hj
door hjvnoort May 15, 2011 om 20:34
Geldzaken & recht

Extra inkomsten naast alimentatie

Hallo,

Ik betaal alimentatie aan mijn ex-partner gebaseerd op het feit dat ze geen inkomsten had. Inmiddels verdient ze weer. Bij wie en hoe moet ze dit melden. Het lijk mij dat de alimentatie nu naar beneden kan. Weet iemand hoe dit werkt?

8147 10 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - May 15, 2011 om 20:38
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij wordt de alimentatie gebasseerd op jouw inkomen en heeft het hare er niks mee te maken.

sonjaatje
door sonjaatje - May 15, 2011 om 20:39
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps ik heb het over kinderalimentatie.

stacey
door stacey - May 15, 2011 om 20:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Hoogte partneralimentatie herzien

In een aantal gevallen kan de hoogte van de partneralimentatie worden herzien. Door gewijzigde financiële situaties van een van beide ex-partners bijvoorbeeld.

Als de alimentatieplichtige ineens een lager inkomen heeft, dan kan dit betekenen dat de alimentatie wordt verlaagd. De rechter kijkt wel altijd naar de verwijtbaarheid van deze inkomensdaling. Is uw draagkracht "door eigen schuld" gedaald dan mag uw ex-partner daar niet de dupe van worden.

Heeft andersom de alimentatiegerechtigde ineens een hoger inkomen, dan kan dit leiden ook tot herziening van het bedrag. Zij kan dan immers voor zichzelf zorgen.--

Zoek een advocaat.
Als u onderling overeenstemming kunt bereiken over de hoogte en termijn van de partneralimentatie dan kunt u deze afspraken het beste laten vastleggen bij een advocaat of notaris. Komt u er niet uit en wilt u naar de rechter, dan heeft u ook een advocaat nodig.---Alimentatie.nl

cassandra_1
door cassandra_1 - May 16, 2011 om 15:32
117 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste kunt u contact opnemen met het advocatenkantoor wat destijds uw echtscheiding heeft behandeld. Die hebben waarschijnlijk ook uw dossier nog in bezit.

vladja
door vladja - May 16, 2011 om 15:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=cassandra schreef op maandag 16 mei 2011, 15:32]Het beste kunt u contact opnemen met het advocatenkantoor wat destijds uw echtscheiding heeft behandeld. Die hebben waarschijnlijk ook uw dossier nog in bezit.

Dat dossier zal hij zelf ook wel hebben. Daar word je niet wijzer van, want daarin is de "oude" alimentatie vastgelegd.

Vladja

hj
door hjvnoort - May 16, 2011 om 20:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk heb ik de vraag niet helemaal goed gesteld. Ik wil niet weten wat ik zelf moet doen maar wat mijn ex moet doen. Bij wie met zij de inkomsten melden? Hoe werkt dat?

birdies
door birdies - May 16, 2011 om 20:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=hjvnoort schreef op maandag 16 mei 2011, 20:19]Waarschijnlijk heb ik de vraag niet helemaal goed gesteld. Ik wil niet weten wat ik zelf moet doen maar wat mijn ex moet doen. Bij wie met zij de inkomsten melden? Hoe werkt dat?

Je ex hoeft haar inkomsten nergens te melden, in ieder geval niet m.b.t. alimentatie. Als jij de alimentatie omlaag wilt hebben, zul jij naar een advocaat moeten stappen.

hj
door hjvnoort - May 16, 2011 om 22:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heel bijzonder. In de wet staat dat als je de inkomsten niet meldt dat je dan alimentatiefraude pleegt. Dan moet er toch ook een procedure zijn. Ik zal het eens aan wat juristen voorleggen.
(Dit werkt ongeveer hetzelfde als bijverdienen bij een uitkering lijkt mij)

stacey
door stacey - May 16, 2011 om 22:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hjvnoort schreef op maandag 16 mei 2011, 22:16]Heel bijzonder. In de wet staat dat als je de inkomsten niet meldt dat je dan alimentatiefraude pleegt. Dan moet er toch ook een procedure zijn. Ik zal het eens aan wat juristen voorleggen.
(Dit werkt ongeveer hetzelfde als bijverdienen bij een uitkering lijkt mij)

Het is nogal simpel:
--Wanneer de alimentatiegerechtigde bewust de omstandigheden die hij kent en waardoor hij minder alimentatie behoort te ontvangen, niet doorgeeft aan de alimentatieplichtige komt dit neer op een vorm van fraude--

Zou ze dan aan jou door moeten geven dus en als jij alimentatie verlaagd wilt zien daar door zul jij dus iets moeten ondernemen, geef ze het netjes door en doe jij niets dan is er geen sprake van fraude..........
Je mag best verdienen naast je alimentatie als de betaler daarvan daar geen probleem mee zou hebben.

stacey
door stacey - May 16, 2011 om 22:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Vergeet de link naar de info.......
Klik Hier