgever aansprakelijk gesteld kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 29, 2024 om 13:06
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123,

TS noemt zichzelf "behandelaar".

Is TS dan arts?
Gaat het om een ziekenhuis of verzorgingshuis?

Veel belangrijke details om TS een goed antwoord te geven.....

pino123
door pino123 Mar 1, 2024 om 08:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet dat ertoe of TS een arts is, of behandelaar? En waar het gebeurt, wat een onzin .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2024 om 10:29
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123,

Natuurlijk doen mijn vragen ertoe....

Elk ziekenhuis heeft toch dag en nacht een receptie?

En in elk verzorgingstehuis is er een ruimte voor de artsen.

pino123
door pino123 Mar 1, 2024 om 15:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Nee je vragen doen er niet toe, het doet er niet toe wat het beroep is van TS. Ook doet de ruimte er niet toe. De vraag vanuit TS is of de werkgever met de gegeven informatie aansprakelijk gesteld kan worden. Namelijk dat de kluisjes niet gebruikt kunnen worden en de spullen opgeslagen moeten worden in een niet afsluitbare en niet openbare ruimte. Het doet er geen lor toe of er een receptionist zit, of er een ruimte voor artsen aanwezig is, of dat er een portier of een balie aanwezig is. Totaal irrelevante vragen. Maar gezien uw hardnekkigheid in vele beantwoordingen en kritische houding t.o.v. deze vragen door andere leden van het forum of u doorheeft dat deze vragen totaal irrelevant zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2024 om 23:55
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123,

In de link hieronder is een soortgelijk topic.

Ik weet niet waarom u altijd negatief commentaar op mijn antwoorden moet hebben maar u "praat als een grote kip(Pino ;<)) ) zonder kop"......

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/geld-uit-mijn-tas-gestolen-op-mijn-werk-wie-betaald-de-schade?id=607789

Janzegt
door Janzegt - Feb 28, 2024 om 21:09
127 Antwoorden / Vragen

In dit verhaal is te lezen dat de werkgever niet verantwoordelijk is voor prive spullen: Zie deze link.

Onder het kopje "persoonlijke eigendommen"  is te lezen:

De persoonlijke eigendommen die u nodig heeft voor uw werk of die u gebruikt op het werk, kunnen worden beschadigd of gestolen. Uw werkgever is in principe niet aansprakelijk voor deze schade. Wel kan uw werkgever als hij dat rechtvaardig vindt (een deel van) de kosten vergoeden of u een financiële tegemoetkoming geven.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 1, 2024 om 15:17
173 Antwoorden / Vragen

LAAT WAARDEVOLLE ZAKEN SIMPELWEG THUIS LIGGEN, het voorkomt dat er schade geleden wordt en onnodige discussies op het werk ontstaan.
Mogelijk is er camera toezicht en via dit te achterhalen wie er is geweest in de periode dat U daar niet was. Lijkt mij echter ok dat als men in een dergelijk werkplek werkt er ook een mogelijkheid oet zijn om o.a. je jas fatsoenlijk buiten berijk van derden zou kunnen ophangen.
Kaart aan bij de directie en laat je ondersteunen door collega's. Ook die kunnen er mede geconfronteerd worden. Willen zij hier niet in voorzien en ben je lid van een vakbond en/of R en B leg het hier dan neer.

1paul
door 1paul - Mar 1, 2024 om 16:37
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ten eerste zou ik zeggen, kijk de cao na, wat staat hier eventueel in over dit onderwerp.

ten tweede het volgende, als ik weet dat ik ergens iets neerleg en deze plek kan niet op slot of mag niet op slot dan neem ik mijn spullen mee en hou deze onder mij, ik zorg dat ik dan een tas mee heb waar alles in past en ga ik lunchen dan wel koffie drinken de tas word ingepakt en gaat mee....

er mag ook iets van u als werknemer verwacht worden en niet at u uw spullen laat liggen waar ze liggen, is ook een beetje gemakzuchtig wat mij betreft wat overigens niet wegneemt dat een ander met zijn fikken van uw spullen af dient te blijven!!

https://www.arbeidsrechter.nl/uitgebreide-risico-aansprakelijkheid-werkgever-ongeluk-schade/#:~:text=Voor%20diefstal%20van%20goederen%20van,de%20uitvoering%20van%20hun%20taak%E2%80%9D.

nu met werkende link!!

me
door meganega - Mar 2, 2024 om 09:25
43 Antwoorden / Vragen

Ja, de werkgever is hier nalatig. Maar dit is een geval van gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.