AnkeBergen
door AnkeBergen Jan 6, 2021 om 16:31
Geldzaken & recht

Mag een factuur worden gestuurd zonder kennisgeving van de kosten die gerekend werden?

Beste lezer,

Gisteren ontving ik een toch wel schokkende factuur. Het gaat hier om een studentenvereniging, waarbij een lid bij deze vereniging samen met mij het verenigingsbusje heeft geleend. Hij heeft toen aan hun bestuur, zoals je dat noemt, gevraagd op welke brandstof en 1 op de hoeveel deze auto reed, om uit te rekenen wat de kosten zouden gaan worden. Als het namelijk te duur zou zijn, wilden we overwegen elders een busje te huren. Zo hadden wij netjes uigerekend dat de benzine ons tussen de 50-60 euro zou gaan kosten, prima.

Voor het busje moest een formulier ondertekend worden door de bestuurder (voor evt schadeclaims e.d.), en er werd gezegd dat de rekening (van de benzine) later gestuurd zou worden als er weer was bijgetankt (dat hadden wij niet gedaan). Nu hebben wij een factuur gekregen van bijna 150 euro, waarin ze gerekend hebben met 40 cent per kilometer, in plaats van alleen de benzinekosten. Bij navraag zou dit gaan om onderhoudskosten, wegenbelasting e.d. Echter wist geen van ons dat het lenen van dit busje ons dus 40 cent per gemaakte kilometer zou gaan kosten, aangezien we hadden gevraagd naar de specificaties van de bus om het benzinegeld te berekenen. Dit bestuurslid heeft toen verteld dat de auto 1 op 11 reed en welke brandstof hij gebruikte. Dit bestuurslid heeft niet vermeld dat ze er 40 cent per kilometer voor zouden vragen (wat ik erg vreemd vind, want er is bijgezegd dat we het wilden weten om de kosten te berekenen). De kosten van 40 cent per kilometer staan nergens aangegeven, niet in het autoboekje, het formulier dat ondertekend is en ook niet op de site van de vereniging.

Kunnen zij dan zomaar deze factuur sturen, als zij ons niet hebben ingelicht over hoe de kosten berekend zouden worden, en zij feitelijk wisten (het bestuurslid aan wie gevraagd werd naar de specificaties van de bus voor een kostenberekening) dat wij er niet van op de hoogte waren dat er 40 cent per kilometer werd gerekend i.p.v alleen benzinegeld? Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik hier in mijn recht sta, of dat je op zo'n valse manier toch gewoon een factuur mag sturen. Alvast bedankt!

3912 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2021 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als u zelf afgetankt zou hebben voor het inleveren, veronderstelt u dat u niets hoefde te betalen?

justmeagain
door justmeagain Jan 7, 2021 om 00:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ben ook benieuwd of ts studie economie doet :-)

audb
door audb Jan 8, 2021 om 16:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U laat de ramen lappen en krijgt een factuur omdat ze ook het houtwerk hebben gedaan zou u dan ook dat betalen?

Je komt iets over een en als ze niet vermelden dat er meer kosten zijn dan mogen ze dat niet door berekenen.

Immers zoals TS al aangeeft ze hebben er om gevraagd en nergens in de overeenkomst is er iets vermeld over de overige kosten en dan hoef je dat ook niet te betalen.

Maar in het buitenland o.a.in  spanje en Italië is dat een bekende truukje door het in de kleine lettertjes te vermelden maar dat is hier in Nederland niet toe gestaan.

Mocht dat achteraf wel blijken dan wordt ook dit van tafel geveegd door een kanton rechter omdat het crusiale informatie is die niet verborgen mag staan.

vd
door vdlieuw - Jan 6, 2021 om 16:52
211 Antwoorden / 6 Vragen

Met alle respect maar ik proef in dit hele verhaal nogal wat naieviteit. Een busje huren (van iemand anders dus) en dan alleen de verbruikte brandstof betalen ? U leeft toch miet onder een steen ?  Als u alleen brandstof betaalt, wie betaalt dan aanschaf van busje, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, afschrijving enz. Ik zou haast willen zeggen, student wakker worden en gewoon met 2 benen op de grond staan.

mahadma
door mahadma - Jan 6, 2021 om 16:56
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Een auto kost behalve brandstof veel meer, verzekering, wegenbelasting, onderhoud/afschrijving/slijtage enz.
Dus niet ze gek dat er een km prijs gerekend wordt. Lenen betekend zonder die kosten, huren, ik lees over iets ondertekenen in uw vraag, komt eerder in beeld. U heeft een huurcontract getekend, en daar waarschijnlijk ook een copie van ontvangen. Het zou daar in kunnen staan, die 40 cent, maar het had beleefd geweest als ze het even gezegd hadden.

rj
door rjw - Jan 6, 2021 om 16:57
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Is er heel duidelijk over "lenen" gesproken en niet over "huren". In geval van lenen zou het redelijk zijn om alleen met de brandstofkosten rekening te houden (of beter nog: als ik een auto leen zorg ik dat de auto is bijgetankt voordat ik 'm terug breng). Wat stond er precies op het formulier?

ne
door neodutchio - Jan 6, 2021 om 17:14
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb laatst geïnformeerd bij een vakantiehuisje. Ben daar een week geweest en krijg ik ineens een rekening voor de huur. Ik dacht alleen dat ik gas/water/licht moest betalen.
Een auto is niet gratis. Van vrienden kan je wel eens een auto lenen, maar dan geef je die persoon symbolisch een bedrag of je tankt de auto weer vol. U leent niet van vrienden, u huurt een bus, ook gezien de formulieren die erbij zaten. Dan is het wel naïef om te denken dat er geen kosten aan een auto zitten.

sw
door swat1500 - Jan 6, 2021 om 18:22
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u moet betalen staat en valt met wat er, al dan niet, zwart op wit is afgesproken. Is er sprake van "lenen" of "huren". Bij een factuur lijkt eerder sprake van huren dan van lenen. Bij lenen is alleen het vergoeden van de benzine gebruikelijk. Bij huren is in de regel een vergoeding per gereden kilometer en inleveren met een volle tank gebruikelijk. Als het als klant vooraf niet duidelijk is wat u moet betalen dan moet u dat vragen. Wat heeft u moeten tekenen om de bus mee te krijgen en wat staat daar precies in?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 6, 2021 om 18:36
2067 Antwoorden / Vragen

Geloofd u werkelijk letterlijk wat TS opschrijft?

AnkeBergen
door AnkeBergen - Jan 6, 2021 om 18:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties, mijn vraag is beantwoord. Ik denk echter dat ik erbij had moeten vermelden dat we wel een vast bedrag verwacht hadden voor het huren van het busje, zoals je bij het huren van een auto vaak zoveel euro per uur + benzine per kilometer betaalt. Echter wisten wij niet dat ze alles per kilometer rekenden, en er dus voor onderhoud e.d. 100 euro bijkwam, waar wij van schrokken. Vandaar de vraag of je dit zomaar mag doen zonder dat wij ervan wisten. Ik heb er zelf niet van tevoren over nagedacht hoe dit zat, omdat ik op goed geloof afging over wat mijn medepassagier mij inlichtte over het gebruik van het busje. Een les voor de volgende keer.

diumenge
door diumenge Jan 6, 2021 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je had daar natuurlijk zelf beter naar moeten informeren, want je hebt dus ook niet gevraagd wat dat vaste bedrag was wat je had verwacht. Dus je had sowieso geen idee wat je zou moeten afrekenen. Zie het zo, je steunt nu mooi je vereniging.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 6, 2021 om 18:35
2067 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet wat uw vriend(in) dan studeert maar een moeilijke studie zou ik afraden. Je vraagt toch niet wat het verbruik is maar wat je moet betalen.

rj
door rjw Jan 6, 2021 om 18:47
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Vind je dat nu lekker, studenten afzeiken?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 6, 2021 om 20:07
2067 Antwoorden / Vragen

Afplassen noemen wij dat kėrel, en dat is karaktervornend.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 6, 2021 om 19:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze verreniging zal wel vele wanbetalers krijgen als ze niet duidelijk  de voorwaarden online zetten....
papier mag ook nog....
De prijs per dag,  kilometer en de brandstof.....?

Die  1;11  klopte nooit,  voor een file gaat deze zuipen,   bij  130 of sneller ook en  rustig rijden op lange afstanden zuiniger...
Ook wie er reed  kan flinke verschillen opleveren.

Een verhuurder met onduidelijke voorwaarden helaas....  beter dan  elders zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2021 om 10:21
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad een les: geen auto van iemand anders benutten zonder de voorwaarden dan goed te weten.
Ik kan mij goed voorstellen dat bij leen normalityer sorake is van alleen betalen van brandstof als er niets anders is afgesproken en dan toch een factuur ontvangen dan mertkwaardig is.

Ik zou dat ook merkwaardig vinden en ik vraag mij in rede af of deze handelwijze rechtmatig is maar om hier nadere (juridische) actie tegen te nemen raad ik u af. Het zou kosten, moeite en mogelijk nog meer ergenis voor u betekenen.

mo
door mof - Jan 8, 2021 om 15:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een verenigingsbesluit en zal via huishoudelijk reglement en statuten geregeld moeten Zijn. Anders kunt u gewoon minder betalen en zullen zij actie moeten ondernemen

audb
door audb - Jan 8, 2021 om 16:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het niet in de overeenkomst staat dan is er dus ook geen overeenkomst van de aantal kilometers die betaald zouden moeten worden.

Maar wat de benzine betreft dat zou wel kloppen daar is wel een overeenkomst voor getekend dus zou ik in overleg gaan met de bestuur en geef aan dat jullie niet eens zijn met de factuur en jullie alleen de benziene kosten willen betalen en evt een kleine bijdrage aan de overige kosten.

Gaan ze daar niet mee akoord dan betalen jullie de benzine kosten en voor het overige bedrag mogen ze naar een incasso bureau gaan of zelfs naar de kanton rechter en de laatste zou dan beslissen dat er geen overeenkomst is gesloten over de overige kosten.

En de volgendekeer toch maar naar een autoverhuurder (goed vergelijken anders dok je alsnog te veel)

Tryingtohelp
door Tryingtohelp - Jan 8, 2021 om 17:37
53 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Ankebergen,

als ik u was zou ik gewoon het gesprek aangaan met de studentenvereniging. Dat de kosten op voorhand niet zijn aangegeven door de studentenvereniging maakt hun positie er ook niet sterker op. Wettelijk zal het allemaal lastig zijn (voor u en voor de studentenvereniging) als er, zoals ik het begrijp, niets op schrift is vastgesteld. Dus probeer er samen uit te komen, hoop dat het u lukt om op een bedrag uit te komen dat zowel voor u als voor de studentenvereniging acceptabel is.

1paul
door 1paul - Jan 9, 2021 om 09:32
3156 Antwoorden / 0 Vragen

er moet ergens in de overeenkomst die u getekend heeft staan welke prijs er gerekend zal worden p/km, normaal is het als de eerste 150 a 200 KM vrij zijn en dat u daarna pas gaat betalen voor de gereden KM....

u heeft gevraagd, hoeveel verbruikt de bus? u heeft NIET gevraagd, wat kost het als wij deze bus gebruiken/huren!

Daarmee heeft u het juiste antwoord gekregen, u had door moeten vragen en de juiste vraag stellen, het is heel normaal dat je een KM-vergoeding betaald naast de benzine kosten....

Ju
door JustT - Jan 9, 2021 om 10:15
13 Antwoorden / Vragen

Nee, een factuur mag in Nederland niet 'zomaar' worden gestuurd. Daarvoor moet in de regel vooraf duidelijk zijn geweest voor beide partijen, dat de partij die de factuur stuurt kosten gaat berekenen en welke deze kosten zijn. Bij diensten door bedrijven aan consumenten moet vaak door de consument een opdracht zijn ondertekend.

Het geval van uw vriend(in) is niet te vergelijken met normale autoverhuur omdat het om een speciale regeling voor leden van de studentenvereniging lijkt te gaan. Van 'lenen' kan ook nog sprake zijn als alleen een bijdrage voor de kosten is afgesproken, niet voor 'huur'. Om de vraag vanuit juridische optiek te beantwoorden zijn meer gegevens nodig: wat staat er in de verenigingsregels, wat staat er precies op het ondertekende formulier, moeten in het autoboekje gereden kilometers worden bijgehouden, wat is mondeling overeengekomen? Ook mondelinge afspraken gelden, maar deze moeten in een rechtszaak worden bewezen, dus: was u erbij toen de afspraken werden gemaakt? Zijn er meer kilometers gereden dan waarover is gesproken?

Twee opties: laat het verenigingslid dit even navragen bij een ander verenigingslid die ook het busje heeft gebruikt. Als het i.d.d. de regel is dat 40 cent per gereden km wordt bijgedragen: gewoon betalen. Such is life.
Of dit als verenigingslid 'in der minne' oplossen. Het bestuurslid is misschien niet helemaal duidelijk geweest, uw vriend(in) of u heeft het misschien niet helemaal goed begrepen. Biedt het bedrag van de benzine aan plus een bedrag voor de tijd die het een ander heeft gekost voor u te moeten aftanken, en de helft van de gereden kilometers.