bo
door bornsol Feb 13, 2013 om 15:59
Geldzaken & recht

Fout ten gunste van de Belastingdienst

Hallo,als ik bij de belastingaangifte een fout maak TEN GUNSTE van de Belastingdienst krijg ik dan hier over ook bericht van?

4748 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 13, 2013 om 16:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bornsol,

Zou het niet weten, want een fout ten gunste van de belastingdienst heb ik nog nooit a(hoop ik) gemaakt.

Maar als je dat zelf geconstateerd hebt kun je je aangifte toch herzien?

Snap je probleem dus niet.

Met vr.gr.

door 14peter - Feb 13, 2013 om 16:08
567 Antwoorden / 2 Vragen

Als ze het opmerken wel denk ik. Maar u kunt ook opnieuw aangifte doen natuurlijk (als het de aangifte over 2012 is natuurlijk)

valerius-2
door valerius-2 - Feb 13, 2013 om 16:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nee u zult gewoon een nieuwe aangifte kunnen versturen, zolang er nog geen aanslag is opgelegd., daarna kanu een verzoek doen om een wijziging in u aangifte te willen doen. Ik heb op die manier 4 jaar recht kunnen zetten, Omdat ik een bepaalde post die nu in aangifte automatisch wordt ingevult, Toen nog schiftelijke aangifte was,

bo
door bornsol - Feb 13, 2013 om 16:17
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=bornsol schreef op woensdag 13 feb 2013, 15:59]Hallo,als ik bij de belastingaangifte een fout maak TEN GUNSTE van de Belastingdienst krijg ik dan hier over ook bericht van? Allemaal bedankt voor jullie duidelijke antwoorden

sw
door swat1500 - Feb 14, 2013 om 23:37
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt alleen bericht als de belastingdienst de fout opmerkt. De belastingaangiften worden niet allemaal gecontroleerd. Dat gebeurt steekproefsgewijs, als de aangifte (aanzienlijk) afwijkt van de voorgaande jaren of als er eerder (onjuiste) aangifte(n) zijn/is gedaan.
Vindt er geen feitelijke controle plaats dan zal uw fout niet opgemerkt worden en kunt u deze alleen herstellen door een nieuwe aangifte te doen of als er reeds een definitieve aanslag is bezwaar te maken.

aa
door aad piraat - Feb 15, 2013 om 13:59
50 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn vrouw en ik vullen al jaar en dag geen belastingaangifte in, de laatste keer van mijn mijn vrouw is ongeveer zeven jaar terug en van mij zo'n 25 jaar.
Gedurende de afgelopen 5 jaar ontvangt mijn vrouw elk jaar van de belastingdienst keurig een brief dat uit hun gegevens blijkt dat zij bedragen vn tussen de € 100 en € 200 teveel heeft betaald en hiervoor recht heeft op teruggave.
Hierbij wordt haar dan verzocht om aangifte te doen en wij denken dan als je al automatisch aangeeft dat we daar recht op hebben waarom stort je dat dan niet?
Uit principe en omdat we het de rompslomp niet waard vinden doen wij dan ook geen aangifte en horen vervolgens niets meer.
De gang van zaken bewijst echter wel dat fouten ten gunste van de belastingplichtige en ten nadele van de belastingdienst automatisch kunnen worden gesignaleerd een aangegeven.
Nu hoeft de dienst welke wel automatisch incasseerd en beslag legt alleen nog het vemogen krijgen even automatisch uit te betalen.

bo
door bornsol - Feb 15, 2013 om 14:16
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=aad piraat schreef op vrijdag 15 feb 2013, 13:59]Mijn vrouw en ik vullen al jaar en dag geen belastingaangifte in, de laatste keer van mijn mijn vrouw is ongeveer zeven jaar terug en van mij zo'n 25 jaar.
Gedurende de afgelopen 5 jaar ontvangt mijn vrouw elk jaar van de belastingdienst keurig een brief dat uit hun gegevens blijkt dat zij bedragen vn tussen de € 100 en € 200 teveel heeft betaald en hiervoor recht heeft op teruggave.
Hierbij wordt haar dan verzocht om aangifte te doen en wij denken dan als je al automatisch aangeeft dat we daar recht op hebben waarom stort je dat dan niet?
Uit principe en omdat we het de rompslomp niet waard vinden doen wij dan ook geen aangifte en horen vervolgens niets meer.
De gang van zaken bewijst echter wel dat fouten ten gunste van de belastingplichtige en ten nadele van de belastingdienst automatisch kunnen worden gesignaleerd een aangegeven.
Nu hoeft de dienst welke wel automatisch incasseerd en beslag legt alleen nog het vemogen krijgen even automatisch uit te betalen.

bo
door bornsol - Feb 15, 2013 om 14:17
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=aad piraat schreef op vrijdag 15 feb 2013, 13:59]Mijn vrouw en ik vullen al jaar en dag geen belastingaangifte in, de laatste keer van mijn mijn vrouw is ongeveer zeven jaar terug en van mij zo'n 25 jaar.
Gedurende de afgelopen 5 jaar ontvangt mijn vrouw elk jaar van de belastingdienst keurig een brief dat uit hun gegevens blijkt dat zij bedragen vn tussen de € 100 en € 200 teveel heeft betaald en hiervoor recht heeft op teruggave.
Hierbij wordt haar dan verzocht om aangifte te doen en wij denken dan als je al automatisch aangeeft dat we daar recht op hebben waarom stort je dat dan niet?
Uit principe en omdat we het de rompslomp niet waard vinden doen wij dan ook geen aangifte en horen vervolgens niets meer.
De gang van zaken bewijst echter wel dat fouten ten gunste van de belastingplichtige en ten nadele van de belastingdienst automatisch kunnen worden gesignaleerd een aangegeven.
Nu hoeft de dienst welke wel automatisch incasseerd en beslag legt alleen nog het vemogen krijgen even automatisch uit te betalen. wat een BUREAUCRATIE

bu
door buijtwin - Feb 15, 2013 om 14:55
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aad piraat schreef op vrijdag 15 feb 2013, 13:59]Mijn vrouw en ik vullen al jaar en dag geen belastingaangifte in, de laatste keer van mijn mijn vrouw is ongeveer zeven jaar terug en van mij zo'n 25 jaar.
Gedurende de afgelopen 5 jaar ontvangt mijn vrouw elk jaar van de belastingdienst keurig een brief dat uit hun gegevens blijkt dat zij bedragen vn tussen de € 100 en € 200 teveel heeft betaald en hiervoor recht heeft op teruggave.
Hierbij wordt haar dan verzocht om aangifte te doen en wij denken dan als je al automatisch aangeeft dat we daar recht op hebben waarom stort je dat dan niet?
Uit principe en omdat we het de rompslomp niet waard vinden doen wij dan ook geen aangifte en horen vervolgens niets meer.
De gang van zaken bewijst echter wel dat fouten ten gunste van de belastingplichtige en ten nadele van de belastingdienst automatisch kunnen worden gesignaleerd een aangegeven.
Nu hoeft de dienst welke wel automatisch incasseerd en beslag legt alleen nog het vemogen krijgen even automatisch uit te betalen.

bu
door buijtwin - Feb 15, 2013 om 15:00
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aad piraat schreef op vrijdag 15 feb 2013, 13:59]Mijn vrouw en ik vullen al jaar en dag geen belastingaangifte in, de laatste keer van mijn mijn vrouw is ongeveer zeven jaar terug en van mij zo'n 25 jaar.
Gedurende de afgelopen 5 jaar ontvangt mijn vrouw elk jaar van de belastingdienst keurig een brief dat uit hun gegevens blijkt dat zij bedragen vn tussen de € 100 en € 200 teveel heeft betaald en hiervoor recht heeft op teruggave.
Hierbij wordt haar dan verzocht om aangifte te doen en wij denken dan als je al automatisch aangeeft dat we daar recht op hebben waarom stort je dat dan niet?
Uit principe en omdat we het de rompslomp niet waard vinden doen wij dan ook geen aangifte en horen vervolgens niets meer.
De gang van zaken bewijst echter wel dat fouten ten gunste van de belastingplichtige en ten nadele van de belastingdienst automatisch kunnen worden gesignaleerd een aangegeven.
Nu hoeft de dienst welke wel automatisch incasseerd en beslag legt alleen nog het vemogen krijgen even automatisch uit te betalen.

Je kunt van de belastingdienst denken en zeggen wat je wil, ze zijn wel eerlijk. Ook ik krijg die uitnodiging een keer per jaar, gebruik bij die aangifte o.a. dezelfde bedragen als die van mijn vrouw's aangifte en het blijkt dat ik dan inderdaad het voorspelde bedrag teruggestort krijg.

ha
door hajete - Feb 15, 2013 om 17:46
75 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=aad piraat schreef op vrijdag 15 feb 2013, 13:59]Mijn vrouw en ik vullen al jaar en dag geen belastingaangifte in, de laatste keer van mijn mijn vrouw is ongeveer zeven jaar terug en van mij zo'n 25 jaar.
De gang van zaken bewijst echter wel dat fouten ten gunste van de belastingplichtige en ten nadele van de belastingdienst automatisch kunnen worden gesignaleerd een aangegeven.
Nu hoeft de dienst welke wel automatisch incasseerd en beslag legt alleen nog het vemogen krijgen even automatisch uit te betalen.
t
Als je een brief krijgt dan je geen aangifte meer hoeft te doen, dan betekent dat dat je niet hoeft bij te betalen. Juist dan geldt het advies om te laten berekenen of je belasting terug kan krijgen.

vi
door vinnius - Feb 15, 2013 om 18:01
8 Antwoorden / 1 Vragen

het is altijd de moeite waard om je aangiftebiljet op je computer in te vullen, ook al besluit je daarna om het niet in te sturen. dan weet je tenminste zeker dat je wat terugkrijgt dan wel moet betalen. en zo moeilijk is het niet als je gewoon in loondienst bent of een uitkering, dan wel pensioen hebt.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2013 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hajete

Als je een brief krijgt dan je geen aangifte meer hoeft te doen, dan betekent dat dat je niet hoeft bij te betalen. Juist dan geldt het advies om te laten berekenen of je belasting terug kan krijgen.

Dat is dus niet juist. De belastingdienst gaat uit van de bekende gegevens van de aangifte van een vorig jaar. Het zou best kunnen dat je juist wel aangifte moet doen en betalen, als gegevens gewijzigd zijn.

Maar het is natuurlijk altijd verstandig om een proefberekening te maken. De belastingdienst kent tenslotte je aftrekposten niet.

En dat Aad Piraat niet die moeite wil nemen en vindt dat de belastingdienst het zo maar uit moet betalen is een beetje belachelijk. Maar goed, het vult een beetje de staatskas.

ha
door hajete - Feb 15, 2013 om 20:28
75 Antwoorden / 19 Vragen

@hajete

Als je een brief krijgt dan je geen aangifte meer hoeft te doen, dan betekent dat dat je niet hoeft bij te betalen. Juist dan geldt het advies om te laten berekenen of je belasting terug kan krijgen.

@tijger1
Dat is dus niet juist. De belastingdienst gaat uit van de bekende gegevens van de aangifte van een vorig jaar. Het zou best kunnen dat je juist wel aangifte moet doen en betalen, als gegevens gewijzigd zijn.

Leuk dat tijger1 het in zijn commentaar helemaal eens is met mijn advies, maar dat kennelijk zelf niet door heeft.