Sa
door SamSam86 Feb 14, 2024 om 16:03
Geldzaken & recht

Einde huurcontract

Mijn huurcontract loopt af per 31 maart 2024, dit was een contract van 2 jaar.

Nu met de huidige situatie op de woningmarkt hebben wij nog altijd geen woning kunnen vinden, wij zoeken nu al langer dan een half jaar en nog geen een keer een bezichtiging gehad.

De datum waarop wij er uit moeten komt steeds dichterbij.

Wij zijn een groot gezin en kunnen niet terrecht bij vrienden of familie.

Als de datum daar is en wij nog geen andere woning hebben gevonden, kunnen wij dan op straat gezet worden?

2398 9 Rapporteer
Ozymandias
door Ozymandias - Feb 14, 2024 om 16:23
174 Antwoorden / Vragen

In principe had je je hier natuurlijk al 2 jaar op kunnen voorbereiden.

Dat gezegd te hebben, ondanks dat de einddatum al bekend was, de verhuurder is alsnog verpicht je drie maanden van te voren te verwittigen van het einde van de huurperiode. Als ze dat niet hebben gedaan zou je het eventueel aan kunnen vechten.

Zie ook hier: https://www.flib.nl/expertise/huurrecht/verhuur-van-woonruimte-voor-bepaalde-tijd

mahadma
door mahadma - Feb 14, 2024 om 16:26
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Of u alleenstaand, jong of oud, of een groot gezin bent maakt tegenwoordig met de woningnood niets meer uit, in elke woonplaats in NL heeft u één probleem: Jaren wachten op uw beurt. Er is een woningtekort van circa 3 a 400.000 huizen op dit moment. Dit kan en zal u niet ontgaan zijn de laatste jaren.

U zou denk ik inderdaad op straat gezet kunnen worden met het Hermandad en een deurwaarwder erbij, als de verhuurder het zo speelt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2024 om 16:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het antwoord uis helaas ja maar wel met de aantekening dat het dan aan een rechter is om dat uiteindelijk te bepalen. Op basis van het overeenkomstenrecht zal dat m.i. dan voor u negatief zijn. Is het een idee dat u contact opneemt met een sociaalmaatschappelijke instelling in uw woonplaats/omgeving voor nadere hulp? Uw Gemeentelijke Sociale Dienst benaderen is ook een optioie, mogelijk heeft u recht op een urgentieverklaring. eDe Kunt u het tijdelijke huurcontract niet verlengen? Het zal mogelijk een kwestie van kosten zijn. Het is wel heel erg lastig dat de tijd al erg begint te dringen.

Iets anders gezegd, het feit dat u een overeenkomst vooor twee jaar bent aangegaan betekende al dat het conform de overeenkomst ook van rechtswege eindigt.  Heel erg vervelend, zeker in deze tijd van woningtekort.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 14, 2024 om 17:02
2094 Antwoorden / Vragen

U gaat een tijdelijke huurovereenkomst aan, die is eindig en u bent dus zelf overeen gekomen per einddatum weg te zullen zijn. Natuurlijk wordt u eruit gezet.

Ar
door AriEllis - Feb 14, 2024 om 17:29
57 Antwoorden / Vragen

Heb je al een herinnering gekregen van de verhuurder dat je contract afloopt? Anders zou ik me hierin verdiepen:

Herinnering einddatum

Uw verhuurder moet u herinneren aan de einddatum van uw tijdelijke contract. Dit mag per brief, mail of een app-bericht. U moet deze herinnering 1 tot 3 maanden vóór de einddatum krijgen. Anders verandert uw tijdelijke contract automatisch in een vast huurcontract.

Bron FAQ Juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurcontract-opzeggen-door-verhuurder#Ik%20heb%20een%20tijdelijk%20huurcontract

Mabelle
door Mabelle - Feb 14, 2024 om 17:32
453 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik jou was, zou ik lid worden van de https://www.woonbond.nl/ die zijn deskundig op dit terrein en na betaling lidmaatschapsgeld z.s.m. deze vraag voorleggen aan de bond.

Overigens worden tijdelijke huurcontracten (met enkele uitzonderingen) per 1 juli a.s. afgeschaft, zie  https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/02/02/uitzonderingen-verbod-op-tijdelijke-huurcontracten-naar-beide-kamers

Heb je al contact gehad met de verhuurder?

1paul
door 1paul - Feb 16, 2024 om 11:28
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt alleen eruit gezet worden als de verhuurder op tijd aangegeven heeft dat de verhuur eindigt..

verhuurder mag dit NIET later doen dan 1 maand voor einde verhuurdatum, doet deze dit niet dan loopt de verhuur door en heeft u een contract welk vast is met de daaraan verbonden rechten en plichten oftewel, u mag dan blijven....

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurcontract-opzeggen-door-verhuurder/

ze
door zeemannetje - Feb 16, 2024 om 11:39
121 Antwoorden / 0 Vragen

Is je verhuurder misschien bereid om jou een nieuw contract aan te bieden?

mo
door mof - Feb 16, 2024 om 13:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een tijdelijk huurcontract moet worden opgezegd door de verhuurder en dat binnen de wettelijke opzegtermijn. Anders loopt het door en gaat het over in een huurcontract onbepaalde termijn.