Ca
door Caroline1608 Oct 27, 2022 om 07:49
Geldzaken & recht

Facturatiemoment wijzigen

Het kinderdagverblijf waar onze zoon heen gaat heeft besloten om vanaf november 2022 hun facturatiemoment te wijzigen. Nu is het zo dat wij op 25 oktober de factuur van oktober voldoen. Per november willen zij dit wijzigen zodat wij op 15 november de factuur van november moeten voldoen en op 25 november de factuur van december. Dit hebben zij op 25 oktober j.l. aan ons per e-mail laten weten. Om ons tegemoet te komen mogen wij de factuur van november in drie termijnen voldoen. Mag dit zo maar? De achterliggende gedachte zou zijn dat de belastingdienst de kinderopvangtoeslag ook een maand vooraf aan ons betaald.

2812 9 Rapporteer

panter22
door panter22 - Oct 27, 2022 om 08:07
6599 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in het contract over de betaling en de mogelijkheid tot wijziging van de betalingsdatum?
Als deze maatregel niet wordt genomen moet het kinderdagverblijf dan sluiten?

Ca
door Caroline1608 Oct 27, 2022 om 13:58
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat in het contract alleen dat er digitaal een factuur verstuurd wordt en dat de factuur op de datum betaald dient te zijn die op de factuur staat. Tot nu toe was dit altijd een datum in de lopende maand.
Het wordt niets gemeld over liquiditeitsproblemen of dreigende sluiting.
Vijf jaar geleden toen wij het contract voor onze andere zoon afsloten was het kinderdagverblijf in handen van een andere partij.

sw
door swat1500 - Oct 27, 2022 om 08:31
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het kinderdagverblijf wil dus van betaling achteraf naar betaling vooraf. Er zijn wel meer bedrijven en instanties die op deze basis werken. Er zijn geen wettelijke beperkingen. Zoals al gezegd is bepalend wat in het contract hierover is opgenomen. Staat er niets in het contract over de wijze van betaling en op welk moment dan heeft u hier aan te voldoen. U kunt altijd het contract opzeggen en overstappen naar een andere aanbieder.

tenormin
door tenormin Oct 27, 2022 om 11:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@swat1500, men stapt niet zo snel over naar een ander kinderdagverblijf. Dit is immers niet te vergelijken met providers etc.

Ca
door Caroline1608 Oct 27, 2022 om 14:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil inderdaad beslist niet overstappen. Mijn zoon moet nog 7 maanden naar het kinderdagverblijf voor hij naar de basisschool gaat en hij heeft het daar enorm naar zijn zin. Gezien de wachtlijsten voor kinderdagverblijven in de regio vermoed ik ook niet voor dezelfde dagen opvang kan krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2022 om 09:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hetgeen in de door u met het kinderdagverblijf gesloten overeenkomst staat is bepalend en indien daar sprake is van een afgesproken betaal moment kan dat niet eenzijdig worden gewijzigd. Juridisch gesproken is er dan sprake van ingebreke blijven m.b.t. naleving van de overeenkomst.

In dat geval kunt u actie ondernemen. Ik vraag mij echter wel af of u door deze wijziging werkelijk schade leidt aangezien het verschil maar 10 dagen is. De 25e wordt de 15e. In die context adviseer ik u om het te accepteren en indien toch niet een ander kinderdagverblijf te zoeken waar u ook op de 25e van de lopoende maand kunt betalen.

Eventuele  nadere juridische actie zal m.i. niet in uw voordeel uitpakken en in ieder geval onnodige moeite kosten naast mogelijk onnodig geld.

Toch geef ik wel de info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ opdat u zelf kunt besluiten.

Ca
door Caroline1608 Oct 27, 2022 om 14:08
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om de 10 dagen. Het gaat er om dat ik november zowel de factuur voor november als de factuur van december moet voldoen. En dat dit pas op 25 oktober gecommuniceerd wordt.
In het contract staat alleen dat de factuur voldaan moet worden op de datum die op de factuur staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2022 om 15:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik las toch echt dit Nu is het zo dat wij op 25 oktober de factuur van oktober voldoen. U stelt nu iets anders. Maar dan iun uyw geval toch is bepalend wat u bent overeengekomen en dat is betalen op factuurdatum. Mogelijk toch wat te simpel gesteld en dan toch m.i. zinnig zich voor nader

juridisch advies wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

rj
door rjw - Oct 27, 2022 om 11:48
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als de belastingdienst de toeslag inderdaad vooraf betaalt dan zou het geen probleem moeten zijn om het betaalmoment naar voren te halen.

Ca
door Caroline1608 Oct 27, 2022 om 14:20
Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt inderdaad dat de belastingdienst vooraf de toeslag stort. Ik heb hier vijf jaar geleden voordeel van gehad toen ik de opvang aanvroeg voor mijn oudste zoon.
Het gaat er nu om dat ik in de maand november zowel de factuur voor november als december moet voldoen. Dus het voordeel van vijf jaar geleden is niet meer van toepassing.

Ke
door Kees T10 - Oct 27, 2022 om 11:53
5 Antwoorden / Vragen

Het lijkt me nogal kortdag dat ze zo'n wijziging doorvoeren. Hadden ze toch wel iets eerder kunnen laten weten.

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2022 om 14:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Terzijde, mega energie  heeft ook zonder melding vooraf ook achteraf naar vooruit betalen ingesteld ..........

panter22
door panter22 - Oct 27, 2022 om 14:43
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is geen nieuwe situatie. Op het forum van Radar is 2 jaar geleden dezelfde vraag geweest.
https://radar.avrotros.nl/forum/kinderopvang-f86/kinderopvang-wijzigt-betaling-van-achteraf-naar-vo-t195526.html

Ca
door Caroline1608 Oct 27, 2022 om 15:48
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip!

mo
door mof - Oct 31, 2022 om 09:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Als u het er niet mee eens bent kunt u een andere kinderopvang nemen.