ca
door carrie40 May 17, 2007 om 22:03
Geldzaken & recht

Feestdagen niet uitbetaald

ik heb een horeca cao, maar krijg op hemelvaart niet uitbetaald, terwijl mijn werkdag op donderdag is. de zaak is dicht op feestdagen, ik krijg dat niet doorbetaald is dit normaal

3832 21 Rapporteer

hell-rider
door hell-rider - May 17, 2007 om 22:11
573 Antwoorden / 0 Vragen

Als er niet gewerkt wordt moet je ook niet betaald krijgen, toch?

Alleen als je op een feestdag werkt krijg je betaald en met de toeslagen die in het CAO zijn opgenomen.

Groet,
Hell-Rider

mi
door miek1 - May 17, 2007 om 22:14
24 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat is normaal.
Ikzelf werk ook in de horeca-cao. Vandaag zijn wij wel open, maar draaien met een minimale (zondags) bezetting.Ipv 6 mensen maar 2.

Vandaag hoef ik dus niet te werken en krijg dus geen salaris. Daarentegen moet ik tweede pinksterdag wel werken en krijg dan 150 procent betaald.

Dit is al zo sinds ik 18 jaar geleden begon in de horeca.

Overigens is de horeca-cao de afgelopen jaren ontzettend verslechterd.

tonnieboy
door tonnieboy - May 18, 2007 om 08:27
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad zelden zo'n slechte CAO gezien. Zelfs voor overwerk gelden er bijzonder vreemde regels.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2007 om 11:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie zelden m.i. zeer slechte antwoorden, zeker waar volgens de horeca CAO Hemelvaartsdag wel degelijk geldt als feestdag (art 13) zie verder bij de link, aanbevolen voor ook de anderen die reageerden: http://www.horeca.nl/Cao.asp?MenuID=111&Balk=1#v60

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2007 om 11:26
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ps na het aanklikken van de link "horeca-cao"aanklikken en dat "art 13". En u ziet dat u wel degelijk uitbetalingsrechten heeft en de CAO dus helemaal niet zo slecht is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2007 om 11:27
16887 Antwoorden / 202 Vragen

miek1@ u werkt in de horeca en dan is een algemeen verbindend verklaarde CAO van toepassing. De vraag is of uw werkgever dat ook doet.

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 12:20
24 Antwoorden / 1 Vragen

Als dat zo zou zijn zouden heel veel horecamedewerkers al jaren niet krijgen waar ze recht op hebben.
Als je niet werkt op een feestdag krijg je ook niet betaald. Als je wel werkt krijg je 150 procent.
Ik weet al 18 jaar niet beter. Ben jaren lid van de OR geweest, dus ken de horeca cao door en door.

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 12:23
24 Antwoorden / 1 Vragen

In artikel 13 van de horeca cao is sprake van het volgende:

Indien je werkt op een feestdag kun je ofwel vervangende vrije tijd krijgen( erg ongunstig overigens), dus voor elk gewerkt uur heb je recht op een uur vervangende (onbetaalde) vrije tijd.
Of een toeslag van 50 procent krijgen. Men krijgt dus voor elk gewerkt uur 150 procent.

In dit artikel is er nergens van sprake dat als je niet gewerkt hebt, je toch uitbetaald krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2007 om 12:43
16887 Antwoorden / 202 Vragen

n.a.v. miek1@ moet ik mijn reactie nuanceren. Bij het verder s"pitten"in de vigerende cao zie ik dat een verwijzing wordt gemaakt naar BW art 7:628 en zou de werknemer geen recht hebben op het naar tijdsruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Als in het onderhavige geval er normaliter wel op donderdagen wordt gewerkt maar op Hvaartdag niet zou dat artikel van toepassing moeten zijn. Naar mijnmmening mag ook een CAO niet afwijken van de wet als dat nadelig is. van belang is dan of het salaris naar tijdruimte is vastgesteld of dat er in de overeenkomst (de individuele) een zodanige mate van flexibiliteit ligt dat afwijken van het wettelijke wel kan. Bij naar tijdruimte vastgesteld loon, dus op basis van een arbeidsovereenkomst met vast salaris/aantal te werken uren mag (herhaald m.i.) een werkgever niet minder betalen dan hetgeen is overeengekomen volgens die arbeidsovereenkomst.

Een probleem hier is mogelijk dat de horeca niet direct een voorbeeld is waar medwerkers lid zijn van een vakbond en daarmee een vakbond (de vakbonden) ook niet zo sterk staan.

Ik moet helaas toevoegen dat horeca en bank/verzekeringswezen de enige bedrijfstakken zijn waarvan ik geen inhoudelijke ervaring heb met arbeidsvoorwaarden en ik mijn reactie baseer op die uit alle andere bedrijfstakken/ondernemingen waarvoor ik zelfs in een aantal gevallen CAO's heb geconcipieerd en in grotere mate betrokken was bij het "uit" onderhandelen ofwel namens een vakorganisatie of als werkgeversvertegenwoordiger.

Het nu gemeldde probleem lijkt mij zodanig fundamenteel dat het voorleggen aan een vakbond best reeel is.

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 12:51
24 Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is dat in de horeca nauwelijks op vast salaris wordt gewerkt,maar op uren basis.

De redenering is dat als je die donderdag niet werkt, je dat op een van de andere 6 dagen eventueel kan inhalen. Horeca bedrijven zijn immers bedrijven waar veelal 365 dagen per week wordt gewerkt.

Bovendien is het zo dat je je contract-uren per week moet bekijken over 3 maanden. Dus als je vandaag een dag minder werkt, maar volgende week een dag meer is het goed.
Je kunt wel klagen als je in de 3 maanden gemiddeld niet aan je uren zou komen. In ons geval werken er meer dan 80 procent parttimers, die echt wel aan hun uren komen. Alleen voor mij als fulltimer, kost het inderdaad geld doordag ik niet hoef te werken.

In ons filiaal zijn de meeste georganiseerd hetzij bij FNV hetzij bij CNV.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2007 om 12:56
16887 Antwoorden / 202 Vragen

hallo miek1@ dat betekent dus dat inderdaad de contracten meestal dus zijn afgsloten met "een grote mate van flexibiliteit" hetgeen in mijn ogen betekent dat gebruik wordt gemaakt van "een gat in de wetgeving".

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 18, 2007 om 12:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

en aanvullend het voor de vraagsteller niet reeel zal zijn om eventueel te procederen individueel, dat zal dan veel, teveel geld kosten met nog een hele grote kans op een negatieve uitslag ook

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 13:04
24 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas wel. Je mag gewoon over 7 dagen per week ingedeeld worden.

Wel moet je minimaal 17 weekeinden per jaar( lees 2 aaneengesloten dagen) vrij zijn.
Geloof zelfs dat ze dat ook weer willen verlagen naar 13 jaar.

Het is echt een vreselijk slechte CAO geworden de afgelopen periode.
Met grote dank aan vakbond de Unie die er mee accoord is gegaan.

Vroeger kreeg je elke zondag 150 procent, nu is het een gewone werkdag.

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 13:05
24 Antwoorden / 1 Vragen

Foutje: Jaar moet natuurlijk keer zijn.

br
door brendapoppe - May 18, 2007 om 16:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit ligt aan het aantal urencontract wat je hebt als dit een 0 urencontract is, dan hoeft dit niet uitbetaald te worden anders moeten de uren betaald worden die op je contract staan.

ca
door carrie40 - May 18, 2007 om 17:01
1 Antwoorden / 6 Vragen

het gaat om een 0-10 uren contract

al
door alferhof - May 18, 2007 om 19:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Toch is het vreemd, stel dat je 5 dagen werkt, hemelvaartsdag geldt als een zondag dus in die week heeft een ieder maar 4 werkdagen, werk je toch op die extra zondag dan hoor je m.i. gecompenseerd te worden voor de tijd plus een onregelmatigheidstoeslag te ontvangen. Werk je niet dan heb je dus die donderdag extra vrij en werk je 4 dagen. Je kunt nog zo flexibel ingezet worden maar en extra vrije dag is nu eenmaal een extra vrije dag.

Dan het verhaal over een deeltijdcontract, m.i. wordt er bij 0 uren contract alleen de daadwerkelijk gewerkte uren uitbetaald. Heb je een goter contract dan zou je naar rato minder werken wanneer er een extra feestdag valt in die week. Òf in geval van een vast rooster zou het kunnen zijn dat bij vb inzet van 6 uren, je deze 6 uren in tijd gecompenseerd krijgt.

Het is lastige materie temeer omdat de CAO Horeca niet door alle partijen in ondertekend.

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 21:02
24 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Als je die dag moet werken krijg je elk uur 150 procent van je uursalaris uitbetaald. Dus bij werken wordt je zeker gecompenseerd.

Ik heb een 38 uur contract.
Ik zou dan b.v. die dag kunnen inhalen op een andere dag( tenslotte heeft een week 7 dagen dat een horeca-bedrijf open is). Aangezien ik ook niet zit te wachten op een extra zaterdag of zondag kan ik of een vakantiedag opnemen of onbetaald verlof. Of ik werk de week erna een extra dag.

Zolang ik maar in de 3 maanden gemiddeld aan mijn uren kom.

mi
door miek1 - May 18, 2007 om 21:03
24 Antwoorden / 1 Vragen

Een horeca bedrijf heeft in principe 7 werkdagen en geen 5. Wij zijn 7 dagen per week. 365 dagen per jaar open.

al
door alferhof - May 18, 2007 om 23:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

Tja Miek1, dat zou een mooie boel worden (zorg, politie, brandweer, etc), uiteraard heeft men een aantal rechten, de arbeidstijdenwet en de CAO geven nog al wat handvaten. In Art.13 van de Horaca CAO staat klip en klaar dat wanneer men werkt op een feestdag, deze in tijd en geld gecompenseerd moet worden. Voor part-timers geldt dit naar rato.

Immers, een feestdag verkort de werkweek, en daar heeft een horeca medewerker ook recht op.

mi
door miek1 - May 19, 2007 om 08:07
24 Antwoorden / 1 Vragen

Mee eens.Dat zeg ik ook.
Als je werkt krijg je uitbetaald. Maar dat is ook niet de vraag van de vraagsteller.
Deze vraagt om toch betaald te krijgen als men niet werkt. Dat is dus niet zo.