Wa
door WaldoOgg Nov 4, 2016 om 16:39
Geldzaken & recht

Factuur voor licentie auteursrechten van afbeelding op mijn website

Voor mijn (kleinschalige) bed&breakfast heb ik een website gemaakt, met daarop enkele afbeeldingen van de omgeving.  Een van de afbeeldingen is een aanzicht van Deventer, een toeristische bezienswaardigheid in de omgeving. De afbeelding had ik van de VVV-site gekopieerd. Geen unieke of bijzondere foto. Ik had de foto in kleine resolutie op de site staan.

Onverwacht kreeg ik recent een brief van juridisch bureau Permission Machine over auteursrechtelijke inbreuk door het gebruik van die afbeelding. Voor EUR 318,- mogen wij de afbeelding 1 jaar gebruiken. In de brief staat, dat ook als wij de afbeelding alsnog verwijderen van de website, dat Permission Machine zich het recht voorbehoudt een gerechtelijke procedure wegens auteursrechtelijke inbreuk op te starten.

Bij de brief zit een screenshot van onze website.

In eerste instantie heb ik de fotograaf gemaild en gevraagd of dit werkelijk waar is, of oplichterij. De fotograaf bevestigt dat hij Permission Machine hiervoor opdracht verleend heeft. Het is dus blijkbaar geen oplichterij.

De foto heb ik inmiddels verwijderd van mijn website.

Hoe reeel is dat nu, dat er zonder waarschuwing vooraf, een factuur van EUR 318,- verstuurd wordt?
Ook omdat toch niet iedereen op de hoogte is van dit soort wetgeving? Ik wist het in ieder geval niet, dat het niet mag.

En hoe groot is de kans dat het juridisch bureau hier een procedure van zal maken, als wij niet betalen?

14185 13 Rapporteer

chris74
door chris74 - Nov 4, 2016 om 18:09
564 Antwoorden / 44 Vragen

Je bent een ondernemer dit is een consumenten site.

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2016 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ook omdat toch niet iedereen op de hoogte is van dit soort wetgeving? Ik wist het in ieder geval niet, dat het niet mag.

Dat je niet op de hoogte bent van bepaalde wettelijke bepalingen betekent natuurlijk niet dat je dan maar ongestraft gebruik kunt maken van die opname.
Er staat dan ook vaak bij dat er auteursrechten op de afbeelding (kunnen) rusten.

En hoe groot is de kans dat het juridisch bureau hier een procedure van zal maken, als wij niet betalen?
Die schat ik heel groot in.

Je zou de fotograaf nogmaals kunnen mailen, excuses aanbieden en verzoeken om de vordering in te trekken.

Cookies
door Cookies - Nov 4, 2016 om 18:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ondernemer hoor je ook van allerlei zaken op de hoogte te zijn. Dat je niet zomaar blind afbeeldingen van het web mag plukken zonder toestemming, had je ook behoren te weten. Je mag nog blij zijn dat de foto niet van @Getty Images was, die beginnen bij een paar duizend euro.

Maar goed, dit is een consumentensite. Ondernemers kunnen terecht op https://www.higherlevel.nl

marita5
door marita5 - Nov 4, 2016 om 18:19
11523 Antwoorden / 15 Vragen

Edit

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2016 om 18:20
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ook al ben je 'maar' een kleine ondernemer, mij lijkt het een optie om je vraag te stellen waar het voor bestemd is. En natuurlijk, de meeste mensen en ondernemers weten de wet niet uit hun hoofd, maar ik, als niet ondernemer weet wel dat je foto's niet zomaar mag gebruiken.
Probeer het hier eens:
http://www.higherlevel.nl

Kan niet garanderen natuurlijk dat je er wijzer van zal worden.

ja
door janf43 - Nov 4, 2016 om 18:48
733 Antwoorden / 0 Vragen

Eenieder wordt geacht de wet te kennen. U kunt zich nooit beroepen op onwetendheid.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2016 om 19:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft geluk w.b. de hoogte van de factuur. En nee, natuurlijk hoeft u niet van te voren te worden gewaarschuwd voor een factuur. Hoe verzint u het?
Ik zou me als ondernemer toch maar eens wat beter erin verdiepen wat dat beroep inhoudt.
Overigens is de website duidelijk genoeg, lees hier: https://www.vvv.nl/nl/copyright

alfatrion
door alfatrion - Nov 4, 2016 om 23:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De kans dat er een procedure wordt gestart is vrij groot. En als je veroordeeld wordt moet je de werkelijke kosten betalen. En dat is duur. Misschien dat op de prijs nog iets is af te dingen. De rechter gaat in een procedure waarscheinlijk uit van de licentiekosten die de fotograaf hier normaal gesproken voor betaald. Daarnaast heeft de fotograaf recht op redelijke kosten ter opsporing. Opslagen en dergelijke zullen waarscheinlijk niet worden toegewezen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 4, 2016 om 23:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als er van u gestolen wordt wilt u toch ook de waarde van de spullen vergoed zien en stuurt u de dader toch ook geen waarschuwing .
Diewilik

uwjurist
door uwjurist - Nov 5, 2016 om 08:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kunt u denken dat u werk van een ander gratis én zonder toestemming mag gebruiken? U maakt inbreuk op de auteursrechten van een ander en daar zult u voor moeten betalen. Het bedrag valt nog mee.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door maarten heest - Nov 5, 2016 om 10:14
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu juist wél een 'unieke of bijzondere foto' want het gaat om een afbeelding die op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats gemaakt is door een professional. Misschien is dat een tip voor een volgende keer: als het om een 'gewoon plaatje' gaat kunt u net zo goed zelf even op pad gaan en een foto maken. Ik sluit me aan bij andere adviezen hier: betaal de factuur gewoon, dan bent u overal van af.

kv
door kvjapio - Nov 5, 2016 om 21:39
281 Antwoorden / Vragen

Elke afbeelding die je niet zelf maakt kan onderwerp zijn van een betalingsverplichting. Daarvoor hoef je niemand vooraf te waarschuwen. Wat niet van jou is is van een ander.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 12:51
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Verrassend dat u klaarblijkelijk niet weet dat op foto's van anderen auteursrechten zijn verbonden. Dat is altijd het geval tenzij nadrukkelijk bij de foto's staat vermeld dat zij vrij te gebruiken zijn.

De aan u gerichte nota is dus volsytrekt terecht!

U wordt geacht de wet te kennen.