pa
door patio Jun 5, 2012 om 20:10
Geldzaken & recht

Erven

Ouders hadden een vruchtgebruiktestament op elkaar. Ze kopen een huis. Vader overlijdt in 1999. Moeder doet aangifte bij de belastingen. Vult formulier in met opgave bezittingen en banksaldi. In brief staat als u voor een bepaalde datum niet van ons hoort dan beschouwen we de zaak als afgehandeld. Niets meer vernomen daarna. Moeder verkoopt haar huis, in 2006. De kinderen (erfgenamen)moeten daarv oor tekenen. Moeder laat uit de opbrengst van het huis de erfenis van destijds (vader) afhandelen en aan de kinderen dat deel uitbetalen. Het restant (haar deel) gaat naar moeder.
Zij laat vervolgens een gewoon testament opmaken benoemt daarin zoon tot executeur. Nu schenkt moeder de laatste paar jaar van haar leven af en toe aan 2 van haar 4 kinderen het schenkvrije bedrag € 5000,,--. Wat is nu het legitieme portie evt. t.o.v. de andere 2 kinderen nu ze is overleden ? Wanneer ontstaat legitieme portie ?
En komt de belasting nu toch nog terug op die aangifte bij overlijden van vader in 1999 ? Hoewel deze afgedaan lijkt.
Even ter aanvulling de erfenis (in 2006/van vader) viel onder de vrijstelling.
Graag uw antwoord.

2767 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 5, 2012 om 20:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een legitieme kan alleen ontstaan als 1 van de kinderen per testament onterfd is. Dan kan een onterfd kind zijn legitieme portie opeisen. Zijn er geen kinderen onterfd, dan kan er nooit sprake zijn van een legitieme portie.

Moeder is vrij om over haar geld te beschikken en ermee te doen en te laten wat zij wil. Als zij het geld weggeeft gedurende haar leven, is dat haar zaak. Daar kunnen erfgenamen niets tegen ondernemen.

Die schenkingen spelen alleen een rol bij het bepalen van de legitieme portie, maar daarvoor moet eerst onterving van een kind(eren) plaatsvinden.

Vladja

zoekster
door zoekster - Jun 5, 2012 om 20:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik herken deze vraag over de legitieme portie. Op 13 april onder het kopje 'schenkingen/erven' heeft patio die vraag ook al gesteld. De moeder die toen nog leefde is dus inmiddels overleden. En weer wil hij het geld hebben wat moeder aan de andere kinderen (niet aan hem dus) bij leven heeft geschonken. Die situatie blijft maar doorzieken.

Nu wordt de vraag aangevuld met een vraag over de afgehandelde situatie met zijn vader, maar daar is het volgens mij patio niet om te doen, dat lijkt me meer iets om de aandacht af te leiden van de andere brandende kwestie.

pa
door patio - Jun 5, 2012 om 20:54
20 Antwoorden / 9 Vragen

Beadnkt voor uw antwoord.
Dus de 2 kinderen die geen schenkingen hebben gekregen,- er is nl niemand van 4 kinderen onterfd- zullen dus genoegen moeten nemen met het op het moment van overlijden van moeder, aanwezige banksaldo : 4. Ze hebben er dus niets mee te maken, dat moeder 2 kinderen bevoordeeld heeft ?

Verder, kunt u mij nog antwoord geven op mijn vraag betrf. de belastingbrief bij het overlijden van vader in 1999. Weet de belasting dan en evt. nu wat en of er toen een testament was en wat voor testament ? En mag ik aannemen, dat toen de zaak voor de erfgenamen echt klaar was of komt men daar nu -bij overlijden moeder op terug ?

vladja
door vladja - Jun 5, 2012 om 21:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De belastingdienst is er niet meer op terug gekomen (erfenis afhandeling vader), zodat dat afgehandeld is.

zoekster
door zoekster - Jun 5, 2012 om 21:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

patio, nee jammer voor je, maar die schenkingen die je moeder gedaan heeft aan de andere 2 kinderen, (waar jij duidelijk niet een van bent ) moet je accepteren. Hoe onrechtvaardig je dat ook vindt. Is je allemaal eerder ook al verteld, niet zo lang geleden. 13 april om precies te zijn. Niet blijven grommen. Doorgaan met het leven.

pa
door patio - Jun 5, 2012 om 21:21
20 Antwoorden / 9 Vragen

Vladja hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga alles nog eens rustig verwerken en vertrouw erop dat alles toch tot tevredenheid kan worden afgehandeld. Maar soms moet je je wel eens formeel opstellen.Vandaar mijn gestelde vragen aan deskundigen op dit terrein.

Met vriendelijke groet,
Patio