pe
door petrus2 Feb 25, 2014 om 22:48
Geldzaken & recht

Factuur/betaling overzicht pensioenfonds

Hallo,

Bij mijn pensioenfonds heb ik gevraagd om een premie betlingsoverzicht over het jaar 2011. Dit naar aanleidning van een bewijsverklaring voor de belastingdienst. Nu zegt mijn pensioenfonds dat ze nooit en te nimmer een overicht hebben gegeven en gaan geven wat betreft gedane betalingen aan hen.... Op mijn bankafschriften is het bijna niet te herleiden hoe en wanneer er precies het bepaalde bedrag aan premies is betaald in dat jaar,omdat er veel wordt verrekend met het jaar ervoor en het jaar erna.Een simpel overzicht vand ebetaalde premies zou dan dus ook heel welkom zijn. Is het niet zo dat een fonds of bedrijf verplicht is om een overzicht bij te houden en/of evt. op te struen naar hun klanten als daar om gevraagd wordt.Hoe zit dat wettelijk. Ik vind het erg raar dat als me iets betaald er gen bewijs van gegeven wordt.Bij elke winkel of wat dan ook is een bewijs van betaling standaard, maar blijkbaar bij een bedrag wat veel hoger ligt bij een fonds dat notabene verplicht wordt gesteld hoeft dat niet? Alvast bedankt voor de info.

1075 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u aan eenwinkel iets betaalt, hoeft u een paar jaar later daar ook niet om bewijs te komen.

U zult aan de hand van uw eigen bankafschriften een opstelling moeten maken. En premies voor het jaar erna? Dat kan natuurlijk helemaal niet.

En als u premies verrekend hebt, hebt u daar toch de specificaties van?

pe
door petrus2 - Feb 26, 2014 om 00:04
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 25 feb 2014, 23:23]Maar als u aan eenwinkel iets betaalt, hoeft u een paar jaar later daar ook niet om bewijs te komen.

U zult aan de hand van uw eigen bankafschriften een opstelling moeten maken. En premies voor het jaar erna? Dat kan natuurlijk helemaal niet.

En als u premies verrekend hebt, hebt u daar toch de specificaties van?

Er werd mede gedeeld dat er in het verleden bij niemand en in de toekomst nooit een betalingsbewijs of specificatie gegeven is of zal worden. Gaat dus ook over het heden. Dat is wat mij verbaasd. Er zijn geen specificaties wat betreft betalingen. Dat vind ik erg vreemd. Aan de hand van bankafschriften valt er totaal niets te berekenen, omdat dat bedrag niet overeenkomst met het totaalbedrag dat betaald is. Daarom wil ik graag dat dus een specificatie opsturen van het betreffende jaar. Dit dient als bewijs voor de belastingdienst, die op hun beurt ook alweer moeilijk doen, omdat zij bankafschriften willen zien en niet akkoord gaan met een persoonlijk pensioeoverzicht met daarop vermeld de aangroei factor A, de premiebedragen en het lidnummer van mij. Wat dient men nog meer nodig te hebben wil men bewijs hebben dat men ergens aan deelneemt....? Terugkomende opp het pensioenfonds...het is ook heel simpel volgens mij om een premiebedrag dat maandelijks betaald word met 12 te vermenigvuldigen en dat bewijs naar mij op te struren, maar dit weigert men ook, omdat dit pensioenfonds dus zegt, dat ze dit nooit hebben gedaan en nooit zullen doen. Is een bewijs van betaling dan niet verplicht te verstrekken na betalingen vraag ik mij dan af. Dat is eigenlijk ook meer de vraag. Als ik over dit jaar bv.een bewijs wil verkrijgen, zal dat ook niet gebeuren blijkens hun verklaring. Premies worden ook in het voren betaald over een nieuw jaar waarbij de reductie nog niet heeft plaatsgevonden. In december over de maand januari. Dit zijn premies die gebaseerd zijn op een inkomen boven de norm. Ieder jaar moet je kunnen aantonen dat je die drempel niet haalt om die reductie aan te verkrijgen. Echter de eerste 2 maanden van elk jaar loopt dit eigenlijk constant langs elkaar heen, zodat dit weer wordt verrekend.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2014 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de belastingdienst bankafschriften wil zien, dan is het toch simpel? Stuur ze die twaalf.

jantje7
door jantje7 - Feb 26, 2014 om 10:12
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een pensioenfonds stuurt u toch een overzicht van de aangroeifactor A, zodat u kunt zien wat u nog mag bij sparen? Dit moet u begin 2012 zijn toegestuurd.