sr
door srobroek Aug 24, 2010 om 23:05
Geldzaken & recht

Ex-huurbaas houdt geld achter

Beste dames en heren van het Kassa forum,

Sinds ruim 4 maanden ben ik verhuisd uit mijn vorige woning. Voor die woning heb ik borg betaald, en de verhuurder heeft mij beloofd deze na 3 maanden terug te betalen. Lang, ik weet het, maar goed.

Na 3 1/2 maand was deze borg nog steeds niet betaald. Ik bel de verhuurder, en na veel klagen en vragen geeft deze aan dat de borg nog niet teruggestort is "omdat er nog een rekening open zou staan". Ik geef mijn nieuwe adres op - wat ze al hadden, maar goed - om alles af te handelen, en krijg spontaan een afrekening gas/electra van bijna 800 euro, of ik deze even minus de borg wil betalen.

Nou heb ik contact gezocht met het juridisch loket en de rechtswinkel, en deze geven aan dat dit helemaal niet mag, maar de verhuurder geeft aan geen boodschap te hebben aan de uitspraak van "een juridisch loket" of "een rechtswinkel". Verder wil de verhuurder geen correcte specificaties opgeven waarom de afrekening zo hoog zou zijn. De specificaties die ze opsturen zijn van 2008, hebben het verkeerde adres (het bedrijfspand tegenover mijn vorige woning), en ze weigeren te reageren op verdere mail.

De hele zaak stinkt, zeker aangezien de 2 mensen met wie ik contact heb weigeren mij de contactgegevens te geven van hun leidinggevende danwel mij door te schakelen, en reageren amper behulpzaam op mail en telefoonberichten (a 30 cent/min). Volgens de organisatie die deze woning verhuurt zou ik samen met mijn 2 ex-bovenburen bijna 4500 m3 gas verstookt hebben en ruim 8000 kWh. Dit terwijl wij alledrie in 2009 fulltime werkten.

Verder weigeren zij me de afrekeningen en specificaties van de jaren dat ik hier gewoond heb op te sturen ter controle, terwijl ik hier gewoon recht op heb. (ik vermoed dat er geld wat teruggegeven had moeten worden achtergehouden is, en ik weet uit praktijkervaring dat hun administratie een ramp is.)

Nou wil ik deze afrekening laten aanvechten door de huurcommissie, maar aangezien de verhuurder al zo ongelofelijk tegenwerkt en weigert op enige manier te communiceren ben ik bang dat ongeacht het resultaat van de uitslag van de huurcommissie mijn borg verdwijnt in een van hun vele dubieuze bedrijfjes. Als ik de verhuurder in gebreke stel ben ik bang dat ze op agressieve wijze (deurwaarders, pesterijtjes, aanmaningen) hun geld van de afrekekening terug komen halen ongeacht of er een zaak bij de huurcommissie loopt.

Wat is de beste manier om hiermee verder te gaan? Ik heb geen zin om opeens 800 euro te moeten betalen en dan ook nog eens zo'n belachelijk bedrag over 2010, maar ik heb ook weinig behoefte in het kwijtraken van mijn borg.

mvg,

Sjors Robroek

7909 20 Rapporteer

sr
door srobroek - Aug 24, 2010 om 23:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ter verduidelijking, het gaat hier om livingtoday.nl, wat via lokale bureau's woningen van particuliere verhuurders en hun eigen woningmakelaar aeventurae vastgoed woningen verhuurt. Met living today zijn de ervaringen van mij en mijn ex-bovenburen al jaren slecht: geen onderhoud, slechte administratie, weigering tot reparatie van beschadiging, doorrekenen van heffingen en kosten die zij moeten betalen, poging tot doorrekenen van kosten die aan ons geheven worden, etc.

marcel75
door marcel75 - Aug 25, 2010 om 08:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, het enige dat je kunt doen geef je zelf eigenlijk al aan. Een brief sturen met daarin een sommatie om binnen 5 werkdagen de borg op de rekening gestort te hebben en kopieën van de energienota's. 500 m3 aan gas verstoken is behoorlijk. Dat is mij in de afgelopen winter in een oud vrijstaand huis met een ketel van meer dan 20 jaar oud niet eens gelukt.

In de brief zet je ook dat mocht je niet binnen 5 werkdagen de borg en de nota's hebben gehad, je wettelijke rente in rekening zult brengen over de borg en dat je daarnaast niet zult schromen een incassobureau in te schakelen. Ook kun je alvast aangeven dat je in overweging hebt een rechtszaak tegen hen aan te spannen.

Heb je overigens een rechtsbijstandverzekering? Die kan je hier ook heel goed bij helpen.

an
door anicu - Aug 25, 2010 om 09:38
110 Antwoorden / 0 Vragen

Zet een advertentie in de krant bij "man zoekt man". Zoiets als "Leatherboy zoekt Leatherboy" met zijn telefoonnummer erbij.

Als er gepest moet worden, kun jij dat toch ook?

marcel75
door marcel75 - Aug 25, 2010 om 09:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Anicu,
Dat komt altijd uit en zal je een aanklacht wegens smaad opleveren. En het telefoonnummer van de huurbaas is juist niet bekend, alleen een betaalnummer.

mariegh
door mariegh - Aug 25, 2010 om 10:17
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als je een uitspraak van de HuCo hebt (kost je € 11 die je terugkrijgt als je gelijk krijgt) heeft de huurbaas geen rechtsgrond meer om de deurwaarder op je af te sturen ivm de stookkosten. En zoals jij het schetst, geef ik je grote kans dat je gelijk krijgt. Dus gauw naar de HuCo want misschien krijg je dan ook wel recht op teruggave van de servicekosten van voorgaande jaren waarvoor geen specificatie is geweest. Wordt je vordering alleen maar groter. En daarnaast natuurlijk het advies van Marcel opvolgen betreffende de borg.

sr
door srobroek - Aug 25, 2010 om 12:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Even een update:

Mijn ex-bovenburen hebben na wat onderzoek wat we samen hebben gedaan een loodgieter laten komen om naar de ketel te kijken. Wat blijkt nu: de ketel is sinds 2003 al niet meer onderhouden, was bijna volledig drooggekookt en de leidingen dichtgekalkt, en - in de woorden van desbetreffende loodgieter "een levensgevaarlijk apparaat met risico voor brand, electrocutie en het lekken van gas".

1paul
door 1paul - Aug 25, 2010 om 15:13
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp uit uw verhaal dat u huur betaalde incluis water en gas electra anders kan hij daar nooit een rekening voor sturen mijns inziens.

U heeft wel de meterstanden opgenomen toen u vertrok neem ik aan zodat u kunt aantonen wat de meterstand was toen u verhuisde?

U kunt alsnog de meterstanden gaan opnemen met als getuige een van de buren dan is er eventueel nog iets terug te rekenen...

Vraag aan het buro welk bemiddeld een specifikatie, een klacht indienen bij de huurcommissie heeft mijn inziens weinig zin omdat het hier gaat om een verrekening van energie e dit gaat buiten hen om, de enigste weg die u openstaat is die naar de rechter naar mijn idee...

sr
door srobroek - Aug 25, 2010 om 15:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

De meterstanden zijn opgenomen inderdaad. Echter, ik ben verhuisd in april 2010 en dit gaat om de afrekening van 2009. Ik betaalde de huur inderdaad inclusief servicekosten en een voorschot voor GWE.

Ik zal in ieder geval even vragen hoe ik in mijn recht sta wat deze betreft, zeker aangezien er nu een verklaring is gevonden voor het extreem hoge gasverbruik.

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 25, 2010 om 15:34
533 Antwoorden / 0 Vragen

Je heb toch kontakt met het juridisch loket? Gewoon doorgaan een advokaat met toevoeging krijg je altijd en laat je niet intimideren, wie a zegd zegd ook b.

Mvrgrt Nico

dr
door drammer - Aug 25, 2010 om 17:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk even op de web-site van de huurcommissie ( kost tegenwoordig (€ 25,00, mocht je er gebruik van willen maken). Het duurt ongeveer acht maanden voordat men uitspraak doet.
Het is verstandig om eerst een huurteam in te schakelen (zitten meestal in grote steden) die je goed kunnen voorlichten en begeleiden.
Mocht er in je woonplaats geen huurteam zitten dan kun je altijd via e-mail contact zoeken.

1paul
door 1paul - Aug 25, 2010 om 18:56
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier om de uiteindelijke meterstanden bij vertrek het kan natuurlijk nooit zo wezen dat u een hoog bedrag betaald over 2009 en dat dit bedrag de meterstanden op het einde verhuur overstijgt...

Dat er geen onderhoud is gepleegd heeft u zeker een punt maar aan de andere kant u had hier als huurder(s) ook op toe moeten zien evenals het bijvullen van de ketel met water, men kan niet van de huurbaas verwachten dat deze alle ketels van de woningen die hij verhuurt bij gaat vullen, met andere woorden u heeft ook uw verplichtingen als huurder..

Als u kontakt heeft met een advocaat zou ik deze er zeker naar laten kijken...

julia040
door julia040 - Aug 26, 2010 om 09:03
5 Antwoorden / 2 Vragen

Het is misschien maar een kleine tip, maar zoek uit wie de netbeheerder is voor gas en elektra. De netbeheerder weet welke leverancier op het adres gas en/of elektra levert of heeft geleverd. Bij de leverancier kun je de (oude) afrekening(en) wellicht opvragen. Dan sta je al iets sterker voor wat betreft de "schuld".

Succes ermee.

ta
door tar - Aug 26, 2010 om 18:13
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte heer Robroek,

Dankzij de (deels) geprivatiseerde woningverhuur-sector kunnen bedrijven als livingtoday.nl opereren en mensen benadelen.

U heeft gebruik gemaakt van de "diensten" van livingtoday.nl en daar hangt nu een stevig prijskaartje aan...

U zei: "Volgens de organisatie die deze woning verhuurt zou ik samen met mijn 2 ex-bovenburen bijna 4500 m3 gas verstookt hebben en ruim 8000 kWh. Dit terwijl wij alledrie in 2009 fulltime werkten".

Blijkbaar had u woning geen aparte gasmeter, u heeft dit wel geaccepteerd waardoor u nu met de problemen en de bewijslast zit...

Dit soort "bedrijven" weet precies waar uw zwakke punten liggen en livingtoday.nl zal uw borg hoogstwaarschijnlijk alleen terugbetalen als er een gerechtelijke uitspraak is gedaan...
De kosten van een rechtszaak wegen waarschijnlijk niet op tegen uw borg en de tijd en moeite die u zal moeten investeren om uw geld terug te krijgen...

ta
door tar - Aug 26, 2010 om 18:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

Blijkbaar had u woning geen aparte gasmeter en elektriciteitsmeter, u heeft dit wel geaccepteerd waardoor u nu met de problemen en de bewijslast zit...

li
door lindas88 - Apr 9, 2011 om 20:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Srobroek,
zojuist lees ik je bericht. Ik loop tegen exact hetzelfde aan. Na drie maanden wachten ontving ik vanuit Living Today Leiden 71 euro terwijl ik 450 euro aan borg heb betaald.
De manier waarop zij mij benaderen aan de telefoon of via mail/schrijven is exact te vergeljiken met de manier waarop jij benadert wordt.
Alles heeft bij mij ook te maken met een extreem hoge afrekening van service kosten welke ik in een excel bestand en dus gemaakt via Living Today heb ontvangen zonder originele nota's.
Het overige geld zal ik volgens hen nooit ontvangen, maar hier wil ik het niet bij laten zitten.
Ik zou graag horen hoe het er nu bij jou voor staat. Mogelijk kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Zelf weet ik in elk geval dat ik dit niet zomaar laat gebeuren, aangezien wij gewoon recht hebben op dit geld.
Als ik de afrekening wel zou betalen van 200 euro kom ik namelijk alsnog 180 euro tekort welke ik nooit ontving. Ook hierop krijg ik een een reactie van W.Sip te Leiden dat dit niet zal worden overgemaakt waarna de verbinding werd verbroken.

Ik kan mij niet voorstellen dat er niet meer gedupeerden zijn.
zelf heb ik het idee dat mijn oude buren ook niets hebben ontvangen, dit zal ik navragen.

Ben erg benieuwd of je al wat verder bent gekomen. Door jou verhaal bespraak ik mezelf in elk geval de huurcomissie maar er moet vast een andere manier zijn?

Groetjes Linda uit Gouda

li
door lindas88 - Apr 9, 2011 om 20:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

lindas88 zaterdag 9 apr 2011, 20:38

Hallo Srobroek,
zojuist lees ik je bericht. Ik loop tegen exact hetzelfde aan. Na drie maanden wachten ontving ik vanuit Living Today Leiden 71 euro terwijl ik 450 euro aan borg heb betaald.
De manier waarop zij mij benaderen aan de telefoon of via mail/schrijven is exact te vergeljiken met de manier waarop jij benadert wordt.
Alles heeft bij mij ook te maken met een extreem hoge afrekening van service kosten welke ik in een excel bestand en dus gemaakt via Living Today heb ontvangen zonder originele nota's.
Het overige geld zal ik volgens hen nooit ontvangen, maar hier wil ik het niet bij laten zitten.
Ik zou graag horen hoe het er nu bij jou voor staat. Mogelijk kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Zelf weet ik in elk geval dat ik dit niet zomaar laat gebeuren, aangezien wij gewoon recht hebben op dit geld.
Als ik de afrekening wel zou betalen van 200 euro kom ik namelijk alsnog 180 euro tekort welke ik nooit ontving. Ook hierop krijg ik een een reactie van W.Sip te Leiden dat dit niet zal worden overgemaakt waarna de verbinding werd verbroken.

Ik kan mij niet voorstellen dat er niet meer gedupeerden zijn.
zelf heb ik het idee dat mijn oude buren ook niets hebben ontvangen, dit zal ik navragen.

Ben erg benieuwd of je al wat verder bent gekomen. Door jou verhaal bespraak ik mezelf in elk geval de huurcomissie maar er moet vast een andere manier zijn?

Groetjes Linda uit Gouda

sr
door srobroek - Apr 10, 2011 om 15:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Linda,

Deze zaak loopt helaas nog steeds. Ondertussen is er een zitting geweest van de huurcommissie en zijn deze 2x langsgeweest in de oude woning om zaken te controleren. Hierin zijn ik en de bovenburen in het gelijk gesteld door de huurcommissie, maar helaas moet de hele zaak opnieuw omdat - zoals de huurcommissie aangeeft - de verhuurder onjuiste informatie heeft verschaft waardoor de hele procedure dus ongeldig verklaard is. Verder is er meerdere malen door de vertegenwoordiger van Living Today in die zaak keihard gelogen over meerdere lopende zaken.

Het zou me helemaal niets verbazen dat dit bewust gedaan is om de boel maar te rekken, want ondertussen heb ik alweer enkele maanden niets van de huurcommissie gehoord, dus ik denk dat ik ze binnenkort maar weer eens ga bellen.

De borg heb ik ook nog niet teruggehad, ze weigeren hierover te communiceren en om eerlijk te zijn wil ik daarmee ook wachten totdat de zaak bij de huurcommissie afgehandeld is. Ik vermoed dat dit uiteindelijk wel goed gaat komen, als Living Today niet weer de zaak probeert te saboteren.

Dus om een lang verhaal kort te maken: De huurcommissie kan zeker wel helpen, maar houd rekening met een heel, heel lang traject. Deze zaak loopt voor mij nu al bijna een jaar, en er is nog steeds niets concreets uitgekomen. Je zal je moeten afvragen of dat de moeite waard is, want zeker de zitting en de continu boze telefoontjes en brieven naar Living Today hebben mij toendertijd erg veel stress opgeleverd.

li
door lindas88 - Apr 16, 2011 om 12:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga inderdaad maar even goed nadenken of het dan de moeite waard is. Voor mij gaat het nu vooral om het principe, als zij dit bij iedereen doen lopen zij aardig binnen. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen.

Ik ga eerst zelf nog wat brieven versturen en als ik dan tijd heb het via de huurcommissie proberen maar dat laatste alleen als ik er tijd voor heb want anders geeft het alleen maar veel stress als ik het zo lees. Mocht je nieuwe ontwikkelingen hebben hoor ik het graag.
Wanneer ik iets hoor, of nieuws heb , hoor je het uiteraard ook van me.

Groetjes, Linda

ga
door gast8888 - Apr 19, 2011 om 18:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Linda en Sobroek,
Ik woon in een huis met meerdere personen en wij hebben iets soortgelijks meegemaakt. Wij hebben namelijk een rekening van 10.000 euro gekregen. We huren inclusief dus met voorschot servicekosten en GWE. Het bedrag van 10.000 euro is van 2009. Dit is natuurlijk absurd hoog en wij weigeren dit zonder duidelijke originele specificaties te betalen. We hebben met een aangetekende brief om specificaties gevraagd aangezien de "rekening" van hen alleen maar een zelfgemaakt excelsheetje betrof. Nadat we een aanmaning van een incassobureau gekregen hebben, hebben we weer een aangetekende brief verstuurd. Hierna kregen we via de email van Living Today een uitdraai van onze energieleverancier waar Living Today zelf ook op geschreven had dat alles doorgerekend moest worden naar de bewoners. Nu in april krijgen wij een reactie van W. Sip op de aangetekende brief van bijna een jaar geleden erg onprofessioneel aangezien er al meer communicatie geweest is. In deze e-mail wordt nog steeds geen originele nota's bijgevoegd, behalve de al eerder gekregen uitdraai van de energieleverancier.
Ik wil jullie hiermee laten weten dat jullie niet de enige zijn en dat er waarschijnlijk veel meer personen zijn die deze e-mails/brieven ontvangen met een absurd hoge afrekening van Living Today.
Bij deze wil ook de mensen die bij Living Today huren en die ook zo'n rekening hebben ontvangen oproepen om ook in dit topic te reageren. Wellicht kunnen wij nog een en ander voor elkaar betekenen.

me
door mes2015 - Jan 29, 2015 om 13:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Is hier nu nog steeds bonje mee met livingtoday?
ik moet zeggen elke makelaar scheelt wel iets aan helaas...vooral in de randstad.
maar ik twijfel of ik met ze in zee zal gaan..

iemand tips?