ar
door arjanus Jul 22, 2009 om 22:59
Geldzaken & recht

Gasmeter keuring ?

Wat ik mij nou steeds vaker afvraag is behoeft je gasmeter nou nooit geijkt te worden door b.v. net N.M.I een benzine pomp daarin tegen wel iedere (ik dacht 2 jaar maar weet dit niet zeker) ik woon al 25 jaar in het zelfde huis en er staat nog steeds dezelfde meter zonder dat hij ooit gecontroleerd is.

Misschien een mooi onderwerp in Kassa ??

5885 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 23:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Arjanus,

Wanneer je de gasmeter niet vertrouwd kun je die laten ijken. Wanneer blijkt dat er in de gasmeter inderdaad een afwijking zit, in positieve dan wel negatieve zin, dat krijg je de ijkkosten terug.

Of het een mooi onderwerp voor Kassa is, moet je hier niet vragen. Dit is een vraag en antwoord rubriek.

Om de redactie te bereiken dien je gebruik te maken van de knop [>]CONTACT onderaan in de linker kolom.

Hardware ERror MAN.

kiran
door kiran - Jul 22, 2009 om 23:28
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@arjanus

Vraag me af wat Kassa hiermee moet?

Ook ik woon al bijna 25 jaar in hetzelfde huis, ook nooit een ijking gehad. Heb weleens gehoord van mensen die ruim 40 jaar met een zelfde meter doen, ook zonder ijking. Dus je kunt nog vooruit. :)

Als er geen verdachte schommelingen zijn, en je eindafrekeningen kloppen? Wat zou er dan aan de hand moeten zijn. En laten we eerlijk zijn: mensen gillen alleen moord en brand als ze denken teveel te moeten betalen. Bij een gunstig prijsje hoor je niemand. Toch? ;)

Maar laten ijken kost geld. Dus als je denkt dat er iets niet klopt? Hou daar rekening mee. (bv: eneco rekent €500,-)

ridder_1
door ridder_1 - Jul 23, 2009 om 21:39
376 Antwoorden / 8 Vragen

Om u gerust te stellen.
Alle gasmeters moeten bij plaatsing voldoen aan de wettelijke ijkkeur en de laatste paar jaar aan de (strengere) Europese ijkkeur.Na plaatsing worden de meters ingeschreven in een zgn. meterpool . De voorschrijvende instantie gastec (Vroeger Giveg) en het NMi het Nederlands Meet Instatituut is belast met de door de rijksoverheid voorgeschreven kontrole en bewaking. Ieder kalenderjaar wordt a- select uit de series jaarlijks geplaatste meters een strenge steekproef in geheel Nederland gehouden. als een klein % van deze steekproef een te grote afwijking heeft is het energiebedrijf VERPLICHT om alle gasmeters uit deze serie te vervangen voor een nieuwe.
Als blijkt dat series onder de wettelijke norm van afkeur blijven mogen ze in het Nederlandse distributienet blijven zitten to een eventuele nieuwe keuring. dit kan ook al binnen enkele jaren gebeuren maar ok tienstallen jaren later en zelfs nooit, mits de serie binnen den afkeurnorm blijft vallen. De in Nederland geplaatste balgengasmeter in onze Nederlandse woningen zijn van een zeer hoge betrouwbaarheid ( meer dan 100 jaar ervaring met hele hoge eisen van de overheid omdat de overheid via de gasmeterstand ook belastingopbrengsten verkrijgt) en kunnen makkelijk 25 - 35 jaar probleemloos mee. Om kosten te besparen zal een energiebedrijf ook niet zo heel snel plannen heben om  de meters (op hun eigen kosten maar indirect via de huishoudens) te gaan vervangen. De opmerking dat meters blijkbaar nooit worden gecontroleerd is helaas niet waar.

ar
door arjanus - Jul 23, 2009 om 21:41
1 Antwoorden / 5 Vragen

O.k. ik weet nu hoe de vork in de steel zit,erg bedankt voor uw heldere uitleg.

Arjanus

aj
door ajtr - Jul 24, 2009 om 22:14
46 Antwoorden / 7 Vragen

goeie vraag.Ja waarom worden deze niet geijkt.Als de gasprijs nu duur of goedkoop is heeft er niets mee te maken.Wij moeten onze auto's ( de ouderen dan) ook iederjaar laten keuren en dat kost ons ook geld en spekt wel goed de staatskas.Zo ook bij een overtreding .Als je met je auto op de openbareweg te hard rijd loop je de kans dat je een beukering aan je reed krijgt weer kassa voor de staat.Eerder kon je hiertegen in beroep gaan en opvragen naar een geldig ijkings rapport van het apparatuur en die moest dan geldig zijn op de dag v/d overtreding.Nee kan nu niet meer want dat beslitte het Hof van Luchenburg.Kost te veel tijd en ja als er geen geldig ijkwezen was kon er ook niet gebeurd worden.Wij moeten aan nemen dat alle apparatuur v/d snelheidsmeters goed en deugelijk zijn.Was toen niet zo en is ook nu zo maar de heren beslissen en wij stomme nederlanders pikken het gewoon.Ja je kunt wel bezwaar maken maar dan moet je wel van heel goeie huizen komen als je het tegendeel wil en moet bewijzen.Dus vraagsteller van Gameter je vraag is helemaal niet slecht en laat Kassa er zeker maar eens aandacht aan besteden dat zullen velen schrikken in welke staat de meters verkeren.

ma
door marijke1966 - Jul 25, 2009 om 15:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

wij wonen nu een jaar in onze nieuwe woning en voor die tijd heeft het 2 jaar leeg gestaan. Volgens ons werken en de gasmeter en de stroommeter niet goed. Want toen wij samen met de notaris de meterstanden noteerden stond de gasmeter op een bepaalde stand  en toen hij later 2 dagen er na werd aan gesloten stond hij ineens 49 m3 hoger. Volgens onze netbeheerder komt dit omdat ze hem buiten hebben moeten aansluiten en daardoor via de leiding naar binnen hebben moeten gaan en bij het doorblazen kan dan de meterstand verspringen. Wij geloven dit maar, maar ik blijf dit een raar verhaal vinden. Maar als wij inderdaad er iemand bij laten komen van de Rendo, dan en hij blijkt stuk te zijn dan betalen zij alle kosten, maar blijkt er niets aan de hand te zijn, dan komen alle kosten voor onze rekening en die kunnen flink hoog zijn. Dus dat raden ze ons afZe doen die eigenlijk ook nooit. We moeten nu wel zelf de meterstand goed in de gaten houden en als er nu teveel gas verloren gaat, dan zou er ergens een lek kunnen zitten in een leiding, maar wel zo klein dat je het niet kunt ruiken. Maar volgens hun kan er met de meterkast niets aan de hand zijn, maar deze is wel inmiddels 34 jaar oud. Wat de stroom meter betreft die loopt volgens ons veel te snel. Want wij hebben bijna alles uitstaan en verbruiken dan nog ongeveer 250 tot 300 khw per maand met z'n tweeen. Overdag staat of de tv of de pc aan maar nooit allebei tegelijk. De wasdroger gebruik ik op dit moment al niet meer. De wasmachine wordt alleen 2x gedraaid in het weekend. De vaatwasser wordt maar 3x gebruikt in de week. En er staan 2 koelkasten aan. Dat is alles. Maar volgens Electrabel (Rendo) is het heel normaal dat je 3000 kwh. met z'n tweeen gebruikt op jaarbasis, nou dat vind ik dus niet, dat hebben wij nog nooit verbruikt. Meestal 2000 kwh. Maar ook voor dit probleem komen ze er niet bij. Want als er niets aan mankeert zijn de kosten voor onze rekening. Ik vind inderdaad dat er gewoon om de 5 of 10 jaar een controlle moet worden uitgevoerd op de meters. Een cv ketel wordt toch ook elk jaar gecontrolleerd. Dit is dan weer verplicht. Dus waarom dit niet? Ik vind dit inderdaad echt iets voor KASSA

audb
door audb - Jul 25, 2009 om 16:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij zaten meters die meer dan 40 jaar oud waren en flink te keer gingen.

Ik heb aan de NUON toen gevraagt of ze de meters eens wouden komen controleren waar op ik de antwoord kreeg dat het pas zou gebeuren als daar voldoende aanleiding toe was.

Gelukig kon ik kort daarna over stappen naar een andere provider en heb toen OXXIO gekozen omdat ze daar "slimme meters" hebben en kreeg van hun nieuwe meters en de oude zijn vervangen.

Wat schepte mijn verbaasing toen een maand later de monteur van de NUON nieuwe meters wou gaan plaatsen omdat de oude meters aan vervanging toe waren! en niet alleen bij mij maar ook bij de buren :)

Nu ben ik meteen van twee dingen af, oude meters en geen meter opnemer meer aan de deur dat gaat nu via een gsm zendertje op de meters.

keessie1
door keessie1 - Jul 26, 2009 om 19:08
138 Antwoorden / 9 Vragen

@AUDB

Het belangrijkste vergeet je te vermelden.

Maakte het inderdaad verschil uit, de Oude rammelende meters of de nieuwe, was je verbruik meer of minder??

Ben Benieuwd,

Groetjes Keessie