an
door annie55 Oct 24, 2005 om 14:46
Geldzaken & recht

Erfgenaam

Als je erfgenaam bent krijg je dan altijd bericht van een notaris, ook als er niks te erven is, ik ben wettelijk erfgenaam maar ken de familie amper.Hoe lang kan zoiets duren,heb al een keer een erfenis gehad van een zus ,ongehuwd geen kinderen ,nu is de laatste ouder /Opa overleden. Ik ben kleindochter.  Mijn vader is hun zoon en is overleden. Moet ik zelf iets doen, het is al vier maanden geleden.

10647 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet bericht krijgen van de notaris. Maar dat kan inderdaad lang
duren. Als er niets te erven valt, valt er ook niets te verdelen. Het
kan zelfs zo zijn, dat er schulden zijn. Bijv. iemand die van de AOW
leefde en geen voorziening had getroffen voor de begrafeniskosten.
Verder moet de notaris betaald worden voor zijn werk.

Als je een erfenis aanvaardt waarin schulden zitten, ben je ook verantwoordelijk voor de schulden. Pas daar dus mee op.

De notaris trekt via de burgerlijke stand na wie de erfgenamen zijn.
Notarissen staan niet bekend om hun snelle werken. In dit geval worden
eerst officieel alle kinderen van opa opgespoord. Als blijkt dat een
van de kinderen overleden is, gaat de notaris "op zoek" naar diens
kinderen. (Ik neem even aan dat oma inmiddels niet meer in leven is).
Dit loopt allemaal via de ambtenaren op stadhuizen en neemt daardoor
ook de nodige tijd in beslag.

Als er schuld zit in de erfenis of je hebt nog vragen, kom er dan op terug met de knop reactie.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenmiddag Annie,Indien er een testament is gemaakt(ooit) en uw naam komt daar in voor, zal u door de betreffende notaris worden  benaderd.Soms  moet een notariaat een lange zoektocht houden om een erfgenaam te localiseren.Dus het initiatief ligt bij de notaris.fred

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fred,

Ze hoeft niet in het testament voor te komen. Na het overlijden van
haar vader is zij automatisch erfgenaam, omdat je je kinderen nooit
helemaal kunt onterven.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vladja, Klopt maar ook in dit geval zal de notaris de vraagstelster uit nodigen Toch? fred

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iemand is overleden, is het niet zo dat de notaris dat vanuit de krant verneemt om vervolgens de hele nalatenschap uit te gaan zoeken en dus contact opneemt met de erfgenamen. Een erfgenaam/de erfgenamen kan/kunnen zelf contact met de notaris opnemen om een Verklaring van Erfrecht te laten opstellen. Dan pas gaat de notaris het een en ander uitzoeken. De notaris is dan ook verplicht om erfgenamen op te sporen en aan te schrijven c.q. uit te nodigen. Het kan zijn dat er dus nog geen notaris ingeschakeld is en dat is dus alsnog moet gebeuren of dat het wel gedaan is, maar dat u gewoon nog niet benaderd bent. Blijft natuurlijk nog wel de vraag als u de notaris zelf wilt benaderen, welke notaris dat in behandeling heeft. Kan tenslotte elke notaris in Nederland zijn. Men is niet verplicht om dat door een notaris in de plaats van diegene die is overleden te laten doen.