ne
door netti Feb 24, 2023 om 16:11
Geldzaken & recht

Erfenis verwerpen?

Mijn zwager is overleden. We hebben een mooi afscheid geregeld.

Zijn verzekering keert geld uit en op zijn rekening had hij ook geld staan waar dit betaald van wordt.

Hij was niet getrouwd en verkeerde in een onzuiver milieu. De bewindvoerder van de ouders wil de erfenis verwerpen vanwege angst dat hij katvanger zou zijn geweest. Maar nu moet de uitvaart deels worden betaald van de rekening van zijn ouders.

Klopt het dat ze moeten betalen als ze later worden geconfronteerd hiermee? Ook als je de erfenis beneficiair aanvaard?

4432 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 24, 2023 om 16:21
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag het aan een notaris. Ik neem (voorzichtig ) aan dat er geen testament is, dus in dit geval beter wat geld voor een goed advies als later spijt. In elk geval is benifitiair een goede start optie.

ro
door ronny530 - Feb 24, 2023 om 17:21
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ook mijn idee de erfenis beneficiair aanvaarden en de erfenis door een notaris af laten handelen. De bewindvoerder van uw ouders kan wel van alles vinden maar adviseren om op voorhand de erfenis verwerpen in niet zoals het behoort te gaan. De uitvaart is verzekerd dus die wordt buiten de erfenis om door de verzekeraar betaald.

1paul
door 1paul - Feb 25, 2023 om 08:36
3155 Antwoorden / 0 Vragen

angst is een slechte raadgever over het algemeen, als de ouders verwerpen komen de kinderen en/of broers/zusters in de plaats van de ouders en als deze niet verwerpen komt de pannenkoek daar te liggen.

bij verwerpen kunnen ze trouwens niet meer aansprakelijk gesteld worden voor de kosten uitvaart, ook deze rekening(en) schuift dan door!

als uw partner (broer overledene?)  dus in de plaatst ouders komt en deze is enig kind, komt alles bij hem terecht....

om te verwerpen door bewindvoerder is er wel toestemming nodig van de rechter.

let wel op, in dit soort van gevallen word er ook soms een "spel" gespeeld om er zelf beter van te worden, vandaar ook dat de rechter ingeschakeld moet worden!!!!

ne
door netti - Feb 25, 2023 om 14:42
67 Antwoorden / 29 Vragen

Dank voor de antwoorden!

MIjn zwager is enig kind (zijn broer/mijn vriend is overleden).
Er is geen testament.
De uitvaart is deels verzekerd (3000 euro wordt er uitgekeerd).
Voor de opdracht van de uitvaart heeft moeder al getekend.

Ik wil graag een notaris dit voorleggen. De bewindvoerder is bij de ouders geweest om hen te adviseren de erfenis niet te aanvaarden.
Ik weet dat er een best een goed bedrag staat op de rekening en vind het zonde dat dit in rook opgaat.

atlas1302
door atlas1302 Feb 25, 2023 om 16:00
341 Antwoorden / 13 Vragen

Uw vriend heeft nog een broer, hoe is dat dan geregeld?

1paul
door 1paul Feb 25, 2023 om 16:38
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Netti, dan zijn jullie kids erfgenamen, als die er zijn natuurlijk!

Als ouders erfenis willen verwerpen mogen ze NIET de uitvaart betalen uit de erfenis van broerlief!

Doen ze it wel handelen ze als erfgenaam en kunnen ze niet meer verwerpen.

laat ouders lekker aanvaarden, zeker als er nog een behoorlijk bedrag op de rekening staat dan is er geen vuiltje aan de lucht.

erfrecht!!!!

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/erfbelasting_wie_erft_er

even langs een professionel gaan, eventueel zelfs advocaat, is nooit verkeerd....

mo
door mof - Feb 27, 2023 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de uitvaart komt voor rekening nabestaanden, onafhankelijk van de erfenis. Beneficiair aanvaarden kan trouwens best een risico met zich meebrengen als u eerst krijgt, maar zich alsnog schuldeisers aandienen. Dan moet u het geerfde terugbetalen, dat is vervelend als u het al hebt opgebruikt, bijvoorbeeld.