Ag
door Agamemnon Mar 8, 2022 om 11:33
Geldzaken & recht

Erfenis van onbekende

Stel iemand ontvangt een erfenis van een onbekende achter-oud-oom of zoiets. Iemand van wie je het bestaan niet eens wist. Het blijkt dat deze persoon 5 jaar daarvoor is overleden en de notaris jaren nodig heeft gehad om rechtmatige erfgenamen op te sporen.
Er wordt 100.000 euro of zo op je rekening overgemaakt.

Nu wordt je belastingplichtig in Box3. De Vermogens Rendements Heffing. Of misschien was je al Box3-belastingplichtig maar is je vermogen een ton hoger geworden. Of een miljoen. Het gaat om het principe.

Maar eigenlijk is het recht op het erfdeel 5 jaar geleden, bij het overlijden van de achter-oud-oom al ontstaan. Je had vanaf dat moment in theorie een vordering op de erfenis. Alleen had je geen idee.
Moet deze erfgenaam nu al zijn belastingaangiftes van de afgelopen 4 of 5 jaar herzien en alsnog 4 of 5 jaar Box3 belasting betalen? En misschien allerlei toeslagen terugbetalen enz.

1351 8 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 8, 2022 om 11:53
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Agamemnon,

Ik raad u aan om deze vragen te stellen aan een notaris of belasting-adviseur.

mahadma
door mahadma - Mar 8, 2022 om 11:53
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ga er in al mijn eenvoud van uit dat het moment/jaar van ontvangen bepalend zou moeten zijn qua inkomsten, want dat zijn het dan.

Ag
door Agamemnon Mar 8, 2022 om 12:35
82 Antwoorden / 7 Vragen

Zie:
https://allesovererven.nl/faq/wanneer-moet-een-erfenis-opgegeven-worden-voor-de-inkomstenbelasting/

Bijv.
Maar ook als de verdeling pas later plaatsvindt, is uw vermogen toegenomen. U heeft dan een vordering op de nalatenschap, en deze vordering heeft een waarde.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2022 om 11:54
16868 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een kwestie die u het beste kunt voorleggen aan een ervaren belastingadviseur/jurist of aan een notaris. Uiteraard is de  Belastingtelefoon ook een moeglijkheid maar dan maakt u mogelijk 'slapende honden wakker''.
Aanvullend: ik heb nog even gezocht en zoals ik begrijp uit de verwijzing die ik u nu geef kan het inderdaad van invloed zijn maar zal van belang zijn dat u het niet wist. En let vooral op het feit dat indien het u teveel 'schade' zou opleveren in de zin van toch moeten terugbetalen, dan is er altijd de mogelijkheid om het te verwerpen. Herhaald, dit lijkt mij een lastige en vraag dus advies bij een belastingadviseur/jurist. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/erfenis-ontvangen-wat-betekent-dat-voor-mijn-toeslag  Dat het ingewikkeld kan zijn blijkt uit dit waarin o.a. onbekend vermogen aan de orde was. https://www.jaeger.nl/afschaffing-inkeerregeling-de-gevolgen-8-vragen/

Ag
door Agamemnon Mar 8, 2022 om 12:52
82 Antwoorden / 7 Vragen

Waar staat dat het van belang is dat men het wist? De inkeerregeling is iets anders. In de vraag in dit topic is de belastingplichtige te goeder trouw alleen wist hij niet dat een ver weg familielid 5 jaar geleden was overleden.

sw
door swat1500 - Mar 8, 2022 om 11:57
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Het behoort pas tot je vermogen als daadwerkelijk de beschikking over het geld hebt gekregen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2022 om 12:03
16868 Antwoorden / 202 Vragen

@SWAT1500?? Uit de info die ik zie en ken  kan het wel degelijk zo zijn dat het belsting resp. toeslagenprobleem al ontstaat op het moment dat men er recht op heeft, ook al is / was dat onbekend.
Indien mijn mening onjuist is, waar is bewijs te vinden van uw stelling? Ik zie inmiddels dit met o.a. het aspect onbekend vermogen: https://www.jaeger.nl/afschaffing-inkeerregeling-de-gevolgen-8-vragen/ (de link is onder mijn antwoord als link gezet, lukt hier niet.)

Ag
door Agamemnon Mar 8, 2022 om 12:34
82 Antwoorden / 7 Vragen

Inkeerregeling is iets anders. Dat gaat over vermogen dat niet is opgegeven bij de aangifte en dus onbekend was bij de belastingdienst maar wel bekend bij de belastingplichtige.

Ag
door Agamemnon Mar 8, 2022 om 12:43
82 Antwoorden / 7 Vragen

@Swat1500
Zie bijv. ook
https://allesovererven.nl/faq/wanneer-moet-een-erfenis-opgegeven-worden-voor-de-inkomstenbelasting/

Als u vermogen ontvangt uit een nalatenschap (u bent erfgenaam of krijgt een legaat), dan groeit uw eigen vermogen daarmee. Op het moment van overlijden van de erflater, gaat zijn vermogen over naar zijn erfgenamen. Als het vermogen aan u toebedeeld is na de verdeling, en (bijvoorbeeld) het geld op uw rekening staat, dan is uw vermogen zichtbaar gegroeid. Maar ook als de verdeling pas later plaatsvindt, is uw vermogen toegenomen. U heeft dan een vordering op de nalatenschap, en deze vordering heeft een waarde.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2022 om 13:01
16868 Antwoorden / 202 Vragen

@AGAMEMNON: ook dat werd genoemd in de verwijzing die ik gaf. De gehele regeling betreft wel in hoofdzaak vermogen dat niet bij de fiscus bekend was en wel bij de bezitter maar ook indien niet bekend bij de 'bezitter'. Het betreft niet alleen inkeer en ook vermogen dat onbekend was. En mijn reactie m.b.t. het risico m.b.t. problemen m,b,t, fiscus (IB/vermogen en toeslagen) lijkt dus geheel terecht en geeft het belang weer van het vragen van advies bij een belastingjurist.

M.b.t. de terugvorderingsmogelijkheid geldt een verjaringstermijn van 5 jaren.

ma
door malty Mar 8, 2022 om 14:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft Zeg gewoon dat u het niet weet en daarom adviseert om een belastingjurist te raadplegen. Al uw verdere reacties zijn daarom overbodig

Franske1958
door Franske1958 - Mar 8, 2022 om 12:59
429 Antwoorden / 2 Vragen

In het algemeen is een notaris veel sneller in het opsporen van erfgenamen, zeker als beide gewoon hier in nederland wonen. Een goede
kennis van mij kreeg een jaar of 4 geleden een brief van een notaris uit de andere kant van het land dat er een ongehuwde, een voor haar
totaal onbekende broer van haar oma was overleden op zeer hoge leeftijd.  Er zat "slechts" 3 maanden tussen de overlijdensdatum en de
datum dat zij die brief kreeg. Voor alle zekerheid heeft zij die erfenis beneficair aanvaard. Heeft toch nog een leuk bedrag opgeleverd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2022 om 13:06
16868 Antwoorden / 202 Vragen

M.b.t. mogelijke problemen wijs ik u er nog op dat de verjaringstermijn op basis waarvan de fiscus kan terugvorderen 5 jaren is. https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/formeel_belastingrecht/verjaring_van_belastingschulden/  Zo u hulp wenst m.b.t. het vinden van een goede jurist in deze:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Ag
door Agamemnon Mar 8, 2022 om 13:09
82 Antwoorden / 7 Vragen

Verwijzingen niet nodig. Let op het eerste woord in de vraag.

Be
door Bewaklu - Mar 8, 2022 om 13:21
132 Antwoorden / 1 Vragen

U doelt toch niet op de welbekende 419 scam?
De veronderstelde belastingregels zijn helemaal niet van toepassing want dit geintje kost u alleen maar geld.

Non-topic.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 8, 2022 om 13:32
16868 Antwoorden / 202 Vragen

@BEWAKLU, hoewel er inderdaad sprake is van dit soort meldingen als phishing behoeft dat uiteraard niet zo te zijn. De opmerking m.b.t. dit topic is lijkt mij echter wel degelijk een punt van aandacht waar een adviseur ook op zal letten.

Indien de naam en adres van de notaris die lang heeft moeten zoeken bekend is is dat het eerste adres om even navraag te doen.