ma
door marjans Dec 31, 2005 om 01:02
Geldzaken & recht

Full Media Service

Een vreemd verhaal vind ik het zelf en weet niet meer hoe ik dit verder kan aanpakken.

Oke, komt ie. Een jaar of twee geleden kreeg ik plotseling een pakketje tijdschriften toegestuurd, weliswaar op mijn adres maar de geadresseerde was ik niet. Ik woon al zo'n twintig jaar op dit adres dus een vorige bewoner is het ook niet.

Ik bellen naar waar het vandaan kwam (Full Media Service) en nooit werd de telefoon opgenomen. Het pakket teruggestuurd met een begeleidend briefje en ik dacht dat het afgelopen was. Helaas, de maand erop kreeg ik er weer een en weer dezelfde procedure gevolgd, wederom zonder resultaat. Tja, wat moet je dan? Ze bleven gewoon komen en ik heb nooit een rekening of wat dan ook gezien.

En jawel, een paar maanden geleden kreeg ik van een incassobureau het vriendelijke doch dringend verzoek om de rekening te betalen, inclusief incasso-kosten natuurlijk. Het incasso-bureau bleek op hetzelfde adres te zitten als FMS en was eveneens niet te bereiken.

Toen, een paar weken terug, weer een incassobureau maar ditmaal was het een ander. Ik heb hen een mail gestuurd en de situatie uitgelegd. Daarop kreeg ik een mailtje terug waarin men kenbaar maakte het allemaal uit te gaan zoeken. Keurig, maar er verder niks van gehoord.

En het gaat gewoon door: een paar dagen geleden weer een incassobureau, weer een andere, weer het verzoek om betaling, en het verschuldigde bedrag is dus inmiddels gigantisch opgelopen. Meteen gemaild naar dit bureau en tot op heden nog niks terug ontvangen.

Inmiddels heb ik er meer dan genoeg van en het lijkt me dat FMS gewoon doorgaat met proberen geld van mij te krijgen. Natuurlijk ben ik niet van plan ook maar iets te betalen omdat ik nooit gevraagd heb om iets van de club, ik heb alles in het werk gesteld om het recht te zetten maar dit zonder resultaat. Bovendien is de naam van geadresseerde mij totaal onbekend.

Wat kan ik doen om hier een definitief einde aan te maken, wie heeft raad?

Bedankt alvast!

Tj

1347 11 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 31, 2005 om 01:35
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Marjan,

het eerste wat ik dacht was: nee he, weeeer die Full Media Service. Het feit dat de telefoon nooit wordt opgenomen, zegt al wat over dit zeer dubieuze bedrijf. En daarbij nog dat dat incassobureau op hetzelfde adres zit..... tja, als FMS niet opneemt, kan dat incassobureau ook niet opnemen; het is namelijk een en dezelfde persoon.

Om te beginnen, maak je niet druk om dat incassobureau. Ik heb zo langzaam het idee, dat elke idioot een incassobureau kan beginnen, dus waarom FMS dan niet?

Verder is het zo geregeld in het Burgerlijk Wetboek (Boek 7, artikel 7 lid 1) dat, als jij iets toegestuurd krijgt wat je niet besteld c.q. aangevraagd hebt, jij dit artikel mag houden en er mee doen wat jij zelf wilt. FMS kan jou zelfs niet verplichten om het terug te sturen. FMS heeft in deze zelfs totaal geen rechten (indien jij het uiteraard niet besteld c.q. aangevraagd hebt).

Het artikel luidt letterlijk: "Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied."

Wat je kunt doen is een emailtje sturen (dat is het goedkoopste, alhoewel ook zonde van de elektriciteit, maar ja..) en daarin heel netjes eisen om kopieen van al het bewijsmateriaal op te sturen. Dit in overleg met jouw advocaat (heb je wel niet, maar dat weten zij niet: zij bluffen, jij bluffen!). Zet daarin, dat je hen 14 dagen de tijd geeft om aan dit verzoek te voldoen; voldoen zij hieraan niet, dat je dan deze zaak als afgehandeld beschouwt. Ik denk dat het dan al afgelopen is.

En nog wat: blaffende honden bijten niet (zo luidt het spreekwoord). M.a.w. FMS staat er om bekend dat ze een grote bek hebben, maar ik betwijfel of er tanden in zitten en bijten doen (kunnen) ze toch niet in deze. Ze zullen alleen maar BLUFFEN met dreigbrieven; deze brieven zullen steeds dreigender worden, maar hier moet je gewoon niets van aantrekken. Zij hebben geen bewijs.

Ook zullen ze gaan dreigen dat er nu (of dan) een deurwaarder aan te pas zal komen. Wees maar niet bang, een deurwaarder zal hier niet intrappen en deze is afhankelijk van een uitspraak van de rechter.

Succes, gr. Hutch

ju
door juramax - Dec 31, 2005 om 16:56
24 Antwoorden / 1 Vragen

De ongevraagd toegezonden goederen zijn niet aan u gericht en naar ik vermoed - maar niet zeker weet - ook de brieven van de incassobureaus niet. Dan is er kennelijk een fout in het spel, waarvoor u nier aansprakelijk bent. U hebt al meer gedaan dan redelijkerwijs van u kon worden gevergd. Trek u niets aan van de dreigementen, want u kunt een procedure voor de kantonrechter met vertrouwen tegemoet zien, waarbij u kostenveroordeling kunt vragen. Als u er zin in hebt laat ze dat dan even weten. Maar nodig is het niet. Vervelend wel, al die poespas. Maar laat u niet intimideren.

Jur.

dutchstef
door dutchstef - Jan 3, 2006 om 19:41
18 Antwoorden / 0 Vragen

geen persoon woonachtig geen zaak, dit duidelijk aangeven per schrijven.

ja
door janwillemr - Jan 3, 2006 om 22:12
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Marjan,

Goh dit klinkt bekend. Verschillend van jouw verhaal is dat mijn vriendin aan de deur getekend heeft voor ontvangst. Onze schuld dat we niet binnen de gestelde acht dagen het pakket teruggestuurd hebben en dat wij naderhand door een incassobureau de rekening gepreseteerd kregen. Balen uiteraard dat er meteen een fiks bedrag aan toegevoegd is maar wel meteen per aangetekende brief het abbonnement opgezegd. Maar nu begint het verhaal eigenlijk pas echt. Wij kregen plots van IMN te Amersfoort een aanmaning, een redelijk gesprek met de telefoniste was niet te beginnen want "U moet betalen" werd mij medegedeeld. Gelukkig zijn wij niet van het het wegooi type en hadden wij en de brief plus het verzendbewijs van TPG nog. Nadat ik die toegestuurd heb nooit meer wat van hen vernomen. Zes maanden later kregen wij van Inkasso Unie te Eindhoven de volgende aanmaning. Vriendin overstuur en ik blij. Ja, ik vind het leuk bedrijven te wijzen op misstanden. Gebeld, ja u moet de rekening betalen. De dame aan de lijn vroeg niet eens om een dossiernummer maar gaf te kennen dat het dossier voor haar lag. Lichtelijk geirriteerd een leuke email opgesteld en die meteen doorgestuurd aan Kassa, Radar en de Consumentenbond. Ook even op Internet gezocht naar de brancheorganisatie voor incassobureau´s (info@nvio.nl) en die middels CC op de hoogte gebracht. Krijgt mij vriendin van een hoge pief Mr. BLABLA een berichtje dat Inkasso Unie niet gesteld is op het feit dat er meteen zo´n gerichte actie ondernomen wordt. Nooit meer iets van dat bedrijf of Mr. Blabla gehoord. Maar klap op de vuurpijl is toch wel dat we per 28-12-2005 door Jura Incasso CV te Roermond wederom aangemaand worden de `openstaande` rekening alsnog te voldoen. Ook staat in de brief dat er slechts 5 euro kosten toegevoegd zijn,`omdat zij ons nog als een potentiele client zien!` Hahaha!!  Misschien is het verstandig dat een ieder die reageert meteen aangeeft welke incassobureau´s de vorderingen pleegt. Dan weten we allemaal welke het zijn en zij die nog geincasseerd gaan worden meteen weten dat het bulk incasso´s betreffen. Nu maar weer een leuk emailtje schrijven. Allemaal no worries, vooral blijven lachen!

esther1969
door esther1969 - Jan 3, 2006 om 22:38
20 Antwoorden / 17 Vragen

Inderdaad Jan-Willem dit is de enige manier om onterechte incasso's aan te pakken want die mensen hebben geen plaat voor hun kop maar een hele dikke bunker. Maar wat jij verteld is toch te gek voor woorden? Ik heb het idee dat je er niet meer van af komt tenzij je gaat verhuizen.

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 12:11
18 Antwoorden / 0 Vragen

retourneren door op de anvelop te zetten, ongeopend: Retourneren of Verhuist, als er dan nog geen einde aan komt even naar een advokaat deze maakt er zo korte mette mee als het niet voor u bedoeld is.

brynnar
door brynnar - Jan 4, 2006 om 12:37
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Marjans,

Ach, wat leuk, weer een geval FMS. Heb ik uw vraag zowaar even gemist. Maar goed, ik kan nog wel wat nuttigs toevoegen hieraan.

Full Media Service is een oplichtersbende, die doorgaans abonnees werft via colportage (op straat of aan de deur abonnementen aansmeren). Om een contract rechtsgeldig te maken moet men het contract laten dagtekenen bij de Kamer van Koophandel. Dit doen zij echter nooit, zodat er ook geen enkele sprake is van contractuele verplichtingen van abonnees.

Incassobureaus: meerder bedrijven hebben hun eigen incasso-poot opgericht. In tegenstelling tot deurwaarders, kan iedere idioot (zoals zo mooi door collega Hutch is omschreven) een incassobureau beginnen. Zij hebben geen rechterlijke macht en verdienen hun geld alleen maar door mensen bang te maken met dreigbrieven waarin ze de nodige incassokosten in rekening brengen.

Vraag dit incassobureau dan ook vriendelijk om enig bewijsmateriaal, waaruit zou blijken dat u persoonlijk een verbintenis bent aangegaan met hun zusterbedrijf FMS. Zij zijn verplicht dit op uw verzoek aan u te verstekken.

Tenslotte, laat u niet afschrikken en blijf lachen. U staat in uw recht, dus laat ze maar komen. Ze hebben niets in handen.

Brynnar

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 12:56
18 Antwoorden / 0 Vragen

 Brynnar super uitleg niets aan toe te voegen geheel correct:D

ma
door marjans - Jan 7, 2006 om 01:25
4 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt, beste mensen, toch weer een stuk wijzer geworden.

Gelukkig laat ik me niet zo snel bang maken en ben zeker niet een van de snelste met het overmaken van geld. Ik heb me voorgenomen om verder nergens meer op te reageren want wat ik ook doe, het heeft totaal geen effect.

Wel prettig om te horen dat die FMS hier bekend staat als niet echt bonafide.

Ik zal nog eens nakijken welke incassobureau's dit spelletje meespelen en laat het jullie weten. Het is nl. een prima idee om een soort van 'zwarte lijst' van incassobureau's naar buiten te brengen. Daar heb ik wel oren naar!

Groetjes, Marjan

hutch
door hutch - Jan 7, 2006 om 11:57
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Marjan ,

jij stelt het nog netjes met de woorden "niet echt bonafide".

Succes en we horen het wel.....

Gr. Hutch

ja
door janwillemr - Jan 31, 2006 om 01:40
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo allemaal, het is mij weer gelukt een fraai berichtje te sturen aan Jura incasso. De eerste reactie was dat zij een incassobureau zijn met "normen en waarden". Het wordt steeds beter. Op mijn verzoek de inhoud van het dossier te mogen ontvangen zijn zij echter niet ingegaan. We hebben nu wel een keertje een bericht gekregen dat zij de incassoprocedure hebben beeindigd. Dit in tegenstelling van de voorgaande bureau's, dus kennelijk wel normen.

Kristel, verhuizen? Ammenooitniet. Of het verhaal ooit eindigd is mij geheel onbekend maar het blijkt dat als de administratie in orde is je alleen nog de moeite moet nemen om van de claim af te komen. Maar de vraag blijft wel hoe lang dit nog gaat duren. Wij hebben ons voorgenomen de eerst volgende claim nog op een gepaste wijze af te wimpelen maar hoe we dan met de daarop volgende omgaan...

Toch maar eens onderzoeken of we het niet "voor" laten komen. Ik houd een ieder op de hoogte.

groet en keep on smiling