Th
door Theo Nijland May 8, 2021 om 20:08
Geldzaken & recht

Eenvoudige manier om bankfraude te minimaliseren

Volgens mij is er een eenvoudige manier om het risiko op bankfraude met zeer hoge bedragen te verlagen. De bank zou namelijk gewoon een eigen separate bankpas per rekening moeten instellen. Je krijgt dan dus per rekening een aparte pas die niet gekoppeld is.  Als er dan fraude wordt gepleegd (hetgeen meestal met de betaalrekening gebeurt) dan wordt alleen maar de gehackte rekening geplunderd. Je voorkomt dus dat dieven geld van alle rekeningen kunnen overmaken.

De spaar rekening wordt alleen door de consument gebruikt om af en toe wat geld te verplaatsen.  Wil je extra geld op de betaalreking hebben dan moet je dat zelf dus via een aparte bankpas met eigen pincode doen. De kans dat pasgegevens zichtbaar worden is mijns inziens ook kleiner omdat de meeste internet transacties via de betaalrekening plaatsvinden.

Met deze methode voorkom je dus op een hele eenvoudige manier dat dieven bij al je bankrekeningen tegelijkertijd kunnen komen. Volgens mij vergt het ook geen enkele aanpassing voor de banken.

Dit is een tip en doe er uw voordeel mee.

Met vriendelijke groet,
Theo Nijland

1683 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 8, 2021 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een bankpas is helemaal niet van belang bij het overboeken, dus sowieso schiet je daar niets mee op.

Ik zit in ieder geval ook helemaal niet op allemaal extra maatregelen, wat die ook, zijn te wachten. Omdat een handjevol mensen niet in staat is om hun gezonde verstand te gebruiken moet de functionaliteit voor iedereen maar minder worden?

Overigens kan je eenvoudig de veiligheid een stuk verhogen door spaargeld bij een andere bank onder te brengen en voor die spaarrekening heb je ook helemaal geen bankpas nodig.

tenormin
door tenormin - May 8, 2021 om 20:51
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Uw suggestie lijkt me niet eenvoudiger. Mijn suggestie is dat men beter moet lezen en niet als een blinde vink moet gaan klikken op een link, (of via Microsoft sowieso niet in gesprek gaan aan de telefoon). Dat het sneu is, is één ding. De dame die via de app de rekeningen haar dochter ging betalen (zonder dochter te bellen); was ze er al gelijk achtergekomen dat "dochter" gewoon haar eigen nummer nog had. Men kan gewaarschuwd worden maar ja, als niemand er zich iets van aantrekt. Ik vind het al bijzonder dat banken het toch, uit coulance, gaan terugbetalen. En dat komt niet uit de zakken van de bankdirecteuren. Van wie wel mag u raden.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2021 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bankfraude voorkomen? Dat gebeurt niet. Mensen luisteren niet. Mensen lezen niet, mensen gebruiken hun verstand niet.

Maar als ze hun geld kwijt zijn, gaan ze jammeren bij de bank. Treurig als dat vergoed wordt.

gerbera
door gerbera - May 8, 2021 om 21:50
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Mocht het u ontgaan zijn, u bevindt zich op een forum, wij zijn geen bank dus uw tip is op de verkeerde plaats. Dus volgens u nog meer passen en codes terwijl ook die gewoon door sommige openbaar gemaakt worden omdat ze alle waarschuwingen naast zich neer leggen. Beste Theo, veel kan al voorkomen worden als mensen hun gezond verstand gebruiken en niet klakkeloos met hun gegevens omgaan. Voorbeeld, sta onlangs in de supermarkt waar een persoon bij de kassa ging pinnen, en u geloofd het niet maar de code werdt zowat ingesproken dus ik weet hem maar wie nog meer.

tenormin
door tenormin May 8, 2021 om 22:05
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, ik heb ooit eens gehad dat ik een bedrag moest pinnen wat gelijk mijn pincode was. Gelukkig heb ik mijn snavel gehouden maar ik dacht heel even: hoe weet je mijn pincode. Echt gebeurd.

mahadma
door mahadma - May 8, 2021 om 22:00
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Laatst gezien bij een levensmiddelen super met een pin automaat:

Kind, meisje, iets van 10 12 jaar krijgt pinpas van ma en kind pint even € 50,00, met pincode van mama uiteraard.
Zolang wij zo bezig zijn, .......... is alles parels voor de zwijnen.

En dan de opmerking: ik/wij wisten dit niet, als ik me realiseer hoelang er al info en waarschuwingen op radio, tv en kranten en email (echte) van de banken is geweest, moet je toch bijna wel onder een steen geleefd hebben met alle ruchtbaarheid die er aan geggeven is. Zeker met de whats app scams.

BTW, Eigenlijk zou iedereen een internet rijbewijs moeten halen voordat je op internet mag/kan bestellen/betalen.

Off topic: ik snap waarom de gesprekpartner niet naar de studio wilde komen met het laatste deel met die advocaat, vooral na het "interview" met de betaalvereniging.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2021 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk vind ik het ondehand stuitend worden dat Kassa zich daarvoor leent/daar populariteit mee probeert te verwerven.

Hoe vaak is dat nou al niet besproken en uitgelegd?

tenormin
door tenormin May 8, 2021 om 23:54
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk het laatste @tijger1, populariteit. Men kan blijven uitleggen en dan "zielige verhalen" tonen; dat scoort natuurlijk beter dan een gewoon verhaal. Hoe vaak maakt niet dat iedereen het snapt, maar: misschien: iets off topic: van Seats &Sofa's zijn de klachten hier op de site toch behoorlijk gedaald, toch?

tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 00:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En nog blijft men daar kopen. En dan stort die bank of whatever in na een tijdje en men gaat hier zitten jammeren, dat men dan dat kreng ergens naar toe moet brengen, waar men er een balkje tegen aan timmert, en de klant het weer op kan halen.

Maar gaat men naar een normale winkel? Nee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 9, 2021 om 00:48
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tijger1,

Als u zich stoort aan de onderwerpen, wordt het niet dan tijd om een ander forum op te zoeken?

tenormin
door tenormin - May 8, 2021 om 23:49
16840 Antwoorden / 108 Vragen

En de eigen pincode: geloof het of niet: er zijn weinig mensen die de pincode voor zichzelf houden. Gewoon: uit pure nood. Zelf niet meer capabel om naar een winkel te gaan: denken dat "iemand" echt te vertrouwen is enz. Zoals @mahadma al schrijft: een kind en mamma's pincode hebben. En dat is volledig, totaal, niet ongewoon. Er zijn uiteraard heel betrouwbare mensen en die geef je wel je pincode. Ik had ooit eens een 'debat' met mijn ING bank. Want ik kan geen boodschappen meer zelf doen. En, terecht natuurlijk: "mevrouw, u pint overal". Dus ja, ik heb mijn buurvrouw, die alles voor me doet. Dus was ik uitgepraat met de ING. Eng eigenlijk om je 'niet' stappen te zien/lezen/horen.

tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U komt vast nog weleens buiten. Pin een wat groter bedrag, dan kunt u contant geld meegeven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 9, 2021 om 00:53
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

U begeeft zich op "glad ijs" door uw buurvrouw zo in vertrouwen te nemen: u wordt zo volledig afhankelijk van haar zodat misbruik om de hoek kijkt....

Ik heb dit gezien bij mijn rijke tante: zij nam kennissen in vertrouwen, die zij via de notaris een volmacht gaf.....

Hierdoor namen zij het hele leven over van mijn tante en zij eindigde met Corona in een gesloten afdeling......

tenormin
door tenormin May 9, 2021 om 08:41
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, er valt bij mij weinig te halen, dus geen zorg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 9, 2021 om 01:00
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Theo,

Ik vind dit een heel goed idee van u.

Helaas willen veel consumenten alles tegenwoordig snel, snel, snel.....

Hierdoor ontstaat er gevaar.

Ik heb zelf geen internetbankieren, maar als ik er toch toe wordt gedwongen door de maatschappij, dan doe ik dat niet vanaf mijn betaalrekening en open ik een aparte bankrekening voor internetbankieren.

Als grote voorbeeld :

Enkele jaren geleden ben ik "geskimmed" met mijn pinpas : mijn hele bankrekening was geplunderd en ik kon een week niet bij mijn geld.

De ING heeft mij nooit excuses hiervoor aangeboden.....

ti
door tilpend May 9, 2021 om 07:00
134 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou ING daarvoor haar excuses aan moeten bieden?
Zij hebben toch niets fout gedaan maar criminelen hebben u belazerd.

aurora1
door aurora1 - May 9, 2021 om 01:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, wat vinden de banken van uw idee?

Je zou ook zomaar je spaarrekening bij een andere bank kunnen hebben.... Dus verschillende banken voor betaal en spaar waarbij je voor de spaarbank niet eens een pas gebruikt en veel obstakels moet nemen om daar vandaan geld over te maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 9, 2021 om 03:39
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Kijk goed naar wat de ABN-AMRO bank gaat doen : de ABN-AMRO bank gaat geld vragen aan haar klanten bij het opnemen van redelijk grote contant geld bedragen.

Dit is ook een vorm van misbruik van hun monopoliepositie.

ti
door tilpend May 9, 2021 om 07:03
134 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan overstappen naar een andere bank dus er is geen sprake van een monopoliepositie.

Overigens verwacht ik dat andere banken hierin mee zullen gaan want er zit een verbod in de pijplijn op contante betalingen van > EUR 3.000.
Tussen particulieren mag dat nog wel maar ondernemers mogen dan geen cash betalingen van boven de EUR 3.000 doen of accepteren.

sjjoppy
door sjjoppy - May 9, 2021 om 06:53
7200 Antwoorden / 3 Vragen

Het is goed bedoeld, u hebt er tijd ingestoken maar ik zie het niet gebeuren, er zijn banken die van plan zijn een tijdblok in te stellen van een paar uur bij opname van grote bedragen zodat de klant de tijd krijgt het ongedaan te maken.
Wat mij wel heeft verbaasd is dat ieder slachtoffer niet alleen het gehele bedrag terug heeft gekregen maar ook nog eens 5% rente.

ti
door tilpend May 9, 2021 om 07:04
134 Antwoorden / 0 Vragen

Belachelijk, zo worden die mensen nog beloond voor hun domheid ook.

Redacteur
door Redacteur - May 9, 2021 om 08:50
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Dank voor uw bijdrage. We sluiten dit topic, het forum is bedoeld voor consumentenvragen. Praten over dit onderwerp uit de Kassa-uitzending? Dat kan op deze pagina:

Online bankieren: staat snelheid of veiligheid voorop?