Ma
door MarrieR Mar 7, 2016 om 17:43
Geldzaken & recht

Fout belastingdienst kinderopvangtoeslag

Hallo,

Ik ben verstikt geraakt in een procedure tegen de belastingdienst betreft de kinderopvangtoeslag over het jaar 2013. Het begon met een fout die zij hebben gemaakt in mijn gegevens m.b.t. het wijzigen/verlagen van het aantal uren opvang. Zonder enig berichtgeving hebben zij deze wijziging doorgevoerd en ik kwam hier pas achter bij de uitbetaling. Na telefonisch contact gehad te hebben, werd mij als enige optie verteld hier een bezwaar over in te dienen, omdat "het systeem" om geld vraagt. Na een jaar zovaak contact met hen gehad te hebben, is er eindelijk een beslissing uit gekomen. Deze beslissing is deels gegrond en deels ongegrond verklaard. Hier ben ik het wederom niet mee eens en heb opnieuw contact opgenomen met mijn desbetreffende dossierbehandelaar van de belastingdienst. Deze vertelde mij uitdrukkelijk om niet in beroep te gaan en opnieuw een bezwaar moet indienen, onder het nieuwe beschikkingsnummer, welke vermeld staat op de beslissing (ondanks in de brief van de beslissing staat om in beroep te gaan). Ik ging ervan uit dat deze meneer, een bezwaren dossierbehandelaar van de belastingdienst, wel wist wat hij zei. Dus ik heb opnieuw een bezwaar ingediend. Echter na een paar maanden kreeg ik beschikkingen binnen met fikse bedragen voor terugbetalingen! Kennelijk is het dus niet mogelijk om een bezwaar op een beslissing in te dienen. Ook hier ben ik nooit over bericht, terwijl dit duidelijk op mijn bezwaar staat vermeld. Ondertussen is het termijn om in beroep te gaan verstreken en laten advocaten het afweten op het feit dat deze beroeptermijn is verstreken! Deze ellende loopt nu al bijna 2 jaar en ik ben nog geen steek verder.
Ik heb eindelijk een advocaat (waar ik ook niet bepaald tevreden mee ben, maar ik heb geen keus) die na een half jaar, nu pas (naar zijn zeggen, deze week) een beroepschrift gaat indienen bij de rechtbank.

De belastingdienst is nu nog verder gegaan met een volledige controlle op mij (dit vind ik in principe niet erg), dit heeft nu zelfs geleidt tot een volledige stopzetting van de opvangtoeslag over de jaren 2014 en 2015! Deze dienen volgens hen ook terugbetaald te worden. Als ik nu uitreken over al deze jaren is er een schuld van min. €25.000,-. Echter weet ik dat ik in mijn recht sta en ik wel degelijk recht hierop heb. Alle bewijsstukken heb ik in handen en ik kan alles netjes aantonen.

Wat kan ik doen? Ik wordt alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd en ondertussen lopen er tal van bezwaren bij de belastingdienst. Tevens heb ik nu maandelijk een flink financieel tekort door de stopzetting van de toeslag!

3033 2 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2016 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elk jaar staat bij de belastingdienst op zich. Dus als andere jaren teruggevorderd worden, dan het jaar waar uw probleem over gaat, moeten er in die andere jaren ook fouten zijn gemaakt.

Tegen een uitspraak in bezwaar, kan alleen beroep ingesteld worden en geen nieuw bezwaar. Staat duidelijk op zo'n beslissing vermeld. Dat uw advocaat die klus in de la laat liggen, kan de belastingdienst niets asn doen.

Dus als die terugvorderingen onterecht zijn, per jaar apart schriftelijk bezwaar maken, niet gaan bellen.

Ma
door MarrieR Mar 8, 2016 om 09:44
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie.

Het klopt dat er op de beslissing duidelijk vermeld staat dat ik alleen in beroep had kunnen gaan. Echter juist omdat mijn desbetreffende dossierbehandelaar van de belastingdienst zelf mij dit advies gaf, en ik ervan uit ging dat hij wel degelijk wist wat hij zei, heb ik zijn advies opgevolgd en een 2e bezwaar aangetekend. Op mijn bezwaar staat tevens ook vermeld dat ik bezwaar maak op de genomen beslissing.

En inderdaad kan de belastingdienst er natuurlijk niets aan doen dat mijn advocaat de klus in de la laat liggen. Echter wekt dit wel enorme frustraties op, waardoor ik dus volledig klem kom te zitten.

Op het moment lopen er tal van bezwaren bij de belastingdienst, ook over de andere jaren. Het duurt me allemaal veel te lang en ik heb er bepaald niet veel vertrouwen meer in, althans niet in de belastingdienst. Zo heb ik laatst te horen gekregen dat mijn bezwaren wel netjes in het systeem staan, maar deze allemaal nog niet in behandeling zijn. Daarnaast vertelde hij mij dat deze bezwaren wellicht ook niet meer behandeld zullen worden, omdat dit anders allang opgepakt had moeten zijn. Deze bezwaren zijn allemaal vorig jaar ingediend en ik ben al die tijd in de waan gehouden dat deze in behandeling zijn.

marita567
door marita567 - Mar 7, 2016 om 18:14
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo Marrier ,

Lees ook eens dit verhaal ,  een gelijksoortige situatie , neem contact op met de nationale ombudsman .
Klik bovenaan op " kunnen wij u helpen " .

https://www.nationaleombudsman.nl/videos/problemen-met-kinderopvangtoeslag

Ma
door MarrieR Mar 8, 2016 om 09:45
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marita567,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb meteen een belafspraak met ze gemaakt.