Jo
door JohnnyBGood Apr 7, 2016 om 17:11
Geldzaken & recht

Ex partner woont samen terwijl ik de hypotheek betaal

Sinds augustus 2015 ben ik in een echtscheiding verwikkeld. Sinds oktober woont mijn ex-partner samen met haar nieuwe vriend en zijn zoon in onze (nog altijd) gezamelijke koopwoning. Medio november 2015 hebben haar nieuwe partner en zijn zoon zich ingeschreven op het adres (ik heb overigens kenbaar gemaakt dat ik het als eigenaar niet eens ben met de bewoning/inschrijving). Volgens de voorlopige voorzieningen moet ik partner- en kinderallimentatie betalen maar ook de hypotheeksom. Dit betekent dat haar nieuwe partner en zijn zoon dus een gratis verblijfplaats hebben.

Kan ik op een of andere manier een vergoeding voor bewoning eisen?  Ik ben overigens met mijn aanstaande ex-partner in gemeenschap van goederen getrouwd, zij heeft geen inkomen.

12186 9 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Apr 7, 2016 om 18:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Van echtscheiding.nl:

Als de partner die alimentatie ontvangt gaat hertrouwen, samenwonen, of een geregistreerd partnerschap aangaat verliest deze partner het recht op partneralimentatie onherroepelijk.

Dus dat steek je al in je zak.

Voor wat betreft een vergoeding voor bewoning: het enige wat je kunt doen is om de tafel gaan zitten en onderhandelen. Of verbieden dat die nieuwe vriend en zijn zoon daar wonen, maar of dat de sfeer ten goede komt...

getty
door getty - Apr 7, 2016 om 18:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga eens met uw advocaat praten

uwjurist
door uwjurist - Apr 8, 2016 om 09:18
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw advocaat kan hierin de nodige stappen nemen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw - Apr 8, 2016 om 13:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De gesuggereerde advocaat kan helpen met de juridische zaken, maar vergeet het sociale aspect niet. Aangezien er kinderen bij betrokken zijn moet je m.i. voorkomen dat dit in een vechtscheiding escaleert. Beter tijdelijk wat accepteren dan een hel voor de kinderen.

emcede
door emcede Apr 8, 2016 om 17:22
960 Antwoorden / 4 Vragen

Terechte opmerking! Probeer er met de ex-partner uit te komen in het belang van uw kind(eren).

lo
door loekoek - Apr 8, 2016 om 13:34
30 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk eens in de hypotheekakte. Soms staat de bank "onderbewoning" niet toe. Denk daarbij in het bijzonder aan het kind.

lo
door lovewinnie - Apr 8, 2016 om 14:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ga met de bank praten. onderbewoning kan niet zomaar. Er moet daarvoor toestemming gevragen worden bij de bank. Daarnaast hoeft u geen partner alimentatie meer te betalen nu ze een nieuwe partner heeft. Dat scheeld in de kosten.

Daarnaast moet u naar een advocaat of wellicht kan dat ook via de bank dat weet ik niet. Zowiezo even een juridisch loket raadplegen. Ze zullen gaan kijken of u ex vrouw en Partner draagkracht hebben het huis zelf te betalen. In dat geval is het opzich wel te regelen dat u het huis verkoopt aan u vrouw en nieuwe partner. Huis gaat dan van u naam af.

Andere optie is dat u het huis neemt. Ex en kinderen en nieuwe partner moeten verhuizen. Urgentie wordt hiervoor vaak wel verleent.

3e optie is huis verkopen. Winst of verlies delen en ieder u eigen huis zoeken.

E.
door E.B - Apr 8, 2016 om 16:29
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, bij de voorlopige voorzieningen kan je ex-partner de partneralimentatie nu vergeten, aangezien de nieuwe vriend zich officieel bij de gemeente heeft laten overschrijven op haar adres. Ook al zou de relatie nu uitgaan dan heeft zij géén recht meer op partneralimentatie. Laat dit even goed officieel op papier zetten door je advocaat of mediator om later een welles/nietes discussie te voorkomen.  Wat betreft de 'gratis' bewoning door de nieuwe vriend van je ex, als je zelf geen kinderen hebt dan zou ik het persoonlijk 'hard' aanpakken en eisen dat hij gaat betalen voor de inwoning. Heb je echter zelf wel kinderen dan zou ik zo geen passende oplossing voor je weten. Want als je dan niet uitkijkt worden je eigen kinderen dadelijk '' gebruikt" door de ex-partner als onderhandelingsruimte. Veel Sterkte toegewenst.

mo
door mof - Apr 8, 2016 om 16:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volges mij redelijk simpel, de helft van de woning behoort nog steeds aan u, daarover heeft u zeggenschap. Als iemand daar gaat wonen moeten beide eigenaren dat ok vinden.
als ze daar blijft wonen dan zou ik beginnen te eisen dat er een deugdelijk huurcontract komt voor uw helft van de wloning.

co
door conform1957 - Apr 9, 2016 om 09:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas mag uw partner samenwonen in de gezamenlijke woning, omdat zij daar ook zeggenschap in heeft en hoeft de nieuwe partner niet mee te betalen aan de hypotheek, hij wordt immers niet in de akte genoemd. Ook is dat geen onderbewoning. Goed fatsoen is natuurlijk een andere zaak.
Zolang de woning niet is verkocht blijven u en de (ex) partner beiden aansprakelijk en omdat uw ex geen inkomen heeft, bent u volledig aansprakelijk voor het betalen van de hypotheek.
Het enige wat u kunt doen is ervoor zorgen dat de zaken snel afgerond worden. Uw 'eventuele' advocaat kan u hierin bijstaan. Heeft u geen advocaat, dan lijkt het mij verstandig om er toch een in te schakelen.
Uw partner verliest het recht op partneralimentatie als zij gaat samenwonen, zie de tekst uit het BW hieronder.

 artikel 1:160 Burgerlijk Wetboek (BW) waarvan de tekst luidt:

“Een verplichting van een gewezen echtgenoot om uit hoofde van echtscheiding levensonderhoud te verschaffen aan de wederpartij, eindigt wanneer deze opnieuw in het huwelijk treedt, een geregistreerd partnerschap aangaat dan wel is gaansamenleven met een ander als waren zij gehuwd of als hadden zij hun partnerschap laten registreren.”