Factuur na opzeggen schilderopdracht.
Mijn mening: neen. Deze schilder is in gebreke te stellen omdat hijzelf de over eenkomst niet is nagekomen, resp niet nakomen van de ook eerder gedane toezegging. Heeft u een rechtsbijstrandsverzekeraar of bent u lid van 'Eigen Huis', schakel die dan in. Zo niet, stel de schilder dan in gebreke op basis van de argumenten die u noemde en zie daarvoor o.a. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en u kunt : zich voor nader juridisch advies ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl Indien u de ingebreke brief zend, doe dat dan aangetekend en sluit af met: onder voorbehoud van alle rechten.
Foutjes gecorrigeerd.
Heremietkreeft, ben je met een verbouwing bezig geweest vandaag? ;-))
Ook: ;-)) neen. Ik was ff te snel omdat mijn oven signaal gaf dat het eten al klaar was. Ik had even niet gioed op de tijd gelet.
Je moet op zoek naar een meisje van alle dag
Off opic: niet nodig!
Sira, precies, een leuke meid (of vent) of naar de dagbesteding ;]
En voor een volgende keer: als een leverancier niet zelf met de voorwaarden komt, vraag er dan om. En als ze er dan niet blijken te zijn, niets tekenen. Ook niet als ze veel goedkoper zijn dan anderen.
U zal de schilder officieel in gebreke moeten stellen en een ultimatum stellen waarin het schilderwerk gedaan moet zijn. Daarna kunt u kosteloos ontbinden.
Topantwoord
Nee, dat hoeft u niet, meld hem dit met de mededeling dat al hij/zij dit geld wel wil u met vertrouwen een rechtsgang tegemoet ziet omdat u geen algemene voorwaarden heeft gehad, maak ook screenshots van zijn webpagina zodat u dit ook kunt bewijzen....
de rechter zal zijn eis dan zo van tafel vegen, ook niet betalen dus als er incassoburo komt, die kunnen namelijk helemaal niets dan dreigen....
Precies wat U schrijft had ik al gedaan, verwezen naar de rechtsgang, duidelijk gesteld dat er geen algemene voorwaarden zijn verstrekt. We zullen verder afwachten hoe dit verder gaat. Dank voor Uw antwoord.
Bijzonder toch altijd dat een reactie die to het best in de kraam te pas komt altijd als "topantwoord" wordt gekozen ;)
Maar Ivo W geeft gewoon het allerbeste en enige juiste antwoord!
Je verschuilen achter "haij gaf me geen algemene voorwaarden" is een slap excuus, je hebt als opdrachtgever zelf ook een taak en algemene voorwaarden zijn altijd te vinden óf o de site van bedrijf óf door ze zelf met je Hollandse mond te vragen aan de schilder. Waarom moet iedereen toch bij het handje genomen worden tegenwoordig en denken mensen zelf geen greintje zelf verantwoordelijkeid meer te hoeven nemen? Echt.....
Alleen een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden is nu juist niet voldoende @JANVANALLES
Deze advocaat legt het uit.
Dat heeft niks met 'bij het handje' nemen van consumenten te maken.
Helderheid is bedoelt om conflicten en verwarring over afspraken te voorkomen.
Het is voor een ondernemer slechts een druk op de knop om die voorwaarden op tijd toe te sturen.
Dat hoort bij een professionele bedrijfsvoering.
Op de website van de betreffende schilder zijn ze niet eens te vinden.
Ze zijn dus 'niet altijd te vinden'.
In de Algemene Voorwaarden van de Schilders-, Onderhouds- en Glaszetbranche (KVK40409386) staat de voorwaarde van 'annulering binnen 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden' helemaal niet trouwens.
@janvanalles. Wat is dat met jouw? Zo vaak dat mensen alles maar fout doen, niet goed lezen, handje vasthouden, geen verantwoordelijkheid nemen etc etc. Dus jij doet altijd alles goed? Blijf on topic met je antwoord. Er worden al genoeg mensen afgebrand hier.
@Crazy: "Wat is dat met jouW"... Really?
Tja, veel mensen zijn dom en lui, willen altijd de schuld van hun eigen stommiteit bij een ander neerleggen en gaan dan lopen janken op een forum. Dat is de basis van veel van dat kattengejank, zelf niet opletten waar je op google op tikt/klikt, jarenlange waarschuwingen voor bepaalde praktijken (dropshitters, loodgieters, slotenmakers etc) op werkelijk alle mogelijke kanalen finaal in de wind slaan, zelf geen voorwaarden lezen/opzoeken/vragen, zelf niet in de gaten houden of een rekening komt voor iets wat je zelf besteld/gevraagd hebt en zelf niet informeren waar de rekening blijft als het lang(er) duurt, geloven dat alle advertenties op facebook allemaal loepzuiver en goudeerlijk zijn, zelf niet de vinger aan de pols houden bij álles wat je zelf doet, waar je zelf om vraagt, waar je zelf opdracht toe/voor geeft maar wel snikkie snikkie lopen doen als je dan het deksel op de neus krijgt door je eigen handelen/gebrek aan handelen. En nee, dat geldt niet voor de consument die voorwerk/vooronderzoek doet, wel zijn/haar verantwoording neemt en zo slim is zelf na te denken en daar ook naar zal handelen als er een spaak in het wiel zit. Maar zij roepen dat dan ook niet over zichzelf af en zij hebben absoluut wel een zaak als het fout gaat. Als je werkt met keurig geregistreerde, goed aangeschreven al langer bestaande bedrijven met kloppende kvk, goede te verifiëren reviews en met een duidelijke website met ook verwijzing naar de algemene voorwaarden zit je wel goed, ik heb nooit anders gedaan. Het is niet zo moeilijk allemaal. Uiteraard kan er altijd wel wat fout gaan, ook na gedegen onderzoek en een goed bekend staand bedrijf kan ook ter ziele gaan, zeker de laatste jaren helaas maar dan heb je in elk geval een basis om er zonder kleerscheuren uit te komen. Paar keer te maken gehad met bedrijven/zaken die helaas het niet gered hebben gedurende een klus of in afwachting van levering dus been there, done that, got all t-shirts maar daar financieel nooit schade van geleden, geen niet afgeleverd werk en altijd alle producten keurig ontvangen al dan niet via een andere partij.
@Jannyboe
De advocaat waar u naar linkt legt helemaal niet uit dat een verwijzing naar de voorwaarden onvoldoende is.
De advocaat legt uit dat de verwijzing naar de voorwaarden onvoldoende is wanneer dit pas gedaan wordt nadat de overeenkomst tot stand is gekomen.
Wanneer in het offertestadium al naar de voorwaarden wordt verwezen, dus voordat de overeenkomst tot stand is gekomen, dan is volgens uw "eigen" advocaat en volgens de Nederlandse wetgeving de verwijzing naar Algemene Voorwaarden wel degelijk voldoende.
"Ik verwijs op mijn factuur naar de algemene voorwaarden. Is dat voldoende?
Nee. Algemene voorwaarden moeten worden overhandigd bij het aangaan van de overeenkomst. Dat betekent bij het opstellen van de offerte of bij de opdrachtbevestiging. Ook in deze documenten is het niet voldoende om te verwijzen naar de algemene voorwaarden; ze moeten altijd overhandigd worden.
De factuur wordt vrijwel altijd toegezonden als de overeenkomst al is gesloten. Dat is dus na het aangaan van de overeenkomst. Vandaar dat je het doorgaans niet redt, wanneer je pas op de factuur naar de voorwaarden verwijst of de voorwaarden achterop de factuur heeft gedrukt.
Er is één ontsnapping: en wel als u met de wederpartij vaker zaken heeft gedaan in het verleden en er altijd voorwaarden ter hand zijn gesteld bij de facturen. Daarvan heeft de rechter bepaald dat in dat geval de voorwaarden wel van toepassing zijn."
https://www.actio.nl/veelgestelde-vragen/algemene-voorwaarden/ik-verwijs-op-mijn-factuur-naar-de-algemene-voorwaarden-is-dat-voldoende/ @Jannyboe :
Kent u het verschil tussen een factuur en een offerte?
Als op de offerte (= voordat de overeenkomst gesloten wordt) naar de algemene voorwaarden verwezen wordt is dat wél voldoende.
Als er pas een verwijzing naar de algemene voorwaarden komt nadat de overeenkomst is gesloten, bijvoorbeeld op de factuur, dan zijn de algemene voorwaarden inderdaad te verwerpen.
Overigens helpt dat TS helemaal niets. Als er geen algemene voorwaarden aan de overeenkomst zijn verbonden omdat deze niet (of niet optijd) zijn verstrekt, dan geldt de Nederlandse wetgeving nog altijd. En dan is het simpelweg "overeenkomst = overeenkomst = betalen". De wetgeving biedt voor een aanneemovereenkomst geen wettelijk recht op annulering. Dus als TS zich gaat beroepen dat de voorwaarden niet tijdig verstrekt zijn en moeilijk doet over het betalen van een klein bedrag ter annulering, dan kan het schildersbedrijf in beginsel de volledige aanneemsom opeisen.
Jazeker, dat verschil is me volkomen duidelijk.
Als dat u duidelijk is, waarom houdt in dat u dan vast aan die zinloze link en trekt u een regel die daar geschreven staat volledig uit het verband?
"Algemene voorwaarden moeten worden overhandigd bij het aangaan van de overeenkomst. Dat betekent bij het opstellen van de offerte of bij de opdrachtbevestiging. Ook in deze documenten is het niet voldoende om te verwijzen naar de algemene voorwaarden; ze moeten altijd overhandigd worden."
Volkomen helder lijkt me.
1: u hoeft de algemene voorwaarden niet te hebben ontvangen. Het is voldoende wanneer u voor het ingaan van de overeenkomst gewezen bent op de algemene voorwaarden en op de vindplaats van die algemene voorwaarden.
Veel ZZP-ers en kleine klusbedrijven hanteren de gestandaardiseerde algemene voorwaarden van de branchevereniging waarbij ze zijn aangesloten. Een verwijzing naar die algemene voorwaarden is voldoende.
2: het is ook vreemd dat u opzegt nadat een nieuwe datum is overeengekomen. U had moeten melden niet akkoord te gaan met een nieuwe datum en nakoming van de reeds gemaakte afspraken (die onderdeel van de overeenkomst zijn) moeten eisen. Nu er eerst een nieuwe datum is afgesproken, is de uitvoeringsdatum van de overeenkomst gewijzigd en moeten beide partijen zich aan die wijziging in de overeenkomst houden. Dat kunt u niet eenzijdig opzeggen.
In de Algemene Voorwaarden van de Schilders-, Onderhouds- en Glaszetbranche (KVK40409386) staat de voorwaarde van 'annulering binnen 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden' helemaal niet.
Alleen een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden is nu juist niet.
Deze advocaat legt het uit.
Het is voor een ondernemer slechts een druk op de knop om die voorwaarden op tijd toe te sturen.
Dat hoort bij een professionele bedrijfsvoering.
Er is geen nieuwe datum 'overeengekomen'. Voor een overeenkomst is overleg nodig en een gezamenlijke resultaat.
De schilder heeft het keer op keer voor zich uitgeschoven. Eenrichtingsverkeer dus.
Zoals ik in mijn openingsbericht al schreef; Er zijn helemaal geen leveringsvoorwaarden te vinden, ook niet op de website van het bedrijf.
Frapel, dan is het vast geen erkende schilder maar een "mannetje"...
@Jannyboe: mogelijk doet het klus bedrijf niet uitsluitend schilderwerken en zijn ze bij een andere organisatie aangesloten.
@Frapel: zijn die voorwaarden (volgens u) niet te vinden, of wordt er helemaal geen melding gemaakt van voorwaarden? Dat is namelijk nogal een groot verschil!
Als je een overeenkomst sluit in gezamenlijkheid en een partij houd zich niet aan deze afspraak, komt de afspraak niet na en overschrijd de tijdspanne waarbinnen de afpraak gepland stond hoef je niet eens een in gebreke stelling te sturen juist om deze reden..
1Paul, als de schilder met een nieuwe datum komt en de consument geeft daar akkoord op, dan loopt de overeenkomst dus door. Elke keer als er een nieuwe datum komt is dat een vorm van onderhandelen. TS had de laatste keer een eenmalig tegenvoorstel moeten doen, oftewel een ultimatum.
dat van dat tegenvoorstel hoeft dus niet als de aannemer de tijdspanne overschrijd, als hij of zij zich niet houd aan de afspraak en hij meld dit netjes kun je ook gewoon zeggen, dan niet!!
dit word gezien als een eenzijdige wijziging van opdracht waarmee de opdracht/afspraak vervalt!!
@IVO W Algemene voorwaarden zijn niet te vinden en wordt ook niet naar verwezen.
Als geen algemene voorwaarden van toepassing zijn, dan geldt de Nederlandse wet: overeenkomst = overeenkomst.
U heeft als consument geen wettelijk recht voor het annuleren van de overeenkomst voor werkzaamheden aan uw woning. Dat de schilder aan u desondanks maar 15% van het offertebedrag aanrekent is dan in dit geval zéér schappelijk en coulant. Hij had u ook een veel hoger bedrag kunnen en mogen aanrekenen.
Volgens mij is het een leveren van een wanprestatie. Als ik een bankstel koop, het steeds niet geleverd krijg, komt ook hier de overeenkomst te vervallen.
Daarnaast als meerdere mensen dit gaan doen, hoef je niet meer te werken, alleen maar overal die 15% te innen. In mijn ogen een vorm van oplichting. Persoonlijk betaal ik pas als hetgeen geleverd is, of per deel van de dan gereed gekomen werkzaamheden. Betaal nooit vooruit en zeker niet als het werk nog niet geklaard is voor dat egdeelte wat niet af is. Er is verder geen rechtsgeldig overeenkomst die ondertekend is, dus tja 14 dgn waar is dat overeengekomen???
In het geval van uw bankstel blijft de overeenkomst bestaan totdat deze op de juiste manier ontbonden word. En dat is net als hier, een ultimatum stellen en daarna ontbinden.
Rijdende rechter, 3 tot 5 werkdagen wordt 7 maanden.
De klant verliest de zaak omdat deze geen officiële brief verstuurd heeft met een ultimatum. Meerdere keren contact hebben, nieuwe afspraken maken en reageren als die niet nageleefd worden is niet hetzelfde als een ultimatum stellen.
Hallo Frapel ,
Lees ook hier , betreft de algemene voorwaarden ,
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/algemene-voorwaarden
Er zijn geen algemene voorwaarden te vinden bij dit bedrijf en ik ben er ook niet op gewezen hoe of waar ik die kan vinden.
Welk bedrijf is dit ?
Is het bedrijf aangesloten bij een branche-organisatie?
Ik lees dat de schilder u op 28 maart heeft medegedeelt dat de werkzaamheden op 10 april zouden aanvangen en maakt dat u te laat bent geinformeerd want de 14 dagen annuleringstermijn was al verstreken.
In dit geval overtreedt de schilder zelf zijn algemene voorwaarden want hoe kon u minstens 14 dagen van te voren weten dat de schilder op 10 april zou gaan beginnen.
M.i. is 15% van de aanneemsom eisen onterecht want u is de kans tot tijdig annuleren ontnomen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer