an
door angélique schapendonk Jan 23, 2016 om 17:01
Geldzaken & recht

Extra clausule bij koopcontract pup

Wij gaan komende zaterdag onze pup ophalen, we hebben al een aanbetaling gedaan en moeten deze week het restbedrag betalen.
De verkoper werkt met een koopcontract van het NLV maar heeft nu aangegeven dat er een extra clausule getekend moet worden waarin staat dat wij een bepaald soor voer het gehele 1e levensjaar van de pup moeten gebruiken anders komt de gehele garantie te vervallen.
Mag dit zomaar? En is deze clausule rechtsgeldig?

5003 6 Rapporteer

Topantwoord

reflecs
door reflecs - Jan 23, 2016 om 17:18
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...NLV-Koopcontract Regelmatig blijkt dat er in het NLV-koopcontract essentiële wijzigingen zijn aangebracht die de rechten van een pupkoper minimaliseren. U kunt het koopcontract van de Nederlandse Labrador Vereniging zelf downloaden onder link: formulieren/brochures. Ons advies is om dit te vergelijken met het aangeboden contract. Indien daarin wijzigingen zijn aangebracht, geldt dit gewijzigde contract niet meer als het NLV-koopcontract. U kunt u hiervan melding doen bij de ABC...
Van: https://www.nlv.nu/fokkenenpups/voorpupkopers/katindezak.php

Ik zou even contact met de NLV opnemen.

di
door digioma - Jan 23, 2016 om 17:36
646 Antwoorden / 29 Vragen

Persoonlijk heb ik daar geen bezwaar tegen... sommige eigenaren van rashonden kopen een dure pup en gaan vervolgens over op het geven van aardappelen, allelei soorten etensresten, kippebotjes om niet te spreken van chocolade en wat al niet omdat het goedkoper is. Als het pupje dan opeens ziekteverschijnselen krijgen is dat de schuld van de fokker... ja, ja. Doe nou gewoon wat de fokker voor dat eerste jaar adviseert. Je jond is geen groene KLIKO-bak.
Bijna 50 jaar ervaring met rashonden... en ik sta nog steeds verbaasd over wat baasjes af en toe verzinnen.

marita567
door marita567 - Jan 23, 2016 om 17:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen

lees u dit ook eens door :

NLV-koopcontract aangeraden.

De NLV raadt elke fokker (ook niet NLV-leden) dringend aan om gebruik te maken van het ‘NLV-koopcontract’.
In het ‘NLV-koopcontract’ zijn de belangen van zowel pupkoper als fokker op een evenwichtige wijze afgewogen en gewaarborgd.

Nota bene:
Een aantal fokkers gebruikt afwijkende versies, waarin bijvoorbeeld wordt bepaald dat ‘de garantie vervalt’ als een jonge hond puppytraining volgt of wanneer de pupkoper overschakelt op een ander merk voer dan door de fokker aangeraden/verkocht.
Contracten waarin aan de belangen van de pupkoper naar het inzicht van de rechter niet of onvoldoende tegemoet wordt gekomen, zullen geen standhouden bij toetsing door de rechter en zijn daarmee in feite dus waardeloos.

Bron :https://www.nlv.nu/fokkenpups/voorfokkers/fokbeleid .

Volg de raad van @reflecs en neem contact op met NLV .

reflecs
door reflecs - Jan 23, 2016 om 17:53
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@digioma, er staat al iets over voeding in het standaardcontract:
https://www.nlv.nu/fokkenenpups/bestanden/formulieren/koopovereenkomst_nlv_2014_definitief_hobbymatig_07-09-2015.pdf.pdf

5.3. Een goede verzorging en opvoeding van de hond houdt onder andere, niet uitputtend bedoeld, in:

- Een juiste voeding van de hond, dat wil zeggen dat zowel de hoeveelheid voeding als

de kwaliteit van de voeding afgestemd moet zijn op dit specifieke hondenras;

Maar het lijkt met sowieso goed om navraag te doen of de fokker wel deugt.

an
door angélique schapendonk - Jan 23, 2016 om 17:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel. Ik heb deze vraag inmiddels ook neergelegd bij het NLV.

audb
door audb - Jan 25, 2016 om 15:21