Ge
door Gerard1804 Jan 31, 2017 om 12:31
Geldzaken & recht

Ex claimt kinderalimentatie na 4 jaar

4 jaar geleden heb ik met mijn ex-vrouw afgesproken om de kinderalimentatie te verlagen met € 100.00 per maand, omdat ik in de WW belandde. Hiermee ging zij mondeling akkoord gegaan en dit staat ook op bankafschrift.  In 2015 heb ik bij haar aangegegeven dat de fiscale aftrek is vervallen en dat ik het bedrag ongewijzigd wil laten. Ook hier heeft ze niet tegen geprotesteerd.  Nu begin 2017 krijg ik ineens een nota van het N.L.A.I met verzoek een bedrag van meer dan 5.000 te betalen. Wat zijn de mogelijkheden ?

1229 6 Rapporteer

fa
door familyman - Jan 31, 2017 om 12:40
888 Antwoorden / 1 Vragen

Er is juridisch een alimentatie afgesproken die mondeling verlaagd is. Er is dus 'op papier' te weinig alimentatie betaald. Neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente,

Cookies
door Cookies - Jan 31, 2017 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het verlagen van kinderalimentie had geregeld moeten worden via de rechtbank. Het is niet aan jou (of aan andere alimentatieplichtigen) dat zomaar zelf even te beslissen http://financieel.infonu.nl/diversen/61005-alimentatie-verhogen-of-verlagen.html

Schakel een advocaat in.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2017 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zulke zaken kan men best onderling afspreken, maar dat had dan wel op papier moeten gebeuren.

Dat dus wat betreft die verlaging ivm WW in 2013.

Dat zij niet protesteert naar aanleiding van uw mededeling in 2015, is niet relevant, want had u dan nog minder willen gaan betalen?

Zit u nog steeds in de WW, of in een andere uitkering?

De enige mogelijkheid bestaat uit het aantonen, bijvoorbeeld door getuigen, dat zij toentertijd akkoord is gegaan met een verlaging ivm met WW.

Als u daarna weer inkomen uit arbeid bent gaan ontvangen, staat u helemaal zwak.

Ook is van belang of de alimentatieverplichting door de rechter is vastgelegd bij de scheiding. Als dat niet het geval is, kan er niet zomaar door dat bureau verhaald worden en moeten zij naar de rechter.

Cookies
door Cookies - Jan 31, 2017 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ben het niet met je eens. Regel die zaken gewoon via de officiële weg. Ex heeft zo te lezen even meegewerkt omdat zijn inkomen lager werd. Daar had zij zonder tussenkomst van een rechter helemaal niet in mee hoeven te gaan. Blijkbaar is TS nu niet meer werkloos, maar heeft hij nu weer een andere reden gevonden om dat lagere bedrag aan te houden. Dit laatste zou voor de ex wel eens de aanleiding geweest kunnen zijn om stappen te gaan ondernemen.

DOOR TIJGER1 - 31 JAN. 2017 OM 13:05
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Zulke zaken kan men best onderling afspreken, maar dat had dan wel op papier moeten gebeuren.

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2017 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is het verstandiger zulke zaken via de officiële weg te regelen, maar het is geen MOETEN. En zoals gezegd, als bij de scheiding die alimentatieregeling NIET door de rechter bekrachtigd is, kan dat bureau nu ook niet veel doen. In ieder geval niet zonder een rechtszaak.

jo
door joerieve - Jan 31, 2017 om 15:00
31 Antwoorden / 7 Vragen

Denk als het eerste juridische advies vragen.

Daarnaast hoop ik dat je begrijpt dat kinderalimitatie voor het kind is (kosten die het kind maakt etc). Dus indirect word bij te weinig betalen het kind benadeeld.(heb wel eens bij kennissen gezien dat zij het geld gebruikte voor zichzelf (eigen kleding,meubelen etc)

Als het kind 18 jaar of ouder is mag je dit bedrag ook rechtstreeks naar het kind overmaken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2017 om 11:38
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Een advocaat inschakelen! Mogelijk is hetgeen op het bankafschrift straat van belang, tenminste als dat door uw ex is ingevuld.